فرآیند تولید لوله مانیسمان

فرآیند تولید لوله مانیسمان
فهرست مطالب

    لوله‌های فلزی باتوجه‌به اینکه با خط جوش یا بدون آن تولید شوند، در دو دستهٔ کلی قرار می‌گیرند. لولهٔ مانیسمان در واقع به آن دسته از مقاطع گرد فلزی گفته می‌شود که بدون استفاده از جوشکاری و با به‌کارگیری روشی خاص ساخته شده است؛ این محصول فرایند تولید خاصی دارد، در ضخامت‌های متنوعی عرضه می‌شود و بر اساس شکل ظاهری و نوع استاندارد، به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود.

    در این صفحه، علاوه بر بررسی آخرین قیمت لوله های بدون درز مانیسمان در ابعاد گوناگون، قادر هستید که از مطالب آموزشی تصویری و متنی برای آشنایی بیشتر با این محصول پرکاربرد فولادی آشنا شوید. گفتنی است که در صورت تمایل به خرید از فولادسل، لازم است که با متخصصان این مجموعه تماس بگیرید تا کارشناسان پس از بررسی جزئیات مربوط به سفارش شما، اطلاعاتی مانند قیمت دقیق و نحوهٔ ارسال را در اختیارتان قرار دهند و هماهنگی‌های مربوط به پرداخت هزینه و ارسال بار را انجام بدهند.

    برای خرید انواع لوله مانیسمان بر روی لینک زیر کلیک کنید
    قیمت لوله مانیسمان

    لوله مانیسمان چیست؟

    لوله‌های فولادی به شکل کلی به دو دستهٔ درزدار (جوشی) و بدون درز تقسیم می‌شوند؛ گروه اول از این محصولات با استفاده از ورق‌های فولادی تولید شده‌اند و فرایند تولید نیز به این شکل بوده که متخصصان پس از خم‌کاری ورق‌ها و اعمال برش نهایی، دو لبهٔ لوله را جوشکاری کرده‌اند تا محصول نهایی آماده بشود.

    گروه دوم، یعنی لوله گاز مانیسمان، به آن دسته از مقاطع گرد فولادی گفته می‌شود که یک مجرای فولادی برای انتقال گازها، سیالات و مایعات هستند و بدون استفاده از ورق‌های فولادی تولید شده‌اند. این دسته از محصولات با استفاده از شمش‌های فولادی و یک عملیات حرارتی حساب‌شده و دقیق تولید می‌شوند و به بخش‌های گوناگون بازار عرضه می‌شوند. جالب است بدانید که روش تولید لوله بدون درز برای اولین‌بار توسط دو برادر آلمانی با نام‌های رینهارد و مکس مانیسمان کشف شد و همین مسئله منجر به نام‌گذاری این محصول بر اساس اسم این دو برادر شده است. برای آشنایی بیشتر با اینکه مشخصات لوله مانیسمان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، می‌توانید به مقالات مربوط به این مقطع مراجعه کنید.

    انواع لوله مانیسمان

    نحوه تولید لوله مانیسمان

    روش شلیک سنبه (Piercing) یک روش مهم برای تولید لوله‌های بدون درز، به‌ویژه لوله‌های مانیسمان است. در این روش، از بیلت‌های فولادی به شکل استوانه‌ای به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. ابتدا، این بیلت‌ها به شکل استوانه‌ای نورد می‌شوند. سپس از طریق یک واحد شلیک سنبه عبور می‌کنند و به شکل لوله‌های استوانه‌ای تبدیل می‌شوند. بعد از این مرحله، با اجرای یک فرایند سرد کاری، استحکام و ویژگی‌های مکانیکی لوله بهینه می‌شوند. در پایان، لوله‌ها به اندازه‌های مورد نیاز برش می‌خورند و پس از تمیزکاری، سطح داخلی و خارجی آنها صاف و یکپارچه می‌شود. با توجه به تولید لوله‌های بدون درز با کیفیت بالا و انواع مختلف قطرها، روش شلیک سنبه در صنایع متعددی مانند صنایع نفت و گاز، خودروسازی، و صنعت ساخت و ساز کاربرد دارد. این روش از اهمیت بسیاری در تأمین نیازهای صنایع مختلف برخوردار است.


