میلگرد ساده و ویژگی‌های فنی آن

میلگرد ساده و ویژگی‌های فنی آن
فهرست مطالب

    میلگرد باتوجه‌به اینکه مطابق با چه استانداردی تولید شود و سطح مقطع آن به چه شکلی باشد، به گروه‌های گوناگونی تقسیم می‌شود؛ میلگرد ساده یکی از انواع این محصول است که بر مبنای تفاوت در استاندارد و سطح مقطع با این نام شناخته می‌شود و از سایر مدل‌ها مانند آجدار بازشناخته می‌شود. این محصول به انواع گوناگونی مانند میلگرد ساده 10 و 8 تقسیم می‌شوند و ویژگی‌های فنی و مکانیکی مخصوص به خود را دارد.

    در این صفحه می‌توانید به‌سادگی قیمت میلگرد ساده را در انواع مدل‌ها و سایزها بررسی کنید و پس از آن، به مقاله‌ای دسترسی پیدا کنید که اطلاعاتی کاربردی دربارهٔ این محصول و ویژگی‌های متفاوت آن در اختیار شما قرار می‌دهد؛ این داده‌ها در فرایند دریافت قیمت میلگرد 8 ساده و سایر مدل‌های این مقطع فولادی به شما کمک شایانی می‌کنند و مقدمه‌ای برای شناخت اصولی این محصول خواهند بود.

    میلگرد ساده دقیقاً چیست؟

    پیش از آنکه به سراغ بررسی لیست قیمت میلگرد ساده برویم، لازم است که این محصول را به شکل اصولی و دقیق بشناسیم تا بتوانیم سایز موردنیاز پروژهٔ خود را از میان انواع مقاطع فلزی پیدا کنیم و در نهایت، خرید خود را رقم بزنیم.

    بهترین راه شناخت این مقطع فولادی، آشنایی با میلگرد به‌خودی‌خود است. میلگرد یک مقطع طویل و توپر فولادی است که در قطرها و ضخامت‌های گوناگونی تولید و عرضه می‌شود؛ این محصول در واقع یک نوع پروفیل بستهٔ ساختمانی به‌حساب می‌آید که با سطح مقطع‌های گوناگونی ساخته می‌شود و برای مستحکم‌سازی سازه‌های بتنی و مصارف دیگر به کار گرفته می‌شود. میلگرد بر اساس مؤلفه‌های گوناگونی به چندین مدل و نمونه تقسیم می‌شود.

    میلگرد ساده (Wire Rod Coil Or Plain Rebar) یکی از انواع این محصول است که بر خلاف نمونه‌های آجدار، بدون هیچ‌گونه برآمدگی بر روی بدنه ساخته می‌شود؛ این پروفیل ساختمانی یک سطح مقطع کاملاً یک‌دست و شفاف دارد و همین مسئله نیز باعث می‌شود که از آن، با صفت ساده یاد کنند. لازم به ذکر است که محصول موردبحث ما در استاندارد روسی مخصوص مقاطع فولادی با نام A1 و در استاندارد ملی مختص کارخانه‌های داخلی با نام ISIRI 3132 شناخته می‌شود.

    کاربردها

    این پروفیل ساختمانی باتوجه‌به اینکه قابلیت‌های فنی و مکانیکی بالایی دارد در بازهٔ گسترده‌ای از پروژه‌های صنعتی و ساختمانی به کار گرفته می‌شود. جالب است بدانید که این محصول، یک انتخاب مناسب برای مقاوم‌سازی بتن است، چراکه بتن استحکام فشاری بالایی دارد اما از جهت مقاومت کششی دچار نقص است؛ همین مسئله باعث می‌شود متخصصان از انواع میلگرد ساده برای افزایش مقاومت کششی سازه‌ها استفاده کنند و آن‌ها را درون بتن و سایر بخش‌های ساختمان به کار ببرند.

    علاوه بر این، میلگرد ساده 10 و سایر مدل‌های آن برای اهداف زیر نیز به کار گرفته می‌شوند:

    _ تولید قطعات فلزی کوچک مانند انواع پیچ‌ها و مهره‌های فلزی؛

    _ ساخت یا مقاوم‌سازی بخش گسترده‌ای از اتصالات لوله‌ای؛

    _ استفاده در ساخت بخش‌های گوناگونی از دستگاه‌های صنعتی و غیرصنعتی.

