ساندویچ پانل چیست و چه کاربردی دارد؟

ساندویچ پانل چیست و چه کاربردی دارد؟
فهرست مطالب

    ساندویچ پانل به یک ساختار سه لایه اطلاق می‌شود که از دو لایه مقاوم با یک لایه عایق میانی تشکیل شده است. این ساختار به عنوان یک واحد متراکم با ویژگی‌های عایق حرارتی، عایق صوتی، و سبک بودن شناخته می‌شود. ساندویچ پانل‌ها برای انواع مختلف پروژه‌های ساختمانی به کار می‌روند و به دلیل خواص منحصر به فرد خود، به عنوان یک جایگزین کارآمد در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    ساندویچ پانل به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، در صنعت ساختمانی جایگاه ویژه‌ای دارد. این پانل‌ها به عنوان راهکاری مطمئن برای بهینه‌سازی عایق حرارتی و صوتی ساختمان‌ها شناخته می‌شوند. همچنین، سبکی و قابلیت نصب آسان آنها، زمان و هزینه ساخت را به شدت کاهش می‌دهد. از جمله کاربردهای رایج این پانل‌ها می‌توان به ساختمان‌های صنعتی، اداری، تجاری و حتی مسکونی اشاره کرد.

    تاریخچه ساندویچ پانل

    در دهه 1970، فوم پانل هسته‌ای توجه زیادی به خود جلب کرد. اما نظریه استفاده از پانل فشرده پوستی برای ساخت و ساز در سال 1930 آغاز شد. این نظریه به طور اولیه در آمریکا توسط آزمایشگاه محصولات فورست در مدیسون مورد تحقیق و آزمایش قرار گرفت. در نتیجه، در سال 1937، خانه‌ای با ساختار پوستی ساخته شد که توانست به اندازه کافی توجه جلب کند و با توجه به دوام بالا، مقاومت به آب و هوای سخت ویسکانسین را نشان داد.

    این تجربه باعث شد که دانشگاه ویسکانسین-مدیسون از ساندویچ پانل‌ها به عنوان راهکاری مناسب برای ساختمان‌ها استفاده کند. این پانل‌ها در دوره‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند و با گذر زمان، توسعه یافته و تغییراتی در ساختار و استفاده آنها ایجاد شده است. به عنوان مثال، در سال 1947، توسعه پانل عایق ساختاری آغاز شد و مواد مختلفی به عنوان هسته این پانل‌ها مورد بررسی قرار گرفت. استفاده از این ساختار در ساختمان‌ها باعث به وجود آمدن پانل‌های مقاوم با کاربردهای متنوع و بهترین عملکرد شده است.

    برای خرید انواع ساندویچ پانل بر روی لینک زیر کلیک کنید
    قیمت ساندویچ پانل

    ساندویچ پانل چیست؟

    ساندویچ پانل چیست ؟ ساندویچ پانل یک سازه سبک و درعین‌حال بسیار مقاوم است. در برابر زلزله و بلایای طبیعی مقاوم است. آنها سبک هستند و وزن زیادی را به سازه تحمیل نمی‌کنند. نصب آسانی داشته و سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برند. با وجود عایقی که دارند از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرده و در فصول مختلف سال قابل‌استفاده هستند.

    ساندویچ پانل‌ها معمولاً در دو نوع دیواری و سقفی ساخته می‌شوند و در طیف‌ها و رنگ‌های گوناگون قابل سفارش هستند. ساندویچ پانل به دلیل شباهت ساختاری که با ساندویچ دارد، به این نام خوانده می‌شود. ساختار لایه‌ای که مانند یک ساندویچ بوده و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است.

    ضخامت آنها با توجه به کاربردی که دارند متغیر است و این یکی از فاکتورهایی است که در قیمت آن مؤثر است. به‌عنوان‌مثال اگر شما قصد خرید دارید می‌توانید با تعیین ضخامت ساندویچ پانل قیمت تمام‌شده آن را کاهش دهید. قابل‌ذکراست که ضخامت ساندویچ‌های سقفی و دیواری نیز با هم متفاوت است.

    ساندویچ پانل دیواری سازه ای پرکاربرد در دنیای ساختمان سازی است که به شما این امکان را می دهد تا از مزایا بی نظیر آن استفاده کنید. در طراحی این سازه هر از یک ساختار منحصر به فرد استفاده می شود که شامل پوشش های مقاوم به همراه لایه ی میانی است که در عین دوام و استحکام بسیار کم چگالی خواهد بود.

