میلگرد استیل و سه مدل پرکاربرد آن

میلگرد استیل و سه مدل پرکاربرد آن
فهرست مطالب

    میلگرد استیل چیست ؟ میلگردها جزوی از مشهورترین مقاطع فلزی ساختمانی‌اند که در جای‌جای سازه‌های بتنی به کار می‌روند؛ این پروفیل‌ها به انواع گوناگونی مانند میلگرد استیل 304 و 316 تقسیم می‌شوند و در ضخامت‌ها و ابعاد متعددی به بازار عرضه می‌شوند. لازم است که هر پیمانکار یا اهل صنعتی انواع این محصولات را به شکل مختصر بشناسد و کاربرهای آن‌ها را از نظر بگذراند؛ اگر شما چنین قصدی دارید و مایلید در زمان خرید و فروش میلگرد استیل به مشکلی برنخورید، این مقاله را از دست ندهید.

    میلگرد استیل چیست ؟ میلگرد استیل را بهتر بشناسیم!

    پیش از هر چیزی، باید تعریفی مختصر اما دقیق از میلگرد و آلیاژ استیل به دست دهیم تا به شکل دقیق با این دو اصطلاح آشنا شوید و یک کلیت ذهنی مناسب برای بررسی بخش‌های بعدی به دست آورید.

    میلگرد چیست؟

    میلگرد یک نوع پروفیل بسته به‌حساب می‌آید که دارای سطح مقطعی طویل است و در ضخامت‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شود؛ این مقطع فولادی مشهور، کاربردهای زیادی در کنار بتن دارد، چراکه با استفاده از قابلیت استثنایی خود (یعنی استحکام کششی) مکمل بتن به‌حساب می‌آید. همین مسئله باعث می‌شود که میلگرد معمولاً با بتن و پروژه‌های ساختمانی شناخته شود چون بیشترین کاربرد آن در این موارد است، هرچند که در موقعیت‌های دیگری هم به کار گرفته می‌شود.

     

    میلگرد استیل چیست؟

    میلگردها باتوجه‌به اینکه با استفاده از چه آلیاژ یا متریالی ساخته می‌شوند، در بخش‌ها و پروژه‌های گوناگونی به کار گرفته می‌شوند؛ برای پاسخ به سوال “میلگرد استیل چیست” ؟ باید بگوییم آلیاژ استیل ضدزنگ یا فولاد زنگ‌نزن یکی از آن موادی است که کاربرد زیادی در ساخت مقطع فلزی موردبحث ما دارد و همین مسئله موجب نام‌گذاری این محصول با پسوند “استیل” می‌شود. به بیان دیگر، آن دسته از مقاطع فلزی گِرد که با آلیاژ استیل ساخته می‌شوند با این اسم نامیده می‌شوند.

    حالا که این نکته را آموختیم، زمان مناسبی است که کمی هم دربارهٔ آلیاژ فولاد ضدزنگ صحبت کنیم؛ به دلیل اینکه از عناصر شیمیایی‌ای مانند نیکل، کروم و مولیبدن در ساخت این آلیاژ استفاده می‌شود، محصول نهایی ساخته‌شده با این متریال ویژگی‌های مکانیکی و ترمودینامیکی خاصی دارد؛ به‌عنوان نمونه، در برابر خوردگی مقاوم است یا تاب تحمل دماهای زیاد را دارد. همین این مسائل باعث می‌شود که قیمت میلگرد استیل بیشتر از قیمت این محصول در آلیاژهای دیگر باشد.

    میلگرد استیل چیست؟

    ویژگی‌های میلگرد استیل چیست؟

    آلیاژ فولاد زنگ‌نزن باعث بروز ویژگی‌های استثنایی و منحصربه‌فردی در این محصول می‌شود؛ این ویژگی‌ها آن‌قدر بارز هستند که به شکل محسوس در عملکرد این مقاطع فولادی تأثیرگذارند و مصرف‌کننده شاهد آن‌ها خواهد بود. در این بخش تلاش می‌کنیم پیش از پرداختن به انواع این پروفیل ساختمانی و سایر نکات برای خرید و فروش میلگرد استیل، توضیحات مختصری دربارهٔ خواص آن به دست دهیم.

