آشنایی با قوطی استیل و انواع آن

آشنایی با قوطی استیل و انواع آن
فهرست مطالب

    قوطی استیل یک نوع پروفیل ساختمانی است که باتوجه‌به شکل سطح مقطع، ابعاد، ضخامت و آلیاژ به‌کاررفته در آن، از سایر مقاطع فولادی متمایز می‌شود؛ این فراوردهٔ فولادی بر مبنای این ویژگی‌ها، از خواص مکانیکی و فنی‌ای برخوردار است که موجب استفادهٔ آن در بازهٔ وسیعی از پروژه‌های ساخت‌وساز و طرح‌های صنعتی خُرد و کلان می‌شود.

    در ادامهٔ این مقاله می‌توانید اطلاعات مفیدی دربارهٔ این محصول، ویژگی‌ها، کاربردها و ابعاد آن به دست آورید تا در زمان خرید این محصول به هیچ مشکلی برنخورید؛ همچنین گفتنی است که در ابتدای این صفحه، لیست قیمت قوطی استیل در ابعاد و انواع متعدد قرار گرفته است تا در صورت نیاز، بتوانید با برقراری یک تماس، سفارش خود را در مجموعهٔ فولادسل ثبت کنید.

    قوطی و پروفیل چیست؟

    قوطی یک مقطع فولادی است که در واقع زیرمجموعه‌ای از انواع پروفیل به‌حساب می‌آید. در ادامهٔ این بحث گفتنی است که پروفیل‌های فلزی (Metal profiles) به مجموعه‌ای از ساختارهای فلزی گفته می‌شود که با سطح مقطع‌های متفاوت مانند مربع، مستطیل و دایره شکل تولید می‌شوند و ضخامت و ابعاد هرکدام با مدل‌های دیگر متفاوت است. این مسئله باعث می‌شود که در نهایت، محصولاتی به دست بیاید که دارای خواص مکانیکی (نظیر مقاومت کششی، نقطهٔ تسلیم و درصد ازدیاد طول) متفاوتی هستند و کاربردهای گوناگونی هم دارند.

    پروفیل‌های فلزی به‌طورکلی با استفاده از ورق‌های فولادی تولید می‌شوند؛ گفتنی است که هرکدام از این ورق‌ها دارای عناصر تشکیل‌دهندهٔ متفاوتی هستند که منجر به بروز آلیاژهای فلزی متفاوتی می‌شود؛ این آلیاژها نیز در کنار شکل ظاهری مقاطع فلزی، ارتباط مستقیمی با ویژگی‌های مکانیکی، ترمودینامیکی و فیزیکی انواع پروفیل ساختمانی و صنعتی دارند.

    قوطی استیل چیست؟

    پس از آشنایی با انواع پروفیل، شناخت قوطی استیل کار چندان دشواری نیست؛ این مقاطع فلزی پروفیل‌هایی هستند که یک سطح مقطع مستطیل یا مربع‌شکل دارند و برای تولید آن‌ها از ورق‌ها و شمش‌هایی تولید می‌شود که با آلیاژی استنلس‌استیل یا فولاد ضدزنگ تولید شده‌اند.

    آلیاژ استیل ضدزنگ یک نوع آلیاژ بر پایهٔ فولاد است که با استفاده از درصد بالایی از برخی عناصر شیمیایی خاص مانند کروم و نیکل تشکیل شده است؛ همچنین در این آلیاژ از کربن و مولیبدن نیز استفاده‌های هوشمندانه‌ای شده است تا در نهایت، محصولی تولید بشود که دارای خواص مکانیکی و فنی منحصربه‌فردی است. مقاومت به مواد خورندهٔ محیطی مانند آب، رطوبت و اکسیژن و استحکام در برابر دماهای بالای 540 درجهٔ سانتی‌گراد بخشی از ویژگی‌های به‌خصوص آلیاژ فولاد ضدزنگ است.

