شرکت صبا فولاد خلیج فارس

شرکت صبا فولاد خلیج فارس
فهرست مطالب

    صبا فولاد خلیج فارس

    صبا فولاد خلیج فارس فعالیت های خود را در سال ۱۳۸۳ آغاز و نام مجموعه را در تهران به ثبت رساند. هدف اصلی این مجموعه تاسیس کارخانه تولید فولاد بندر عباس در زمینی به مساحت ۴۱۳ هکتار با چشم انداز ۴.۵ میلیون تن آهن اسفنجی و ۴.۵ میلیون تن اسلب و بیلت بود.

    تاریخچه شرکت صبا فولاد

    شرکت صبا فولاد خلیج فارس تحت شماره ثبت 235853 مورخ 1383/9/14 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است و فعالیت خود را طبق ماده 2 اساسنامه برای احداث یک كارخانه فولادسازی به‏ ظرفیت نهایی 4/5 میلیون تن آهن اسفنجي و 4/5 ميليون تن بیلت و اسلب در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در 20 کیلومتری غرب بندرعباس واقع در استان هرمزگان متمرکز نموده است.

    منطقه ویژه بدلیل داشتن امکانات بندری، ریلی، جاده‏ای، تجهیزات تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نزدیکی به معادن سنگ آهن گل گهر که علاوه بر سنگ آهن و کنسانتره سنگ آهن، تولید کننده عمده گندله نیز می‏باشد و وجود منابعی مانند آب، برق، گاز از ویژگی‏های ممتاز این منطقه است.

    افتتاح صبا فولاد خلیج فارس واقع در بندرعباس

    این مجموعه سومین کارخانه فولادساز هرمزگان است و فعالیت های کارآمد صنعتی ومعدنی و همچنین جذب سرمایه داخلی و خارجی را در راستای امور خود قرار داده است. صبا فولاد خلیج فارس با پیاده سازی استانداردهای ملی و بین المللی، بهبود و توسعه زیر ساخت های مجموعه، تامین نیازهای کارخانه، ارتقاء دانش و آگاهی کارکنان، بهره گیری از تجهیزات و تکنولوژی های روز و تلاش شبانه روزی متخصصین و پرسنل در نیل به اهداف خود گام برداشته است.

    کارخانه فولاد هرمزگان تا سال ۱۳۸۷ بر اساس نظارت های مدیران هندی که توسط سهامداران هندی این مجموعه برگزیده شده بودند، مدیریت می شد. در دوره قبلی و همزمان با مدیریت سهامداران هندی بر اساس وضعیت کشور برنامه های توسعه و خط مشی های متعدد با ظرفیت تولید سالیانه مشخص گردید اما هیچ کدام به مرحله اجرایی نرسیدند و در حد طرح باقی ماندند پس از آن مدیریت مجموعه به صندوق بازنشستگی ایران واگذار شد و متعاقبا نام مجموعه با حفظ کاربری خود به صبا فولاد خلیج فارس تغییر یافت.

    سال ۱۳۸۸به منزله شروع جدیدی برای صبا فولاد بود طوری که طرح راه اندازی دو خط تولید در برنامه ها قرار گرفت. در سال ۱۳۹۶ اولین مجتمع تولدی آهن اسفنجی شرکت صبا فولاد خلیج فارس با ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال با حضور جناب آقای رواحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران افتتاح گردید.

    چشم انداز تولید ۵ میلیون تن آهن اسفنجی در برنامه کاری این مجموعه قرار دارد. محمد جعفر خوش خلق، محمد کلانتری، مرتضی یزد خواستی، سید محمدرضا حسینیان و علی صفر نورالله کلانتری از اعضای هیئت مدیره صبا فولاد خلیج فارس می باشند.

    برنامه استراتژیک کارخانه صبا فولاد خلیج فارس هرمزگان

    مدیریت شرکت تا تاریخ 1387/08/25 با تصمیم سهامداران وقت، توسط مدیران هندی با تمرکز بر انتخاب تکنولوژی و انجام مطالعات به فعالیتهای پایه پرداخته، به نحوی که در این دوران فعالیت اجرایی چندانی شکل نگرفته است. در ادامه، مدیریت شرکت از تاریخ 1388/11/05 به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری واگذار و نام آن به شرکت صبا فولاد خلیج فارس تغییر یافت.

    براساس آخرین تصمیم شرکت که تحت عنوان برنامه استراتژیک شرکت به تصویب هیئت مدیره در تاریخ 88/1/31 (صورتجلسه سی و هفتم هیات مدیره) رسیده است، شرکت در نظر دارد در فاز اول پروژه خود یک واحد فولادسازی به‏ ظرفیت 1/5 میلیون تن در سال، شامل یک واحد تولید آهن اسفنجی 1/5 میلیون تن در سال و یک واحد ذوب ریخته گری (تولید بیلت) به ظرفیت 1/5 میلیون تن در سال در دو مرحله اجرا نماید.

    در شهریور ماه سال 1388 قرارداد واحد احیا به ظرفیت 1/5 میلیون تن در سال آهن اسفنجی قالبی (بریکت (HBI)) و شارژ Hot DRI، به کوره ذوب با شرکت ایریتک بصورت EPC منعقد گردید و سایر امور مربوطه به فعالیت‏های فاز اول از جمله پیگیری انعقاد قرارداد فولادسازی نیز در حال اجرا می‏ باشد.

