میلگرد آجدار چیست خواص و کاربرد میلگرد آجدار

میلگرد آجدار چیست خواص و کاربرد میلگرد آجدار
فهرست مطالب

    میلگرد آجدار چیست ؟

    از میلگردها در صنایع ساختمانی و صنعتی استفاده می‌کنند. تفاوت این دو در ترکیبات شیمیایی‌شان بوده و بسته به نیاز صنعت می‌توان این ترکیبات را بالا و پایین کرد. میلگردهای آجدار تنها در صنایع ساختمان سازی کاربرد دارند و آج آن برای بتن است. در واقع این نوع میلگرد در بتن فرو می‌رود و آج آن باعث استحام بیشتر در بتن می‌شود. این یلگردها در سایزهای 5.5، 6.5، 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28، 32 و در صورت سفارشی بودن در سایزهای بالاتری تولید می‌شوند. هر کدام از این میلگردها دارای 4 گرید A1، A2، A3، A4 تولید می‌شوند که هر چه عدد این گرید بالاتر رود، استحکان کششی فولاد بالاتر رفته و مقاومت آن بیشتر می‌شود. میلگرد آجدار چیست ؟ این محصول بر خلاف میلگرد ساده، بر روی سطح مقطع خود برآمدگی‌های فراوانی دارد که به شکل مارپیچ، جناغی و یا مرکب هستند.

    میلگرد یک مقطع فولادی توپر است که کاربرد زیادی در بتن‌ریزی ساختمان‌ها دارد؛ این پروفیل ساختمانی به سبب اینکه دارای مقاومت کششی زیادی است، گزینه‌ای مناسب برای جبران ضعف‌های بتن به‌حساب می‌آید و همین دلیل، استفادهٔ فراوان آن را در پروژه‌های ساخت‌وساز توجیه می‌شود. جالب است بدانید که این محصول از جهت شکل ظاهری به دو دستهٔ کلی میلگرد ساده و آجدار تقسیم می‌شود؛ نمونهٔ آجدار به سبب اینکه درگیری بیشتری با بتن پیدا می‌کند و خاصیت ضدسایش دارد، بیشتر از مدل‌های دیگر موردتوجه قرار می‌گیرد.

    در ادامهٔ این صفحه علاوه بر مطالعهٔ باقی این مقاله، می‌توانید جدیدترین قیمت میلگرد 8 آجدار و سایزهای 10 و 14 را بررسی کنید و در صورت تمایل، با برقراری یک تماس، محصول موردنیاز خود را خریداری کنید. گفتنی است که کارشناسان ما نیز آماده‌اند تا با ارائهٔ مشاوره‌های تخصصی و بیان جزئیات هر مورد، بهترین گزینه را برای‌تان فراهم کنند و در تک‌تک مراحل خرید همراهتان باشند.

    میلگرد آجدار چیست ؟

    برای آنکه شناخت بهتری از این محصول پیدا کنیم، باید ابتدا با مفهوم کلی میلگرد آشنا شویم و پس از آن، به سراغ انواع ساده و آجدار آن برویم. میلگرد یک نوع پروفیل ساختمانی با سطح مقطع بسته به‌حساب می‌آید که در میان ویژگی‌های مکانیکی مفصل، مقاومت کششی بسیار زیادی دارد؛ همین مسئله باعث می‌شود که از چنین مقطعی در تقویت ساختمان‌ها استفاده شود.

    پس از این مقدمات، لازم است که به تعریف میلگرد آجدار (Ribbed Rebar) بپردازیم. این محصول بر خلاف میلگرد ساده، بر روی سطح مقطع خود برآمدگی‌های فراوانی دارد که به شکل مارپیچ، جناغی و یا مرکب هستند؛ این برآمدگی‌ها باعث بهبود عملکرد میلگرد می‌شوند و در نهایت، از این محصول یک گزینهٔ ایده‌آل برای بسیاری از استفاده‌ها می‌سازند. همین مسائل باعث می‌شود درخواست برای خرید میلگرد آجدار افزایش پیدا کند و در نهایت، نوساناتی در قیمت میلگرد آجدار امروز و روزهای دیگر ایجاد شود.

