مجتمع فولاد کیمیا

مجتمع فولاد کیمیا
فهرست مطالب

    مجتمع فولاد کیمیا اصفهان (Kimia Steel Complex Co)

    مجتمع فولاد کیمیا متشکل از دو کارخانه فعال در دنیای فولادسازی است. هرکدام از این کارخانه ها سهم قابل‌ توجهی در ساخت شمش ‌های فولادی و چدن دارند. این واحدهای تولیدی محصولات گوناگونی را به بازار عرضه میکنند. هرکدام از آنها از نظر آلیاژ، ابعاد و سایزها دارای جزئیات متفاوتی هستند. در ادامه به بررسی این مجتمع فولادی و کارخانه ‌های آن می ‌پردازیم.

     

    تاریخچه کارخانه فولاد کیمیا

    کارخانه فولاد کیمیا یکی از کارخانه های صنایع ریخته گری کیمیا چدن سپاهان میباشد. صنايع ريخته گري كيميا چدن سپاهان در سال 1378 در شهرک صنعتی جی اصفهان به بهره برداری رسید. هدف این مجتمع، تولید قطعه و شمش چدن میباشد.

    این شرکت در طول سالها فعالیت خود، از دانش و تخصص فنی کارشناسان و پرسنل مجرب بهره گرفته. همچنین از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و امکانات پیشرفته آزمایشگاهی استفاده نموده است. به همین دلیل موفق به تامین مطلوب بخش چشمگیری از نیازهای صنایع مختلف شده است.

    این واحد تولیدی تناژ مناسبی از انواع شمش چدن را روانه بازار میکرد که پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان داخلی فولاد بود.

    این شرکت در سال 1386 موفق شد دومین کارخانه خود را در شهرک صنعتی علویجه اصفهان راه اندازی نماید. این مجتمع، مجتمع فولاد کیمیا نامگذاری شد، تا ضمن افزایش ظرفیت تولید بتواند در جهت رضایت مشتریان گام بردارد. این شرکت علاوه بر تولید انواع شمش چدن، به تولید فولاد با خط CCM دسترسی یافت.

    کارشناسان این واحد صنعتی توانستند در بازارهای بیرون از ایران نیز جایی برای این محصولات باز کنند. علاوه بر پاسخگویی به بازار داخل، به کشورهای آسیایی و اروپایی نیز صادرات داشته باشند.

     

    تاییدیه ‌ها و گواهینامه ‌های مجتمع فولاد کیمیا اصفهان

    مجتمع فولاد کیمیا، در طول سالها تجربه تولید انواع شمش فولادی و چدنی موفق به دریافت گواهینامه ها و تقدیرنامه های گوناگونی شده است. این گواهینامه ها تضمین کننده کیفیت این واحد صنعتی میباشد. گفتنی است که اعتبار این گواهینامه ها و کیفیت یکپارچه محصولات این مجموعه دو عاملی میباشند. همین امر در استقبال مشتریان خارجی برای استفاده محصولات این مجتمع تاثیرگذار میباشد.

    در زیر به بخشی از گواهینامه ها و تقدیرنامه های مجتمع فولاد کیمیا اشاره نمودیم:

    • گواهینامه بین ‌المللی Effective Marketing
    • گواهینامه جشنواره ملی مدیران و تولیدکنندگان جوان

     

    محصولات کارخانه فولاد کیمیا

    • شمش چدن
      • شمش چدن خاکستری
      • شمش چدن داکتیل
    • شمش فولاد
      • شمش آلیاژی
      • شمش ساختمانی

    مجتمع فولاد کیمیا با دو کارخانه خود به شکل اختصاصی بر روی تولید انواع شمش ‌های فولادی و چدنی تمرکز کرده است. این محصولات در آلیاژ و ابعاد گوناگونی به فروش میرسند.

    گفتنی است که این مجموعه تلاش فراوانی برای تولید مقاطع فلزی در گریدهای گوناگون نموده است. به همین جهت سبد محصولات این کارخانه در برگیرنده بازه وسیعی از گریدهای آلیاژی شده که برطرف کننده بخشی از نیازهای بازار است.

