شرکت نورد و توليد قطعات فولادی

شرکت نورد و توليد قطعات فولادی
فهرست مطالب

    نورد و توليد قطعات فولادی در سال ۱۳۴۷ به منظور ایجاد کارخانجات ذوب و ریخته‌گری فولاد، تولید ورق گرم، ماشین‌سازی و ساخت تجهیزات صنعتی تاسیس گردیده است.

    نورد و تولید قطعات فولادی

    شرکت نورد و توليد قطعات فولادی در حال حاضر با تولید ۱۱۰ هزار تن محصولات ورق فولادی کربنی تخت گرم نوردیده با کیفیت ساختمانی و دارا بودن گواهینامه استاندارد ملی از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نسبت به تولید فولاد آلیاژی با گریدهای ذیل و با قابلیت انجام عملیات حرارتی را در برنامه تولید خود دارد:

    1. ورق St70
    2. ورق St60
    3. ورق St52
    4. ورق St44
    5. فولاد Ck45

    تاریخچه شرکت نورد و توليد قطعات فولادی

    شرکت نورد و توليد قطعات فولادی در بیستم مرداد ماه سال ۱۳۴۷ به صورت سهامی خاص ثبت و تاسيس گرديد. خطوط توليد ريخته گری و تراشکاری و فلزکاری در همان سال و خط توليد نورد گرم ورق به عنوان اولین خط تولید ورق های فولادی در خاورمیانه در سال ۱۳۵۳ به بهره برداری رسیدند.

    همچنین از توانایی تولید فولاد آلیاژی نظیر WR۱۰۰ و WR۳۰۰ (ضد سایش) MO۴۰، CK۶۰ برخوردار است. محصولات شرکت نورد و تولید قطعات فولادی به صورت ورق گرم نوردیده و بدون انجام عملیات حرارتی (as rolled- خنک کاری در هوا) ارائه می‌گردد.

    این شرکت در سال ۱۳۵۸ تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درآمد و در سال ۱۳۷۱ بنا به مصوبه هیات محترم وزیران، سهام شرکت در بورس اوراق بهادار عرضه و شرکت به سهامی عام تغییر یافت.

    در حال حاضر کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی، با زیربنای بیش از 33 هزار متر مربع و با وسعت صد 116هزار متر مربع در کیلومتر 17 جاده قدیم کرج واقع شده است و با 400 نفر پرسنل مشغول فعالیت است.

    ظرفیت تولید نورد و توليد قطعات فولادی به اندازه ذوب ریزی فولاد با ظرفیت ذوب 80 هزار تن در سال است. همچنین این شرکت با ظرفیت تولید 140هزار تن ورق در سال فعالیت می‌کند و 20 هزار تن در سال تجهیزات صنعتی می‌سازد.

    محصولات شرکت نورد و توليد قطعات فولادی ایران

    1. ورق سیاه قطعات
    2. ورق آلیاژی قطعات

    ورق سیاه قطعات

    ورق سیاه قطعات در کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی (سهامی عام) تولید می شود. این شرکت حدود 5 دهه پیش در سال 1347 تاسیس شده و در حال فعالیت است. این مجموعه در حال حاضر ورق سیاه با گریدهای مختلف تولید می کند. و محصولات اصلی تولیدی آن ورق فولادی مخصوص صنعت ساختمان سازی با ضخامت 10 تا 30 میلی متر هستند و در برخی ضخامت های بالاتر به صورت سفارشی.

    این کارخانه اولین مرکزی بود که فولاد آلیاژی را تولید و در بازار کشور عرضه کرد. در سال 1355 و با تاسیس بخش نورد گرم در این مجموعه نام این کارخانجات تغییر پیدا کرد. و از این تاریخ به بعد با عنوان کارخانه نورد و قطعات فولادی شناخته شد. همچنین با گسترده شدن بخش تولیدی، ورق فولادی تخت هم توسط این کارخانه عرضه شدند.

