تفاوت تیرآهن و هاش چیست؟ بررسی تفاوت های تیرآهن I و تیرآهن H

تفاوت تیرآهن و هاش چیست؟ بررسی تفاوت های تیرآهن I و تیرآهن H
فهرست مطالب

    وقتی صحبت از ساخت و ساز می‌شود، مهم است که تفاوت بین تیرآهن و هاش را بدانید. در مورد تیرآهن‌های سازه عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، اما مهمترین عامل این است که آیا تیرآهن بار را حمل می‌کند یا خیر. تیرآهن و هاش بسیار شبیه به هم هستند؛ زیرا اغلب در موقعیت‌های مشابه استفاده می‌شوند. با این حال، تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد.

    تفاوت تیرآهن و هاش

    تیرآهن‌ و هاش دو نوع مختلف از اعضای فولادی سازه‌ای هستند که معمولاً در ساخت و ساز استفاده می‌شوند. وجه تمایز بین آن‌ها شکل‌شان است.

    به تنه تیرآهن و هاش، جان یا web می گویند و به باله آنها، بال یا hange می گویند. تیرآهن هاش دارای جان و بال یکسان تا سایز 30 می باشد که این مقطع را مانند حرف H می کند. در مقابل در تیرآهن یا IPE ، ابعاد بال کوچکتر از جان و معمولا برابر با نصف آن می باشد و شبیه به حرف I می باشد.

    برای خرید انواع تیرآهن بر روی لینک زیر کلیک کنید
    قیمت تیرآهن

    این اعضای فولادی خواص مکانیکی مشابهی دارند؛ اما در مشخصات ابعادی متفاوت هستند.

    • از دیگر تفاوت تیرآهن و هاش این است که تیرآهن‌های H کارایی بیشتری نسبت به تیرآهن‌های I دارند؛ زیرا در حمل بارهای خمشی و برشی بهتر عمل می‌کنند. تیرآهن‎های هاش دارای یک شبکه ضخیم‌تر و عمیق‌تر هستند، به این معنی که آن‌ها می‌توانند وزن جسمی و یا نیرویی که بر آن‌ها قرار داده شده است، بهتر تحمل کنند. این محصول همچنین به متعادل کردن بارهای کنسولی که ممکن است در آینده بر روی شان قرار گیرد (مانند طبقات یا تیرآهن‌های اضافی) کمک کند. علاوه بر داشتن مدول مقطع بیشتر (به این معنی که آن‌ها قادر به مقاومت در برابر نیروهای فشاری بهتر از تیرآهن هستند.) همچنین دارای مقادیر مقاومت کششی بیشتری می‌باشند، به این معنی که کمتر تحت فشار نیروهای کششی که بر آن‌ها وارد می‌شود خم می‌شوند.
    • به طور خلاصه، تفاوت اصلی بین تیرآهن و هاش، این است که تار یک تیرآهن هاش بسیار ضخیم‌تر از تیرآهن می‌باشد. یک شبکه ضخیم‌تر به معنای تیرآهن قوی‌تر بوده که امکان تحمل بار بیشتری را فراهم می‌آورد. این بدان معناست که برای همان مقدار تکیه گاه سازه‌ای، می‌توانید از تیرآهن‌های هاش کمتری نسبت به تیرآهن‌ها استفاده کنید.
    • از دیگر تفاوت تیرآهن و هاش این است که هاش به جای مستقیم بودن به سمت بالا و پایین مانند اکثر انواع تیرآهن‌های دیگر (مانند T یا L)، در هر دو انتها به سمت بیرون خمیده می‌شوند تا فلنج‌ها و تارهایی ایجاد کنند که اجرا شوند. طول آن‌ها موازی با یکدیگر است. این ساختار آن‌ها را به ویژه برای حمل بارهای خمشی مناسب می‌کند.

    تفاوت تیرآهن و هاش چیست

    تفاوت تیرآهن و هاش در برنامه‌های کاربردی

    تیرآهن و هاش بسیار شبیه به هم هستند، اما کاربردهای متفاوتی دارند. اگر علاقه‌مند به استفاده از هر یک از آن‌ها برای پروژه بعدی خود هستید، در اینجا موضوعی وجود دارد که باید بدانید:

    1. بهترین راه برای تعیین اینکه کدام تیرآهن برای پروژه شما بهترین است، مشورت با یک متخصص است. تیرآهن‌های هاش برای تحمل بار کف و سقف در فواصل طولانی‌تر مناسب‌تر هستند، در حالی که تیرآهن‌ها برای تحمل وزن دیوار یا ستون مناسب‌ترند.
    2. اگر در مورد استفاده از تیرآهن و هاش تصمیم می‌گیرید، توجه داشته باشید که این تیرآهن‌ها، دهانه‌های متفاوتی دارند. این بدان معنی است که اگر فضای شما دارای دهانه بزرگی باشد (یعنی طولانی)، ممکن است یک I برای آن مناسب نباشد؛ زیرا به متریال بیشتری نسبت به سایر طرح‌ها نیاز دارد.

