پروفیل مبلی یا سبک چیست ؟ معرفی انواع قوطی مبلی

پروفیل مبلی یا سبک چیست ؟ معرفی انواع قوطی مبلی
فهرست مطالب

    پروفیل مبلی چیست؟ در میان مقاطع فولادی باز پروفیل مبلی جایگاه خاصی دارد چراکه چندین ویژگی فنی و مکانیکی را در خود جمع کرده و در نهایت، به یک محصول ایده‌آل برای بسیاری از صنعتگران و پیمانکاران ساختمانی تبدیل شده است؛ این پروفیل پرکاربرد به‌وسیلهٔ ورق نورد سرد (ورق روغنی) تولید می‌شود و به سبب اینکه ضخامت کمی در مقایسه با سایر مقاطع فولادی داد با عنوان “سبک” نیز در میان اهالی دنیای آهن‌آلات شناخته می‌شود.

    صفحه‌ای که پیش روی شما قرار دارد، دربرگیرندهٔ یک ویدئوی آموزشی و یک مقالهٔ مختصر است؛ با مرور این دو محتوا می‌توانید اطلاعات جامعی دربارهٔ خرید پروفیل مبلی به دست آورید و در نهایت، به سراغ لیست قیمت لحظه ای پروفیل مبلی بروید که در زیر کلیپ قرار گرفته است. فراموش نکنید که برای خرید این محصول از فولادسل، کافی است با متخصصان مجموعهٔ ما تماس بگیرید تا کارشناسان به شکل کامل فرایند خرید را برای شما تشریح کنند و همهٔ اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند.

    پروفیل مبلی چیست؟

    برای شناخت این محصول لازم است که در اولین قدم با مفهوم پروفیل آشنا شویم و درک صحیحی از آن پیدا کنیم. پروفیل‌ها به آن دسته از مقاطع فولادی گفته می‌شود که از ورق‌های فلزی با روش‌هایی نظیر شکل‌دهی قالبی، شکل‌دهی حرارتی یا فرایند خروج‌کاری تولید شوند و بدنه‌ی یکدست (یا اصطلاحا سطح مقطع) داشته باشند. این محصولات با توجه به کاربردهایشان به دو دسته‌ی کلی ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌شوند.

    حالا که آشنایی دقیقی با مفهوم کلی پروفیل پیدا کردیم، زمان مناسبی است که این مقطع فولادی را بررسی کنیم و تعریفی صحیح از آن به دست دهیم و پس از آن، به سراغ باقی ویژگی‌ها و مشخصات این محصول برویم.

    پروفیل مبلی یا سبک یک مقطع فولادی است که با به‌کارگیری ورق‌های تولیدشده در نورد سرد (ورق‌های روغنی) تولید می‌شود. توجه داشته باشید که این ورق‌ها باید ضخامتی بین 0.7 تا 1.5 میلی‌متر داشته باشند تا محصول موردنظر به دست بیاید. با این حساب، باید بگوییم که محصول مورد بحث ما ضخامت کمتری در مقایسه با سایر مقاطع فولادی باز دارد و همین مسئله یکی از ویژگی‌های بارز آن به‌حساب می‌آید.

    در ادامه‌ی معرفی این محصول باید بگوییم که سطح مقطع آن معمولا متفاوت است و متناسب با نیاز مشتری در یکی از شکل‌های دایره‌ای، مربع، سه‌گوش یا ترکیبی تولید می‌شود؛ این مسئله باعث می‌شود که کاربردهای این مقطع فلزی به مراتب بیشتر بشود و در بسیاری از بخش‌های ساختمان‌ها و صنایع به کار گرفته شود. جالب است بدانید که نمونه‌ی دایره‌ای شکل این محصول با نام “لوله مبلی” شناخته می‌شود که معمولا در ساخت پایه‌های فلزی و مواردی از این دست به کار می‌رود.

    ویژگی‌ها

     اکنون که اطلاعاتی کلی دربارهٔ این مقاطع به دست آوردیم، باید بحث ویژگی‌های ظاهری و فنی این محصول را مطرح کنیم و نکات مهم را به شکل مختصر بیان نماییم؛ توجه داشته باشید که دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در زمان خرید پروفیل مبلی به مشکلی برنخورید.

    اولین ویژگی این محصول که پس از بررسی ظاهری آن به چشم می‌آید، دقت ابعادی و ظاهر یکنواخت و بدون عیب آن است. توجه داشته باشید که این پروفیل از ورق روغنی ساخته شده است و ورق روغنی یکی از آن دسته ورق‌های فولادی است که بیشترین دقت ابعادی را دارد، همین نکته نیز باعث می‌شود که این مقطع فلزی هم دارای دقت ابعادی بالایی باشد.

    علاوه بر این، خط جوش این پروفیل هم بسیار بادقت و کیفیت انجام شده؛ علت این مسئله در جوشکاری پروفیل مبلی نهفته است، چراکه این مقطع با یک روش خاص جوشکاری می‌شود و در نهایت،باعث به‌دست‌آمدن یک مقطع زیبا و باکیفیت می‌شود.

