قوطی درب و پنجره چیست ؟ معرفی انواع پروفیل درب و پنجره

قوطی درب و پنجره چیست ؟ معرفی انواع پروفیل درب و پنجره
فهرست مطالب

    پروفیل‌های ساختمانی باتوجه‌به اینکه در کدام‌یک از قسمت‌های یک سازهٔ فلزی به کار می‌روند، در دسته‌بندی‌ها و گروه‌های گوناگونی قرار می‌گیرند؛ بخشی از این پروفیل‌ها که در ساخت چارچوب‌ها و زهوارهای درب و پنجره مصرف می‌شوند، با نام پروفیل درب و پنجره شناخته می‌شوند. با این توصیف‌ها و باتوجه‌به اینکه قیمت پروفیل درب و پنجره ارتباط مستقیمی با هزینه‌های تمام‌شدهٔ یک ساختمان دارد، آشنایی با انواع این محصول و بررسی جزئیات آن، اهمیت فراوانی در پروژه‌های ساخت‌وساز دارد.

    در صفحهٔ پیش روی شما، لیستی از آخرین قیمت هر کیلو پروفیل درب و پنجره قرار گرفته است که در صورت نیاز به خرید این محصولات، بدون هیچ دردسری به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و گزینهٔ ایده‌آل خود را بیابید. علاوه بر این، یک ویدئوی آموزشی و یک مقالهٔ تحلیلی نیز در ادامهٔ لیست قیمت قرار دارد که حاوی اطلاعاتی مختصر اما کاربردی دربارهٔ این دسته از پروفیل‌های ساختمانی است.

    پروفیل درب و پنجره چیست؟

    در اولین قدم معرفی این محصولات، باید با پروفیل به‌طورکلی آشنا شویم؛ این دسته از مقاطع فولادی دارای سطح مقطعی یکسان و یکنواخت هستند که با استفاده از شکل‌دهی ورق‌های فلزی یا به شکل مستقیم از شمش‌های فولادی تولید شده است.

    بسیاری از مقاطع فلزی مشهور مانند انواع تیرآهن و میلگرد زیرمجموعه‌ای از پروفیل‌ها به‌حساب می‌آیند. گفتنی است که این محصولات بر اساس ابعاد و نوع کاربرد به‌طورکلی در دو دستهٔ ساختمانی و صنعتی قرار می‌گیرند. به‌عنوان نمونه، انواع میلگردهای A2 که در بتن‌ریزی ساختمان‌ها به کار می‌روند یا تیرآهن‌های هاش سبک‌وسنگین جزو پروفیل‌های ساختمانی به‌حساب می‌آیند.

     این مقاطع مانند انواع میلگرد و تیرآهن، یک پروفیل فلزی ساختمانی به‌حساب می‌آیند و در پروژه‌های ساخت‌وساز به کار می‌روند. همان‌طور که از نام این محصولات مشخص است، این مقاطع برای چارچوب‌بندی و بارگزاری انواع پنجره و درب به کار می‌روند و به سبب همین مسئله، در انواع گوناگونی تولید می‌شوند که پاسخ‌گوی طیف وسیعی از نیازهای بازار باشند.

    این مقطع فولادی معمولاً با استفاده از ورق‌های روغنی یا سیاه تولید می‌شود و ابعاد و ضخامت‌های مخصوص به خود را دارد. گفتنی است که نمونه‌های گالوانیزه و استیل این محصول نیز در بازار موجود است، چراکه این دسته از پروفیل‌ها به نسبت مصالح دیگر، برخورد بیشتری با رطوبت، اکسیژن و آب دارند و ممکن است پس از گذر زمان اندکی، دچار زنگ‌آهن شوند.

    قیمت پروفیل درب و پنجره ارتباط مستقیمی با متریال به‌کاررفته در آن دارد؛ بنابراین برای آنکه بتوانیم هزینهٔ تخمینی به‌کارگیری این محصولات را در پروژه‌های ساختمانی خود محاسبه کنیم، باید اطلاعاتی از قیمت روز ورق‌های فولادی به دست آوریم و میزان وزنی موردنیاز خود را هم محاسبه کنیم.

    ابعاد و شکل ظاهری

    ویژگی‌های ظاهری این دسته از مقاطع فولادی از جهات گوناگونی حائز اهمیت است؛ اولین و بدیهی‌ترین کاربرد این اطلاعات، بررسی وزن محصولات نهایی و محاسبه قیمت پروفیل درب و پنجره آهنی یا غیرفلزی است.

    این پروفیل‌ها از جهت سطح مقطع به دو مدل باز و بسته تقسیم می‌شوند؛ نمونه‌هایی مانند پروفیل چارچوب فرانسوی، چارچوبی معمولی، رومی و مکزیکی زیرگروه پروفیل‌های باز این دسته قرار می‌گیرند. همچنین پروفیل‌های سپری 507، نمونه‌های لنگری 508 و چارچوبی 509 زیرگروه‌های دستهٔ مقاطع بسته به‌حساب می‌آیند.

    دربارهٔ ضخامت کلی این محصولات نیز باید بگوییم که این مقاطع فولادی به شکل کلی با ضخامت‌هایی در حدود 2 تا 2.5 میلی‌متر تولید می‌شوند؛ اگر قصد دارید که برای پروژهٔ ساختمانی خود یک ضخامت ایده‌آل را انتخاب کنید، باید بر اساس شرایط موجود یعنی نوع شیشه (دوجداره یا معمولی) و نوع چارچوب، گزینهٔ مناسب را انتخاب کنید.

