شرکت فولاد شاهرود

شرکت فولاد شاهرود
فهرست مطالب

    فولاد شاهرود

    فولاد شاهرود یکی از بزرگ‌ترین تولیدی‌های میلگرد در کشور می‌باشد. این شرکت در سال 1380 تأسیس شده و در نهایت پنج سال بعد ظرفیت تولید خود را به 200 هزار تن در سال رساند.

    تاریخچه کارخانه فولاد شاهرود

    تولیدات مجتمع فولاد شاهرود در ابتدا به میلگرد محدود بود. اما پس از آن سرمایه‌گذاری‌ها عظیم‌تر و وسیع‌تر شد. به‌هرحال مجتمع فولاد شاهرود در 12 کیلومتری شهر دامغان توسط آقای سید محمد میرحسینی تأسیس گردید. هدف این شرکت در مرحله اول تولید انواع میلگردهای فولادی ساده و مدل‌های آجدار بود.

    فولاد شاهرود البته سهام خود را به‌صورت مشارکتی در اختیار دیگر سرمایه‌گذاران قرار داده است. شرکت سرمایه‌گذاری کارآوران شاهرود، فرهنگیان شاهرود، فرهنگیان بسطام، شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود و کارکنان دانشگاه صنعتی شهر شاهرود نیز از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان مالی این کارخانه هستند.

    فعالیت اصلی فولاد شاهرود، طراحی و تولید انواع مصنوعات فلزی و غیرفلزی و فولادی، انجام خدمات فلزی از قبیل شکل دادن انواع ورق فولادی و سایر مقاطع فولادی، طراحی و ساخت و راه اندازی کارخانجات صنعتی و بهره برداری از آن، ساخت قطعات و ماشین آلات و تهیه و تولید انواع فرآورده های شیمیایی، فلزی، معدنی و آلی و مواد اولیه کارخانجات مذکور و … كه مرتبط با اهداف شركت باشد.

    این شرکت تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز واحد نورد که دارای فناوری بالایی بودند و اهمیت فراوانی داشتند را از شرکت های های خارجی خریداری نمود و تجهیزاتی که امکان ساخت آن ها در داخل کشور میسر بود را در داخل تامین نمود.

    شرکت فولاد شاهرود برای خرید تجهیزات خارجی خود که شامل مجموعه استند های نورد، تابلوهای برق و نرم افزار اتوماسیون (PLC) با دقت زیاد در بین انبوه تولیدکنندگان تجهیزات نورد در جهان و با توجه به تکنولوژی روز در سال 1383 و با اخذ وام ارزی از بانک کشاورزی قراداد ساخت ماشین آلات نورد را با شرکت Vai Pomini ایتالیا به وزن 1200 تن منعقد ساخت که در قالب 50 کانتینر به کارخانه فولاد شاهرود انتقال یافت.

    در حال حاضر این شرکت با تکیه بر توانمندی متخصصین داخلی تولیدکننده میلگرد آجدار سایز 8 در گرید A2 و میلگرد های آجدار سایز 12 الی 32 در گرید A3 می باشد.

    فرآیند تولید محصولات کارخانه فولاد شاهرود

    کارخانه فولاد شاهرود (سهامی خاص) در سال 1380 در اداره ثبت شرکت¬های شاهرود به ثبت رسید و با اخذ جواز تاسیس احداث کارخانه 200 هزار تنی میلگرد را هدف قرار داد و در این راستا با سازماندهی سهامداران در قالب چند شرکت سرمایه گذار، کار خود را آغاز نمود.

    شرکت فولاد شاهرود جهت تامین تجهیزات مورد نیاز واحد نورد تصمیمی بدین منوال اتخاذ نمود که طی آن کلیه دستگاه ها و تجهیزاتی که دارای فن آوری بالایی بوده اند و اهمیت فراوانی در پروسه نورد داشته اند را از طریق خرید خارجی و تجهیزاتی که امکان ساخت آنها در داخل کشور بوده است را به وسیله ساخت داخل تامین نموده است.