    با این حساب، قوطی پروفیل یک نوع پروفیل فولادی با سطح مقطعی بسته است که بر مبنای آلیاژش، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و عوامل مخرب دارد و همین مسئله آن را برای استفاده در بسیاری از موقعیت‌های پرتنش و آسیب‌زا به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند. البته در حاشیهٔ این بحث، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که قیمت قوطی استیل باتوجه‌به جنس آلیاژ آن، در مقایسه با سایر مقاطع فولادی بالاتر است.

    ویژگی‌ها

    در بخش قبلی دو مورد از برجسته‌ترین ویژگی‌های برجستهٔ این پروفیل مانند مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و حرارت اشاره کردیم؛ نباید نادیده بماند که این دو مورد، صرفاً بخشی از ویژگی‌های این مقاطع فولادی به‌حساب می‌آیند، چراکه محصولات موردبحث ما جزو پرکاربردترین مقاطع فولادی به‌حساب می‌آیند.

    در ادامهٔ بیان خواص این قوطی‌ها باید بگوییم که به دلیل وجود مقادیر بالای نیکل در آلیاژ آن‌ها، انعطاف‌پذیری بالایی دارند؛ البته انعطاف مقاطع فولادی ارتباط مستقیمی با ضخامت آن‌ها دارد. همچنین گفتنی است که این مقاطع باتوجه‌به قیمت خود، ماندگاری و طول عمر بسیار زیادی دارند و به این راحتی‌ها دچار آسیب نمی‌شوند. افزون بر این، گزینه‌هایی زیبا و چشم‌نواز به‌حساب می‌آیند که برای استفاده در پروژه‌های تزئینی نیز مناسب‌اند و در نهایت، به شکل حداکثری قابلیت بازیافت و استفادهٔ مجدد دارند.

    اَشکال ظاهری

    “شکل ظاهری” بخش قابل‌توجهی از پروفیل‌های قوطی است، چراکه تمایز این مقاطع صرفاً به سبب تفاوت شکل ظاهری این دسته از مقاطع با سایر مدل‌های مشابه و پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی دیگر است. به‌طورکلی باید به این مسئله توجه داشته باشید که این مقاطع فولادی در سه شکل هندسی دایره، مربع و مستطیل تولید می‌شوند و هرکدام نیز متناسب با شکل خود، در موقعیت خاصی به کار گرفته می‌شوند.

    در ادامه، لازم به ذکر است که قوطی‌های دایره شکل با عنوان لولهٔ استیل نیز شناخته می‌شوند و در واقع یک نوع لولهٔ فولادی هستند که با استفاده از یکی از گریدهای آلیاژ استیل ضدزنگ ساخته شده‌اند.

    کاربردها

    در قسمت‌های ابتدایی این مقاله بیان کردیم که کاربردهای مقاطع فولادی ارتباط مستقیمی با ویژگی‌های این محصول دارد؛ با این حساب، استفاده از این قوطی‌ها در مناطق مرطوب مانند شهرهای جنوبی یا شمالی کشور، یکی از برجسته‌ترین کاربردهای آن‌ها به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، این مقاطع در شرایطی که حرارت محیط به بیش از 200 درجهٔ سانتی‌گراد می‌رسد نیز کاربرد دارند.

    علاوه بر این‌ها، وزن قوطی استیل، ابعاد و شکل سطح مقطع آن نیز عواملی هستند که در تعیین کاربردهای آن تأثیرگذارند؛ در ادامه به کاربردهای این محصول به شکل کلی اشاره می‌کنیم.

    _ ساخت انواع نرده، چارچوب درب، زهوار پنجره و حصارهای فلزی ساختمان‌ها؛

    _ تولید قطعات فلزی گوناگون متعلق به خودروهای سبک‌وسنگین؛

    _ ساخت انواع قالب‌های مختص ماشین‌آلات صنعتی؛

    _ در صنایع مرتبط با بهره‌برداری از نفت، گاز و پتروشیمی.

