پروفیل گالوانیزه و 3 کاربرد اصلی آن

پروفیل گالوانیزه و 3 کاربرد اصلی آن
فهرست مطالب

    پروفیل‌ها بخش مهمی از مقاطع فلزی هستند که پیشبرد پروژه‌های صنعتی و ساختمانی متعددی نقش دارند؛ این قطعات پرکاربرد فولادی، در متریال‌ها و اَشکال گوناگونی تولید و عرضه می‌شوند و یکی از آن‌ها، پروفیل گالوانیزه است. این محصول در ابعاد، ضخامت‌ها و سایزهای گوناگونی تولید می‌شود و به فروش می‌رود.

    صفحه‌ای که پیش روی شما قرار دارد، علاوه بر یک کلیپ و مقالهٔ آموزشی دربارهٔ پروفیل گالوانیزه، آخرین قیمت‌های این محصول را بر اساس ضخامت‌ها و انواع متنوع، در خود جای‌داده است؛ پیشنهاد ما به شما این است که با مراجعه به بخش آموزشی، با انواع پروفیل گالوانیزه و سایر اطلاعات تکمیلی این محصول آشنا شوید و پس از آن، فرایند خرید را آغاز کنید.

    شایان توجه است که برای خرید این محصول از مجموعهٔ فولادسل، در قدم اول باید یک استعلام از قیمت لحظه‌ای آن دریافت کنید. متخصصان پس از بررسی حجم سبد و عوامل دیگر، یک پیش‌فاکتور برای شما ارسال می‌کنند که حاوی اطلاعاتی کلی مانند قیمت این محصول است؛ در ادامهٔ فرایند خرید، باید مبلغ بار را پرداخت کنید تا هماهنگی‌های لازم برای بارگیری انجام شود و در نهایت، محصول به موقعیت دلخواهتان ارسال شود.

    پروفیل گالوانیزه چیست؟

    پروفیل به آن دسته از مقاطع فولادی گفته می‌شود که با خم‌کاری و شکل‌دهی ورق‌های فلزی تولید می‌شوند و دارای سطح مقطع‌های متعددی هستند؛ این مقاطع فلزی باتوجه‌به اینکه چه شکل ظاهری‌ای دارند و ویژگی‌های مکانیکی آن‌ها چگونه است، در بخش‌های گوناگونی از صنعت و پروژه‌های ساخت‌وساز به کار گرفته می‌شوند.

    پروفیل گالوانیزه (Galvanized Metal Profile) یکی از انواع این محصولات است که به سبب داشتن ویژگی‌های خاصی، از سایر آن‌ها متمایز می‌شود؛ این محصول با نام‌های دیگری مانند پروفیل قوطی گالوانیزه نیز نامیده می‌شود. محصول موردبحث ما به سبب داشتن یک ویژگی بسیار خاص از سایر مقاطع فلزی باز و بسته جدا می‌شود. برای آنکه درک بهتری از تمایز این پروفیل در مقایسه با سایر محصولات فولادی داشته باشیم، باید اطلاعاتی کلی دربارهٔ نحوهٔ ساخت این مقاطع به دست آوریم.

    پروفیل‌های فولادی با خمش و شکل‌دهی انواع ورق‌های فولادی ساخته می‌شوند. همچنین، ورق‌های فولادی باتوجه‌به اینکه از چه آلیاژ یا متریالی ساخته شده‌اند، به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. پروفیل قوطی گالوانیزه یکی از انواع مقاطع فولادی است که با استفاده از ورق‌های فولادی گالوانیزه تولید شده است؛ این ورق‌ها به سبب اینکه با یک‌لایه از عنصر روی و قلع پوشش‌دهی شده‌اند، مقاومت زیادی در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل خورنده (آب، اکسیژن و رطوبت) دارند و همین مسئله، موجب استفادهٔ زیاد از آن‌ها می‌شود.

    در صنعت فلزات، به فرایند پوشش‌دهی ورق‌های فولادی با استفاده از عنصر روی، گالوانیزاسیون می‌گویند؛ این مسئله باعث می‌شود که ورق‌های تولیدشده با این روش و پروفیل‌های ساخته‌شده با استفاده از این ورق‌ها، با عنوان ورق و پروفیل گالوانیزه شناخته شوند.

    مزیت‌های پروفیل گالوانیزه چیست؟

    بدون شک برجسته‌ترین ویژگی پروفیل قوطی گالوانیزه مربوط به مقاومت این محصول در برابر آسیب‌های محیطی است؛ چنان‌که در بخش پیشین بیان کردیم، علت اصلی چنین استحکامی، ساخت این پروفیل‌ها با استفاده از ورق‌های فولادی است. لازم به ذکر است که این محصول علاوه بر این ویژگی، مزیت‌های دیگری هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

    _ قیمت تمام‌شدهٔ کمتری در مقایسه با سایر پروفیل‌های ضد اکسید مانند استنلس‌استیل دارند؛

    _ سطح ظاهری این محصولات عموماً یکدست و براق است؛

    _ مقاومت مقاطع فولادی گالوانیزه در برابر سایش و ضربه‌های بیرونی بسیار مناسب است؛

    _ این محصولات هزینهٔ بازرسی و نگهداری بسیار کمی دارند؛

    _ بازرسی و کنترل کیفیت این دسته از آهن‌آلات به شکل چشمی و بدون دردسر انجام می‌شود.

