مدل‌های آلیاژی پرکاربرد ورق استیل نسوز

مدل‌های آلیاژی پرکاربرد ورق استیل نسوز
فهرست مطالب

    ورق استیل نسوز جزو آن دسته از ورق‌های فلزی است که دارای عناصری مانند کربن، نیکل و کروم می‌باشد؛ این عنصرها باعث بروز خواصی مانند مقاومت در برابر حرارت و اکسید آهن در آلیاژهای استیل می‌شوند و علاوه بر این، انعطاف آن‌ها را هم تحت شعاع قرار می‌دهند. گفتنی است که کارشناسان استیل ضدزنگ نسوز را در گریدهای گوناگونی تولید می‌کنند که هرکدام از آن‌ها از جهت کیفیت و کمیت مواد شیمیایی، آلیاژهایی مستقل به‌حساب می‌آیند.

    با اسکرول کردن صفحه می‌توانید بخش‌های دیگر مقاله‌ای را مطالعه کنید که قسمت مقدمه‌اش در بالا ذکر شده است. افزون بر این، یک لیست هم در این صفحه قرار گرفته که حاوی آخرین قیمت‌های انواع ورق استیل نسوز 4841 و باقی گریدهای آن است. ناگفته نماند که کارشناسان فولادسل آمادهٔ ارائهٔ مشاوره به شما هستند؛ پس اگر در هرکدام از بخش‌های این مقاله، نیازی به کمک داشتید، سریعاً با این متخصصان تماس بگیرید.

    ورق استیل نسوز چیست؟

    ورقی که موضوع این مقاله قرار گرفته، یکی از پرخواص‌ترین و مشهورترین ورق‌های فولادی به‌حساب می‌آید که بر اساس یک آلیاژ غنی و گران‌قیمت تولید می‌شود. این محصول یکی از انواع ورق‌های استیل محسوب می‌شود که به شکل تخصصی برای استفاده در دماهای زیاد طراحی شده است و این نکته از نام آن نیز مشخص است.

    ورق استیل نسوز (Heat resistant Steel) از مقادیری کروم تشکیل شده است؛ این عنصر باعث می‌شود که ورق‌های فولادی مقاومت بالایی در برابر اکسید آهن و عوامل مخرب دیگر مانند اسیدها و بازها پیدا کنند. این محصول همچنین در آلیاژ خود مقادیری نیکل هم جای داده است که ارتباط مستقیمی با خواص شکل‌دهی و انعطاف‌پذیری آن دارد. با این حساب، ورق‌های موردبحث ما، علاوه بر مقاومت بالا در برابر حرارت‌های زیاد و آتش، گزینه‌ای مناسب برای شکل‌دهی و استحکام در برابر عوامل مخرب محیطی هستند.

    کاربردهای ورق استیل نسوز چیست؟

    پیش از آنکه به سراغ معرفی انواع ورق استیل نسوز برویم، بهتر است که چند کلمه‌ای را به شکل اختصاصی به بیان کاربردهای این محصولات اختصاص دهیم. گفتنی است که دانستن کاربردهای این دسته از ورق‌ها به شما کمک می‌کند تا با دقت بیشتری به سراغ خرید ورق استیل نسوز بروید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

    همان‌طور که در قسمت‌های قبلی بیان کردیم، این محصولات در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند، انعطاف بالایی دارند و استحکامشان در برابر اکسید آهن زیاد است؛ همهٔ این عوامل باعث می‌شود این ورق‌ها در موقعیت‌هایی استفاده شوند که امکان برخورد با دماهای بیش از 500 درجهٔ سانتی‌گراد زیاد است؛ مانند:

    _ پره‌های انواع توربین‌های گازی؛

    _ دیگ‌های پرفشار بخار؛

    _ انواع سامانه‌های گرم‌کننده؛

    _ مخزن‌های تحت‌فشار فولادی؛

    _ تولید انواع رآکتور؛

    _ تولید انواع کوره‌های کوچک و بزرگ مخصوص نورد؛

    _ بخش‌های گوناگونی از موتور هواپیماهای جنگنده و مسافربری.

    انواع ورق استیل نسوز چیست؟

    پس از آنکه این محصول را به شکل کلی بررسی کردیم، زمان مناسبی است که به سراغ بررسی انواع استیل نسوز برویم و چندین زیرگروه مهم این دسته از ورق‌های فولادی را به شما معرفی کنیم. پیش از پرداختن به این موارد باید به این نکته نیز اشاره کنیم که علاوه بر این تقسیم‌بندی، این محصول از جهت انواع گرید هم به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود، مثلاً ورق استیل نسوز 310 یا ورق استیل نسوز 4841 دو مورد از این گریدها هستند که در واقع، زیرمجموعه‌ای از سه آلیاژ زیر به‌حساب می‌آیند.