    تفاوت تیرآهن و هاش در برنامه‌های کاربردی

    تفاوت تیرآهن و هاش در پروژه‌ها

    • تیرآهن و هاش هر دو مستعد خمش، کمانش و تغییر شکل پیچشی هستند. هاش به دلیل توانایی مقاومت در برابر نیروهای کششی در فشار یا برش از طرفین آن می‌تواند در ساخت و ساز ساختمان‌ها استفاده شود. خاصیت مقاومت در برابر کشش و فشار، آن را برای طرح‌های ساختمانی که نیاز به پشتیبانی از بارهای عمودی مانند کابل‌ها یا تیرآهن‎ها دارند، ایده آل می‌کند.
    • تیرآهن‎ها به دلیل توانایی‌ مقاومت‌شان در برابر نیروهای جانبی ناشی از فشار بادهای شدید یا زلزله، معمولاً به عنوان اجزای سازه‌ای در ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شوند.
    • هاش به منظور حمل بارهای سنگین‌تر در یک دهانه با طول بیشتر مناسب‌تر است.
    • هر دو تیرآهن‌های فولادی سازه‌ای هستند که برای پشتیبانی از ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها ساخته شده‌اند.
    • از دیگر تفاوت تیرآهن و هاش این است که هاش بیشتر از یک تیرآهن با اندازه یا سایز مشابه است. این بدان معنی است که هاش در هنگام نصب فضای بیشتری را اشغال می‌کند، اما همچنین در هنگام حمل بارهای سنگین در دهانه‌ها یا طول‌های طولانی، استحکام بیشتری را نیز ارائه می‌دهد. در حالی که تیرآهن ممکن است به دلیل افزایش سختی (انعطاف پذیری کمتر) برای حمل بارهای کوچک‌تر در طول دهانه کوتاه مناسب‌تر باشد.
    • در نتیجه، هاش عموماً به دلیل وزن و سختی بیشتر، دوام بیشتری نسبت به تیرآهن‌ها دارند. با این وجود، چندین متغیر وجود داشته که می‌تواند بر استحکام و عملکرد تیرآهن تأثیر بگذارد، از جمله فرآیند ساخت، ترکیب و طراحی آن. در نهایت، این به مهندسان و طراحان بستگی دارد که انتخاب کنند کدام نوع تیرآهن برای یک هدف خاص ایده آل است.

    تفاوت تیرآهن و هاش در پروژه‌ها

    تفاوت تیرآهن و هاش از نظر قدرت

    تیرآهن می‌تواند برای تحمل بارهایی که باعث کمانش موضعی می‌شوند عالی باشد. کمانش موضعی به این معنی است که یک بخش جداگانه نمی‌تواند بار وزن خود را تحمل کند و در نتیجه ناپایدار می‌شود و یکپارچگی پروژه را تهدید می‌کند.
    اگرچه تیرآهن‌ها می‌توانند از کمانش موضعی جلوگیری کنند، اما به دلیل طراحی سبک‌تر، قادر به تحمل نیروی مشابه با هاش نیستند.

    دوام یک تیرآهن هاش از نسبت مقاومت به وزن آن در سطح مقطع ناشی می‌شود. این طراحی بهینه به این معنی است که این نوع تیرآهن‌ها استحکام بیشتری در برابر بارهای سنگین‌تر دارند. هاش همچنین می‌تواند راحت‌تر جوش داده شود و به دلیل اینکه سطح مقطع زیادی دارد، دارای درجه مقاومت بالایی است.

    تفاوت تیرآهن و هاش از نظر قدرت

    تفاوت تیرآهن و هاش از نظر سطح مقطع

    تیرآهن‌های هاش دارای یک سطح مقطع می باشد که در آن سه تکه فولاد به هم متصل شده و مانند یک قطعه فلز جامد به نظر می‌رسند (زمانی که در مورد تیرآهن‌های با کیفیت بالا و ماهرانه جوش داده شده صحبت می‌کنیم). تیرآهن‌ها این نوع اریب را ندارند، چرا که از یک تکه فولاد ساخته شده‌اند. تیرآهن‌ با پرچ ورق یا جوشکاری ساخته نمی‌شود.