    انواع میلگرد ساده چه ویژگی‌هایی دارند

    برای آنکه بتوانیم شناختی عمیق‌تر از این محصول ایجاد کنیم، باید به سراغ بررسی ویژگی‌های مکانیکی و فنی این محصول برویم و به دنبال این سؤال بگردیم که این مقطع فولادی دقیقاً چه تفاوتی با سایر مقاطع فولادی شبیه به خود که در گروه‌های A2، A3 و A4 قرار می‌گیرند دارد.

    پیش از واردشدن به این بحث لازم به ذکر است که مشخصاتی که در ادامه بیان می‌کنیم به شکل تخمینی برای انواع میلگرد ساده بیان می‌شود؛ با این حساب، این ویژگی‌ها بین میلگرد ساده 10، 8 یا سایزهای دیگر تفاوتی ندارد.

    خواص مکانیکی

    هر میلی‌متر مربع این محصول 240 مگاپاسکال تنش تسلیم و 360 مگاپاسکال مقاومت مکانیکی دارد؛ همچنین نرخ پلاستیته در این مقطع فولادی ساختمانی پرکاربرد حدود 25 درصد است که رقمی بالا به نظر می‌رسد.

    خواص وزنی

    در ادامهٔ بررسی ویژگی‌های انواع میلگرد ساده لازم به ذکر است که متخصصان معمولاً برای تعیین وزن این محصول به سراغ جداول اشتال می‌روند و با دردست‌داشتن اطلاعاتی مانند سایز محصول و طول شاخه، به دنبال وزن استاندارد این مقطع در جدول نام‌برده می‌گردند. جالب است بدانید که برای بررسی کیفیت و دقت محصولات یک کارخانه، می‌توانید وزن واقعی محصول را با وزن درج‌شده در جدول مقایسه کنید تا میزان کیفیت کالا مشخص شود.

    انعطاف‌پذیری

    برای آنکه بتوانیم قابلیت فرم‌دهی به میلگرد A1 را به شکل دقیق به دست آوریم، باید به سراغ جدول ترکیبات شیمیایی آن برویم و میزان کربن استفاده‌شده در آن را محاسبه کنیم. توجه داشته باشید که میزان کربن به‌کاررفته در یک قطعه رابطه‌ای معکوس با میزان انعطاف آن قطعه دارد؛ یعنی هرچقدر که درصد کربن بیشتر باشد، محصول نهایی ترد، شکننده و غیرمنعطف خواهد بود. جالب اینجاست که میزان کربن موجود در این مقاطع، در قیمت میلگرد 8 ساده و قیمت سایر مدل‌های این محصول نیز تاثیرگذار است و باعث کاهش نرخ آن‌ها می‌شود.

    با این حساب، این پروفیل ساختمانی یک گزینهٔ بسیار منعطف است، چراکه مقادیر کمی کربن در آن به کار رفته است. در پایان دانستن این نکته نیز خالی‌ازلطف نیست که به‌دست‌آوردن انعطاف‌پذیری این مقطع فولادی از طریق بررسی میزان تنش تسلیم و مقاومت کششی آن نیز به دست می‌آید؛ این میلگرد به سبب اینکه تنش تسلیم و مقاومت کششی بالایی دارد، در نتیجه یک مقطع فلزی منعطف به‌حساب می‌آید.

    قابلیت‌های جوشکاری

    محصول موردبحث ما در مقایسه با سایر میلگردهای موجود در بازار قابلیت جوشکاری بسیار مناسبی دارد؛ این مسئله باعث می‌شود متخصصان بتوانند از روش‌های گوناگونی برای جوشکاری میلگرد A1 استفاده کنند و به شکل ساده‌تری از آن در فرایندهای ساختمان‌سازی بهره ببرند چراکه هرچقدر خاصیت جوشکاری این محصول بالاتر باشد، استفاده از آن در پروژه‌های ساخت‌وساز ساده‌تر خواهد بود.

    جمع‌بندی

    در این مقاله تلاش کردیم تا پیش از بررسی لیست قیمت میلگرد ساده، به بیان نکته‌هایی بپردازیم که در شناخت این محصول کارآمد هستند. لازم به ذکر است که بخش ابتدایی این جستار به معرفی این مقطع فولادی و کاربردهای آن اختصاص پیدا کرد و بخش پایانی آن، صرف بیان مشخصات جزئی این محصول شد تا اهالی صنعت بتوانند با مطالعهٔ آن، اطلاعاتی مختصر اما مفید دربارهٔ انواع میلگرد ساده کسب کنند و تفاوت‌های آن را با سایر مقاطع مشابه درک نمایند.

    نظر شما