آشنایی با چهار مدل پروفیل Z و جدول وزنی هرکدام

آشنایی با چهار مدل پروفیل Z و جدول وزنی هرکدام
فهرست مطالب

    پروفیل زد چیست ؟

    پروفیل زد چیست ؟ پروفیل‌ها گروهی از ابزارهای ساختمانی و صنعتی هستند که خط تولید بسیار متنوعی دارند. در میان پروفیل‌های سبک؛ پروفیل‌های زد به دلیل ساختار منسجم و محکمی که دارند در پی سازی، سقف‌های سوله‌های ورزشی و استادیوم‌ها، سالن‌های کنفرانس و … کاربرد فراوان دارند. این پروفیل‌ها را بر حسب وزن و ابعاد به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. بهتر است قبل از خرید پروفیل زد با کارشناسان این حوزه در زمینه تهیه پروفیل با ابعاد استاندارد و مناسب مشورت داشته باشید.

    پروفیل زد چیست و چه کاربردی دارد؟

    ممکن است هنگامی که به سقف سوله‌های ورزشی یا انبار‌ها دقت کرده باشید؛ پروفیل‌های زد را دیده باشید. این پروفیل‌ها که با نام پرلین زد یا پرلین Z نیز نامگذاری می‌شوند؛ به شکل زیکزاک طوری قرار گرفته‌اند که مقاومت بسیار زیادی در برابر آسیب و ضربه داشته باشند. جالب است بدانید پروفیل‌های Z در ضخامت‌هایی متنوع 2 تا 3 میلی‌ متری وجود دارند. عددی که به عنوان پسوند در کنار حرف Z قرار گرفته است در واقع نشان دهنده‌ی ارتفاع این پروفیل است. این پروفیل‌ها برای اتصال سازه‌ها به یکدیگر نیز کاربرد دارند. پروفیل زد یک گزینه بسیار خوب برای استفاده در سازه‌هایی است که در مناطق زلزله خیز قرار دارند. همچنین به دلیل رعایت چارچوب فلزی از ورود خاک و گرد و غبار به فضاهای درونی جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید که حمل کردن پروفیل Z بسیار راحت‌تر است و کمترین آسیبی به پروفیل و خودروهای حامل وارد می‌کند. به دلیل سبک بودن این پروفیل استفاده از آن در صنایع ساختمانی بسیار مرسوم است. پروفیل‌های زد در دسته پروفیل‌های سبک طبقه بندی می‌شوند. از مهم‌ترین کاربرد‌های پروفیل زد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • در صنایع مختلف از جمله کشتی سازی
    • در سقف سوله‌ها و استادیوم‌های ورزشی
    • سقف انبارهای ورزشی
    • خانه‌های دارای سقف شیروانی
    • ناودانی‌ها
    • سازه‌های نیروگاه‌های خورشیدی
    • تزئینات و مبلمان منازل
    • سقف گلخانه‌ها
    • فریم‌های فلزی منازل، ادارات و مکان‌های عمومی
    • ریل‌های درب و پنجره
    • نرده‌ و حصارها
    • محافظ تراس

    پروفیل زد چیست و چه کاربردی دارد؟

    جنس پروفیل Z

    همانطور که می‌دانید این پروفیل در دسته پروفیل‌های باز قرار می‌گیرند. جنس این پروفیل‌ها معمولا از فلزات سبک مانند آلومینیوم است. جالب است بدانید که نصب این پروفیل‌ها نیز بسیار ساده است.

    ابعاد پروفیل زد

    ابعاد یک پروفیل زد فقط شامل ضخامت و ارتفاع نمی‌شود. تصور کنید که یک پروفیل زد را در اختیار دارید. قسمت لبه‌های این پروفیل را بال و حد فاصل لبه‌ها را جان پروفیل در نظر می‌گیرند. قسمت پشت دو بال را اندازه یا ارتفاع یک پروفیل در نظر می‌گیرند. حالا برای اندازه گیری جان، بال، ارتفاع و ضخامت یک پروفیل را باید در نظر بگیریم که برای مصارف متنوع؛ متفاوت است.

    ویژگی‌های پروفیل زد

    به دلیل عاج‌های فراوانی که در سطح این پروفیل وجود دارد؛ استحکام این ورق‌ها فوق العاده است. در صنعت و ساختمان سازی از این نوع پروفیل برای اتصالات یا به عنوان پایه کار استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مهم یک پروفیل می‌توان به آزمون خمش، انعطاف پذیری ، عناصر شیمیایی و استانداردهای ملی آن اشاره کرد. بر حسب کاربرد آن‌ها می‌توان ویژگی‌های بسیار متنوعی برای آن‌ها در نظر گرفت. به عنوان مثال پروفیل‌های زد آلومینیومی به دلیل عدم خوردگی و مقاومت در برابر رطوبت برای نواحی مرطوب بسیار مناسب‌اند.

    کاربرد پروفیل زد

    همانطور که گفته شد؛ این پروفیل‌ها کاربرد‌های بسیار متنوع و جالبی دارند. کشتی سازی، پایه و اساس سوله‌های ورزشی، انبار‌ها و نرده‌ها تنها بخشی از کاربرد‌های این قطعات فلزی محسوب می‌شوند. جالب است بدانید در بسیاری از فروشگاه‌ها برای فروش پروفیل‌های زد، آن‌ها را شخصی سازی می‌کنند؛ یعنی هر فرد با توجه به نیاز و سلیقه خود می‌تواند پروفیل‌های زد را مطابق با کار و کاربرد آن‌ها به کار گیرد.

