آشنایی مختصر با ورق گالوانیزه صنعتی

آشنایی مختصر با ورق گالوانیزه صنعتی
فهرست مطالب

    گروهی از ورق‌های صنعتی که با یک‌لایه از عنصر روی پوشش‌دهی می‌شوند، با نام ورق گالوانیزه صنعتی نامیده می‌شود. این دسته از محصولات فولادی مقاومت بالایی در برابر عوامل آسیب‌زای محیطی نظیر آب و رطوبت دارند و گزینه‌ای مناسب برای استفاده در فضای باز به‌حساب می‌آیند؛ همین مسئله باعث می‌شود که از این ورق‌ها در ساخت بسیاری از مقاطع فلزی استفاده بشود.

    ورق گالوانیزه صنعتی چیست؟

    ورق‌های فولادی به‌خودی‌خود در برابر اکسید آهن بسیار آسیب‌پذیر هستند؛ این مسئله باعث می‌شود که فلزات بدون پوشش پس از برخورد با اکسیژن به‌سرعت دچار زنگ‌زدگی بشوند و در نهایت، مقاومت فیزیکی و خواص مکانیکی خود را از دست بدهند. ازدست‌رفتن این ویژگی‌ها باعث شکست فلزات و به‌وجودآمدن خسارت‌های پی‌درپی برای مصرف‌کنندگان می‌شود.

    این مسائل باعث می‌شود که کارشناسان به دنبال راهکارهایی برای افزایش مقاومت محصولات فولادی بگردند؛ یکی از این راهکارها، اعمال پوشش‌هایی بر روی ورق‌های فلزی است که آن‌ها را در برابر آسیب‌های ازاین‌دست، تا حدودی مقاوم می‌کند؛ گالوانیزاسیون و فرایند قلع اندود، دو روش رایج برای به‌کارگیری فرایند پوشش‌دهی هستند.

    آن دسته از ورق‌ها که با استفاده از عنصر فلزی روی (Zn) و از طریق فرایند گالوانیزاسیون تولید بشوند، با نام ورق گالوانیزه یا روی‌اندود نامیده می‌شوند؛ این ورق‌ها در ابعاد و ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شوند تا بتوانند بازهٔ وسیعی از کاربردها و نیازهای مشتریان را تأمین کنند. گفتنی است که به دسته‌های ضخیم این محصولات که بیشتر از سایر نمونه‌ها، در فرایندهای صنعتی به کار گرفته می‌شوند، ورق گالوانیزه صنعتی (Industrial Galvanized Steel Sheet) می‌گویند.

    ویژگی‌ها

    گالوانیزه صنعتی یک ویژگی برجسته دارد که از سایر مزیت‌های آن مشهورتر است: مقاومت بالای این محصول در مقابل زنگ‌زدگی همین ویژگی منحصربه‌فرد آن به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، قابلیت انعطاف‌پذیری مطلوب و خواص جوشکاری مناسب نیز، بخشی دیگر از مزیت‌های این محصول به‌حساب می‌آیند. گفتنی است که این دسته از ورق‌های فلزی مقاومت کمتری در برابر عوامل مخرب در مقایسه با ورق‌های استنلس‌استیل دارد اما نکته اینجاست که قیمت محصولات روی‌اندود به‌مراتب از نرخ محصولات استیل کمتر است.

    با این حساب، ورق روی‌اندود معمولاً در موقعیت‌هایی به کار می‌رود که درگیری با عوامل خورنده چندان زیاد نباشد؛ گفتنی است که این در این موقعیت‌ها مقاومت حرارتی ورق نیز چندان مهم نیست، در غیر این صورت حتماً باید این محصولات با ورق‌های استیل یا سایر آلیاژهای آتش‌خوار تعویض بشوند.

    ابعاد

    در بخش معرفی این دسته از ورق‌ها به شکل اجمالی بیان کردیم که دو مؤلفهٔ کاربرد و ابعاد باعث تقسیم‌بندی ورق‌های روی‌اندود به دو گروه معمولی و صنعتی می‌شود؛ با این مقدمات، باید توضیحات بیشتری دربارهٔ ابعاد این گروه از محصولات به دست دهیم تا به شکل دقیق‌تری با تمایز آن‌ها آشنا شوید.

    هر ورق فلزی علاوه بر نحوهٔ عرضه به بازار (رول یا شیت)، سه مشخصه دارد که حائز اهمیت است:

    _ طول: بر اساس شکل عرضه متفاوت است

    _ عرض: معمولاً 100 یا 125 میلی‌متر است

    _ ضخامت: از 0.25 تا 4 میلی‌متر متغیر است

    همچنین در این محصولات، شیوهٔ گالوانیزاسیون نیز نکتهٔ مهمی است که معمولاً به یکی از دو روش غوطه‌وری یا الکترولیتی انجام می‌شود.

    کاربردهای ورق گالوانیزه صنعتی

    این دسته از محصولات فولادی به دو شکل کلی در صنعت به کار می‌روند؛ دسته‌ای از آن‌ها به شکل مستقیم در پوشش‌دهی بخش‌های خاصی کاربرد دارند و دسته‌ای دیگر، برای تولید مقاطع و سازه‌های فلزی گوناگون مانند انواع لوله و پروفیل به کار می‌روند. به‌عنوان‌مثال، لوله گالوانیزه صنعتی یکی از انواع مقاطعی است که با استفاده از این ورق‌ها تولید می‌شود.

    شایان توجه است که این ورق‌ها به شکل چشمگیری در ساخت مدل‌های دیگری از ورق فلزی به کار گرفته می‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال، از این محصولات در ساخت انواع ورق‌های رنگی و کرکره‌ای استفاده می‌شود. جالب اینجاست که رنگ‌کاری این ورق‌ها باعث افزایش مقاومت آن‌ها در برابر آسیب‌های محیطی خواهد شد و جلوهٔ زیباتری نیز به آن‌ها می‌دهد.

    پس از بیان این مقدمات، گفتنی است که انواع ورق‌های روی‌اندود در موقعیت‌های زیر به کار می‌روند:

    _ در ساخت تجهیزات ترافیکی راهنمایی‌ورانندگی

    _ در تولید تجهیزات مربوط به صنعت اتومبیل‌سازی

    _ در ساخت ورق‌های فولادی مشبک

    _ در بخش‌های گوناگونی از سازه‌های فولادی

    _ در صنعت تولید تجهیزات الکترونیکی

    _ در تولید انواع لوازم آشپزخانه و سایز وسایل خانه

    نظر شما