معرفی نبشی استیل و دو گرید پرکاربرد آن

معرفی نبشی استیل و دو گرید پرکاربرد آن
فهرست مطالب

    نبشی یک نوع پروفیل ساختمانی پرکاربرد به‌حساب می‌آید که از دو بال تشکیل شده است؛ این بال‌ها به شکل حرف لاتین L هستند و در دو نوع کلی، بال مساوی و ناهمسان تولید و عرضه می‌شوند. این مقطع با استفاده از آلیاژهای فلزی و غیرفلزی گوناگونی مانند پلاستیک، فولادهای نورد گرم و استنلس‌استیل تولید و عرضه می‌شود و هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. در ادامهٔ این مقاله، قصد داریم نبشی استیل را از جهات گوناگونی بررسی کنیم و انواع مشهور آن را معرفی کنیم.

    در ادامهٔ این صفحه، علاوه بر مطالعهٔ یک مقالهٔ علمی دربارهٔ پروفیل استنلس‌استیل نبشی، می‌توانید آخرین قیمت نبشی استیل را در انواع ابعاد و ضخامت‌ها بررسی کنید؛ توجه داشته باشید که صرفاً با برقراری یک تماس می‌توانید سفارش خود را به کمک کارشناسان فولادسل به شکل صددرصدی ثبت کنید و پس از طی‌کردن مراحل دیگر، منتظر دریافت مرسولهٔ خود در موقعیت دلخواه بمانید.

    نبشی استیل چیست؟

    حالا که آشنایی مختصری با انواع پروفیل ساختمانی به دست آوردیم، وقت آن رسیده است که به سراغ معرفی یک نوع خاص از این مقاطع فولادی برویم و آن‌ها را بررسی کنیم؛ نبشی استیل (Angle bar) یک نوع پروفیل ساختمانی و سطح مقطعی باز است که از دو بال تشکیل شده است. بال‌های این پروفیل به شکلی در کنار هم قرار می‌گیرند که ظاهری مانند حرف L انگلیسی پیدا می‌کنند و از این نظر با عنوان پروفیل L نیز شناخته می‌شوند.

    نبشی همان‌طور که از اسم آن نیز مشخص است، مقطعی است که برای پرکردن زاویه‌های 90 درجه ساخته می‌شود و در بسیاری از بخش‌های پروژه‌های ساختمانی به کار گرفته می‌شود. این پروفیل با به‌کارگیری آلیاژهای فلزی گوناگونی مانند انواع گریدهای آلیاژی نورد گرم یا آلیاژ استیل ضدزنگ ساخته می‌شود. نبشی استیل به آن دسته از مقاطع فلزی گفته می‌شود که از آلیاژ استیل ضدزنگ تولید شده‌اند.

    آلیاژ استنلس‌استیل یا فولاد زنگ‌نزن یک آلیاژ بر پایهٔ فولاد است که از مقادیر زیادی کروم، نیکل و گاهی مولیبدن تشکیل شده است؛ این عناصر باعث بروز خواص مکانیکی مهمی مانند انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت زیاد در برابر عوامل خورندهٔ محیطی (نظیر آب، رطوبت و اکسیژن) و استحکام در مقابل حرارت می‌شود. این خواص زمانی که در کنار هم جمع می‌شوند باعث به‌وجودآمدن آلیاژی می‌شود که از بسیاری از آلیاژهای فولادی دیگر پرکاربردتر است. در حاشیهٔ بحث باید به این نکته نیز اشاره کنیم که قیمت نبشی استیل به سبب عناصر شیمیایی گران‌بهای موجود در آن، بیشتر از پروفیل‌های نبشی تولیدشده در آلیاژهای فولادی دیگر است.

    انواع

    با درنظرگرفتن وضعیت بال‌ها در پروفیل نبشی می‌توانیم این‌گونه استنباط کنیم که این مقاطع فولادی از جهت ظاهر به دو دستهٔ کلی تقسیم می‌شوند که در نهایت، باعث بروز خواص مکانیکی و فنی خاصی در آن‌ها می‌شود. معیار این دسته‌بندی، اندازه‌گیری طول بال نبشی است.

    اگر دو ضلع نبشی اندازه‌ای برابر با یکدیگر داشته باشند، آن مقطع با نام نبشی بال مساوی نامیده می‌شود و اگر آن دو ضلع ناهمگون باشند، متخصصان محصول را با نام نبشی بال نامساوی یا نبشی ناهمگون می‌نامند؛ از جهت ظاهری، نبشی بال نامساوی شباهت زیادی به حرف لاتین L دارد. گفتنی است که قیمت نبشی استیل بال مساوی و نامساوی تا حدودی با یکدیگر متفاوت است.

    کاربردها

    پروفیل نبشی در بسیاری از پروژه‌های ساخت‌وساز به کار گرفته می‌شود و یک نوع پروفیل پرکاربرد به‌حساب می‌آید؛ موقعیت‌هایی مانند چارچوب درب، پنجره، زهوار و قفسه‌بندی، از جمله کاربردهای متداول این مقطع فولادی هستند. گفتنی است که پروفیل نبشی استیل باتوجه‌به اینکه یک گزینهٔ مقاوم در برابر حرارت، ضدزنگ و ضدخوردگی به محسوب می‌شود، گزینه‌ای پرکاربردتر در مقایسه با نمونه‌های معمولی این محصول است.

