آشنایی مختصر با ورق ST52 و ویژگی‌های آن

آشنایی مختصر با ورق ST52 و ویژگی‌های آن
فهرست مطالب

    ST52 یک گرید آلیاژی مربوط به ورق‌های نورد گرم است که جزئی از استاندارد مشهور DIN 17100 به حساب می‌آید. این ورق از عناصر شیمیایی گوناگونی تشکیل شده و بر مبنای ویژگی‌های فنی و مکانیکی خود، به سه شکل سیاه، گالوانیزه و رنگی به بازار عرضه می‌شود. ورق مورد بحث ما یکی از اساسی‌ترین سری‌های آلیاژی بازار است و پایه‌ی ساخت طیف وسیعی از قطعات و تجهیزات فولادی قرار می‌گیرد.

    با اسکرول کردن صفحه می‌توانید ابتدا لیست قیمت ورق آلیاژی ST52 را در مدل‌ها و ابعاد متفاوت بررسی کنید و پس از آن، به مطالعه‌ی مقاله‌ای بپردازید که حاوی اطلاعاتی دقیق درباره این محصول است؛ با بررسی این جستار می‌توانید جزئیاتی از ابعاد، ویژگی‌ها و مشخصات ورق ST52 به دست آورید و در نهایت، فرایند خرید را بهتر پشت سر بگذارید.

    ورق ST52 چیست؟

     این محصول یکی از انواع ورق‌های فولادی به حساب می‌آید که دارای مقادیری کربن است، در نتیجه در گزینه‌های کربنی قرار می‌گیرد. فناوری ساخت ورق ST52 نورد گرم است، پس یک ورق سیاه به حساب می‌آید. همچنین، این ورق بعد از ساخت و پرداخت ممکن است پایه‌ی ساخت ورق‌های گالوانیزه یا رنگی نیز قرار بگیرد.

    در ادامه‌ی معرفی و بیان مشخصات ورق ST52 باید بگوییم که این محصول یکی از سری‌های متعلق به استاندارد DIN 17100 محسوب می‌شود و از این جهت، باید مطابق با مولفه‌ها و پارامترهای این استاندارد آنالیز بشود تا میزان کیفیت محصول خریداری شده به درستی مشخص بشود.

    گفتنی است که این ورق از ترکیبات شیمیایی متفاوتی تشکیل شده، ویژگی‌های مکانیکی و فنی متفاوتی دارد و در نهایت، دارای بازه‌ی وسیعی از کاربردها و استفاده‌ها در جای‌جای صنایع خُردوکلان است.  در ادامه، هرکدام از این موارد را به شکل مجزا بررسی می‌کنیم و جزئیات هر کدام را بیان می‌نماییم.

    عناصر شیمیایی

    در معرفی و بیان مشخصات ورق ST52 یا سایر مقاطع فولادی، همیشه اولین قدم بیان عناصر شیمیایی موجود در آن‌هاست، چراکه این عناصر از جهات گوناگونی حائز اهمیت هستند؛ از طرفی، تعیین‌کننده‌ی خواص شیمیایی و مکانیکی هر مقطع فولادی‌ای هستند و از طرفی دیگر، ارتباطی مستقیم با مبلغ نهایی آن دارند؛ بنابراین، برای تعیین قیمت ورق ST52 وارداتی یا داخلی، در اولین قدم باید عناصر شیمیایی آن را محاسبه کنیم.

    ترکیبات شیمیایی این ورق آلیاژ به شرح زیر هستند:

    _ حداکثر 0.23 درصد کربن؛

    _ کمتر از 0.60 درصد سیلیکون؛

    _ کمتر از 1.60 درصد منگنز؛

    _ حداکثر 0.045 درصد فسفر؛

    _ حداکثر 0.045 درصد گوگرد.

    ویژگی‌ها

    پیش از بررسی ویژگی‌های فنی و مکانیکی این ورق، باید به این مسئله اشاره کنیم که ویژگی‌های این محصول به طور کلی تابعی از عناصر شیمیایی و فناوری‌ها و عملیات‌های حرارتی دخیل در ساخت آن هستند؛ با این اوصاف، بدون بررسی جدول خواص مکانیکی و فنی این محصولات و صرفا با مرور ترکیبات شیمیایی آن، می‌توانیم تا حدود خواص آن را حدس بزنیم.