    ورق آلیاژی قطعات

    ورق آلیاژی قطعات در کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی (سهامی عام) تولید می شود. این کارخانه بیش از 5 دهه است که تاسیس شده است و به عنوان یکی از مجهزترین کارخانجات تولید محصولات آلیاژی فولاد شناخته می شود. همچنین از جمله شرکت های متخصص در زمینه ساخت دستگاه های سنگین در صنایعی مانند پتروشیمی میباشد.

    کارخانه قطعات، ورق آلیاژی با گریدهای مختلف تولید می کند. محصولات اصلی تولیدی آن، ورق فولادی مخصوص صنعت ساختمان سازی با ضخامت 10 تا 30 میلی متر هستند.

    کارخانه نورد و توليد قطعات فولادی، قطعات انواع ورق فولادی در گریدهای مختلف را در ضخامت 10 تا 30 میلیمتر به صورت شیت تولید می کند. از ورق قطعات به طور عمده در صنایعی مانند ساخت قطعات خودرو، ساخت مخازن تحت فشار، ساخت تجهیزاتی مانند بیل مکانیکی، ماشین آلات و همچنین ساخت اسکلت های فلزی ساختمان ها و پل ها استفاده می شود.

    • ورق های فولادی ساختمانی و آلياژی
    • ماشین سازی و سازه های صنعتی
    • دستگاههای غبار گير صنعتی

     

    شرکت نورد و توليد قطعات فولادی

    خط تولید نورد گرم ورق های فولادی شرکت نورد و توليد قطعات فولادی کرج

    ظرفیت ابتدایی این خط در سال ۱۳۵۳ سالیانه ۳۰،۰۰۰ تن ورق بوده است که با طرح های توسعه شرکت نورد و توليد قطعات فولادی در ادوار مختلف، ظرفیت فعلی این خط سالیانه ۱۴۰ هزار تن ورق گرم فولادی می باشد. محصولات این خط در دو گروه فولادهای ساختمانی و فولادی های آلیاژی قرار دارند.

    ورق های گرم ساختمانی کارخانه نورد و توليد قطعات فولادی

    نورد و توليد قطعات فولادی سالیانه در حدود ۱۳۰ هزار تن ورق ساختمانی با آنالیزهای St37، St52 وSt60 تولید می کند. ضخامت این ورق ها از ۸ الی ۳۰ میلی متر می باشند. ورق ها به صورت تخت به طول شش متر با عرض های ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۲۵۰ میلیمتر به بازار عرضه می گردد.

    کلیه محصولات ساختمانی دارای استاندارد ملی و مزین به علامت استاندارد ایران می باشند. این شرکت یکی از عرضه کنندگان دائمی ورق فولادی در بورس کالای ایران است و البته امکان خرید مستقیم از کارخانه نیز وجود دارد.

    فولادهای آلیاژی

    شرکت نورد و توليد قطعات فولادی از ابتدای راه اندازی به تولید ورق آلیاژی پرداخته است، اما از ابتدای سال ۱۳۹۹ با توجه به افزایش طرح ها و پروژه های صنعتی در کشور و نیاز روز افزون به انواع ورق آلیاژی، گام های اساسی در این راستا برداشته، به نحوی که موفق به کسب عنوان شرکت دانش بنیان در زمینه تولید ورق آلیاژی شده است.

    در این رابطه با بکارگیری دانش روز و تجربیات کارشناسان زیرساخت های تولید این رده از محصولات فراهم شده است.ضخامت این ورق ها از ۸ الی ۸۰ میلیمتر و با عرض ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ میلیمتر به بازار عرضه می گردد.

    این خط صرفاً پاسخگوی نیازهای داخلی شرکت نورد و توليد قطعات فولادی می باشد و تمامی محصول آن در خط نورد گرم تبدیل به ورق می گردد. ظرفیت خط اسلب ریزی در حدود سالیانه ۱۲۵ هزار تن اسلب می باشد که از این مقدار در حدود ۱۰ هزار تن اسلب آلیاژی به روش بار ریزی عمودی تولید می گردد.

    خط تولید بیلت نورد و توليد قطعات فولادی

    در سال ۱۳۹۷ کارخانه نورد و توليد قطعات فولادی به منظور توسعه و تنوع محصولات، اقدام به راه اندازی خط ریخته گری پیوسته CCM شد. این خط تولید در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید و امکان تولید سالیانه ۷۰ هزار تن بیلت را دارد.