    ویژگی‌های میلگرد استیل چیست؟

    مقاومت در برابر خوردگی

    میلگرد استیل استحکام زیادی در برابر عوامل خورندهٔ محیطی مانند آب، اکسیژن و رطوبت دارد؛ علاوه بر این، این محصول در برابر عوامل آسیب‌زای دیگری مانند اسیدها و بازها هم به میزان زیادی مقاوم است. همهٔ این عوامل باعث می‌شوند متخصصان با خیال راحت از این پروفیل درون بتن بهره ببرند و هیچ نگرانی‌ای از زنگ‌زدگی احتمالی نداشته باشند. توجه داشته باشید که انواع دیگر این محصول، به دلیل مقاومت کم به عوامل آسیب‌زای محیطی، با اکسیژن موجود در داخل بتن برخورد می‌کنند و به‌مرورزمان فرسوده می‌شوند.

    استحکام حرارتی

    مؤلفهٔ دیگری که باعث متمایز شدن این پروفیل ساختمانی از سایر مدل‌ها می‌شود، قابلیت استفاده از آن در موقعیت‌های حرارتی متفاوت است. جالب است بدانید که میزان استحکام این محصول به حرارت، ارتباط مستقیمی با ترکیبات شیمیایی موجود در آن دارد؛ یعنی حضور بعضی از عناصر شیمیایی موجب پرورش خاصیت‌های حرارتی میله استیل می‌شود. گفتنی است که به مدل‌هایی که مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارند، “استیل نسوز” می‌گویند.

    سایر ویژگی‌ها

    مزیت‌های دیگری نیز در انواع میلگرد استیل مانند میلگرد 304، 316 و سایر مدل‌ها وجود دارد که نباید از دید ما دور بماند؛ این مزیت‌ها نیز مطمئناً در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی گوناگون به کار گرفته می‌شوند و حائز اهمیت هستند. اتفاقاً همین عوامل هستند که در زمان خرید و فروش میلگرد استیل، شما را یاری می‌کنند.

    _ با استفاده از این پروفیل، طراحان ساختمانی می‌توانند سطح بتن را کمتر کنند و در نهایت، سازه را با وزن نهایی کمتری تحویل بدهند؛

    _ در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی متفاوت مقاوم هستند و همین مسئله حمل‌ونقل آن‌ها را ساده می‌کند؛

    _ به‌راحتی بارگذاری می‌شوند و لازم نیست برای نگهداری از آن‌ها، هزینهٔ زیادی صرف کنیم؛

    _ به شکل صددرصدی بازیافت‌شدنی هستند، پس دوست محیط‌زیست به‌حساب می‌آیند.

    معایب میلگرد استیل چیست؟

    میلگرد استیل چیست و چه معایبی دارد؟ در سه بخش قبلی به شکل گسترده، ویژگی‌های مثبت این محصول را بررسی کردیم و زوایای گوناگون آن را سنجیدیم؛ نباید فراموش کنیم که با همهٔ این تفاسیر، این پروفیل ساختمانی دارای چندین ویژگی منفی هم هست که اتفاقاً بسیار تعیین‌کننده هستند. بهتر است که پیش از خرید و فروش میلگرد استیل، با این معایب نیز آشنا شویم.

    قیمت باتوجه‌به اینکه از عناصر شیمیایی گران‌قیمتی مانند کروم، کربن، نیکل و مولیبدن در ساخت این آلیاژ استفاده می‌شود، قیمت نهایی آن بیشتر از سایر محصولات فولادی است که در آلیاژهای معمولی ساخته شده‌اند.

    _ وزن:

    این مقطع فلزی پرکاربرد به دلایل گوناگونی، وزن پایانی بیشتری در مقایسه با محصولات مشابه دارد و همین مسئله، موجب سنگین‌تر شدن سازه‌های ساختمانی می‌شود؛ این نکته را مدنظر داشته باشید، چراکه در ساختمان‌های چندین طبقه و پروژه‌های بزرگ صنعتی، تا حدودی مشکل‌ساز می‌شود.