     

    در پاسخ به انواع روش تولید لوله مانیسمان چیست می‌توان به 3 روش متفاوت برای تولید لوله مانیسمان اشاره کرد:

    • سنبه کاری چرخشی
    • ریخته گری به وسیله ی نیروی گریز از مرکز
    • ریخته گری پاششی

    روش سنبه کاری چرخشی در لوله مانیسمان چیست؟

    در مراحل ساخت لوله مانیسمان، فرایندها به صورت زیر صورت می‌گیرند. در ابتدا، شمش‌های فولادی به شکل بلوک‌های بزرگ برش می‌خورند تا آماده‌سازی اولیه‌ای برای تولید لوله‌ها انجام شود. پس از آن شمش‌ها در داخل کوره‌های قوسی گرما داده می‌شوند. این گرمای مورد نیاز توسط گازها تأمین می‌شود و شمش‌ها به دمای مطلوبی رسیده و آماده‌سازی برای فرآیند بعدی می‌شوند. در مرحله بعد، سطح شمش‌ها توسط دستگاه الانگیتور (یا آهنگیر) گرد می‌شود. این عمل باعث صاف و یکدست شدن سطح شمش‌ها می‌شود.

    در ادامه لوله‌ها با استفاده از دستگاه لخ پرس سوراخ می‌شوند. این سوراخ‌ها به عنوان مسیر اصلی برای گذر سیال در داخل لوله‌ها عمل می‌کنند. سپس، سنبه به داخل شمش فولادی شلیک می‌شود که شمش را به شکل یک لوله بدون درز در می‌آورد. تاب‌گیری و صافکاری، تاب لوله را گرفته و یک سطح داخلی صاف و بدون چین و چروک در لوله ایجاد می‌کند. با کشش لوله، طول، قطر و ضخامت دقیق لوله را نتیجه می‌دهد و پس از آن، لوله‌ها خنک می‌شوند تا به دمای معمولی برگردند.

    در نهایت لوله‌ها به اندازه‌های مورد نیاز برش می‌خورند و سپس بسته‌بندی می‌شوند. پس از تولید، انجام آزمایش‌ها و تست‌ها روی لوله، از عدم وجود ایراد در لوله اطمینان حاصل می‌کند.

    روش ریخته گری گریز از مرکز

    این روش که با نام روش چرخشی یا (Rotary Piercing) نیز شناخته می‌شود و به عنوان یکی از روش‌های تولید لوله‌های بدون درز استفاده می‌شود. در این روش، شمش فولادی به شکل استوانه‌ای با سرعت بالا در حال حرکت قرار می‌گیرد و یک ابزار خاص به شکل مخروطی به آرامی به شمش فشرده می‌شود. این فشردن باعث تشکیل لوله‌ای بدون درز با قطر و ضخامت دقیق مورد نظر می‌شود.

    این روش به ویژه برای تولید لوله‌هایی با ضخامت نسبتاً نازک و طول کوتاه مناسب است. از آنجایی که لوله‌های با طول کوتاه تر و ضخامت بالاتری تولید می‌شوند، در برخی از کاربردها این روش به جای سایر فرایندهای تولید لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روش ریخته گری گریز از مرکز، در ابتدا فلز مذاب به داخل قالب دوار ریخته شده و با توجه به نیروی گریز از مرکز، فلز مذاب به قسمت خارجی قالب آمده و فرآیند انجماد از دیواره قالب شروع می‌شود.

    روش ریخته گری پاششی

    این روش نسبت به دو روشی که در بالا به آنها اشاره شد، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش مواد مذابی که از آنها برای ساخت لوله استفاده می‌شود، در محفظه ای حاوی نیتروژن قرار می‌گیرد. قطر محفظه، ضخامت داخلی لوله را مشخص می‌کند و ضخامت دیواره لوله، با کنترل حجم مواد پاشش شده با داخل محفظه، تعیین می‌شود.