    در واقع این سازه ها متشکل از متریالی هستند که در عین ضخامت کم یک پوشش بسیار مقاوم ایجاد می کند و با این وجود بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. این سازه ها ویزگی های فوق العاده ای دارند و استفاده از آن ها مزایای زیادی را در اختیار شما می گذارد و همین امر سبب شده که در موارد متعدد کاربرد داشته باشند.

    انواع ساندویچ پانل

    انواع ساندویچ پانل‌ چیست؟

    ساندویچ پانل را می‌توان بر اساس کاربردی که دارند، شکل، ماده‌ای که در هسته‌ی خود دارند، ورقه‌ها و … دسته‌بندی کرد. به طور معمول این متریال را در دو گروه ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی دسته‌بندی‌ می‌کنند.

    1. ساندویچ پانل سقفی
    2. ساندویچ پانل دیواری

    این تنوع در ساختار و کاربرد، قیمت ساندویچ پانل را از تنوع بالایی برخوردار می‌سازد و شما با توجه به ویژگی‌ها و مشخصات فنی مورد نظر، می‌توانید از بهترین قیمت این فراورده فولادی بهره‌مند شوید. در ساندویچ پانل‌های سقفی، مواد به کار رفته به صورتی است که آن را برای استفاده در سقف مناسب می‌سازد. معمولاً در پانل‌های سقفی، تنوع کم‌تری وجود دارد. هم‌چنین موادی که برای پانل‌های سقفی استفاده می‌شود، از انواع دیگری بادوام‌تر و مستحکم‌تر خواهد بود. روشن است که انواع پانل‌های دیواری، با تنوع بیش‌تر و برای پوشش‌دهی دیوارهای ساختمان استفاده می‌شود.

    ساندویچ پانل دیواری

    ساندویچ پانل دیواری چیست؟ این محصول به عنوان پوششی برای دیوارهای منازل مسکونی، دیوار سوله، کارگاه و همچنین سردخانه‌ها کاربرد دارد. پانل دیواری نسبت به پانل ساندویچی سقفی دارای گام‌هایی با ارتفاع کمتر است. در لایه میانی این محصول اغلب از فوم پلی اورتان، پلی استایرن و همچنین فوم xps استفاده می‌شود. همچنین برای دیواره‌های سردخانه‌ها از ساندویچ پانل دیواری با ضخامت ۱۰ سانتی‌متر استفاده می‌شود. ساندویچ پانل برای کاربردهای سردخانه‌ای و ساخت پارتیشن از پنل‌ها با ضخامت ۲ الی ۴ سانتی‌متر استفاده می‌شود.

    ساندویچ پانل سقفی

    پانل‌های سقفی به عنوان سقف سازه‌های گوناگون کاربرد دارند. مقاومت بالا در برابر شرایط جوی از جمله خواص این نوع از ساندویچ پانل‌ می‌باشد. ساندویچ پنل سقفی با ضخامت ۴ الی ۱۰ سانتی‌متر تولید می‌شود. تفاوت پانل سقفی و دیواری در طراحی ورق بیرونی آن‌ می‌باشد. این نوع از ساندویچ پانل به گونه‌ای طراحی شده که با داشتن همپوشانی از ورود آب به داخل سازه جلوگیری می‌کند.

    ساندویچ پانل سقفی جهت جلوگیری از ورود آب به داخل ساختمان‌ها از گام‌های بلندتری نسبت به پانل دیواری برخوردار است. لایه‌های ورق بیرونی این پانل معمولا از ورق آلوزینک و گالوانیزه ساخته می‌شوند. لایه میانی این پنل نیز از فوم پلی اورتان است چرا که این فوم، عایق خوبی در برابر صوت و حرارت است.