    انواع میلگرد استیل چیست؟

    میلگرد استیل چیست و چه انواعی دارد؟ تقسیم‌بندی‌های گوناگونی برای بررسی محصولات تولیدشده با آلیاژ استیل وجود دارد. جالب اینجاست که از میان این تقسیم‌بندی‌ها، یک مورد محبوبیت بیشتری دارد و در اکثر فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی نیز کاربرد گسترده‌تری دارد؛ ما نیز در این مقاله، این مقطع فولادی را بر اساس همین تقسیم‌بندی بررسی می‌کنیم.

    مبنای اصلی این تقسیم‌بندی، رفتار مغناطیسی و مقاومت حرارتی میلگرد است؛ این مزیت‌ها که ارتباطی پایدار با ترکیبات شیمیایی موجود در محصول موردبحث ما دارند، موجب قرارگرفتن همهٔ مدل‌های موجود در بازار مانند میلگرد استیل 316، 304 و میلگردهای سری 400 در گروه‌های متفاوت می‌شوند.

    انواع میلگرد استیل چیست؟

    استیل نگیر

    عنصر شیمیایی کروم علاوه بر اینکه تأثیر چشمگیری در افزایش مقاومت این مقطع فولادی به خوردگی دارد، باعث بروز یک رفتار مغناطیسی در محصولات می‌شود. توجه داشته باشید که باتوجه‌به میزان استفاده از این عنصر، رفتار مغناطیسی در میلگردها تغییر می‌کند؛ در نتیجه، در آن مدل‌هایی که مقدار کروم متغیر است، هیچ‌گونه واکنش مغناطیسی دیده نمی‌شود و همین مسئله باعث نام‌گذاری این محصولات به “استیل نگیر” می‌شود.

    گفتنی است که میلگرد استیل 304 و میلگرد استیل 316 که دو مورد از مشهورترین گریدهای این آلیاژ به‌حساب می‌آیند، زیرمجموعهٔ استیل‌های نگیر هستند.

    استیل بگیر

    این دسته از محصولات روبروی مدل قبلی قرار می‌گیرند، چراکه مقادیر کروم کمتری دارند و همین نکته باعث بروز یک نوع رفتار مغناطیسی در آن‌ها می‌شود. گفتنی است که اکثر گریدهای آلیاژی سری 400 مانند 410، 420 و 430 جزو استیل‌های بگیر به‌حساب می‌آیند؛ توجه داشته باشید که معمولاً این دسته از محصولات مقاومت کمتری به حرارت‌های بالا دارند و ازاین‌جهت هم قابل‌شناسایی هستند.

    استیل نسوز

    این دسته نیز دربرگیرندهٔ بخش دیگری از میلگردهای استیل است که مقاومت بالایی در برابر حرارت‌های زیاد دارند. به‌طورکلی، میلگردهای فولادی تاب تحمل دماهای بیش از 500 درجهٔ سانتی‌گراد را ندارند، درحالی‌که نمونه‌های استیل تا دمای 1200 درجهٔ سانتی‌گراد هم مقاومت می‌کنند. مدل‌هایی با نام فریتی، فریتی / مارتنزیتی، مارتنزیتی و آستنیتی زیرمجموعهٔ استیل‌های نسوز قرار می‌گیرند.

    جمع‌بندی

    در زمان خرید و فروش میله استیل با اصطلاحات گوناگونی مواجه می‌شویم که نیاز به مطالعه و تحقیق دارند؛ دقیقاً به همین دلیل، این مقاله تلاش می‌کند تا به معرفی مختصر این پروفیل فلزی رایج، انواع و ویژگی‌های آن بپردازد تا یک آشنایی کلی با این محصول و اصطلاحات مربوط به آن به دست آوریم و در موقعیت‌های گوناگون، دچار مشکل نشویم؛ همچنین، این اطلاعات به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم مفتول استیل ایده‌آل را برای پروژهٔ خود انتخاب کنیم.

    نظر شما