آشنایی با 3 کلاس ورق آلیاژی A537

آشنایی با 3 کلاس ورق آلیاژی A537
فهرست مطالب

    هر یک از انواع ورق‌های فولادی با استفاده از عناصر شیمیایی خاصی تولید می‌شوند تا برای هدف خاصی به کار بروند و پروژهٔ به‌خصوصی را به‌پیش ببرند. ورق آلیاژی A537 یکی از این ورق‌هاست که بر مبنای ویژگی‌های فنی و مکانیکی خود، گزینه‌ای مناسب برای استفاده در تولید انواع مخازن تحت‌فشار و بویلرهای کوچک و بزرگ است. این محصول در سه کلاس 1، 2 و 3 به بازار عرضه می‌شود و علاوه بر تولیدکنندگان خارجی، چندین تولیدکنندهٔ داخلی پرتوان هم دارد.

    صفحه‌ای که در پیش روی شما قرار گرفته، مرجعی مناسب برای دریافت آخرین قیمت ورق آلیاژی A537 است. علاوه بر این، با اسکرول‌کردن این صفحه می‌توانید به مقاله‌ای دسترسی پیدا کنید که بررسی و معرفی ورق فولادی A537 را در مرکز توجه خود قرار داده است. اطلاعات این مطلب به شما کمک می‌کنند تا بدانید ورق A537 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد تا با نگاه بازتری به سمت خرید این دسته از ورق‌های فولادی بروید و در نهایت، کالای موردنیاز خود را به‌سادگی بیابید.

    ورق A537 چیست؟

    محصولی که قصد معرفی آن را داریم، یکی از انواع ورق‌های فولادی آلیاژی به‌حساب می‌آید، یعنی ورقی است که با ترکیب چندین عنصر شیمیایی متفاوت تولید می‌شود و در نهایت، با خواص و ویژگی‌های خاصی به بازار عرضه می‌شود. ورق آلیاژی A537 محصولی از نورد گرم است و با طی‌کردن عملیات‌های حرارتی بالای 1 هزار درجهٔ سانتی‌گراد ساخته می‌شود؛ نام این محصول برگرفته از استاندارد ASTM است و مانند سری A516، در رده‌ی ورق‌های سیاه قرار می‌گیرد.

    در ادامهٔ معرفی این ورق باید بگوییم که این محصول از جمله ورق‌هایی است که تنش‌های حرارتی‌شان با عملیات‌های حرارتی از بین رفته است و در نهایت، به یک محصول ایده‌آل برای اهداف صنعتی خاصی تبدیل شده است؛ سه کلاس کلی برای این محصول وجود دارد که ازاین‌بین، کلاس 2 و 3 از عملیات کوئنچ نیز عبور کرده‌اند و دارای کیفیت بالایی هستند. گفتنی است که کلاس یک هم با روش‌های مخصوصی نرمالایز شده است.

    ترکیبات شیمیایی

    بهترین راه برای شناخت کاربردها و ویژگی‌های فنی ورق‌های آلیاژی مراجعه به جدول‌هایی است که عناصر شیمیایی این محصولات را در خود جای داده‌اند. بررسی این عنصرها به ما کمک می‌کند تا ابعاد گوناگون ویژگی‌های فنی و مکانیکی این ورق‌ها را بشناسیم و پس از آن، کاربردهایشان را هم حدس بزنیم. به‌عنوان نمونه، با بررسی میزان کربن این ورق می‌توانیم حدس بزنیم که محصول موردبحث ما انعطاف بالایی دارد و از جهت خاصیت‌های جوشکاری نیز گزینه‌ای مطلوب است.