    کاربرد ساندویچ پنل

    ساندویچ پانل را در کجاها می‌توان مورد استفاده قرار داد؟

    ساندویچ پانل، به عنوان یک متریال مدرن و مبتنی بر علم، از ابتدا به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت استفاده گسترده در ساختمان‌های مختلف با کاربری‌های گوناگون را فراهم کند. در نخستین نسخه‌ها، این متریال تنها در تعداد محدودی از سازه‌ها به کار گرفته می‌شد. اما امروزه، تمام انواع ساندویچ پانل، از جمله مصالح پرکاربرد، به عنوان یکی از راهکارهای محبوب در ساخت و سازها به حساب می‌آیند و استفاده از آنها محدود به منطقه‌ها و کاربری‌های خاص نمی‌شود. از مهمترین موارد استفاده ساندویچ پانل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

    • سوله و ساختمان‌های صنعتی
    • دسته‌بندی انواع سردخانه‌ها در ابعاد کوچک و بزرگ
    • انبارها و سالن‌های ذخیره‌سازی مختلف
    • آشیانه‌های هواپیما و سایر فرودگاهی‌ها
    • ساختارهای ورزشی و استادیوم‌ها، همچنین سالن‌های اجتماعی و چندمنظوره
    • سوله‌های تره‌بار و میادین مرتبط با این کاربردها
    • ساختمان‌های صحرایی شامل بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، اقامتگاه‌ها و غیره
    • پروژه‌های انبوه‌سازی مسکونی با استفاده از پانل‌های دیواری
    • ساختمان‌های تک‌واحدی و ویلایی

    انواع ساندویچ پانل به لحاظ ساختار

    نیز دسته‌بندی‌های دیگری برای این متریال تعریف می‌شود. مثلاً برحسب ماده‌ی عایق هسته، ساندویچ پانل‌ها می‌توانند از نوع پلی یورتان یا پلی استایرن یا پشم شیشه ساخته شوند.

    1. ساندویچ پانل پلی یورتان
    2. ساندویچ پانل اکس پی اس (xps)
    3. ساندویچ پانل پلی استایرن

    کاربرد ساندویچ پانل

    ساندویچ پانل پلی یورتان

    این نوع ساندویچ پانل‌ها از فوم پلی یورتان که یکی از با کیفیت ترین فوم‌های موجود است ساخته شده و به خاطر کیفیت بالایی که دارند نسبت به سایر ساندویچ پانل‌ها کاربرد گسترده‌تری در صنعت ساخت و ساز پیدا کرده‌اند. در ساخت این نوع ساندویچ پانل‌ فوم پلی یورتان بین لایه میانی پانل تزریق می‌شود که این امر مقاومت و استحکام سازه‌های پیش ساخته را افزایش می‌دهد.

    ساندویچ پانل اکس پی اس (xps)

    این نوع ساندویچ پانل‌ که برای ساخت آن‌ از فوم اکس پی اس بهره گرفته می‌شود، یکی از ساندویچ پانل‌های مقاوم است که اگرچه نمی‌تواند از نظر کیفی با ساندویچ پانل‌های پلی یورتان رقابت نماید، اما عایق خوبی در مقابل رطوبت، حرارت و صوت شناخته شده است و توانسته مقاومت خوبی از خود در سازه‌های پیش ساخته نشان دهد.

    ساندویچ پانل پلی استایرن

    این نوع از ساندویچ پانل‌ها که در دو نوع سقفی و دیواری قابل تولید هستند، از فوم عایق پلی استایرن در ساخت آن استفاده می‌شود. ساندویچ پانل پلی استایرن عایق‌های صوتی و برودتی بسیار خوبی هستند و در زمره‌ی بهترین پانل‌های شرکت ماموت شناخته می‌شوند. نقطه ضعفی که در مورد این دسته از ساندویچ پنل‌ها وجود دارد این است که عایق خوبی در برابر حرارت و گرما نیستند.

    مزایای اصلی از ساندویچ پانل

    ساندویچ پانل به عنوان یک متریال مدرن و چند عملکردی، در ساختمان‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. این متریال، از زمان ابتدای طراحی‌اش به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت استفاده گسترده در ساختمان‌های با کاربری‌های متنوع را داشته باشد. در ابتدا، استفاده از این پانل‌ها محدود به تعداد کمی از سازه‌ها بود، اما امروزه انواع ساندویچ پانل، از جمله مصالح پرکاربرد به حساب می‌آیند و استفاده از آن‌ها محدود به مناطق یا کاربری‌های خاصی نیست.