    محصولات این مجموعه عمدتا در ابعاد 125 * 125 و 150 *150 میلیمتر به بازار عرضه میشوند. به شکل جزئی، شامل موارد زیر میشود:

    • شمش چدن خاکستری در ابعاد 15*60
    • شمش چدن داکتیل در ابعاد 15*50
    • شمش فولادی آلیاژی 7Cr2
    • شمش فولادی آلیاژی Mo40
    • شمش فولادی آلیاژی CK45
    • شمش فولادی 3SP
    • شمش فولادی 4SP
    • شمش فولادی 5SP

     

    • شمش چدن خاکستری

    چدن‌ خاکستری، سیال‌ ترین آلیاژ آهنی میباشد و مقاطع پیچیده و نازک را می‌توان از آن تولید کرد. اگر ترکیب شیمیایی چدن در گستره چدن خاکستری و آهنگ انجماد مناسب و درستی باشد، کربن موجود در آهن به هنگام انجماد جدا شده و رشته‌ های گرافیتی را تشکیل میدهند.

    این چدن ها در سختی ‌هایی که مقاومت سایش خوب دارند دارای تراش ‌پذیری عالی هستند. سطح شکست چدن خاکستری به رنگ خاکستری دوده ‌ای است. از این رو چدن خاکستری نامیده میشود.

    چدن خاکستری دارای ویژگی ‌های متعدد و مفیدی میباشد. برای ریخته گری در اشکال پیچیده و در ابعاد کوچک و بزرگ هنوز مورد علاقه مهندسان طراح می ‌باشد.

    امروزه، به علت ارزانی و سادگی انجام کار، حدود 75% وزنی تمام قطعات ریختگی از چدن خاکستری است.

     

    • شمش چدن داکتیل

    چدن نشکن حاوی کربن آزاد کروی شکل است نه رشته ‌ای. به این دلیل گاهی به این چدن در آمریکا چدن کلوخه ‌ای و در انگلیس چدن با گرافیت کروی میگویند.

    چدن نشکن به علت داشتن خواص خوب، از زمان کشف آن یعنی 1948 شهرت زیادی پیدا کرده است. اگر قبل از ریخته گری به مذاب کمی منیزیم افزوده شود گرافیت کروی حاصل میشود.

    ترکیب شیمیایی چدن نشکن شبیه به چدن خاکستری میباشد. اما مقدار گوگرد و فسفر آن کمتر است. از آنجا که گرافیت موجود در چدن نشکن به جای این که رشته ‌ای باشد، کروی است خواص این چدن بسیار متنوع است.

     

    • شمش فولاد

    فولادهای 3sp,5sp دوگرید متفاوت از فولاد ST37 میباشند. و در دسته فولادهای ساده کربنی با کاربردهای عمومی و ساختمانی قرار میگیرند.

    این فولادها قابلیت حرارتی ندارند. به همین دلیل در کاربردهایی مورد استفاده قرار میگیرند که سختی و استحکام بالایی از قطعه نهایی مورد انتظار نمیباشد. از طرف دیگر کربن و سایرعناصر آلیاژی در مقادیر کم باعث شده است تا فرایند نورد این دسته از فولادها نسبت به سایر گریدهای فولادی از سهولت بیشتری برخوردار باشد.

    تولید شمش های فولادی در مجتمع فولاد کیمیا به روش ریخته گری پیوسته (CCM) انجام گرفته و بررسی های آزمایشگاهی محصولات در تمامی مراحل توسط واحد کنترل کیفیت بر روی محصولات صورت میپذیرد. همین امر باعث می شود کلیه شمش های فولادی این مجموعه با چگالی بالا، بدون حفره و ترک و دارای سطح مقطع یکسان باشد. همچنین در سطح با کیفیت ترین محصولات فولادی قرار گیرد.

    نظر شما