    فعالیت شرکت صبا فولاد خلیج فارس

    موضوع فعالیت شرکت صبا فولاد خلیج فارس، طبق ماده 2 اساسنامه عبارت است از:

    • خرید انواع مواد معدنی
    • اجاره معادن
    •  انجام کلیه امور مرتبط با معادن و مواد معدنی
    •  اجرای کلیه پروژه‏ های مربوط به کالاهای فلزی و غیر فلزی
    •  صادرات و واردات انواع مواد اولیه تولیدات نیمه کامل
    •  کالاهای فلزی و غیرفلزی تمام شده با و بدون روکش
    •  واردات و صادرات انواع سنگهای معدنی، گندله، بیلت و فولاد گالوانیزه و تولیدات فلزی
    • فرآوری سنگ آهن، روی و غیره.

    چشم انداز و ماموریت ها صبا فولاد خلیج فارس بندرعباس

    چشم انداز صبا فولاد بندرعباس

    موضوع فعالیت شرکت صبا فولاد خلیج فارس، طبق ماده 2 اساسنامه عبارت است از: خرید انواع مواد معدنی، اجاره معادن، انجام کلیه امور مرتبط با معادن و مواد معدنی، اجرای کلیه پروژه‏ های مربوط به کالاهای فلزی و غیر فلزی، صادرات و واردات انواع مواد اولیه تولیدات نیمه کامل، کالاهای فلزی و غیرفلزی تمام شده با و بدون روکش، واردات و صادرات انواع سنگهای معدنی، گندله، بیلت و فولاد گالوانیزه و تولیدات فلزی از انواع مختلف برای بازار، فرآوری سنگ آهن، روی و غیره.

    ماموریت صبا فولاد هرمزگان

    شرکت صبا فولاد خلیج فارس فعالیتهای خود را برای احداث یک مجتمع فولادسازی به ظرفیت نهایی 5 میلیون تن گندله، 4/5 میلیون تن آهن اسفنجی و 4/5 میلیون تن فولاد و خط ریخته گری برای بلوم، بیلت و بیمبلنک همچنین نورد میلگرد، تیرآهن و ورق در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در 13 کیلومتری غرب بندرعباس واقع در استان هرمزگان متمرکز نموده است.

    محصولات صبا فولاد خلیج فارس

    این شرکت در ابتدا با ظرفیت تولید سالانه 4.5 میلیون تن آهن اسفنجی، 1.5 میلیون تن شمش و 3 میلیون تن تختال فولادی تاسیس گردید. فاز اول آن تولید آهن اسفنجی به ظرفیت 1.5 میلیون تن و شمش بیلت به ظرفیت 1.5 میلیون تن در سال می باشد.

    بریکت گرم آهن اسفنجی (HOT BRIQUETTED IRON)

    آهن اسفنجی از احیای مستقیم اکسید آهن بدست می آید. در روش میـدرکس (MIDREX® DRI TECHNOLOGY) گنـدله سـنـگ آهن در کوره قائم با جریانی از گاز متـان که در ریفـورمـر به کمک کاتالیـست به منـوکسیـد کربـن و هیـدروژن شکسـتـه شـده در دمـای حدود 900 درجـه سانتـی گراد احیـا و به آهـن با درجـه خلـوص حدود 85 درصد تبدیل می شود.

    آهـن اسفنجی به سه شکل سرد، گرم و بریکت گرم تولید و مصرف می شود. در صورتی که کارخانه فـولاد ســازی در کنار کارخـانـه آهـن اسفنجی واقع شـده باشد امـکان استـفـاده از آهن اسفنجی گرم با دمای 550 درجه سانتیگراد و بالاتر خواهد بود که موجب صرفه جوئی قابل توجهی در مصرف انرژی واحد فولادسازی خواهد شد.

    با توجه به این که آهـن اسفنـجی به شکل گنـدله و نرمه تمـایل بسیاری به آتش گیری دارد، برای انتقال آن بایستی از گازهای خنثی استـفاده کرد. آهـن اسفنـجی بریکت شده تمایلی به آتش گیری ندارد و به هر صورت و با هر روشی آن را می توان به محل مصرف انتـقال داد و نیازی به استفاده از گاز خنثی نیست.

    مزایای رقابتی و افتخارات صبا فولاد خليج فارس

    مجتمع صبا فولاد خلیج فارس با هدف دسترسی به امکانات بندری، ریلی، جادهای، تجهیزات تخلیه و بارگیری مواد معدنی و وجود منابع انرژی شامل آب، برق، گاز و نزدیکی به معادن سنگ آهن گل گهر که علاوه بر سنگ آهن و کنسانتره سنگ آهن، تولید کننده عمده گندله نیز میباشد از ویژگی ممتازی برخوردار است، در آن منطقه واقع گردیده است.

    دفتر مرکزی: تهران، خیابان شیراز جنوبی، پایین‌تر از اتوبان شهید همت، خیابان زرتشتیان، بعد از تقاطع گلستان، پلاک 11
    تلفنهای دفتر مرکزی:

    021-88667231-3

    Saba Fars Gulf Steel Company

    نظر شما