    این پانل‌ها به دلیل مشخصات فنی بالا و خصوصیات مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی قوی، مزایای فراوانی دارند. از جمله مزایای آن‌ها می‌توان به عایق‌بندی حرارتی و ممانعت از اتلاف انرژی، ابعاد استاندارد و مدولار بودن، نصب سریع و آسان، مقاومت در برابر رطوبت، ضخامت اندک و کارایی بالا، مقاومت در برابر آتش و دیگر خصوصیات ارزشمند اشاره کرد. این مزایا به ساختمان‌ها در هر دو زمان اجرا و دوره بهره‌برداری ارزش افزوده می‌بخشند و مانع اتلاف انرژی، حفاظت از ساختمان در برابر عوامل مختلف و افزایش کارایی ساختمانی می‌شوند.

    تصویر ساندویچ پانل

    ضخامت ساندویچ پانل چیست ؟

    همان‌طور که گفته شد، ساختار ساندویچ پانل‌ها، سه قسمت دارد. موارد مختلف کاربرد ساندویچ پانل، باعث می‌شود تا این متریال در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی ساخته شود. به عنوان مثال، فوم داخل ساندویچ پانل را می‌توان در ضخامت‌های مختلف و هم‌چنین وزن‌های گوناگون در نظر گرفت. معمول‌ترین ضخامت‌هایی که در این متریال استفاده می‌شوند، ضخامت‌های ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲ و ۱۵ سانتی‌متری است.

    یعنی در حالت کلی ضخامت این متریال بین ۴ تا ۱۵ سانتی‌متر، متغیر است. البته این ضخامت و ابعاد، می‌تواند بسته به سفارش مشتری، متغیر در نظر گرفته شود.

    مواد تشکیل دهنده ساندویچ پانل چیست؟

    از دیگر موادی که به ندرت برای روکش مورد استفاده قرار میگیرند:

    • سیمان
    •  پلی پروپیلن تقویت شده با فیبر شیشه ای
    •  پلی وینیل کلراید (PVC)
    •  اکسید منیزیم (MgO)
    •  تخته سه لا (OSB)
    •  پلاستیک تقویت شده شیشه (GRP)

    روکش های رایج به کار رفته در ساخت و تولید که هسته میانی را احاطه می‌کنند موارد زیر می‌باشند:

    • ورق فولادی گالوانیزه
    • آلومینیوم
    • آلوزینک
    • فویل

    همچنین از عایق های دیگری مانند پلی استایرن اکسترود شده (xps) نیز می‌توان در هسته میانی استفاده نمود اما عمدتا از عایق پلی یورتان به خاطر دارا بودن قابلیت های بیشتر نسبت به دیگر عایق ها استفاده می‌شود.

    ساختار ساندویچ پانل

    کاربرد ساندویچ پانل ها

    همانطور که اشاره شد، به دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌های ساختاری، ساندویچ پانل در موارد گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی برخی از کاربردهای مهم ساندویچ پانل در صنایع مختلف می‌پردازیم.

    کاربرد ساندویچ پانل در ساختمان سازی 

    از ساندویچ پانل اغلب برای روکش دیوارها و سقف ها در ساختمان سازی ها استفاده می شود. در ساختار پانل ها همانطورکه گفته شد هسته آن که از مواد عایق تشکیل شده است. به وسیله دو ورق فلزی از دو طرف پوشانده می شود. ساندویچ پنل‌ از مواد ساختاری تشکیل نمی شوند بلکه از مواد پرده ساخته می شوند.

    کاربرد ساندویچ پانل در سوله

    همانطور که می دانید سوله ها سازه های پیش ساخته هستند. برای ساخت سوله ها از مواد و مصالحی مانند ساندویچ پانل به علی عایق بودن آن ها استفاده می شود. این پانل ها دارهای اتصالات محکم و مطمئنی هستند.
    از سوله‌ها استفاده‌های مشخصی می‌شود و باید طراحی آن‌ها متناسب با استفاده‌ای باشد که قرار است از این سوله شود. به عنوان مثال از سوله‌ها با اهداف زیر استفاده می‌شود:

    • سالن ورزشی
    • تعمیرگاه
    • انبار
    • مرغداری
    • فروشگاه و …

    ساخت سردخانه با کمک ساندویچ پانل

    به عنوان یکی دیگر از کاربردهای ساندویچ پانل‌ها می‌توان به ساخت سردخانه اشاره کرد. ساندویچ پانل دارای سه لایه است که لایه میانی آن، لایه عایق است. لایه عایق از جنس پلی اورتان، پلی استایرن و پشم سنگ است. لایه عایق ساندویچ پانل‌هایی که قرار است برای ساخت سردخانه مورد استفاده قرار بگیرند پلی اورتان تزریقی است.