    انواع پروفیل درب و پنجره بر اساس جنس

    اگر بخواهیم ویژگی‌های فنی و مکانیکی این دسته از پروفیل‌های ساختمانی را بررسی کنیم، باید پیش از هر چیزی جنس بدنه و متریال استفاده‌شده در آن‌ها را تعیین کنیم، چراکه خاصیت‌های این مقاطع به شکل صددرصدی در گرو آلیاژ به‌کاررفته در آن‌ها هستند. در ادامه این بحث بخشی از ویژگی‌های این مقاطع را در حاشیهٔ معرفی جنس‌های رایج پروفیل درب و پنجره بررسی می‌کنیم.

    استیل

    این دسته از پروفیل‌های درب و پنجره مقاومت بالایی در برابر عوامل خورنده محیطی دارند و انتخابی بسیار ایمن به‌حساب می‌آیند. البته نباید فراموش کنیم که قیمت هر کیلو پروفیل درب و پنجره استیل به‌مراتب بیشتر از سایر مدل‌هاست.

    گالوانیزه

    پروفیل‌های تولیدشده با این جنس مانند گروه قبلی مقاومت مناسبی در برابر اکسید آهن دارند و مزیتشان نیز این مسئله است که به شکل مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی تولید شده‌اند. جالب است بدانید که بسیاری از پروفیل‌های موجود در اطراف ما معمولاً از این جنس تولید شده‌اند.

    آلومینیوم

    محصولات این گروه بر خلاف مدل‌های قبلی با آلیاژهای غیر فولادی تولید می‌شوند. گفتنی است آلومینیوم به سبب اینکه مقاومت بالایی در برابر خوردگی‌ها دارد و وزن آن نیز نسبت به ورق‌های فولادی سبک‌تر است، طرف‌داران زیادی دارد. بااین‌حال نباید از یاد ببریم که قیمت روز پروفیل آلومینیوم درب و پنجره در مقایسه با نمونه‌های این محصول که از ورق سیاه و گالوانیزه تولید شده‌اند بیشتر است.

    یو پی‌وی‌سی (UPVC)

    محصولات این گروه با استفاده از یک متریال غیرفلزی تولید می‌شوند و همین مسئله باعث ساده‌تر شدن فرایند ساخت می‌شود، چراکه برخی از بخش‌ها مانند قسمت جوشکاری از پروسهٔ تولید حذف می‌شوند. شایان توجه است که قیمت پروفیل درب و پنجره UPVC در مقایسه با نمونه‌های فلزی کمتر است و نکتهٔ جالب اینجاست که این محصولات نمونه‌هایی ایمن در برابر واکنش‌های شیمیایی مخرب به‌حساب می‌آیند؛ همهٔ این عوامل باعث می‌شوند که این جنس به پروفیل‌های نسل جدید مشهور شود.

    انواع پروفیل درب و پنجره بر اساس سطح مقطع

    در بخش‌های قبلی بیان کردیم که پروفیل‌های درب و پنجره بر اساس جنس و متریال اولیه به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند؛ پس اولین عامل برای دسته‌بندی این محصولات و تعیین انواع آن‌ها، تعیین آلیاژ و متریال به‌کاررفته در ساخت آن‌هاست.

    عامل دیگری که در تعیین انواع این محصولات تأثیرگذار است، شکل ظاهری سطح مقطع این محصولات را هدف قرار داده است؛ در ادامهٔ این بخش، انواع پرکاربرد پروفیل درب و پنجره را ازاین‌جهت بررسی می‌کنیم و به نکات تکمیلی هر مورد اشاره می‌کنیم.

    پروفیل سپری 507

    این پروفیل‌ها که با نام 507 نیز شناخته می‌شوند، گروهی خاص از پروفیل‌های سپری هستند که با سطح مقطعی مکعبی ساخته می‌شوند و جزو مقاطع گروه دو به‌حساب می‌آیند. ضخامت کلی این مقاطع حدود 2 میلی‌متر است و آلیاژ به‌کاررفته در آن‌ها معمولاً ST37 است. توجه داشته باشید که این دسته از پروفیل‌ها علاوه بر ساخت درب و پنجره، در موقعیت‌ها و پروژه‌های دیگری هم به کار گرفته می‌شوند.

    پروفیل لنگه دری

    این گروه از پروفیل‌ها در ساخت پروفیل‌های فرانسوی با جنس‌های فولادی و پی‌وی‌سی کاربرد دارند و علاوه بر این، برای ساخت چارچوب انواع درب نیز به کار گرفته می‌شوند. گفتنی است که این محصول با نام پروفیل 508 نیز شناخته می‌شود و به‌طورکلی، یکی انواع پروفیل‌های درب و پنجرهٔ گروه دو به‌حساب می‌آید.

    جمع‌بندی قوطی درب و پنجره چیست؟

    پروفیل درب و پنجره یکی از انواع مقاطع فولادی است که از جهت سطح مقطع به هر دو شکل باز و بسته تولید و عرضه می‌شود. این محصول ضخامتی در حدود 2 تا 2.5 میلی‌متر دارد و در جنس‌های گوناگونی مانند آلومینیوم، استیل، گالوانیزه، چوب و یوپی‌وی‌سی ساخته می‌شود. کاربردهای کلی این محصولات به شکل کلی در ساخت چارچوب‌ها، زهوارها و لنگه‌های مخصوص درب و پنجره است به شکلی که عبور غبار، آب و رطوبت به داخل ساختمان به حداقل برسد.

    نظر شما