    انواع قوطی استیل چیست؟

    پروفیل‌های قوطی موردبحث ما بر اساس مؤلفه‌های گوناگونی مانند نوع سطح مقطع و گریدهای آلیاژ به گروه‌های گوناگونی بخش‌پذیر هستند؛ شایان توجه است که در زمان دریافت قیمت قوطی استیل و خرید این محصولات مطمئناً با این تفاوت‌ها و دسته‌بندی‌ها مواجه می‌شوید، پس بهترین کار این است که به شکل مختصر انواع مشهور این محصول را بررسی کنیم و خواص آن را برشماریم تا در زمان خرید آن‌ها به مشکلی برنخورید.

    گرید آلیاژی 304

    این گرید آلیاژی از عناصر شیمیایی زیر تشکیل شده است:

    _ 07 درصد کربن؛

    _ 2 درصد منگنز؛

    _ 045 درصد فسفر؛

    _ 030 درصد گوگرد؛

    _ 75 درصد سیلیسیم؛

    _ 5 تا 19.5 درصد کروم؛

    _ 8 تا 10.5 درصد نیکل؛

    _ 01 درصد نیتروژن.

    باتوجه‌به این عناصر شیمیایی و توازن میزان کروم و نیکل در این آلیاژ، گرید آلیاژی موردبحث ما جزو استیل‌های غیرمغناطیسی به‌حساب می‌آید که مقاومت بالایی در برابر عوامل مخرب محیطی، اسیدها و بازها دارد؛ پس روی هم رفته، آلیاژی ایده‌آل برای به‌کارگیری در محیط‌های باز و محیط‌های پرتنش به‌حساب می‌آید.

    گرید آلیاژی 316

    پروفیل‌های قوطی تولیدشده با این گرید، دارای عناصر شیمیایی زیر است:

    _ 16 تا 18 درصد کروم؛

    _ 10 تا 14 درصد نیکل؛

    _ 2 تا 3 درصد مولیبدن؛

    _ 03 درصد فسفر؛

    _ 045 درصد سیلیکون؛

    _ 08 درصد کربن.

    این گرید آلیاژی شباهت زیادی با گرید 304 دارد اما یک تفاوت کلیدی، یعنی وجود عنصر شیمیایی مولیبدن در آن، موجب بروز خواصی می‌شود که این گرید را از سری قبلی متمایز می‌کند. همچنین این گرید آلیاژی یکی از سری‌های آستنیتی به حساب می‌آید و علاوه بر اسیدها و عوامل خورنده‌ی محیطی، در برابر کلر نیز مقاوم است و این مسئله باعث می‌شود که از قوطی‌های استیل گرید 316 در ساخت تجهیزات زیر دریا نیز استفاده بشود.

    گفتنی است که وزن قوطی استیل و سایر ابعاد ظاهری مقاطع تولیدشده با گرید 316، ممکن است در برخی موارد با ابعاد قوطی‌های تولیدشده با سایر آلیاژها متفاوت باشد.

    جمع‌بندی

    قوطی استیل یک نوع پروفیل ساختمانی به‌حساب می‌آید که سطح مقطعی مربع، دایره یا مستطیل شکل دارد و با استفاده از آلیاژ استیل ضدزنگ ساخته شده است؛ این محصول گزینه‌ای مناسب برای ساخت قطعاتی است که در محیط باز قرار می‌گیرند، چراکه مقاومت بالایی به عوامل خورندهٔ محیطی و اسیدها دارد. در ادامه، لازم به ذکر است که از گریدهای آلیاژی 304 و 316 نیز در ساخت آن استفاده می‌شود. البته با همهٔ این تفاسیر، نباید فراموش کنیم که قیمت قوطی استیل در مقایسه با پروفیل‌های تولیدشده با آلیاژهای دیگر تا حدودی گران‌تر است.

    نظر شما