    کاربرد ساندویچ پانل در ساخت کمپ یا استودیوهای صدابرداری

    به عنوان یکی دیگر از کاربردهای این متریال پیش ساخته می‌توان به استفاده از آن‌ها برای ساخت کمپ‌های نظامی، اسکان اضطراری، کمپ‌های بین جاده‌ای و … اشاره کرد. لایه رویه و زیره ساندویچ پانل‌ها از ورق گالوانیزه یا آلوزینک ساخته می‌شود. برای ساخت کمپ‌هایی با اسکلت فلزی، از پانل‌هایی با لایه گالوانیزه رنگی با عایق پشم شیشه استفاده می‌شود.

    ساندویچ پانل‌ها یک متریال بسیار مناسب برای ساخت استودیوهای صدابرداری نیز هستند. علاوه بر آن برای ساخت سازه‌هایی که به صورت موقتی قرار است مورد استفاده قرار بگیرند، استفاده از ساندویچ پانل‌ها یک گزینه ایده آل است.

    نصب ساندویچ پانل

    کاربرد ساندویچ پانل در ساخت کانکس

    کانکس سازه‌ای است که قابلیت حمل و نقل داشته و می‌توان از آن با اهداف مختلف در هر مکانی استفاده کرد. بیشترین کاربرد ساندویچ پانل را می‌توان در ساخت کانکس دانست. کانکس‌ها با متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند اما مقاوم‌ترین کانکس‌ها آن‌هایی هستند که توسط ساندویچ پانل‌ها ساخته شده‌اند. فوم پلی اورتان و فوم پلی استایرن عایق‌های مناسبی برای سقف کانکس‌ها به شمار می‌روند.
    کاربرد پانل ساندویچ برای ساخت اتاق‌های حمل بار: برای حمل بارهای شهری و بین شهری معمولا اتاقک‌هایی را پشت کامیون‌ها نصب می‌کنند. برای ساخت این اتاقک‌ها یا اتاق‌های حمل بار می‌توان از ساندویچ پانل پیش ساخته کمک گرفت. لایه عایق ساندویچ پانل اتاق حمل بار، پلی اورتان آلمانی است. خاصیت عایق سازی که این ساندویچ پانل‌ها دارند امکان حمل و نقل مواد خوراکی را نیز توسط این اتاق‌های حمل بار فراهم کرده است.

    ابعاد ساندویچ پانل

    از جمله پارامترهای حیاتی در بناهای پیش‌ساخته ساندویچ پانل، اندازه و ابعاد آنها است که در طول فرآیند ساخت و نصب اهمیت بسزایی دارد. هرگونه اشتباه در اندازه‌گیری این متریال‌ها، از جمله وزن، ضخامت، طول، و عرض پانل، ممکن است به مشکلاتی در زمان نصب و اجرا منجر شود. به تعبیر دقیق‌تر، ابعاد ساندویچ پانل در ابتدا میزان بهره‌وری و کارایی ساختمان را مشخص می‌کند. با مشخص شدن ابعاد دقیق پانل‌ها، می‌توان بهترین مدل را با توجه به نیاز مصرفی انتخاب کرد و از طریق این بهینه‌سازی، بیشترین بهره‌وری را با هزینه‌ای مناسب به دست آورد.

    علاوه بر این، ضخامت ساندویچ پانل یکی از پارامترهای کلیدی است که تاثیر مستقیمی بر روی مقاومت، عایق‌بندی حرارتی، و وزن پانل‌ها دارد. طول و عرض ساندویچ پانل نیز در ساختمان‌هایی همچون کلین روم و انبارها، از اهمیت خاصی برخوردارند؛ زیرا دقت در اندازه‌گیری این ابعاد می‌تواند از ایجاد درزها و عیوب در سازه جلوگیری کرده و محیطی یکنواخت و صاف را ایجاد کند. در ادامه جدول ابعاد و وزن انواع ساندویچ پانل برای بررسی بهتر آماده شده است.