    تفاوت تیرآهن و هاش از نظر سطح مقطع

    تفاوت تیرآهن و هاش در طول

    هاش دهانه‌هایی تا 100 متر را پوشش داده و تیرآهن دهانه‌هایی از 10 تا 30 متر را پوشش می‌دهند.
    بسته به پروژه منحصر به فرد شما و هدفی که از کاربرد تیرآهن‌های فولادی خود دارید، هر کدام از انواع تیرآهن‌ها می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. ضروری است که قبل از تصمیم گیری، همه گزینه‌های خود را بسنجید.

    تفاوت تیرآهن و هاش در طول

    تفاوت تیرآهن و هاش؛ کدام یک بهتر است؟

    در نگاه اول، تیرآهن‌های دیوار حائل هاش گزینه بهتری به نظر می‌رسند، زیرا ارزان‌تر و سریع‌تر تولید می‌شوند و عموماً ظرفیت تحمل بار بیشتری دارند. با این حال، مانند بسیاری از انتخاب‌ها در زندگی، تصمیم نهایی به موقعیت بستگی دارد.

    فولاد برای سالیان متمادی ماده انتخابی در صنعت ساخت و ساز بوده است؛ زیرا محکم و سبک بوده و به راحتی برپا می‌شود. همچنین به طور گسترده تولید شده و بادوام است. با نسبت استحکام به وزن برتر، تیرآهن‌های دیوار حائل هاش معمولاً به عنوان تکیه گاه برای پل‌ها، سکوها و نیم طبقه استفاده می‌شوند. آن‌ها همچنین اغلب به عنوان ستون‌های پشتیبانی در پروژه‌های ساختمان‌های مسکونی به کار می‌روند.

    از طرفی تیرآهن‌ها دارای استحکام کششی بالایی هستند. این بدان معنی است که آن‌ها در تحمل بار تحت فشار مستقیم عالی هستند. تیرآهن‌ها اغلب در ساخت ساختمان‌ها و پل‌ها با اسکلت فلزی استفاده می‌شوند.

    تفاوت تیرآهن و هاش؛ کدام یک بهتر است؟

    تفاوت تیرآهن و هاش از نظر مکانیکی

    1. اول، هاش از نظر مکانیکی ساده‌تر هستند و بنابراین تولید سریع‌تر و ارزان‌تری دارند. تیرآهن‌های H راحت‌تر از تیرآهن‌های I جوش می‌خورند؛ چرا که فلنج‌ های بیرونی مستقیم هستند.
    2. دوم، سطح مقطع هاش قوی‌تر از مقطع تیرآهن است، به این معنی که می‌تواند بار بیشتری را تحمل کند. در مقایسه، سطح مقطع تیرآهن می‌تواند بار مستقیم و کششی را تحمل کند، اما نمی‌تواند در برابر پیچش مقاومتی داشته باشد؛ زیرا سطح مقطع بسیار باریک است. این بدان معنی است که فقط در یک جهت می‌تواند نیرو را تحمل کند.
    3. سوم، هاش سنگین‌تر از تیرآهن‌ است، بنابراین می‌تواند بار بیشتری را تحمل کند.
    4. چهارم، نحوه ساخت آن‌ها به این معنی است که هاش را می‌توان تا 100 متر طول تولید کرد، در حالی که تیرآهن‌ را می‌توان فقط تا 30 متر به دلیل شکل و ابعاد پیچیده‌شان تولید کرد.

    تفاوت تیرآهن و هاش از نظر مکانیکی

    تفاوت تیرآهن و هاش در مکان های مختلف

    تفاوت تیرآهن و هاش در بسیاری مواقع وجود دارد. تیرآهن‌های H بیشترین کاربرد خود را در پروژه‌های مسکونی (مانند خانه ها و واحدهای آپارتمانی) پیدا می‌کنند و تیرآهن‌ها گزینه‌های انعطاف پذیرتری برای پروژه‌های ساختمانی به شمار می‌روند.

    تفاوت تیرآهن و هاش در پل‌ها

    پل‌ها، سازه‌های ساده‌ای هستند که بسته به نیاز باربری توسط تیرآهن و یا هاش پشتیبانی می‌شوند. هاش باعث می‌شود وزن به طور یکنواخت در سراسر تیرآهن توزیع شده و وزن بیشتری را بدون هیچ مشکلی تحمل کند. اما زمانی که به دنبال ساختن یک پل با تمرکز بر زیبایی هستید که نیازی به مدیریت مداوم بارهای بسیار زیاد ترافیک نداشته باشد، تیرآهن‌ها ایده آل هستند. طراحی مستقیم و باریک همچنین می‌تواند تضمین کند که یکپارچگی زیبایی شناختی پل به خطر نیفتد.