    این مقاطع فلزی استیل در موقعیت‌های روباز و شهرهای مرطوب مانند مناطق شمالی و جنوبی به کار می‌روند و نکته اینجاست که این مقاطع حتی در چنین موقعیت‌هایی، مقاومت بسیار بالایی دارند و به شکل طولانی‌مدت نیز ماندگار هستند. سایر کاربردهای نبشی استیل به شرح زیر است:

    _ در پروژه‌های تزئینی روباز؛

    _ در ساختمان‌سازی؛

    _ در بخش‌های گوناگونی از صنعت؛

    _ اجرای انواع وال پست؛

    _ کمک به اتصال بخش‌های اسکلت‌های فلزی؛

    _ ساخت انواع سوله، مکان‌های مسقف و آلاچیق.

    گریدهای آلیاژی نبشی استیل

    زمانی که قصد دارید به سراغ بررسی قیمت نبشی استیل بروید، مطمئناً با انواع گریدهای این محصول نیز مواجه خواهید شد؛ گریدهای آلیاژی بیانگر این مسئله هستند که هر آلیاژی فلزی باوجوداینکه از سایر آلیاژها متفاوت می‌شود، دارای زیرمجموعه‌های گوناگونی است که شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند اما وجود بعضی از عناصر شیمیایی در آن‌ها، یک تفاوت متمایزکننده در ویژگی‌های مکانیکی و فنی آن‌ها ایجاد می‌کند.

    در ادامه برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با انواع گریدهای آلیاژی این محصول، دو مورد از پرکاربردترین گریدهای آلیاژی به‌کاررفته در ساخت این پروفیل ساختمانی را بررسی می‌کنیم.

    گرید 304

    این گرید از 17.5 تا 19.5 درصد کروم و 8 تا 10.5 درصد نیکل تشکیل شده است؛ با این حساب، گرید 304 یک نوع استیل غیرمغناطیسی به‌حساب می‌آید که مقاومت بالایی به عوامل خورندهٔ محیطی دارد و از جهت انعطاف نیز، بسیار مطلوب است. نبشی‌های تولیدشده با این گرید، دارای درصد کربن کمتری در مقایسه با گرید 302 استیل هستند و این مسئله یعنی خواصی مانند شکنندگی در این آلیاژها به‌مراتب کمتر شده است.

    خواص مکانیکی این گرید آلیاژ به شرح زیر است:

    _ حداقل تنش کششی برابر با 485 مگاپاسکال؛

    _ حداقل نقطهٔ تسلیم برابر با 170 مگاپاسکال؛

    _ حداقل ازدیاد طول 40 درصد.

    گفتنی است که قیمت نبشی استیل 304 بیشتر از نبشی‌های استیل گرید 302 یا سری 200 است.

    گرید 316

    گرید آلیاژی 316 از 16.5 تا 18.5 درصد کروم و 10 تا 13 درصد نیکل تشکیل شده است؛ همچنین حدود 2 تا 3 درصد مولیبدن نیز در این گرید استفاده شده است که باعث تفاوت این گرید از 304 می‌شود. شایان توجه است که درصد کربن موجود در این گرید بسیار دقیق و حساب‌شده است، چراکه برخی از خواص آن مانند انعطاف را به‌شدت تحت شعاع قرار می‌دهد.

    همچنین، دو ورژن دیگر از این گرید تولید می‌کنند که با نام‌ها کم‌کربن و پرکربن شناخته می‌شوند. این گریدها مختص استفاده در موقعیت‌هایی هستند که به میزان سختی زیاد یا کمتری در مقایسه با حالت عادی نیاز است.

    در بخش قبلی گفتیم که افزودن کروم به آلیاژهای استیل باعث بروز خواص ضد اکسید می‌شود؛ در این قسمت باید این نکته را نیز اضافه کنیم که مولیبدن نیز در نقش تثبیت‌کنندهٔ خواص کروم عمل می‌کند و آلیاژ نهایی را از آسیب‌هایی مانند خوردگی کلر نیز محفوظ می‌دارد و قابلیت‌های ضد حرارت آن را نیز ارتقا می‌دهد.

    بر روی‌هم‌رفته، این گرید از جهت قابلیت‌های مکانیکی و فنی، گزینه‌ای مستحکم‌تر در مقایسه با گریدهای دیگر به‌حساب می‌آید؛ همین مسئله باعث می‌شود که قیمت نبشی استیل 316 تا حدود بیشتر از قیمت نبشی استیل در گریدهای دیگر باشد که البته یک توجیه کاملاً فنی دارد.

    جمع‌بندی

    نبشی استیل یک پروفیل ساختمانی پرکاربرد است که بر خلاف مقاطع فلزی معمولی، با به‌کارگیری آلیاژ استنلس‌استیل ساخته می‌شود؛ این مقطع فولادی گزینه‌ای مناسب برای استفاده در شهرهای مرطوب، موقعیت‌های روباز و پروژه‌های دریایی است، چراکه ماندگاری بسیار بالایی دارد و به این سادگی‌ها دچار آسیب نمی‌شود. پروفیل نبشی در دو گرید کلی 304 و 316 و به دو شکل بال مساوی و نامساوی تولید می‌شود که در نهایت، منجر به بروز خواص مکانیکی متفاوتی می‌شود.

    در پایان، شایان توجه است که قیمت نبشی استیل 316 و 304، تا حدودی از سایر نبشی‌ها بیشتر است، چراکه این مقاطع از عناصر شیمیایی گران‌بهایی تشکیل شده‌اند.

    نظر شما