     

    اطلاعات ابعاد ساندویچ پانل
    ابعاد ساندویچ پانل دیواری
    • عرض: ۱۰۳ الی ۱۱۶ سانتی متر
    • طول: بسته به نیاز مشتری، طول ساندویچ پانل دیواری از ۲ تا ۱۴ متر قابل آماده‌سازی خواهد بود.
    • ضخامت: ۴ الی ۱۵ سانتی‌متر (۴۰، ۵۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ میلی‌متر)
    ابعاد ساندویچ پانل سقفی
    • عرض: ۱۰۰ الی ۱۱۰ سانتی‌متر (عرض مفید برابر با ۱.۰۸ متر برآورد می‌شود.)
    • طول: متناسب به نیاز مشتری تا ۱۳.۶ متر قابل سفارش است.
    • ضخامت: ۳ الی ۱۰ سانتی‌متر (۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰ میلی‌متر)
    ابعاد ساندویچ پانل سردخانه‌
    • ضخامت این پانل‌ها به ۲۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد.
    • طول ورق‌های ساندویچی پانل با توجه به نیاز مشتری از ۲ متر الی ۱۲ متر برش داده می‌شود.
    • عرض مفید ساندویچ پانل سردخانه‌ای نیز ثابت بوده و حدود ۱۱۳ سانتی‌متر است.

    نحوه نصب ساندویچ پانل

    نصب ساندویچ پانل یک فرآیند حیاتی در ساخت و ساز بناهای پیش‌ساخته است که نیاز به دقت و تخصص دارد. در این فرآیند، از ابزارها و تجهیزات مخصوصی برای اطمینان از چسبندگی و محکمی پانل‌ها استفاده می‌شود. افراد مجرب و کارآزموده نقش اساسی در این مراحل ایفا می‌کنند تا هنگام چفت شدن ساندویچ پانل‌ها، هیچ خطایی رخ ندهد. نصب این پانل‌ها با استفاده از پیچ و واشر، چسب عایق، و مراحل چسباندن دقیق انجام می‌شود. سپس، مراحل آب بندی ساختمان انجام می‌شود که شامل پر کردن محل درزها با اسپری پلی‌اورتان و اتصال دقیق پانل‌ها به یکدیگر می‌شود. این اقدامات نقطه ضعف‌های پتانسیلی را کاهش داده و از نفوذ گرما، سرما، رطوبت و سایر عوامل جلوگیری می‌کند.

    نصب ساندویچ پانل به دلیل طراحی منحصربه‌فرد و مدرن آن، با سرعت بالا انجام می‌شود که این امر به افزایش سرعت اجرای پروژه‌های ساختمانی منجر می‌شود. ساندویچ پانل دیواری و سقفی از رول پلاک برای نصب استفاده می‌کنند و با توجه به ساختار خود، نصب آنها بسیار ساده و کارآمد است. در این نصب، مهمترین نکته مرتبط با آب بندی است تا از نفوذ آب به داخل محیط مقاومت شود و ساندویچ پانل بتواند کارایی بالایی در عایق‌بندی حرارتی و رطوبتی داشته باشد.

    دلایل استفاده از ساندویچ پانل چیست؟

    وزن سبک: لایه درونی پانل های ساندویچی از فوم های فشرده شده است که همین مورد باعث کاهش وزن آن و در کل باعث کاهش وزن سازه خواهد شد.

    یک دیوار یا سقف ساخته شده با این مدل نسبت به سازه هایی که در آن از آجر یا سیمان استفاده می‌شود تا ۳۰ برابر سبک تر خواهد بود و همین موضوع می‌تواند میزان مقاومت سازه را در برابر رانش و زمین لرزه بیشتر کند و هزینه ی زیر سازی را به مراتب کاهش دهد.

    مقاومت بالا : علی رغم وزن سبک در برابر فشار و ضربه وارده مقاومت بالایی دارند و به مراتب از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر مصالح ساختمانی برخوردار هستند. همین امر باعث شده که از آن‌ها در ساخت کانکس ها و دیوار و سقف ساختمان های پیش ساخته استفاده شود.