    تفاوت تیرآهن و هاش در پل‌ها

    تفاوت تیرآهن و هاش در سکوها

    هاش می‌تواند زمانی ایده آل باشد که شما در ساخت و ساز به دنبال دوام و استحکام بیشتر به سازه می‌گردید. هنگامی که بین تیرآهن و هاش قرار بگیرد، الزامات ساخت و ساز خود را در نظر بگیرید. هاش زمانی مناسب‌تر است که به دنبال ساخت سازه‌های جامد مثل سکو هستید.

    تفاوت تیرآهن و هاش در ساختمان‎های فولادی

    اگر قصد دارید تیرآهن‌های نگهدارنده متعدد را در یک ساختمان فولادی قرار دهید، باید از توزیع یکنواخت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. تفاوت تیرآهن و هاش این است که تیرآهن‌ها همه کاره‌تر هستند و می‌توان آن‌ها را در هر مکانی قرار داد. این شامل ساختمان‌های فولادی باریکی می‌شود که با محدودیت‌های فضا محدود هستند؛ اما همچنان به استحکام بالاتری نیاز دارند.

    تفاوت تیرآهن و هاش در ساختمان‎های فولادی

    تفاوت تیرآهن و هاش در کارخانه‌ها و انبارها

    تیرآهن و هاش، هر دو برای مکان‌های پر بار و حجم بالا، به ویژه مناطقی که فضا بسیار محدود است، ایده آل هستند.

    تفاوت تیرآهن و هاش در کارخانه‌ها و انبارها

    تفاوت تیرآهن و هاش در قاب‌بندی برای تخت‌های کامیون/تریلر

    بسیاری از مدل‌های پیشرفته تریلی و کامیون‌ها از تیرآهن‌ها به جای هاش استفاده می‌کنند؛ یعنی زمانی که می‌خواهند چندین تیرآهن را وارد کنند بدون اینکه ظاهر زیبایی‌شناختی مدل را خراب کنند.

    شما می‌توانید تیرآهن‌ها را در ساخت فولاد نیز پیدا کنید. برای اکثر پروژه‌های ساختمانی، این نوع پشتیبانی به عنوان چارچوب ساختمان‌ها یا خرپاها نصب می‌شود. صاحبان خانه همچنین برای تثبیت دیوارهای زیرزمین بدون به خطر انداختن یکپارچگی ساختاری منطقه، تیرآهن‌ها را در زیرزمین‌ها نصب می‌کنند.

    هرچه تیرآهن‌ها در یک پروژه بیشتر استفاده شوند، سازه‌ها به پشتیبانی کمتری نیاز دارند. در نتیجه، این تیرآهن‌ها مزایای فوق العاده‌ای برای صرفه جویی در زمان و هزینه برای ساختمان مناسب ارائه می‌دهند.

    تفاوت تیرآهن و هاش در قاب‌بندی برای تخت‌های کامیون/تریلر

    جمع بندی تفاوت تیرآهن و هاش

    تفاوتی نمی‌کند که یک پروژه ساخت و ساز جدید را شروع می‌کنید یا یک ساختمان موجود را اصلاح! شما به مشاوره نیاز دارید، به خصوص اگر هنوز مطمئن نیستید که از کدام تیرآهن باید در پروژه ساختمان خود استفاده کنید. به دنبال یک حرفه‌ای در این صنعت باشید که بتواند توصیه‌های درستی ارائه دهد که ارزش ملک شما را افزایش دهد. با اعتماد به یک متخصص در این زمینه، می‌توانید مطمئن باشید که انتخابی انجام می‌دهید که از یکپارچگی کار شما پشتیبانی می‌کند. به همین خاطر فولادسل تدابیری اندیشیده تا شما عزیزان بتوانید با خیالی راحت و با بهره‌گیری از مشاوره‌ای تخصصی و رایگان دست به بهترین انتخاب بزنید.
    شما عزیزان می‌توانید نظریات و یا هرگونه تجربه‌ای که در زمینه تفاوت تیرآهن و هاش داشته‌اید را با ما در میان بگذارید. همچنین برای اطلاع از قیمت تیرآهن می‌توانید با ما تماس بگیرید. ممنون از همراهی همیشگی شما عزیزان.

    سوالات متداول
    تفاوت تیرآهن و هاش از نظر کاربرد چیست؟
    به دلیل وزن بیشتر هاش و همچنین قابلیت تحمل بار بیشتر، در ساخت سازه‌های صنعتی و بزرگ مانند پل، کشتی، سکوها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند و تیرآهن‌ها نیز در ساخت خرپا و انواع ستون‌های اصلی و فرعی کاربرد دارند.
    مهم ‌ترین تفاوت تیرآهن و هاش چیست؟
    تیرآهن و هاش از نظرهای مختلفی با یکدیگر متفاوت اند؛ از جمله: شکل سطح مقطع، وزن، میزان تحمل بار و خواص مکانیکی، روش ساخت، قیمت و کاربرد.
    نظر شما