    مراحل تولید لوله مانیسمان

    مراحل تولید لوله مانیسمان

    در بخش ابتدایی این مقاله بیان کردیم که لوله‌های موردبحث ما به سبب اینکه با روش خاصی تولید می‌شود، ظاهر و کاربردی متفاوت در مقایسه با سایر لوله‌های فولادی (لوله‌های درزدار) دارد. همین مسئله باعث می‌شود که شیوهٔ ساخت این محصول به‌عنوان یک عامل در شناخت بهتر آن به کار برود. ما نیز در این بخش، برای آشنایی بیشتر با این مقطع گرد فولادی، فرایند کلی ساخت لوله بدون درز را به شکل مختصر اما دقیق بیان می‌کنیم.

    مرحلهٔ اول: آماده‌سازی متریال

    در هر خط تولیدی اولین مرحله به انتخاب بهترین مواد اولیه برای تولید اختصاص دارد، چراکه این بخش ارتباط مستقیمی با تعیین خواص مکانیکی و ترمودینامیکی محصول نهایی دارد. گفتنی است که لوله گاز مانیسمان با استفاده از شمش‌های فولادی ساخته می‌شود؛ پس لازم است که متخصصان شمش‌های موردنظر را تهیه کنند و باتوجه‌به ابعاد قدی لوله و ضخامت آن، برش‌کاری را نیز انجام بدهند تا ابعاد کلی محصول تعیین شود. به بیان دیگر، تکنسین خط تولید بر مبنای اینکه قرار است لوله مانیسمان رده 40، 60 یا 80 تولید شود، متریال اولیه را باید انتخاب کند.

    مرحلهٔ دوم: آغاز فرایند ساخت

    این محصول فرایند تولید بسیار دقیق و پیچیده‌ای دارد و همین مسئله بیانگر جزئیات زیادی است که در بخش تولید لوله بدون درز وجود دارد. به شکل مختصر باید بیان کنیم که فرایند ساخت با حرارت‌دهی آغاز می‌شود و پس از آن، محصول از مراحلی مانند سیستم سوراخ‌کاری (لخ پرس)، النگاتور، پرتاب سمبه، کشش و ایجاد شکل کروی عبور می‌کند تا در نهایت، به بخش سردسازی می‌رسد.

    مرحلهٔ نهایی: آماده‌سازی نهایی محصول

    در این بخش از فرایند، متخصصان باری دیگر ابعاد دقیق لوله را اندازه‌گیری می‌کنند و محصول خنک‌شده را مطابق با درخواست خریدار برش‌کاری می‌کنند. پس از آن، مرحلهٔ تست کیفیت، کونیک سر لوله‌ها، پولیش و بسته‌بندی مطرح می‌شود و در نهایت، لوله گاز مانیسمان در دسته‌های گوناگون و در بخش انتهایی خط تولید لوله قرار می‌گیرد. فرایند تولید لوله‌های بدون درز در این بخش به پایان می‌رسد و محصول با کیفیتی تضمین‌شده و ابعادی دقیق، آمادهٔ ارسال برای مشتری‌های خرد و کلان است. جالب است بدانید که کاربردهای این محصول ارتباط مستقیمی با این بخش آخر دارد؛ چراکه هرچقدر تست‌های کیفیت این محصول دقیق‌تر انجام شود و دقت در ساخت افزایش پیدا کند، محصول نهایی کاربرد بیشتری خواهد داشت.