    هزینه ی تامین و نگهداری پایین: یکی دیگر از ویژگی های این محصولات هزینه های کم تامین و نگهداری آن هاست که علت آن عدم پوسیدگی و خوردگی در برابر رطوبت و عوامل خورنده محیطی است.
    توجه کنید که در مقایسه با پارتیشنها و دیوار های دیگر از طول عمر به مراتب بیشتری در محیط های گوناگون برخوردار هستند.
     سهولت و سرعت نصب و اجرای ساندویچ پانل. ( در محل پروژه ساخته نمی‌شود و به صورت پیش ساخته به محل پروژه انتقال داده شده و محل اتصال آن ها از پیش طراحی شده است).
    عایق بودن (به دلیل جنس فوم فشرده که در وسط ۲ ورق سیاه قرار دارد و ساختار کلی آن ها عایق صدا ،رطوبت و حرارت می‌باشند و در مدل های خاص ضد آتش و آکوستیک نیز هستند).
    مقاومت در برابر هوای گرم و سرد (این نوع از پانل های ساختمانی در اقلیم های گوناگون و شرایط مختلف جوی راندمان یکسانی دارند و خواص خود را کاملا حفظ می‌کنند).

    کارخانه های برتر تولید ساندویچ پانل

    در دهه اخیر، استفاده از ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری به عنوان یک مصالح مدرن در صنعت ساخت و ساز به ویژه در ایران رونق فراوانی پیدا کرده است. این مصالح به دلیل ویژگی‌های عایق‌بندی، سبک بودن، و زمان اجرای کوتاه، به گزینه محبوب برای سازه‌ها و ساختمان‌های مختلف تبدیل شده‌اند. بازار ساندویچ پانل در سال ۲۰۲۱ به حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیارد دلار رسیده است و با توجه به روند رشد، می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نیز افزایش خواهد یافت. برای انتخاب بهترین تولیدکننده در این زمینه، نکاتی چون سابقه تولید، قیمت رقابتی، حجم تولید، کنترل کیفیت، تکنولوژی خط تولید، و کیفیت مواد اولیه بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

    کارخانه تولید کننده ساندویچ پانل

    سه شرکت برتر در زمینه تولید ساندویچ پانل شامل استروسکی (Ostrowski)، رووکی (Ruukki) و ماموت (Mammut) هستند. از این شرکت‌ها، ماموت یک شرکت ایرانی است که با بهره‌گیری از بهترین مواد اولیه و فناوری‌های کشور آلمان، در طول سال‌ها به تولید ساندویچ پانل با کیفیت بالا پرداخته است. این شرکت با ارائه محصولاتی با دوام و مقاوم، به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در بازار ساختمانی ایران شناخته شده و بهبود در عملکرد انرژی و هزینه‌های مرتبط با مصرف انرژی را فراهم می‌آورد.

    قیمت ساندویچ پانل و عوامل تاثیرگذار بر آن

    قیمت ساندویچ پانل برابر با تعدادی از عوامل اساسی است که بر کیفیت و کارایی نهایی محصول تاثیر گذارند. دانسیته فوم و جنس ورق از این عوامل مهم هستند. دانسیته یا چگالی فوم به تراکم ماده در واحد حجم اشاره دارد و بر کارایی ساندویچ پانل تاثیر می‌گذارد. فناوری تولید نیز نقش بسزایی در تعیین کیفیت محصول دارد. تکنولوژی‌های پیشرفته در خطوط تولید می‌توانند کیفیت ساندویچ پانل را افزایش دهند.

    ورق ساندویچ پانل انواع مختلفی دارد که خصوصیات متفاوتی دارند و به همین دلیل، قیمت آنها نیز متفاوت است. هر نوع ورق به دلیل خصوصیات مکانیکی، حرارتی، و ضخامت متفاوت خود، قیمتی مناسب برآورد می‌شود.

    علاوه بر این، فناوری تولید نیز تاثیر زیادی در قیمت ساندویچ پانل دارد. خطوط تولید پیشرفته با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، می‌توانند ساندویچ پانل با کیفیت بالا و قابلیت‌های بهبود یافته را تولید کنند. به همین دلیل، استفاده از خطوط تولید پیشرفته می‌تواند تاثیر مثبتی در کیفیت و در نهایت قیمت محصول داشته باشد. در کل، قیمت ساندویچ پانل تحت تاثیر متغیرهای مختلفی قرار دارد و انتخاب یک تولیدکننده با دقت و شناخت کافی از ویژگی‌های مختلف محصولات اهمیت دارد.

    نظر شما