    ویژگی‌ها میلگرد آجدار چیست ؟

    محصولی که قصد بررسی آن را داریم که بر اساس یک استاندارد قدیمی که متعلق به کشور روسیه است، به سه دستهٔ A3 ، A2 و A4 تقسیم می‌شود؛ هر کدام از این دسته‌ها مشخصات مخصوص به خود را دارند، پس بهتر است که به شکل جداگانه بررسی شوند؛ پس در بخش‌های بعدی این سه دسته را به شکل مفصل بررسی می‌کنیم اما در این بخش قصد داریم به معرفی آن دسته از ویژگی‌هایی بپردازیم که مانند مقاومت کششی بالا، میان هر سه نمونه‌ی محصول مشترک هستند؛ این مسائل به شما کمک می‌کنند تا در زمان دریافت قیمت میلگرد آجدار 14 یا 10، به سادگی شباهت‌های کلی را به یاد آورید و در عین حال، با تفاوت‌های آن نیز آشنایی داشته باشید.

    مقطع فولادی آجدار که در حال بررسی آن هستیم به‌ طورکلی عناصر شیمیایی زیر را در خود جای‌ داده است. در ادامه به بیان ویژگی میلگرد آجدار چیست می پردازیم:

    •  کربن
    •  سیلیسیم
    •  منگنز
    •  فسفر
    •  گوگرد
    •  نیتروژن

    لازم به ذکر است که این میلگردها مقاومت کششی بین 350 تا 600 مگاپاسکال دارند و حداقل ازدیاد طول نسبی آن‌ها نیز متغیری بین 10 تا 18 واحد است؛ همچنین زاویهٔ خمش آن‌ها در برخی مدل‌ها 90 و در برخی دیگر برابر با 180 درجه است.

    لازم به ذکر است که وزن این مقاطع باتوجه‌ به اینکه از کدام کارخانه تولید شده باشند، متفاوت خواهد بود و پیشنهاد ما این است که برای احتساب آن، به سراغ جداول وزنی‌ای بروید که از طرف تولیدکنندگان معرفی می‌شوند. گفتنی است که وزن این مقاطع از جهات گوناگونی حائز اهمیت است؛ برای مثال، عاملی مناسب برای تعیین نرخ آن‌هاست یعنی اگر قصد داشته باشیم که قیمت میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان یا هر کارخانهٔ دیگری را بررسی کنیم، باید به وزن نهایی این محصولات دسترسی داشته باشیم.

    ابعاد ظاهری میلگرد آجدار چیست ؟

    پیش از آنکه به سراغ بررسی انواع این مقاطع فولادی برویم، بهتر است که چند کلمه‌ای هم درباره ابعاد و سایزهای این محصول صحبت کنیم؛ احتمالاً تابه‌حال شنیده‌اید که یک کارشناس آهن‌آلات عدد خاصی را در کنار نام این محصول قرار دهد؛ مثلاً وزن میلگرد 8 آجدار یا قیمت میلگرد آجدار 18. این عددها که در کنار نام این محصول قرار می‌گیرند، اشاره به سایز کلی آن دارند.

    گفتنی است که کارخانه‌های تولیدکننده قادرند که این مقاطع را در سایزهای گوناگونی تولید کنند؛ به بیان دقیق‌تر، این محصولات در دو شکل شاخه‌ای و کلاف در ابعاد 5.5 تا 40 میلی‌متر تولید می‌شوند.

    کاربردهای میلگرد آجدار چیست ؟

    میلگرد آجدار بیشتر در ساختمان‌سازی و ساخت بتن مسلح به کار می‌رود. بتن به تنهایی در برابر نیروهای کششی شکننده است و به همین دلیل، میلگرد آجدار به آن اضافه می‌شود. به ترکیب بتن و میلگرد آجدار، بتن مسلح می‌گویند. آج‌های روی این نوع میلگرد، موجب افزایش میزان درگیری بتن و میلگرد شده و عمر سازه بتنی را بالا می‌برد.

    انواع میلگرد آجدار چیست ؟

    جالب است بدانید که یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به مدل این مقاطع فولادی، بررسی رزوه میلگرد آجدار و تطبیق آن با جدول‌های استاندارد این محصولات است. البته روش‌های دقیق‌تری هم مانند انجام تست آلیاژی برای تعیین انواع این محصولات وجود دارد. گفتنی است که ما در ادامهٔ این بخش، به بیان ویژگی‌هایی می‌پردازیم که در تعیین انواع این مقاطع تأثیرگذار هستند؛ پس شما پس از آشنایی با آن‌ها به‌سادگی می‌توانید تعیین این محصولات را بدون کمک یک کارشناسان انجام بدهید.

