مجتمع ذوب‌ آهن فولاد خزر

مجتمع ذوب‌ آهن فولاد خزر
فهرست مطالب

    ذوب آهن فولاد خزر از سال 1386 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع شمش فولادی در زمینی به مساحت 210 هزار متر مربع آغاز نمود و در حال حاضر به یکی از تولیدکنندگان مطرح در زمینه ساخت شمش فولادی تبدیل گشته است.

    این واحد صنعتی دارای بخش‌های گوناگونی است و محصولات نهایی خود را در قالب چندین دسته به بازار عرضه می‌کند. در ادامه به معرفی این مجتمع و بررسی محصولات آن می‌پردازیم.

    دربارهٔ مجتمع ذوب‌ آهن فولاد خزر

    مجتمع ذوب آهن فولاد خزر در زمینه تولید شمش فولادی از بزرگترین طرح‌های تولید فولاد بخش خصوصی کشور است که با سرمایه‌گذاری ۱۸۰۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفر در شهر صنعتی رشت احداث شده است.

    محل احداث ذوب‌ آهن فولاد خزر باعث شده که امکان بارگیری و ارسال محصولات آن برای تولیدکنندگان داخلی یا خارجی گوناگون به‌سادگی انجام بشود.

    مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات این کارخانه در داخل کشور وجود داشته و کارخانه از لحاظ تامین مواد اولیه مشکلی ندارد. تولید گازهای نیتروژن، آرگون و اکسیژن را نیز می توان از دیگر تولیدات مجتمع ذوب‌ آهن فولاد خزر به شمار آورد و تمام نیاز مصرفی شهر رشت به اکسیژن از طریق این کارخانه تامین می گردد.

    مجموعه ذوب‌ آهن فولاد خزر یکی از برجسته‌ترین پروژه‌های تولید فولاد در استان گیلان به‌حساب می‌آید و تا به امروز برای بیش از 800 نفر به‌صورت مستقیم و 2 هزار نفر به شکل غیرمستقیم ایجاد شغل کرده است. تعداد نیروی انسانی این مجموعه به‌خوبی بیانگر وسعت این واحد تولیدی و میزان اهمیت آن است.

    زیرساخت‌ها کارخانه ذوب‌ آهن فولاد خزر

    مجتمع ذوب‌ آهن فولاد خزر به شکل اختصاصی در زمینهٔ تولید انواع شمش فولادی فعال است و مقاطع تولیدشده خود را در ابعاد و سایزهای گوناگونی به بازار عرضه می‌کند. گفتنی است که توان سالیانه این کارخانه در تولید این محصولات، برابر با 700 هزار تن است که رقمی قابل‌توجه به‌حساب می‌آید. تجهیزاتی که در این واحد صنعتی به کار گرفته می‌شوند، از کشورهایی نظیر آلمان، اتریش و چین وارد کشور شده‌اند و در نوع خود بی‌نظیرند.

    از میان این تجهیزات ذوب‌ آهن فولاد خزر ، کورهٔ قوس الکتریکی و کوره مخصوص نگهدارنده جلوهٔ زیادی دارند و این مجموعه را قادر می‌کنند که برای تولید انواع فولادهای آلیاژی در گریدها و کمیت‌های گوناگون برنامه‌ریزی کند و محصولات خود را منطبق با استانداردهای بین‌المللی به بازار عرضه نماید.

    شایان توجه است که در بخش دیگری از ذوب‌ آهن فولاد خزر  واحدهای مخصوص تولید اکسیژن، گازهای آرگون و نیتروژن وجود دارد که به شکل داخلی مصرف می‌شوند و نیاز خطوط تولید مجتمع ذوب‌آهن فولاد خزر را برای خرید این سیالات از بین می‌برند. خالی‌ازلطف نیست اگر بدانید که متخصصان این مجموعه در حال احداث خط تولید دیگری هستند که به شکل تخصصی برای تولید اسلب‌های فولادی طراحی شده است.

    محصولات ذوب‌ آهن فولاد خزر

    تولیدات ذوب‌ آهن فولاد خزر تماماً در زمرهٔ محصولات فولاد میانی به‌حساب می‌آیند و به شکل مستقیم در خطوط تولید کارخانه‌های فولادی به کار گرفته می‌شوند؛ از این محصولات در ساخت انواع مقاطع فلزی، پروفیل‌های سبک‌ و سنگین و انواع ورق‌های آلیاژی استفاده می‌شود.

    خالی‌ از لطف نیست اگر بدانید که شمش فولاد در واقع یک فولاد قالب‌ریزی شده است که امکان حمل‌ونقل آن ساده‌تر شده و تولیدکنندگان با زحمت کمتری می‌توانند آن را ذخیره کنند یا به خطوط تولید منتقل نمایند.

    محصولات مجتمع ذوب‌ آهن فولاد خزر خزر در قالب بیلت‌هایی در ابعاد 100 در 100 و 150 در 150 تولید می‌شوند و از نظر طول نیز، 12 متر ارتفاع دارند. گفتنی است که گریدهای آلیاژی به‌کاررفته در این محصولات به طور معمول، 3SP و 5SP است که بیشتر برای پروژه‌های ساختمانی به کار می‌روند اما باید بدانید که این مجموعه قادر به تولید گریدهای دیگر به شکل سفارشی نیز هست.

    • از جمله محصولات مجتمع ذوب‌ آهن فولاد خزر بیلت در ابعاد 100×100 تا 150×150 میلی متر بطول 12 متر با آنالیز های متفاوت از جمله 3SPو5SP.
    • همچنین تولید گازهای نیتروژن، آرگون و اکسیژن با خلوص ۹۹/۹۹ را میتوان از دیگر تولیدات مجتمع ذوب فولاد خزر دانست.

    خطی مشی شرکت سهامی ذوب‌آهن فولاد خزر

    مجتمع ذوب‌ آهن فولاد خزر در تلاش است تا با پرسنل زحمتکش و تلاشگر و متعهد خود گامهای موثری را در جهت رشد تولید برداشته است. و با توجه به موقعیت جغرافیایی مجتمع و دسترسی آسان آن به بندر های شمال کشور صادرات محصولات خود را به کشورهای هدف در اولویت های خود قرار داده است.

    طرح‌ها و پروژه‌های توسعه، بازسازی و نوسازی و دستاوردها :

    • با راه‌اندازی خط تولید گازهای ذوب‌ آهن فولاد خزر  تمام نیاز مصرفی شهر رشت به اکسیژن را تامین کرده است.
    • با داشتن مجهزترین ماشین آلات خصوصاً کوره قوس الکتریکی و نگهدارنده قادر به ساخت هرگونه فولاد آلیاژی با کیفیت بالا است.
    • تحقیقات و تدوین طرح امکان سنجی از نقطه نظر فنی و مالی و اقتصادی در خصوص تولید آهن اسفنجی را آغاز نموده است.
    • احداث یک واحد ریخته گری اسلب فولاد به ظرفیت یک 700 هزار تن در سال.

    آدرس دفتر تهران : خیابان ولیعصر بعد از دستگردی ابتدای کوچه ناصری پلاک 2551 کد پستی : 1968643111

    تلفن: 88645378 , 88645375

    Caspian Steel Iron Smelting Complex
    نظر شما