    پروفیل زد استاندارد چگونه است؟

    جالب است بدانید پروفیل زد که از نظر وزن و ابعاد دارای استاندارد‌های ملی است با شماره 7335 ثبت شده و خط تولید آن پویا است. پس از تطبیق مشخصات این پروفیل با جدول استاندارد ملی اشتال؛ مشاهده شد که ابعاد این پروفیل استاندارد است. پروفیل زد 7335 با فرایند نورد سرد تولید می‌شود. البته پروفیل‌های دیگری با شماره 3694 و 5722 نیز وجود دارند که استاندارد هستند.

    پروفیل زد استاندارد چگونه است؟

    انواع پروفیل Z

    با توجه به ضخامت پروفیل‌ها می‌توان به راحتی وزن هر ورق پروفیل را تخمین زد. با در دست داشتن طول،‌ عرض و ضخامت وزن هر پروفیل اندازه گرفته می‌شود و بر همین اساس نیز قیمت پروفیل زد تعیین می‌شود. فرمول محاسبه وزن پروفیل Z به شرح زیر است:

    Z16

    این پروفیل در ضخامت 2 تا ۳ میلیمتری تولید می‌شود. به دلیل سبکی این گروه پروفیل‌ها برای استفاده در ساختمان‌های کوچک کاربرد زیادی دارند. با توجه به ضخامت این پروفیل می‌توان تا حدودی وزن آن را نیز تخمین زد که به شرح زیر است.

    • ضخامت 2 میلی متری¬ وزن حدود 4.9 کیلوگرم
    • ضخامت 2.5 میلی متری¬ وزن حدود 6 کیلوگرم
    • ضخامت 3 میلی متری ¬ وزن حدود 7.2 کیلوگرم

    Z18

    این محصول در ضخامت مشابه با Z16 یعنی 2 تا ۳ میلی متری تولید می‌شود. با این تفاوت که ممکن است جنس متریال به کار رفته در آن متفاوت باشد.

    • ضخامت 2 میلیمتری¬ وزن حدود 5.2 کیلوگرم
    • ضخامت 2.5 میلی متری¬ وزن حدود 6.5 کیلوگرم
    • ضخامت 3 میلی متری ¬ وزن حدود 7.7 کیلوگرم

    Z20

    پروفیل زد 20 در ضخامت 2 تا 3.5 میلی متری تولید می‌شود. ضخامت‌های این گروه متنوع‌تر هستند و دارای کاربرد گسترده‌تری نیز هستند.

    • ضخامت 2 میلیمتری¬ وزن حدود 5.5 کیلوگرم
    • ضخامت 2.5 میلی متری¬ وزن حدود 6.8 کیلوگرم
    • ضخامت 3 میلی متری ¬ وزن حدود 8 کیلوگرم
    • ضخامت 3.5 میلی متری¬ وزن حدود 9.5 کیلوگرم

    Z22

    به دلیل ضخامت بالای پروفیل‌های Z22 می‌توان به این گروه لقب سنگین‌ترین پروفیل زد را داد. این پروفیل‌ها در وزن متنوعی تولید شده و قیمت بالاتری دارند.

    • ضخامت 2 میلی متری¬ وزن حدود 5.8 کیلوگرم
    • ضخامت 2.5 میلی متری¬ وزن حدود 7.2 کیلوگرم
    • ضخامت 3 میلی متری ¬ وزن حدود 8.6 کیلوگرم
    • ضخامت 3.5 میلی متری¬ وزن حدود 10 کیلوگرم

    نحوه تعیین قیمت پروفیل زد

    همانطور که می‌دانید قیمت پروفیل‌ها تابع سایز و ضخامت آن‌ها است. علاوه‌بر این به دلیل به کار رفتن فولاد در ساختار این پروفیل؛ قیمت روز پروفیل زد تحت تاثیر نرخ ارز قرار می‌گیرد. همچنین آخرین قیمت پروفیل زد روزانه آپدیت می‌شود. بهتر است برای خرید؛ ابتدا از نرخ روز پروفیل زد در سایت‌های معتبر آگاهی پیدا کنید. در این سایت‌ها قیمت آنلاین پروفیل‌های ساختمانی هر روز بر اساس نرخ ارز و دلار آپدیت می‌شود.

    کلام آخر

    با توجه به کاربرد‌های بسیار گسترده پروفیل زد و تنوع بسیار بالای آن؛ تولید این محصول با شتاب بالایی انجام می‌گیرد. در هنگام خرید این پروفیل لازم است راهنمایی‌های لازم را از کارشناسان کاربلد بگیرید. همانطور که می‌دانید قیمت پروفیل زد تحت تاثیر ابعاد و ضخامت آن قرار می‌گیرد. برای تهیه بهترین قیمت پروفیل Z می‌توانید ضمن آگاهی از نرخ ارز، به فروشگاه‌های معتبر فروش مراجعه کنید. در این مطلب در مورد تمام مشخصات، پروفیل زد چیست سخن به میان آوردیم؛ در صورت رضایت از این مطلب یا هرگونه سوال می‌توانید آنها را در بخش نظرات سایت با ما در اشتراک بگذارید.

    نظر شما