شرکت مجتمع ذوب آهن بیستون کرمانشاه

شرکت مجتمع ذوب آهن بیستون کرمانشاه
فهرست مطالب

    شرکت ذوب آهن بیستون کرمانشاه (Bistoun Steel Co)

    شمش تولیدی مجتمع ذوب آهن بیستون (BSC) به عنوان ماده اولیه در واحد نورد مورد استفاده قرار می گیرد. این واحد تولیدی با همت گروه صنعتی بازرگانی شکری تاسیس شد. این مجتمع در استان کرمانشاه با جذب بیش از 1300 نفر از جوانان استان، سهم قابل توجهی را در اشتغال زایی داشته است. همچنین موفق شده با ایجاد رابطه منطقی بین شرکت ها، مسیر توسعه را طی نماید.

    تاریخچه مجتمع ذوب آهن بیستون

    کارخانه ذوب آهن بیستون از سال 1391 فعالیت خود را آغاز نمود. فعالیت این مجتمع در زمینه تولید انواع شمش فولادی و آهن اسفنجی میباشد. این شرکت دارای اهداف گوناگونی میباشد که از مهم ترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

    • توسعه اشتغال زایی در منطقه
    • تامین بخشی از شمش مورد نیاز کارخانجات نورد در منطقه
    • توسعه اشتغال زایی در سایر مناطق و کارخانجات تولیدی در صنایع زیردستی

    پروژه مجتمع ذوب آهن بیستون، شامل سه فاز میباشد. فاز اول این مجتمع با ظرفیت 200 هزار تن شمش فولادی در سال 1398 افتتاح شد.

    فاز دوم با ظرفیت تولید 150 هزار تن آهن اسفنجی در حال احداث میباشد. فاز سوم نیز به منظور تولید 12 مگاوات برق بر ساعت، در حال تکمیل میباشد.
    محصول این مجتمع به عنوان ماده اولیه واحد نورد مورد استفاده قرار میگیرد. این امر مانع خروج سالیانه 160 میلیون دلار ارز از کشور شده است. علاوه بر این در راستای توسعه واحدهای نورد نیز برنامه هایی در دست بررسی و تحقیق میباشد. این برنامه ها نیز به محض اقتضای شرایط اجرایی خواهند شد.

    به منظور بالا بردن کیفیت محصول، کاهش خرابی ها، اصلاح سیستم تولید، کاهش آلایندگی ها و… فعالیت هایی در کارخانه ذوب آهن بیستون انجام میگیرد. فعالیت هایی که در سال های اخیر صورت گرفته در بخش های زیر میباشد:

    1. واحد نسوز و ایزولاسیون به منظور بالا بردن کیفیت نسوزها و اطمینان از عملکرد آن ها
    2. واحد کنترل آلاینده و غبارگیر با اصلاح سیستم ها و اتوماسیون آن به منظور بالا بردن کیفیت
    3. واحد ریخته گری CCM با تغییراتی در برخی متریال و سیستم های مکانیکی
    4. واحد آبرسانی با تغییر در سیستم های آن و اصلاح کولینگ تاورها
    5. واحد هوای فشرده با تغییرات در سیستم انتقال به منظور بهبود عملکرد
    6. اصلاح و بهبود سیستم های هیدرولیک با رفع مشکلات موجود و بهینه سازی
    7. اصلاح و توسعه سیستم های نگهداری و تعمیرات
    8. مطالعه و تحقیق در مورد دلایل خرابی و مشکلات ایجاد شده در کوره های ذوب القایی و پیشنهاد موارد بهینه

    آزمایشگاه شرکت ذوب آهن بیستون کرمانشاه به منظور کنترل کیفیت مواد اولیه خدماتی ارائه داده است. علاوه بر آن در زمینه محصولات و همچنین واحد تحقیق و توسعه طرح ریزی گردیده که از جمله آن میتوان به خدمات زیر اشاره نمود:

    • آزمایشگاه کوانتومتری:

    دستگاه طیف‌ سنج نوری که اصطلاحا کوانتومتر نامیده میشود. این دستگاه ازجمله سیستم‌ های آنالیز دقیق برای فلزات است که قابلیت شناسایی آلیاژها با دقت زیاد را دارد. دستگاه طیف سنج نوری علاوه‌ بر آنالیز کیفی، درصد عناصر آلیاژی را نیز مشخص می ‌نماید.

    • آزمایشگاه مواد نسوز:

    مواد نسوز پس ‌از نمونه‌ برداری مورد تجزیه و بررسی قرار میگیرند. تا از مناسب بودن آن‌ ها جهت استفاده و یا کارهای تحقیقاتی اطمینان حاصل شود. از جمله آزمایشات مربوط به مواد نسوز عبارتند از: اندازه ‌گیری استحکام فشاری سرد، تعیین اندازه ذرات، اندازه‌ گیری درصد عناصر شیمیایی به روش شیمی تر، اندازه‌گیری دانسیته.

    • آزمایشگاه شیمی تر:

    در این آزمایشگاه اندازه ‌گیری عناصر شیمیایی موجود در سنگ‌ آهن، آهن اسفنجی، فروسیلیکومنگنز، زغال ‌سنگ و موارد مشابه به روش شیمی تر انجام میگیرد.

    محصولات شرکت مجتمع ذوب آهن بیستون

    1. شمش فولادی
    2. آهن اسفنجی
    • شمش فولادی

    شمش فولادی اولین محصول جامد قابل‌ حمل و جابجایی حاصل از فرآیند فولادسازی است. خواص فیزیکی و مکانیکی به شمش به نحوه قالب ‌ریزی و انجماد مذاب داخل قالب بستگی دارد.

    شمش به‌ عنوان یک محصول پیش ‌ساخته با اشکال مختلف جهت مصارف گوناگون عرضه می‌ شود. از انواع آن می ‌توان به شمش، بیلت، بلوم و اسلب اشاره نمود.

    بیلت فولادی جهت مصرف در کارخانجات نورد میلگرد و مقاطع میباشد. مشخصات هندسی آن در شرکت ذوب آهن بیستون کرمانشاه به شرح ذیل می باشد:

    200 *200 میلیمتر

    150*150 میلیمتر

    130*130 میلیمتر

    و به طول های دلخواه 1 تا 12 متر

    همچنین از لحاظ درجه بندی نوع فولاد تولیدی با این طرح توانایی تولید انواع فولاد های ساختمانی و آلیاژی را دارد.

    • آهن اسفنجی

    آهن اسفنجی از احیای مستقیم سنگ ‌آهن با حذف اکسیژن شیمیایی از گندله های سنگ ‌آهن و یا سنگ ‌آهن معدنی بدون نیاز به فرایند ذوب به دست می‌ آید. همچنین عامل احیاء زغال ‌سنگ حرارتی و یا گاز طبیعی می‌ باشد.

    عیار و میزان آهن موجود در آهن اسفنجی 84 تا 95 درصد است. از این رو می‌ تواند منبع مناسبی برای تولید آهن و فولاد و جایگزین مناسبی برای ضایعات آهن باشد.

    نظر شما