    ساخت سازه های فولادی و تجهیزات صنعتی

    نورد و توليد قطعات فولادی در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با اجرای پروژه های عمرانی درون مرزی و برون مرزی، حضور خود را در این بخش از صنعت آغاز نمود و تا به امروز کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است. پروژه های ذیل حاصل تجربیات سالیان گذشته است.

    بخش معادن

    1.  طراحی و ساخت سنگ شکن های کارخانجات سیمان هرمزگان و هگمتان با ظرفیت خردایش ۸۵۰ تن در ساعت
    2. ساخت استراکچر کانوایرهای طرح توسعه مجتمع مس سرچشمه به طول ۱۳۰۰ متر
    3. ساخت و نصب مخزن اوربین (نگهدارنده سنگ معدن) مجتمع مس سرچشمه توسط نورد و توليد قطعات فولادی

    صنعت فولاد

    1.  طراحی و ساخت کارخانه نورد مقاطع فولادی ماهکار فلز با ظرفیت ۱۰۰،۰۰۰ در ساعت
    2. ساخت واگن حمل پاتیل مذاب مجتمع فولاد مبارکه با ۳۳۰ تن در سال توسط شرکت نورد و توليد قطعات فولادی
    3. ساخت استراکچر کوره پیش گرم مجتمع فولاد مبارکه با ظرفیت گنجایش ۴۰۰ تن در ساعت

    صنعت حمل و نقل

    1.  طراحی و ساخت آنلودرهای تخلیه کشتی در بندرعباس و امام خمینی با ظرفیت ۱۴۰۰ تن در ساعتپ
    2. طراحی و ساخت اسکله بارگیری کشتی در بیروت (مدت اجرای پروژه: ۵ ماه) توسط کارخانه نورد و توليد قطعات فولادی
    3. طراحی و ساخت سی عدد پل های فولادی متحرک از جنس فولاد استحکام بالا به سفارش وزارت راه و ترابری
    4. ساخت استراکچر اسکله جدید بندر خارک

    سازه های فولادی

    1.  ساخت استراکچر سالن های شرکت ترانسفرماتورسازی کوشکن
    2.  ساخت استراکچر سالن رنگ شرکت خودرو سازی پارس خودرو
    3. ساخت استراکچر بخشی از فاز ۲ شهرک مسکونی اکباتان
    4. ساخت استراکچر چند فاز از پروژه طرح نواب
    5. طراحی و ساخت بزرگترین مخزن آب فولادی جهان در منای عربستان توسط شرکت نورد و توليد قطعات فولادی

    راه یافتن به بورس اوراق بهادار شرکت نورد و تولید قطعات فولادی سهامی عام

    سال 1358 بود که با استناد به بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران، این شرکت تحت پوشش صنایع ملی و سپس تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت.

    در سال 1371، 67 درصد از سهام شرکت نورد و توليد قطعات فولادی بنابه مصوبه هیات محترم وزیران به شهامداران قبلی تعلق گرفت، باقی‌مانده آن سهام هم به سایر کارگران و ایثارگران واگذار شد. اینگونه بود که این شرکت از سهامی خاص تبدیل به سهامی عام شد و به عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار درآمد.

    این شرکت در حال حاضر، 2800 سهامدار حقوقی و حقیقی دارد و با نماد «فنورد» در بورس فعال است. شرکت شین کیش سهامی خاص 13 درصد سهام آن و مجتمع فولاد امیر خاورمیانه 6 درصد را در اختیار دارند و خیریه بقیه الله الاعظم مشهد حدود 1 درصد در شرکت نورد و توليد قطعات فولادی سهام دارد و بقیه سهامداران اشخاص حقیقی هستند. ارزش سهام شرکت نورد در بازار نیز 23هزار و 600 واحد است.

    آدرس دفتر تهران: خيابان سپهبد قرنی، خيابان كلانتری شرقی، ساختمان R.E ،پلاک ۴۶
    Steel parts rolling and manufacturing company

    نظر شما