    Mo
    (max wt %)
    Cr
    (max wt %)
    Ni1
    )(max wt %
    Cu
    (max wt %)
    Si
    (max wt %)
    S2
    (max wt %)
    P2
    (max wt %)
    Mn1
    (max wt %)
    C
    (max wt %)
    0.08 0.25 0.25 0.35 0.50 0.010 0.020 1.6 0.24

    جزئیات عناصر شیمیایی این ورق به شرح زیر است:

    • حداکثر 0.25 درصد کربن؛
    • از 0.70 تا 1.60 درصد منگنز؛
    • از 0.15 تا 0.50 درصد سیلیکون؛
    • 35 درصد روی؛
    • 25 درصد کروم؛
    • 25 درصد نیکل؛
    • 08 درصد مولیبدن.

    براین‌اساس می‌توانیم به این نتیجه برسیم که قیمت ورق آلیاژی A537 در مقایسه با ورق‌های استیل به‌مراتب کمتر است، چراکه مقادیر کروم، مولیبدن و کربن که عناصر گران‌بها به‌حساب می‌آیند، در این محصول بسیار کم است.

    ویژگی‌های مکانیکی

    حالا که با جزئیات ترکیبات شیمیایی ورق آلیاژی A537 آشنا شدیم، باید اطلاعاتی هم دربارهٔ خواص مکانیکی این محصول به دست دهیم. توجه داشته باشید که محصول موردبحث ما مانند سایر ورق‌های فولادی در هر ضخامت یا ابعادی، دارای خواص و ویژگی‌های مکانیکی متفاوتی است؛ در نتیجه به شکل دقیق و ثابت نمی‌توانیم این دو مؤلفه را در چنین محصولات بیان کنیم. بااین‌حال می‌توانیم بگوییم که مقاومت کششی و نقطه تسلیم این ورق به شرح زیر است:

    • نقطهٔ تسلیم این ورق‌ها حداقل 275 و حداکثر 400 مگاپاسکال است؛
    • مقاومت کششی این ورق‌ها حداقل 450 و حداکثر 550 مگاپاسکال است.

    کاربردها

    باتوجه‌به مشخصاتی که در بخش‌های قبلی این مقاله بیان کردیم، می‌توانیم چنین نتیجه‌گیری کنیم که ورق الیاژی A537 دارای مقاومت کششی مطلوبی است و همین مسئله باعث می‌شود که به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در موقعیت‌های تحت‌فشار به‌حساب بیاید. توجه داشته باشید که هر صنعتگر و یا پیمانکاری باتوجه‌به نیاز خود ممکن است که این ورق‌ها را در شرایطی مشابه به کار ببرد اما به‌طورکلی باید بگوییم که این محصولات در موقعیت‌های زیر به کار می‌روند:

    • تولید انواع مخزن‌های تحت‌فشار کوچک و بزرگ؛
    • ساخت انواع دیگ‌های بخار در ابعاد متنوع؛
    • در ساخت تأسیسات و زیرساخت‌های مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی.

    انواع ورق A537 چیست؟

    در قسمت‌های قبلی بیان کردیم که این آلیاژ به سه سری کلی با نام‌های کلاس یک، دو و سه تقسیم می‌شود؛ هرکدام از این کلاس‌ها در عملیات حرارتی خاصی قرار می‌گیرند و به روش خاصی نرمالایز می‌شوند. همچنین مقاومت کششی و نقطهٔ تسلیم در آن‌ها متغیر است. همهٔ این عوامل باعث می‌شود که محصول نهایی این سه کلاس از جهت کاربرد نیز تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند. در پایان دانستن این نکته نیز خالی‌ازلطف نیست که قیمت ورق آلیاژی A537 نیز بر اساس نوع آلیاژ متغیر است.

    کلاس یک A537

    ورق‌های این کلاس با استفاده از یک عملیات حرارت مورد تأیید کارخانه نرمالیزه می‌شوند و در نهایت، دارای ویژگی‌های مکانیکی زیر هستند:

    • نقطهٔ تسلیم بین 310 تا 345 مگاپاسکال؛
    • مقاومت کششی بین 450 تا 485 مگاپاسکال.

    لازم به ذکر است که این کلاس در مقایسه با مدل‌های دیگر، فرایند تولید ساده‌تری دارد و خواص آن نیز کمتر است؛ همین عوامل باعث می‌شود که برای کاربردهای عمومی‌تر انتخاب شود.

