سه مدل پرکاربرد ورق گالوانیزه رنگی

سه مدل پرکاربرد ورق گالوانیزه رنگی
فهرست مطالب

    ورق گالوانیزه رنگی یک نوع ورق فولادی است که علاوه بر فرایند گالوانیزاسیون، پروسهٔ رنگ‌آمیزی با رنگ‌های الکترواستاتیک را نیز پشت سر گذاشته و در نهایت، به یک محصول منحصربه‌فرد تبدیل شده است؛ این ورق‌ها مقاومت بیشتری در مقایسه با ورق‌های گالوانیزه معمولی در مقابل عوامل خورنده دارند و از جهت ظاهری نیز، چشم‌نواز هستند. گفتنی است که این محصولات بر اساس رنگ و طرح‌هایی که بر روی بدنه قرار دارد، به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند.

    در صفحهٔ پیش‌روی شما مقاله‌ای قرار گرفته است که حاوی اطلاعاتی مختصر اما کاربردی دربارهٔ مسائلی است که فرایند خرید ورق گالوانیزه رنگی را ساده‌تر می‌کند. علاوه بر این‌ها، این درگاه انتخابی مناسب برای خرید انواع ورق رنگی در سایزها و طرح‌های گوناگون است. کافی است که پس از انتخاب گزینهٔ دلخواه، با کارشناسان شرکت فولادسل تماس بگیرید تا سفارش شما را به شکل رسمی ثبت کنند.

    ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

    ورق گالوانیزه در واقع یک نوع ورق فولادی است که فرایندی با عنوان گالوانیزاسیون را پشت سر گذاشته است؛ در این فرایند، ورق فولادی با یک‌لایه از عنصر روی و کمی قلع پوشش‌دهی می‌شود و در نهایت، یک ورق فولادی با پوششی نازک از خط تولید خارج می‌شود. علت انجام چنین فرایندی، جبران ضعف فولاد در برابر عوامل آسیب‌زا یعنی آب، اکسیژن و رطوبت است و در نهایت نیز محصولی تولید می‌شود که استحکامی نسبی در برابر این سه عنصر دارد.

    ورق گالوانیزه باتوجه‌به این ویژگی، در بسیاری از موقعیت‌های روباز و شهرهای مرطوب مانند مناطق ساحلی کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ گفتنی است که از این ورق به‌عنوان یک محصول میانی نیز استفاده می‌شود. مثلاً ورق‌های روی‌اندود در بسیاری از کارخانه‌ها برای تولید انواع پروفیل و لولهٔ از این جنس به کار گرفته می‌شوند.

    ورق گالوانیزه رنگی چیست؟

    حالا که درک بهتری از ورق‌های گالوانیزه به دست آوردیم، زمان مناسبی است که به سراغ بررسی ورق گالوانیزه رنگی برویم. ورق رنگی یک محصول روی‌اندود است که با استفاده از رنگ‌های الکترواستاتیک با تنوع 15 مدل تولید می‌شوند و از نظر ضخامت نیز، در حدود 0.20 تا 0.70 میلی‌متر هستند. گفتنی است که بر اساس نوع طرح موجود، این محصول را به دو مدل ورق گالوانیزه رنگی ساده و طرح‌دار تقسیم می‌کنیم.

    کاربردها

    این ورق‌ها به سبب اینکه با رنگ‌آمیزی می‌شوند، ظاهر چشمگیرتری در مقایسه با ورق‌های گالوانیزه معمولی پیدا می‌کنند؛ همچنین از جهت مقاومت در برابر اکسید آهن نیز به گزینه‌های مستحکم‌تری تبدیل می‌شوند. مجموع این دلایل باعث می‌شود که از این ورق در بازهٔ وسیعی از پروژه‌های ساختمانی، صنعتی و تزئینی استفاده بشود. در ادامه، به برخی از مشهورترین کاربردهای این دسته از ورق‌ها اشاره می‌کنیم.

    _ ساخت انواع لوازم‌خانگی مانند انواع آب‌گرم‌کن و رادیاتور؛

    _ تولید بدنهٔ فلزی بیرونی بسیاری از دستگاه‌های صنعتی یا دستگاه‌های کاربری عمومی مانند انواع کیس کامپیوتر؛

    _ در بخش‌های گوناگونی از پروژه‌های ساختمانی مانند پوشش‌دهی سقف و دیوارهای سوله، انبار و کارگاه‌های کوچک و بزرگ.

    انواع ورق رنگی

    ورق موردبحث ما بر اساس انواع رنگ، به پانزده مدل متفاوت تقسیم می‌شود؛ افزون بر این، ورق گالوانیزه رنگی باتوجه‌به اینکه با چه طرحی تولید می‌شود، ضخامت آن چه اندازه‌ای است و چه کاربردی دارد، به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود. در ادامه، قصد داریم تمرکز خود را بر روی انواع این محصول بر مبنای طرح و ابعاد بگذاریم و 3 مدل مشهور آن را بررسی کنیم.

    مدل ذوزنقه‌ای

    به سبب وجود طرح‌های مربع و مستطیل‌شکل بر روی بدنهٔ این ورق‌ها، به آن‌ها عنوان ذوزنقه‌ای می‌دهند؛ این ویژگی با استفاده از روش‌های خم‌کاری‌ای ایجاد می‌شود که جزو فرایند تولید ورق گالوانیزه رنگی هستند و موجب افزایش مقاومت فیزیکی ورق می‌شود که در نهایت، این دسته از محصولات را به گزینه‌ای مناسب برای آن گروه از موقعیت‌ها تبدیل می‌کند که احتمال آسیب فیزیکی زیاد است.

    مدل سفال پالرمو

    این گروه از ورق‌ها با ضخامتی در حدود نیم میلی‌متر (0.5) تولید می‌شوند، رنگ آن‌ها کوره‌ای است و با عرض 100 تا 125 سانتی‌متر تولید می‌شوند. این مشخصات باعث می‌شود که سفال پالرمو به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در پوشش‌دهی سقف سازه‌ها و سوله‌ها به کار برود.

    مدل ژنوا

    این ورق از جهت ضخامت، اندازهٔ عرض و رنگ مانند نمونهٔ قبلی است و از جهت سایر مشخصات نیز شباهت‌های زیادی با مدل قبلی دارد اما نکته اینجاست که معمولاً برای کاربردهای لوس مانند پوشش‌دهی سقف انواع ویلا و آلاچیق به کار می‌رود.

    سخن پایانی

    ورق گالوانیزه رنگی یک نوع ورق روی‌اندود است که در فرایندهای نهایی تولید با نوعی رنگ الکترواستاتیک رنگ‌آمیزی می‌شود. ورق رنگی در نهایت به محصولی با ظاهر زیبا و بدنه‌ای مقاوم در برابر عوامل شیمیایی مخرب تبدیل می‌شود. گفتنی است که این محصول بر اساس نوع رنگ به 15 مدل و بر مبنای طرح بدنه به پنج مدل مانند ذوزنقه‌ای، ژنوا و سفال پالرمو تقسیم می‌شود.

    نظر شما