شرکت فولاد ماهان سپاهان اصفهان

شرکت فولاد ماهان سپاهان اصفهان
فهرست مطالب

    فولاد ماهان سپاهان اصفهان

    فولاد ماهان سپاهان ، تولید کننده انواع لوله و پروفیل در سال 1383 با ظرفیت اسمی 300،000 تن تاسیس و در سال 1387 به بهره برداری رسید. محصولات این شرکت در صنایع مختلفی چون صنعت ساخت و ساز، صنعت نفت و گاز، صنعت آب و …پاسخگوی نیاز بازارهای داخلی و خارجی است.

    تاریخچه کارخانه فولاد ماهان سپاهان

    کارخانه فولاد ماهان سپاهان در سال ۱۳۸۳ با هدف تولید و تأمین انواع لوله و پروفیل مورد نیاز در منطقه تأسیس شد و با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر در نهایت این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه سیصد هزار تن در سال ۱۳۸۷ رسمأً مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

    از دیگر امتیازات فولاد ماهان سپاهان  از نظر جغرافیایی می‌توان واقع شدن در مرکزیت کشور، دسترسی راحت به شمال و جنوب، نزدیکی به شبکه‌ی لوله گاز سراسری و نزدیکی به خطوط راه ‌آهن را برشمرد.

    تولید به روش ERW ، به عنوان اقتصادی‌ترین روش تولید لوله فولادی نیز از دیگر ویژگی‌های برتر فولاد ماهان سپاهان به شمار می‌رود.

    فرآیند و روش تولید شرکت فولاد ماهان سپاهان اصفهان

    1- تأمین مواد اولیه

    مجتمع فولاد ماهان سپاهان مواد اولیه خود که عمدتاً ورق‌های فولادی‌ است را از شرکت فولاد مبارکه و یا از طریق واردات از سایر کشورهای اروپایی و آسیایی تأمین می‌کند.
    تمام ورق‌ها با توجه به نیاز و درخواست مشتری ومطابق با معیارهای استاندارد تأمین می‌شوند و پس از ورود به کارخانه مورد بازرسی‌های چشمی و اندازه‌ی، آزمایشات متعدد اجباری و کنترل گواهینامه قرار می‌گیرند.

    سپس بعد از تایید نهایی واحد کنترل کیفیت، ثبت و برای مصرف طبقه‌بندی می‌شوند.

    2- برش ورق

    کویل‌های تایید و طبقه بندی شده توسط دستگاه خط اسلیتر در اندازه‌های مختلف و متناسب با کاربرد بریده می‌شوند. این دستگاه بسیار پیشرفته کویل‌هایی با ضخامت‌های مختلف و وزن ۳۰ تن را با سرعت باور نکردنی ۱۲۰ متر بر دقیقه برش می‌دهد.
    ظرفیت بالای این دستگاه یکی از دلایل افزایش ظرفیت تولید فولاد ماهان سپاهان  است و قبول سفارشات خارج از کارخانه را نیز برای این شرکت مقدور می‌سازد.

    3- روش تولید

    در فولاد ماهان سپاهان تولید محصولات به اقتصادی‌ترین روش شناخته شده صورت می‌گیرد. روش تولید ERW مخفف Electro Resistance welding به معنای تولید لوله بر مبنای جوش القایی است. در این روش با فرکانس بالا طی یک فرایند پیوسته شامل مراحل زیر است لوله‌های فولادی تولید می‌شوند:

    • فورمینگ (Forming )
    • جوش القائی فرکانس بالا ( High Frequency Induction Welding )
    • سایزینگ (Sizing )
    • برش (Cut-off) با اره آتشین
    • انجام آزمون های غیر مخرب (NDT) و مخرب (DT)

    توضیحات خط تولید محصولات فولاد ماهان سپاهان

    در این روش با فرایند نورد سرد نوارهای بریده شده از ورق‌های فولادی را شکل می‌دهند. این نوارها مرحله به مرحله و با عبور از میان غلتک‌ها از حالت مسطح به حالت دایره‌ی نزدیک می‌شوند.
    در نهایت وقتی دو لبه نوار به یکدیگر نزدیک می‌شوند، الکترودها با فرکانس بالا باعث جوش خوردن آن دو به یکدیگر خواهند شد و لوله فولاد ماهان سپاهان تولید می‌شود.
    الکترودهای که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند از جنس مس هستند و موجب ایجاد فشار و جریان لازم برای جوش خوردن ورق‌ها می‌شوند. این الکترودها که به شکل دو صفحه و دیسک هستند به محض ورود مواد به میانشان شروع به چرخیدن می‌کنند. این چرخش باعث تماس دیسک‌ها با مواد به منظور ایجاد درزهای بلند متوالی در لوله می‌شود.