    تولید لوله ‌های فولادی بدون درز چه مزایایی دارد؟

    لوله‌های فولادی بدون درز به علت ویژگی‌های منحصر به فرد خود، جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف دارند. این لوله‌ها با توزیع یکنواخت، استحکام بسیار بالا، توانایی عملکرد در دماهای بالا، تحمل ظرفیت فشار بالا، کیفیت بالا، و وزن نسبتاً کم، به عنوان انتخاب اصلی در بسیاری از برنامه‌های صنعتی شناخته می‌شوند. توزیع یکنواخت از مزیت‌های مهم این لوله‌ها است که از وزن و کیفیت یکسانی برخوردارند. استحکام بالا و توانایی تحمل دماهای بالا از آنها یک انتخاب ایده‌آل برای برنامه‌هایی می‌کند که به مقاومت در برابر فشارهای زیاد و دماهای متغیر نیاز دارند. به علاوه، قیمت لوله مانیسمان، ویژگی‌های فوق العاده کیفیت و کارآیی بالای این لوله‌ها را برای استفاده در موارد مختلف، تضمین می‌کند. از آنجا که وزن این لوله‌ها نسبتاً کم است، استفاده از آنها در سازه‌ها و برنامه‌هایی که محدودیت وزن دارند، بسیار ایده‌آل است. این مزایا باعث می‌شود لوله‌های فولادی بدون درز انتخاب اصلی برای صنایع نفت و گاز، ساخت و ساز، خودروسازی و صنایع دیگر باشند.

    تولیدکنندگان لوله مانیسمان در ایران

    تولیدکنندگان لوله مانیسمان در ایران

    در ایران، تولید لوله‌های مانیسمان از سوی چندین کارخانه و واحد صنعتی انجام می‌شود. این واحدها شامل کارخانه کاوه ایرانیان، کارخانه لوله و نورد اهواز، کارخانه لوله مانیسمان گستر اسفراین، کارخانه لوله مانیسمان ساوه، کارخانه گروه صنعتی سپاهان، کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران، کارخانه لوله مانیسمان کیهان، و کارخانه پروفیل فولادی اصفهان هستند. این واحدها با تجربه و تخصص خود در تولید لوله‌های مانیسمان مورد تایید صنایع مختلف، به تأمین نیازهای بازار داخلی و صادرات به کشورهای دیگر می‌پردازند. تولید لوله‌های با کیفیت و استانداردهای بالا توسط این واحدها، به تحقق پروژه‌های مختلف در صنایع مختلف کمک می‌کند و در توسعه اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

    مهمترین تولید کنندگان لوله مانیسمان چینی

    لوله‌های مانیسمان چینی توسط شرکت‌های معتبری در چین تولید می‌شوند. برخی از شرکت‌های مطرح سازنده لوله‌های مانیسمان چینی شامل شرکت های تای HAITAI STEEL TUBE، جی اس تی CHANGJIANG TUBE MAKING و هیو کی HUIKE PIPE هستند. این شرکت‌ها در تولید لوله‌های مانیسمان با کیفیت و استانداردهای معتبر دنیا مشغول به کار می‌باشند. لوله‌های مانیسمان چینی اغلب به عنوان گزینه‌ای اقتصادی و با کیفیت برای مصرف در صنایع مختلف مورد توجه قرار می‌گیرند. در ایران نیز شرکت‌ها و نمایندگان وارد کننده این نوع لوله‌ها وجود دارند که می‌توانند محصولات مانیسمان چینی را با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند. در نتیجه، مصرف‌کنندگان می‌توانند از لوله‌های مانیسمان چینی با کیفیت و قیمت مناسب بهره‌برداری کنند.

    سخن پایانی

    لوله های بدون درز مانیسمان به آن دسته از محصولات گفته می‌شود که با استفاده از شمش‌های فولادی و یک عملیات حرارتی حساب‌شده تولید می‌شوند. جالب است بدانید که شیوهٔ تولید لوله‌های بدون درز (در این مقاله به شکل سه‌مرحله‌ای معرفی شد) بیشترین تأثیر را در تعیین خواص کلی آن دارد. این محصولات در انواع متفاوت و با ویژگی‌های خاصی به بازار عرضه می‌شوند و برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شوند.

    نظر شما