    • شارژر و انباره شمش

    ابتدا شمش از انبار مواد اولیه به وسیله سیستم شارژینگ فولاد شاهرود به کوره منتقل و تا حدود 1200 درجه سانتی گراد گرم می شود . پس از خروج از کوره ، عمل اکسیدزدایی با آب انجام شده و سپس شمش به ترتیب وارد 18 استند افقی – عمودی می شود و با توجه به ابعاد محصول از این استندها عبور می کند .
    سپس در بستر خنک کننده به دمای محیط می رسد .

    امکان سریع سرد شدن محصول با آب نیز توسط سیستم ترمکس فراهم شده است . پس از آن به طولهای مورد نظر برش داده شده و توسط تجهیزات بسته بندی در بسته های 2 تا 5 تنی بسته بندی و آماده حمل می شوند.

    شمش به وسیله جرثقیل مگنتی 20 تنی از انبار شمش بر روی میز شارژ انتقال داده شده و شارژ کوره به صورت اتوماتیک انجام می شود. ابعاد شمش 130 و 150 با طول های 4 متر با حداکثر وزن 706 کیلوگرم می باشد.

    • اکسیدزدایی (پوسته زدایی)

    این اقدام به صورت اتوماتیک و بعد از خروج شمش فولاد شاهرود از کوره ، به منظور ممانعت به ورود پوسته های اکسیدی به خط نورد انجام می گردد.

    •  عملیات نورد

    که در 18 استند افقی – عمودی انجام میگیرد. نورد شمش فولاد شاهرود در 3 قسمت یا ناحیه اولیه ، میانی و نهایی به ترتیب جهت دسترسی به ابعاد و خواص محصول مورد نظر صورت می گیرد.

    1.  نورد اولیه شامل 6 استند کانتیلور (افقی ، عمودی)
    2. نورد میانی شامل 6 استند کارتریجی (افقی ، عمودی)
    3. نورد نهایی شامل 6 استند کارتریجی (افقی ، عمودی)
    • ترمکس: سیستم خنک‌کننده محصول

    سیستم ترمکس فولاد شاهرود جهت خنک کردن محصول با آب برای بالا بردن کیفیت و خواص مکانیکی محصول ایجاد شده است که در نوع خود بی نظیر می باشد.

    •  کولینگ بد (بستر خنک‌کننده)

    محصول فولاد شاهرود پس از طی مراحل نورد در طول تعریف شده بر روی بستر خنک کننده قرار میگیرد.

    •  بسته بندی

    محصول پس از برش در طول های مورد نظر، تنظیم و پس از آن عملیات شاخه شماری، گره زنی، توزین و انتقال و حک پلاک با مشخصه های تولیدی به صورت اتوماتیک انجام می شود.

    •  انتقال به انبار محصول

      انبار محصول فولاد شاهرود : انبار مذکور ، محل نگهداری و حمل محصول می باشد که در این راستا کرن مگنتی در انبار محصول بر اساس درخواست مشتری محصول نهایی را برای حمل مهیا می سازد.

    •  تجهیزات پشتیبانی :

    کارگاه آماده سازی غلتک و راهنما و تجهیزات مورد نیاز نورد ، واحدهای آبرسانی ، کمپرسور ، کنترل اتوماسیون نورد و پست برقی 603/33 کیلو ولت مجهز به دو دستگاه ترانس ( MVA20 ) برق مورد نیاز را تامین می کند، همچنین ایستگاه گاز فولاد شاهرود با ظرفیت 8850 نرمال متر مکعب در ساعت با فشار کاری 5/4 بار قادر به تامین گاز مورد نیاز کوره و سایر مصارف طرحهای توسعه می باشد.