    استیل مارتنزیتی

    در مقدمهٔ این مقاله بیان کردیم که وجود سه عنصر شیمیایی نیکل، کروم و کربن تعیین‌کنندهٔ بسیاری از خواص ورق‌های استیل خواهند بود؛ پس بهتر است که در اولین قدم، درصد این عناصر را در این آلیاژ بررسی کنیم:

    _ از 0.05 تا 0.5 درصد کربن؛

    _ 4 تا 18 درصد کروم؛

    _ کمتر از 2.5 درصد نیکل.

    جالب است بدانید که گریدهای آلیاژی سری 400 زیرمجموعهٔ استیل مارتنزیتی به‌حساب می‌آیند. محصولات تولیدشده با این آلیاژ باتوجه‌به میزان زیاد کروم جزو ورق‌های مغناطیسی به‌حساب می‌آیند و استحکام بالایی در برابر خراش و ساییدگی دارند؛ همچنین میزان انعطاف آن‌ها هم بسیار مطلوب است. البته نباید این نکته را نادیده بگیریم که این دسته معمولاً استحکام حرارتی کمتری در مقایسه با باقی مدل‌هایی دارند که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

    گفتنی است که اگر قصد خریدوفروش ورق استیل نسوز را دارید، بهتر است که از مدل‌های مارتنزیتی استفاده نکنید، چراکه این محصولات معمولاً مقاومت کمتری در برابر حرارت در مقایسه با سایر گزینه‌ها دارند.

    استیل آستنیتی

    کمیت استفاده از سه عنصر شیمیایی اصلی در این آلیاژ به شرح زیر است:

    _ از 0.25 تا 0.3 درصد کربن؛

    _ 14 تا 30 درصد کروم؛

    _ 6 تا 36 درصد نیکل.

    بر اساس گفته‌های پیشین این مقاله می‌دانیم که نیکل باعث افزایش انعطاف و خواص شکل‌پذیری آلیاژ می‌شود و جالب اینجاست که این دسته از استیل‌ها دارای بیشترین میزان نیکل هستند، پس طبیعتاً دارای خواص شکل‌دهی و انعطاف‌پذیری بیشتری در مقایسه با همهٔ ورق‌های استیل دارند. علاوه بر این، یک گزینهٔ مقاوم به حرارت نیز محسوب می‌شود.

    گفتنی است که آلیاژ آستنیتی دربرگیرندهٔ گریدهای 200 و 300 است که از جهت ویژگی‌های مکانیکی مانند میزان مقاومت کششی و تنش تسلیم بهتر از سری‌های 400 به‌حساب می‌آیند. آزمایش‌ها بیانگر این مسئله هستند که آلیاژهایی نظیر ورق استیل نسوز 310 که زیرمجموعهٔ آلیاژ آستنیتی هستند، قادرند تا 540 درجهٔ سانتی‌گراد حرارت را تحمل کنند.

    استیل فریتی

    در ادامهٔ بررسی انواع ورق استیل نسوز لازم است که اشاره‌ای هم به این دسته از آلیاژها بکنیم؛ میزان حضور عناصر شیمیایی سه‌گانه در این آلیاژها به شرح زیر است:

    _ حداکثر تا 0.35 درصد کربن؛

    _ 16 تا 30 درصد کروم؛

    _ کمتر از 2.5 درصد نیکل.

    این دسته از استیل‌ها شامل برخی از گریدهای سری 400 می‌شوند و باتوجه‌به میزان بالای کروم، دارای خواص ضدخوردگی بسیار مطلوبی هستند. گفتنی است که استیل فریتی گزینه‌ای مناسب برای حرارت‌های بالا به‌حساب می‌آید چراکه درصد کروم و کربن موجود در این آلیاژ، توازنی ایده‌آل دارد.

    جمع‌بندی

    در بخش آغازین این مقاله تلاش کردیم تا پاسخی جامع برای پرسش “ورق استیل نسوز چیست” ترتیب دهیم و پس از آن، به سراغ معرفی کاربردها و ویژگی‌های این محصول برویم تا عموم مخاطبان شناختی جامع از این ورق‌ها به دست آورند. همچنین بخش دوم مقاله را به معرفی انواع ورق استیل نسوز مانند آلیاژهای مارتنزیتی، آستنیتی و فریتی اختصاص دادیم و ویژگی‌های هر مورد را بیان کردیم تا در زمان خرید ورق استیل به‌خوبی همهٔ گزینه‌ها را بشناسید و مورد دلخواهتان را انتخاب کنید.

    نظر شما