    در دنبالهٔ بیان مشخصات این محصول باید این نکته را هم اضافه کنیم که طول این مقاطع معمولاً مانند سایر مقطع‌های فلزی شش‌متری است اما ممکن است یک کارخانه باتوجه‌به نیاز مشتری یا صلاحدید متخصصان، این پروفیل را در ابعاد دیگری هم تولید کند. توجه داشته باشید که در زمان دریافت قیمت لحظه ای پروفیل مبلی قیمت‌ها بر اساس طول 6 متری درج می‌شود، پس برای دریافت قیمت مقاطع با سایر ابعاد بهتر است که با پشتیبانی تماس بگیرید یا وزن محصول را به دست آورید.

    کاربردها

    این مقطع فولادی باتوجه‌به اینکه دقت ابعادی مطلوبی دارد و در برخی از مدل‌ها (تولیدشده با ورق گالوانیزه) در برابر آسیب‌هایی نظیر رطوبت و مایعات نیز مقاوم است، بازهٔ وسیعی از کاربردها را به خود اختصاص داده است؛ گفتنی است که جوشکاری پروفیل مبلی نیز که بادقت انجام شده، در استفاده از این محصول برای پروژه‌های خاص مانند طرح‌های تزئینی بی‌تأثیر نیست.

    خالی‌ازلطف نیست اگر بدانید که هرکدام از مدل‌های این پروفیل بر اساس ظاهر سطح مقطع (دایره‌ای یا مربع) در مورد خاصی به کار گرفته می‌شوند؛ برای مثال، نمونه‌ها دایره‌ای در ساخت بخش‌های مختلف مبلمان و صندلی‌های اداری به کار می‌روند. بااین‌حال، کاربردهای این دسته از پروفیل‌ها را به شکل کلی بیان می‌کنیم؛ این موارد به شرح زیر هستند:

    _ ساخت انواع فروفوژه‌ی معمولی و لوکس؛

    _ تولید تجهیزات خاص برای ارگان‌ها و صنایع متفاوت مانند صنایع مربوط به تولید هواپیما و بالگرد؛

    _ در ساخت قطعات گوناگون اتومبیل‌های سواری و سنگین؛

    _ در ساخت انواع دوچرخه‌های معمولی و مسابقه؛

    _ ساخت انواع تجهیزات شهرداری مانند بیلبوردها و تابلوهای تبلیغی.

    پروفیل مبلی چه انواعی دارد؟

    پیش از آنکه به سراغ بررسی لیست قیمت لحظه ای پروفیل مبلی برویم، لازم است انواع این محصول را معرفی کنیم تا در زمان دریافت نرخ‌ها سردرگم نشوید و به‌سادگی بتوانید نمونه‌های متفاوت این محصول را از یکدیگر تفکیک کنید. گفتنی است که برجسته‌ترین عامل در تعیین انواع این مقطع فولادی پرکاربرد، نوع ورق فولادی به‌کاررفته در ساخت آن است. براین‌اساس، این محصولات به سه دستهٔ کلی تقسیم می‌شوند؛ دستهٔ اول همان پروفیل‌هایی است که با استفاده از ورق روغنی تولید می‌شوند. در ادامه دو دستهٔ دیگر را معرفی و بررسی می‌کنیم.

    گالوانیزه

    بخشی از مقاطع فولادی با استفاده از ورق‌هایی ساخته می‌شوند که روی‌اندود هستند و اصطلاحاً گالوانیزه نامیده می‌شوند. روی‌اندود کردن ورق‌ها باعث افزایش مقاومت آن‌ها در برابر اسید آهن و زنگ‌زدگی می‌شود؛ در نتیجه، ساخت هرگونه مقطع فولادی از چنین ورق‌هایی، باعث مقاومت آن‌ها در برابر عواملی مانند رطوبت، مایعات و اکسیژن خواهد شد.

    سایر ورق‌های فولادی

    هر کارخانه‌ای باتوجه‌به صلاحدید خود ممکن است که از یک ورق فولادی خاص در ساخت پروفیل مبلی بهره ببرد. همان‌طور که در بخش‌های قبلی چندین بار بیان کردیم، این محصولات معمولاً از جنس ورق روغنی ساخته می‌شوند اما مسئله این است که الزامی برای ساخت این دسته از مقاطع با ورق روغنی وجود ندارد و گاهی دیده می‌شود که یک تولیدکننده این محصولات را با استفاده از یک ورق دیگر، مثلاً ورق سیاه، تولید می‌کند و به بازار عرضه می‌کند یا به دست یک مشتری خاص می‌رساند؛ چنین مقاطعی، از جهت ویژگی‌های فیزیکی و فنی مطمئناً با مواردی که ما در این مقاله بیان کردیم متفاوت هستند.

    سخن پایانی

    پروفیل مبلی یکی از انواع مقاطع فولادی باز به‌حساب می‌آید که معمولاً با استفاده از ورق‌های روغنی و گالوانیزه تولید می‌شود؛ این محصول پراستفاده ضخامتی بین 0.7 تا 1.5 میلی‌متر دارد و جزو گزینه‌های سبک به‌حساب می‌آید. گفتنی است که نوع ورق مصرفی، طول کلی مقطع و ضخامت محصول تأثیرات زیادی در تعیین وزن نهایی دارند، پس همهٔ این عوامل در تعیین قیمت لحظه ای پروفیل مبلی تأثیرگذار هستند.

    نظر شما