    میلگرد A1

    سطح آن صاف بوده و مقاومت تسلیم ۲۴۰۰ و مقاومت کششی آن نیز ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد. این نوع به میلگرد داکتیل شناخته می شود و جهت کارهای آهنگری و خم کاری مناسب است.

    میلگرد A2 یا میلگرد آجدار 340

    از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۳۴۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. این دسته از مقاطع با علامت A2 در جدول استاندارد روسی شناخته می‌شوند و از جهت ظاهری، دارای آج‌های مارپیچی هستند. گفتنی است که این دسته از محصولات شکننده‌تر از باقی انواع میلگردها به‌حساب می‌آیند و برای اهدافی مانند جوشکاری چندان مناسب نیستند. لازم به ذکر است حداقل مقاومت کششی در این دسته از مقاطع 340، حداقل تنش تسلیم 500، حداقل ازدیاد طول نسبی 18 و زاویه خمش 180 درجه است.

    در ادامهٔ بیان ویژگی‌های این محصول باید بگوییم که درصد کربن کمی دارد و همین مسئله باعث افزایش انعطاف و شکل‌پذیری آن می‌شود؛ در نتیجه، از این مقاطع در ساخت انواع خاموت و آرماتورهای دیگر استفاده می‌شود.

    میلگرد A3 یا میلگرد آجدار 400

    میلگرد A3 نیز از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. از بین میلگردهای آجدار میلگرد A3 بیشترین کاربرد را در ساخت و ساز دارد.

    این دسته از مقاطع دارای آج‌های جناغی شکل هستند و مانند مدل قبلی در دسته‌ی گزینه‌های نیمه‌سخت قرار می‌گیرند. در بخش‌های قبلی بیان کردیم که با دقت در رزوه میلگرد آجدار می‌توانید تفاوت‌های آن‌ها را تشخیص دهید؛ این مسئله کاملا در تعیین A3 میلگرد آجدار و سایر مدل‌ها یعنی A2 و A4 تاثیرگذار است.

    دربارهٔ ویژگی‌های این مقطع باید بگوییم که حداقل مقاومت کششی آن 400، حداقل تنش تسلیم آن 600، حداقل ازدیاد طول نسبی 16 و زاویه خمش آن مانند مدل قبلی 180 است.

    مجموع این ویژگی‌ها از این مدل، یک گزینهٔ ایده‌آل برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی می‌سازد. گفتنی است که برای تعیین نرخ انواع این محصول مانند قیمت میلگرد آجدار 14، باید وزن آن را به دست آورید و با محاسبهٔ میزان تخمینی میلگرد پروژهٔ ساختمانی خود، هزینهٔ نهایی را حساب کنید.

    میلگرد A4 یا میلگرد آجدار 500

    دارای آج مرکب است. میلگرد آجدار 500 و 520 را میلگرد A4 می نامند. آج عرضی در دو طرف آج طولی به صورت مارپیچ و یا هفت هشت قرار می گیرند. میزان خمش و شکل پذیری آن معادل میلگرد A3 است.

    این دسته از میلگردها با آج‌های مرکب ساخته می‌شوند و همین مسئله، یک وجه تمایز مناسب برای تشخیص آن‌ها به‌حساب می‌آید. گفتنی است که به سبب میزان کربن بیشتر در این دسته از محصولات، سختی آن‌ها به‌مراتب از دو گزینهٔ قبلی بیشتر است و همین مسائل باعث می‌شود که زیر مجموعهٔ میلگردهای سخت به‌حساب بیایند.

    میلگرد آجدار جناقی

    میلگرد جناقی از جمله سازه‌ها و مصالح ساختمانی هستند که در صنعت ساختمان سازی و در قسمت های مختلف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این میلگردها دارای استحکام بالایی هستند که سبب ایمنی ساختمان‌ها می شوند.

    از جمله میلگردهای پر استفاده در صنعت ساختمان سازی می‌توان به انواع میلگرد A3 آج جناقی اشاره کرد که سبب شده بازار خرید آن‌ها همیشه شلوغ باشد.

    امروزه تولید کننده میلگرد A3 با در دستور کار قرار دادن اصول و نکات لازم بهترین انواع میلگرد ها را ساخته است که تمامی ویژگی‌های لازم برای یک میلگرد خوب را دارا هستند.