    انواع پروفیل گالوانیزه چیست؟

    پروفیل قوطی گالوانیزه باتوجه‌به اینکه مطابق با چه روشی تولیدشده، (مثلاً گرم یا سرد) ضخامت و ابعاد آن در چه اندازه‌ای است، شکل ظاهری آن چگونه است مانند گالوانیزه U پروفیل( و توسط چه کارخانه‌ای ساخته شده، به انواع گوناگونی قابل‌تقسیم است. هر کدام از این مولفه‌ها تاثیرهای زیادی در کیفیت نهایی محصول مورد بحث ما دارند و در قیمت آن نیز بی‌تاثیر نیستند؛ به عنوان نمونه، پروفیل گالوانیزه الماس، در مقایسه با پروفیل‌های گالوانیزه سایر شرکت‌های داخلی یا تولیدکنندگان خارجی، کیفیت و قیمت متفاوتی دارد.

    فرایند تولید پروفیل گالوانیزه چیست؟

    همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز به این مسئله اشاره کردیم، این مقاطع فولادی با استفاده از ورق‌های فولادی روی‌اندود و دستگاه تولید پروفیل گالوانیزه ساخت و پرداخت می‌شوند و در نهایت، محصول موردنظر ما از خط تولید خارج می‌شود.

    روش گرم

    اگر کمی به عقب برویم و فرایند تولید ورق‌های گالوانیزه را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که دو روش کلی برای تولید این محصول وجود دارد. یکی از این روش‌ها با استفاده از قراردادن ورق در کوره‌هایی است که سرشار از مذاب روی و قلع هستند. با این فرایند، همهٔ قسمت‌های ورق به روی آغشته می‌شوند و محصول نهایی تولید می‌شود. متخصصان به این روش، گالوانیزاسیون گرم می‌گویند.

    روش سرد

    شیوهٔ دیگری نیز برای تولید این مدل ورق وجود دارد که با نام گالوانیزاسیون سرد شناخته می‌شود. در این فرایند، پوشش‌دهی به کمک اسپری محلولی از نمک روی و مایعی اسیدی انجام می‌‌شود و در نهایت، یک ورق الکترولیز شده به دست می‌آیند، متخصصان به این روش، الکتروگالوانیزه هم می‌گویند. گفتنی است که محصولات تولیدشده با این روش، پوشش‌دهی دقیق‌تری دارند و از جهت ظاهری، چشم‌نواز هستند.

    کاربردهای پروفیل گالوانیزه چیست؟

    در بخش‌های قبلی تلاش کردیم که به معرفی این محصول، ویژگی‌های آن، انواع پرکاربردش و سایر مسائل مهم بپردازیم و ذهن شما را برای بررسی کاربردهای این محصول آماده کنیم. توجه داشته باشید که آشنایی با کاربردهای انواع این محصول مانند مدل گالوانیزه U پروفیل، به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین پروفیل را برای پروژه‌های خود برگزینید و در نهایت، فرایند ساخت‌وساز را به شکل بهتری به‌پیش ببرید. در ادامهٔ این بخش، سه مورد از برجسته‌ترین کاربردهای این مقطع فولادی را بررسی می‌کنیم.

    کاربرد اول: ساخت درب و پنجره؛

    پروفیل قوطی گالوانیزه بیش از هر چیز دیگری در ساخت انواع درب و پنجره کاربرد دارد؛ جالب اینجاست که به سبب مقاومت این محصول در برابر اکسید آهن و عوامل خورنده، متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که از آن به‌عنوان یک پروفیل درب و پنجرهٔ پرکاربرد استفاده بکنند.

    کاربرد دوم: پروژه‌های ساخت‌وساز

    پروفیل‌ها آن‌قدر در پروژه‌های ساخت به کار می‌روند که به بخش بزرگی از آن‌ها، عنوان پروفیل‌های ساختمانی داده‌اند. محصول موردبحث ما نیز یکی از انواع پروفیل‌های ساختمانی به‌حساب می‌آیند که در انواع گوناگونی ساخته می‌شود و در جای‌جای سازه‌های فولادی برای مقاصد گوناگون به کار می‌رود؛ به‌عنوان‌مثال، یکی از استفاده‌های این محصول در پوشش‌دهی قطعات حساس به عوامل خورنده است.

    کاربرد سوم: ساخت سینی کابل

    سینی کابل به مقطعی فلزی گفته می‌شود که به‌عنوان یک محافظت‌کننده، نگه‌دارنده و انتقال‌دهنده در پروژه‌های سیم‌کشی به کار می‌رود. قضیه ازاین‌قرار است که کابل‌های انتقال الکتریسیته مقاومت کمی در برابر آسیب‌های فیزیکی دارند و در صورت ضربه خوردن، باعث بروز مشکلات جدی‌ای می‌شوند؛ همین مسئله باعث می‌شود که از حفاظ‌هایی با عنوان سینی کابل استفاده شود. پروفیل قوطی گالوانیزه معمولاً در ساخت این حفاظ‌ها به کار می‌رود.

    جمع بندی

    در این مقاله تلاش کردیم ابتدا به معرفی پروفیل گالوانیزه بپردازیم و پس از آن، انواع این محصول را بر اساس مؤلفه‌های گوناگونی برشماریم؛ پروفیل گالوانیزه الماس یکی از انواع این مقطع فولادی است. در بخش‌های بعدی کوشیدیم تا نحوهٔ تولید پروفیل گالوانیزه را بیان کنیم و در نهایت، به سراغ کاربردهای آن رفتیم و سه مورد از برجسته‌ترین آن‌ها را برشمردیم. مجموع این اطلاعات به شما یاری می‌کنند تا بادقت بیشتری به سراغ خرید انواع این مقطع فولادی بروید و به شکل بهتری از آن در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی استفاده کنید.

    نظر شما