     

    محصولات شرکت فولاد صنعت شاهرود

    معمولا میلگردهای تولیدی در ایران مطابق با استاندارهای کشور روسیه می باشد. استاندارهای کشور روسیه شامل A1 و A2 و A3 است. میلگردهای تولیدی این مجتمع از نوع آجدار شاخه ای و با استانداردA2 و A3 در اندازه های 10 تا 32 میلیمتر می باشد. از جمله میلگردهای پرکاربرد این کارخانه می‌توان به محصولات زیر اشاره کرد.
    تفاوت میان استانداردهای A2 و A3 تولیدی در فولاد شاهرود، در مقاومت کششی و تنشی آنها می باشد. در این حالت مقاومت کششی A2 5000 و مقاومت تنشی آن 3400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.
    نوع آجدار شاخه ای با استاندارد A3 دارای مقاومت کششی 6000 و مقاومت تنشی 4000 کیلوگرم بر متر مربع است.

    شرکت فولاد شاهرود به دلیل نداشتن خط تولید WireRoad امکان تولید میلگرد به صورت کلاف در سایز کمتر از 8 میلیمتر را دارا نیست. محصول برگزیده این کارخانه میلگرد آجدار و میگرد ساده شاهرود در دو گرید A2 و A3، سایزهای 10 الی 32 میلی‌متر و در طول 12 متری می باشد.
    تولیدات این کارخانه عبارتند از:

    میلگرد شاهرود A2

    صفت مشخصه میلگرد فولاد شاهرود A2 آج 340 و به شکل مارپیچ بوده و از لحاظ میزان سختی از نوع میلگرد های نسبتا ترد است. میلگرد شاهرود A2 دارای تش تسلیم 3000 و تنش کششی5000 نیوتن بر متر مربع بوده و به علت ترد بودن آن برای عملیات جوشکاری مناسب نمی باشد. این میلگرد برای عملیات ساختمانی خصوصا خاموت زنی مناسب است.

    میلگرد شاهرود A3

    صفت مشخصه میلگرد فولاد شاهرود A3 آج 400 و به شکل جناغی هفت و هشت بوده و در رده میلگرد های سخت و شکننده می باشد. تنش جاری این نوع میلگرد 4000 و تنش گسیختگی آن 6000 نیوتن بر متر مربع است. این نوع میلگرد برای عملیات صنعتی و ساختمانی مناسب می باشد.

    سهامداران شرکت فولاد شاهرود

    هدف اولیه تاسیس مجتمع فولاد شاهرود ، تولید انواع میلکرد فولادی ساده و آجدارA2 و A3 بوده است. از جمله سهامداران این مجتمع، شرکت سرمایه‌گذاری کار‌آوران شاهرود (سهامی خاص)، شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان شاهرود (سهامی خاص)، شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان بسطام (سهامی خاص)، شرکت صنعتی و معدنی شمال‌شرق شاهرود (سهامی عام)، شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان دانشگاه صنعتی شاهرود، شرکت سیمان شاهرود (سهامی عام)، شرکت حفاری اکتشافی جام امید البرز شاهرود (سهامی خاص)، موسسه فرهنگی و عمرانی شاهرود (عام‌المنفعه) و شرکت اسکان جم شاهرود (سهامی خاص) هستند.

    با افزایش سرمایه شرکت در سال 1383 و حمایت های سهامداران و اخذ وام های ارزی، شرکت توانست اهداف توسعه طلبانه خود را در راستای احداث خطوط ذوب و ریخته گری شمش فولادی با ظرفیت سالیانه 100 هزار تن در سال، پیگیری نماید.

    بدین منظور قراردادی را با شرکت ایتالیایی برای ساخت ماشین آلات نورد و شرکت آلمانی برای تامین کوره هایی با مصرف کم برق منعقد نمود. این نوع کوره ها که کم مصرف بوده و در کوتاه مدت شارژ می شوند، تاثیر مهمی را در بهای تمام شده ی محصولات نهایی خواهند داشت.

    Shahrood Steel Company
    نظر شما