    کلاس 2 A537

    این ورق‌ها با استفاده از عملیات حرارتی کوئنچ عبور کرده‌اند و در مقایسه با کلاس یک، دارای خاصیت‌های بیشتری هستند که به شرح زیر است:

    • نقطهٔ تسلیم بین 315 تا 415 مگاپاسکال؛
    • مقاومت کششی بین 485 تا 550 مگاپاسکال.

    این گروه از ورق‌ها کاربردهای تخصصی‌تری در مقایسه با سری قبلی دارند اما بازهم زمانی که در کنار محصولات کلاس 3 قرار می‌گیرند، مدل‌های ضعیف‌تری به‌حساب می‌آیند.

    کلاس 3 A537

    هر ورق آلیاژی A537 که زیرمجموعه‌ی این کلاس باشد، مانند مدل قبلی از عملیات حرارتی کوئنچ گذشته است و یکی از مقاوم‌ترین ورق‌های سری A537 به حساب می‌آید. خواص مکانیکی این ورق به شرح زیر است:

    • نقطهٔ تسلیم بین 275 تا 380 مگاپاسکال؛
    • مقاومت کششی 485 تا 550 مگاپاسکال.

    از بررسی دو کلاس آخر به این نتیجه می‌رسیم که فرایند کلی ساخت این دو محصول و بخش زیادی از خواص آن‌ها مشابه است اما در نهایت، تفاوت‌هایی در نقطهٔ تسلیم دارند. این تفاوت‌ها موجب بروز ویژگی‌های ترمودینامیک و فنی خاصی می‌شود؛ در نتیجه، هر متخصص باتوجه‌به نیاز خود تصمیم می‌گیرد که از کدام‌یک از این محصولات برای پروژهٔ خود استفاده کند.

    استعلام قیمت و راهنمای خرید ورق A537

    برای استعلام قیمت و خرید ورق A537 می‌توانید به سایت‌های مربوطه مراجعه کرده و از آن‌ها راهنمایی بگیرید. همچنین می‌توانید با مشاوران فروش شرکت‌های فولادی تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را دریافت کنید و قیمت‌های جدیدتر را بدانید. توجه داشته باشید که در فروشگاه‌های آنلاین به دلیل رقابت فراوان، تسهیلات ویژه‌ای برای خریداران ارائه می‌شود، از جمله مشاوره رایگان و ارسال نمونه قبل از خرید. همچنین، توجه به مشخصات فنی و ویژگی‌های مکانیکی ورق A537 از اهمیت بالایی برخوردار است. در نهایت، پیشنهاد می‌شود قبل از خرید بزرگ، نمونه ورق را درخواست کنید تا از کیفیت آن مطمئن شوید.

    سخن پایانی

    همانطور که خواندید، در این مقاله با اینکه ورق A537 چیست آشنا شدیم. دریافتیم ورق آلیاژی A537 یک نوع ورق فولادی است که از تولیدات نورد گرم به‌حساب می‌آید؛ این محصول در سه کلاس متفاوت تولید می‌شود که از جهت عملیات حرارتی و ویژگی‌های مکانیکی تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامهٔ بررسی خواص مکانیکی این محصول باید به این نکته اشاره کنیم که ورق موردبحث ما دارای مقاومت کششی بیشتری در مقایسه با سایر ورق‌های فولادی مانند A516 است.

    در نتیجه، گزینه‌ای مناسب برای استفاده در سرویس‌ها تحت‌فشار به‌حساب می‌آید. در پایان، بیان این نکته نیز خالی‌ازلطف نیست که قیمت ورق آلیاژی A537 تابعی از کلاس این محصول است، پس برای رسیدن به نرخ پایانی آن، ابتدا باید تعیین کنیم که ورق انتخابی ما در کدام‌یک از کلاس‌های سه‌گانه قرار دارد.

    نظر شما