    میلگرد آجدار کلاف

    همان‌گونه که از نام این محصول مشخص است، این نوع میلگرد به‌ صورت کلاف مانند و در هم پیچیده به بازار عرضه می‌شود و نسبت به میلگردهای شاخه‌ای از انعطاف بیشتری برخوردار است. کلاف در واقع به نوعی از بسته‌بندی میلگرد گفته می‌شود که به صورت کلاف پیچیده شده است و شاخه‌ای نیست. میلگرد کلاف به دو صورت ساده و آجدار در بازار موجود می‌باشد، که معمولا قیمت میلگرد کلاف آجدار بالاتر از نوع ساده آن است. هر کلاف میلگرد به‌طور معمول 2200 کیلوگرم وزن و 850 میلی‌متر قطر دارد. در ایران اکثر کلاف‌های میلگرد آجدار با گرید A2 و A3 تولید می‌شوند.

    میلگرد کلاف نوعی میلگرد بسیار بلند است و به دلیل طول زیاد آن امکان بسته‌بندی آن به صورت شاخه‌ای وجود ندارد و به همین سبب آن را به صورت کلاف می‌پیچند. معمولا کلاف برای میلگردهای با ضخامت خیلی کم و حداکثر تا ۱۲ میلیمتر صورت می‌گیرد که به صورت نورد گرم تولید شده باشند. کلاف ضخیم‌تر هم در کارخانجات به صورت سفارشی تولید می‌گردد.
    از جمله کاربردهای میلگرد کلاف می‌توان به ساختمان‌سازی، سیم بکسل، سیم خاردار، خرپا، صنایع جوشکاری، زنجیر فلزی، صنایع فنرسازی، مفتول خوش تراش و غیره اشاره کرد. در این مبحث به پاسخ انواع میلگرد آجدار چیست پاسخ داده ایم.

    ویژگی‌های میلگرد آجدار چیست ؟

    •  حداقل مقاومت کششی 500 مگاپاسکال
    •  حداقل تنش تسلیم 600 مگاپاسکال
    •  حداقل ازدیاد طول نسبی 16 واحد
    •  زاویه خمش 90 درجه

    خالی‌ از لطف نیست اگر بدانید که سازه‌های ساخته‌ شده با این دسته از میلگردها وزن کمتری در مقایسه با ساختمان‌های دیگر دارد و همین نکته باعث می‌شود که از این دسته محصولات در برج‌ها و سازه‌های مرتفع استفادهٔ بیشتری بشود. علاوه بر این، نرخ این محصولات به سبب ترکیبات شیمیایی تا حدودی بیشتر از سایر محصولات موجود در بازار است، بنابراین قیمت میلگرد آجدار 10 مرکب بیشتر از قیمت میلگرد 8 آجدار یا 10 آجدار مارپیچ یا جناغی خواهد بود.

    جمع‌بندی

    در این مقاله به میلگرد آجدار چیست به صورت دقیق پاسخ دادیم. میلگرد یک مقطع فولادی ساختمانی است که در دو شکل میلگرد ساده و آجدار تولید و عرضه می‌شود. مدل‌های آجدار این محصول به سه شکل A2، A3 و A4 و با طرح مارپیچ، جناغی و مرکب ساخته می‌شوند؛ مقاطع فولادی موردبحث ما دارای مقاومت کششی و تنش تسلیم بالایی هستند و همین مسائل باعث می‌شود که در پروژه‌های ساختمانی گوناگون و برای تولید انواع آرماتور به کار گرفته شوند. لازم به ذکر است که برای بررسی نرخ این محصولات باید به سراغ جدول‌های وزنی آن‌ها برویم؛ مثلاً برای تعیین قیمت میلگرد آجدار نیشابور ابتدا باید وزن واقعی این مقاطع را به دست آوریم و پس از آن، قیمت نهایی را محاسبه کنیم.

    سوالات متداول

    ویژگی‌های میلگرد آجدار چیست؟

    از ویژگی‌های میلگرد آجدار می‌توان به مواردی مانند حداقل مقاومت کششی 500 مگاپاسکال، حداقل تنش تسلیم 600 مگاپاسکال، حداقل ازدیاد طول نسبی 16 واحد و زاویه خمش 90 درجه اشاره کرد.

    عناصر شیمیایی میلگرد آجدار چیست؟

    ترکیبات شیمیایی میلگرد آجدار عبارتند از کربن، سیلیسیم، منگنز، فسفر، گوگرد و نیتروژن.

    نظر شما