    درباره‌ی ویژگی‌های کلی این محصول باید بگوییم که سیلیسیم موجود در این آلیاژ موجب افزایش مقاومت آن در برابر سایش می‌شود و استحکام کلی آن را هم تحت شعاع قرار می‌دهد؛ منگنز نیز برای پیش‌گیری از خشکی ناگهانی فولاد به این آلیاژ اضافه می‌شود و در مقاومت فیزیکی آن نیز نقش چشمگیری دارد.

    علاوه بر این‌ها، ویژگی‌های مکانیکی ورق ضد سایش ST52 به شرح زیر است:

    _ 510 تا 630 مگاپاسکال مقاومت کششی؛

    _ حداقل 355 مگاپاسکال مقاومت تسلیم؛

    _ 21 درصد ازدیاد طول.

    کاربردهای آلیاژ ST52 چیست؟

    با مرور ویژگی‌های مکانیکی و فنی این ورق می‌توانیم چنین نتیجه‌گیری کنیم که این محصول گزینه‌ای مناسب برای آن دسته از کاربردهاست که با تنش‌های کششی بالایی سروکار دارند و نیازمند مقاطع فلزی مقاومی هستند. علاوه بر این، چون خواص جوشکاری، شکل‌دهی و ماشین‌کاری این ورق بالاست، از آن در پروژه‌هایی که نیاز به مشخصات فنی بالایی هستند نیز استفاده می‌شود.

    همچنین، لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که وقتی از گرید ST52 صحبت می‌کنیم در واقع دو گرید 2 و 3 را مدنظر داریم و هر کدام از این دو گرید، تا حدودی از نظر کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. کاربردهای این دو گرید به طور کلی در دو دسته قرار می‌گیرد.

    استفاده به شکل محصول نهایی

    این دسته از کاربردهای ورق‌های مورد بحث ما مربوط به موارد و موقعیت‌هایی است که ورق‌ها به شکل مستقیم و بدون طی کردن مراحل دیگری در کارخانه، به کار گرفته می‌شوند. مانند موارد زیر:

    _ تولید دیواره‌ها و بخش‌های گوناگون ریل‌ها؛

    _ ساخت انواع سازه‌های مربوط به عبورومرور مانند پل‌های فولادی؛

    _ تولید قطعات گوناگون مربوط به صنعت خودروسازی؛

    _ تولید بدنه‌ی فلزی انواع مخازن تحت فشار.

    تولید محصولات فولادی دیگر

    علاوه بر کاربردهایی که در بخش قبلی بیان کردیم، این ورق در تولید ورق‌های فولادی یا مقاطع فولادی دیگر نیز به کار گرفته می‌شود؛ در چنین موقعیت‌هایی، ورق فولادی در واقع مانند یک محصول میانی عمل می‌کند و پایه‌ی ساخت مقاطع دیگر می‌شود؛ مانند:

    _ ورق‌های گالوانیزه؛

    _ ورق‌های رنگی در طرح‌های گوناگون؛

    _ انواع لوله‌های نورد سیاه؛

    _ انواع پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی.

    جمع‌بندی

    ورق آلیاژی ST52 یکی از محصولاتی به حساب می‌آید که با استفاده از نورد گرم تولید می‌شود و در زمره‌ی ورق‌های کربنی قرار می‌گیرد؛ این محصول دارای عناصر شیمیایی خاصی مانند گوگرد، منگنز و فسفر است و خواص مکانیکی مخصوص به خود را دارد. همچنین گفتنی است که دو گرید با نام‌های ST52-2 و 3، زیرمجموعه‌های این سری محسوب می‌شوند. در پایان شایان توجه است که برای دریافت قیمت ورق آلیاژی بالا باید به بخش ابتدایی این صفحه بروید یا با کارشناسان مجموعه‌ی ما تماس بگیرید.

    نظر شما