    محصولات کارخانه فولاد ماهان سپاهان

    فولاد ماهان سپاهان انواع لوله گاز، آب، صنعتی و پروفیل های فولادی را تحت استانداردهای ملی و بین المللی تهیه و به بازار مصرفی عرضه می نماید. محصولات فولاد ماهان سپاهان تولیدی به دو صورت در حوزه انتقال و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

    در بخش انتقال این محصولات در صنعت گاز طبیعی، پتروشیمی و آب کاربرد دارند و در حوزه ساخت و ساز نیز برای خدمات  مورد استفاده قرار می گیرند.

    • لوله گاز، آب و صنعتی ماهان

    صنایع فولاد ماهان سپاهان با استفاده از تجهیزات پیشرفته، امکان تولید لوله های شبکه سراسری درون شهری و برون شهری با قطر بیرونی 1 تا 12 اینچ، ضخامت 1.5 تا 12.6 میلیمتر و طول 6 تا 12 متر را دارا می باشد.

    محصولات فولاد ماهان سپاهان بر اساس گریدهای X46 تا X52 تهیه و تولید می گردند. تولیدات بر اساس استاندارد IGS – M – PL – 001-1، IGS – M – PL – 001 – 2 (1)،API 5L، ASTM A53، IPS-M-PI-190، ISIRI 3360،ISIRI 3574،DIN 2440، EN 10025،JIS G3452 می باشند.

    مواد اولیه مرغوب و انجام تست های مربوطه، منجر به تولید محصولات با کیفیت بالا امکان استفاده در خطوط شبکه سراسری و شهری گاز، نفت و پتروشمی را مهیا می سازد.

    انواع لوله در فولاد ماهان سپاهان به روش ERW تولید می شوند. روش ERW به عنوان اقتصادی ترین روش تولید لوله فلزی شناخته شده است.

    • پروفیل فولادی صنایع فولاد ماهان

    پروفیل های فولادی در سایزهای 40*40 تا 50*100 میلیمتر با ضخامت 6/1 تا 5/4  میلیمتر و وزن هر متر از آنها بین 88/1 تا 55/9 کیلوگرم می باشد. این محصولات تحت استاندارد DIN 2395-3 و JIS G3466 تهیه و به بازار مصرفی عرضه می گردند.

    تأییدیه‌ها و گواهی‌نامه‌ها شرکت فولاد ماهان

    فولاد ماهان سپاهان پس از 13 سال فعالیت مداوم در عرصه فولادسازی، آن هم در بزرگ‌ترین قطب داخلی تولید فولاد، گواهی‌نامه‌ها و تقدیرنامه‌های داخلی و بین‌المللی گوناگونی را از آن خود کرده است.

    این گواهی‌ها بیش از هر چیزی نشان‌دهنده کیفیت روبه‌رشد محصولات فولاد ماهان سپاهان هستند که ریشه در تدابیر صحیح مدیران آن و فعالیت مداوم واحد کنترل کیفیت این مجموعه دارد. در ادامه بخشی از این گواهی‌نامه‌ها را بررسی می‌کنیم.

    • ISO 9001 در سال 2008 برای سیستم کنترل کیفیت.
    • ISO 29001 در سال 2010 برای سیستم مدیریت کیفیت مربوط به نهادهای تولیدی و تأمین خدمات.
    • ISO 14001 در سال 2004 برای سیستم‌های مدیریت زیست‌محیطی.
    • OHSAS 18001 در سال 2007 برای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای.

     دانشگاه علمي كاربردي گروه توسعه صنعتي ماهان سپاهان

    يكي از دانشگاه هاي زير مجموعه دانشگاه جامع علمي كاربردي دانشگاه فولاد ماهان سپاهان است.  هر سال دوره هاي مهر و بهمن و دو مقطع كارداني و كارداني به كارشناسي از طريق ثبت نام بدون كنكور علمي كاربردي دانشجو مي پذيرد.

    هدف دانشگاه فولاد ماهان سپاهان فراهم نمودن موجت مشاركت ارگانها، سازمانها و دستگاههاي متقاضي اجرايي دولتي و غيردولتي امر تربيت نيروي انساني كارآفرين، ماهر و متخصص مورد نياز كشور است.

    بنابراين افرادي كه ميخواهند مهارتهاي عملي و كاربردي را زمان كم فراگرفته و از اين مهارت كسب و كار مورد علاقه خود استفاده كنند، ميتوانند بدون كنكور دانشگاه علمي كاربردي گروه توسعه صنعتي ماهان سپاهان ثبت نام كنند.

    رشته های تحصیلی مرکز علمی کاربردی فولاد ماهان سپاهان

    • کاردانی حرفه ای حسابداری-حسابداری صنعتی
    • کاردانی فنی آزمون فلزات
    • کاردانی فنی بازرسی جوش
    • کاردانی فنی بازرسی جوش
    • کاردانی فنی جوشکاری
    • کاردانی فنی مکانیک-تعمیرات ماشین آلات صنعتی
    • کاردانی فنی مکانیک-مکانیک ماشین آلات صنعتی
    • فنی ممیزی انرژی-صنعت

    Mahan Sepahan Steel Company, Isfahan

    نظر شما