تولید استنلس استیل برای اولین بار در ایران

تولید استنلس استیل برای اولین بار در ایران
فهرست مطالب

    تولید استنلس استیل

    ایران با تولید فولاد ضد‌زنگ در فولاد مبارکه به تولیدکنندگان استنلس‌استیل در جهان پیوست. به گزارش روابط عمومی فولاد مبارکه، محمدیاسر طیب‌‌‌نیا: تولید این نوع فولاد به روش ریخته‌‌‌گری مداوم برای نخستین‌‌‌بار در منطقه غرب آسیا توسط فولاد مبارکه انجام شد.

    همچنین پس از تولید موفقیت‌‌‌آمیز فولاد API مخصوص تولید لوله‌‌‌های انتقال نفت و سیالات در محیط ‌‌‌ترش و تولید فولاد الکتریکی مورد نیاز تولید موتورهای الکتریکی، ژنراتورها و ترانسفورماتورها، انجام شده است. فولاد مبارکه با تولید فولاد ضدزنگ‌‌‌ تنها تولیدکننده این نوع فولاد خاص در منطقه غرب آسیا می‌باشد.

     

    طراحی اولیه فولادسازی و ریخته‌‌‌گری مداوم فولاد مبارکه

    طراحی اولیه فولادسازی و ریخته‌‌‌گری فولاد مبارکه به‌‌‌منظور تولید فولادهای ساختمانی و کم‌‌‌آلیاژ تاسیس شده است. شرکت فولاد مبارکه با وجود تنوع و کاربرد فولادهای خاص در صنایع مختلف جهان، هدف خود را بر روی تنوع حداکثری سبد محصولات با تولید فولادهای خاص و با ارزش‌‌‌افزوده بالاتر قرار داده است. استراتژی فولاد مبارکه بدین گونه می‌باشد که بتواند با تولید حداکثری انواع فولادهای خاص، نیاز صنایع داخلی را تامین و از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

     

    طراحی و اجرای عملیات تولید فولاد گرید ۴۰۹

    ناحیه فولادسازی و ریخته‌‌‌گری مداوم فولاد مبارکه به‌‌‌عنوان خط مقدم تولید گریدهای خاص اقدام به اصلاح خطوط تولید و تجهیزات، کسب دانش فنی لازم و تولید گریدهای ویژه کرده است. مدیران و کارشناسان متخصص داخلی این ناحیه با تشکیل تیم‌‌‌های با افراد متخصص در قسمت‌‌‌های مختلفی چون

    • کوره
    • متالورژی ثانویه
    • ریخته‌‌‌گری مداوم

    شرایط موجود و الزامات اصلی برای تولید گریدهای فولاد ضدزنگ را مورد بررسی و روش تولید فولاد گرید ۴۰۹ را در

    • کوره‌‌‌های قوس الکتریکی
    • کوره‌‌‌های پاتیلی
    • واحد RH
    • ماشین ریخته‌‌‌گری

    طراحی و آماده اجرا نمودند. جلوگیری از اکسیداسیون کروم و کنترل خصوصیات سرباره حاصل از ذوب فروکروم یکی از چالش‌های تولید این نوع فولاد است. لذا با توجه به نوع کوره‌‌‌های قوس که از نوع EBT یا تخلیه از کف می‌باشد، با طراحی متناسب فرآیند کوره، ذوب مذکور با بازدهی کروم بالاتر از ۹۸‌درصد در پاتیل تخلیه و به واحد متالورژی ثانویه ارسال می‌شود.

    چالش دیگر آن استفاده از واحد RH جهت آماده‌‌‌سازی ذوب به‌‌‌جای واحد VOD برای تولید فولاد زنگ‌‌‌نزن در ناحیه فولادسازی و ریخته‌‌‌گری مداوم فولاد مبارکه است. البته خوشبختانه با تمهیدات در نظر گرفته‌‌‌شده از سوی پرسنل این ناحیه، این چالش‌ها به‌‌‌خوبی مدیریت می‌شود.

    بنابراین با کسب این موفقیت گرانقدر، امکان تولید بسیاری از گریدهای فولادی پرآلیاژ در فولاد مبارکه ایجاد شد و همچنین به درخواست مشتریان این قبیل محصولات، پاسخ مثبت داده می‌شود.

     

    تثبیت شدن دانش فنی طراحی ریخته‌‌‌گری گریدهای مختلف فولادی در ناحیه

    در اکثر شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولادهای زنگ‌‌‌نزن آماده‌‌‌سازی ذوب در واحد VOD انجام می‌‌‌شود. زیرا استفاده از واحد RH چالش‌های زیادی را به وجود می‌آورد. اما کارشناسان خبره ناحیه فولادسازی و ریخته‌‌‌گری مداوم فولاد مبارکه موفق شدند ذوب مذکور را طبق استاندارد آماده و جهت ریخته‌‌‌گری به واحد ریخته‌‌‌گری مداوم ارسال نمایند.

    ریخته‌‌‌گری فولاد زنگ‌‌‌نزن‌‌‌ با توجه به طراحی و ساختار ماشین‌‌‌های ریخته‌‌‌گری این شرکت، چالش بسیار بزرگی بود که با انجام پروژه‌‌‌های مختلف قبلی روی ماشین‌‌‌های ریخته‌‌‌گری از جمله تبدیل قالب ۷۰۰ میلی‌متری ماشین ۴ به قالب ۹۰۰ میلی‌متری و طراحی خنک‌‌‌کاری ثانویه تختال‌‌‌های با ضخامت‌‌‌های ۲۵۰ و ۳۰۰ میلی‌متری در ماشین‌‌‌های ریخته‌‌‌گری با عملکرد متخصصان و دانش‌‌‌پژوهان این ناحیه اجرا گردید. بنابراین دانش فنی طراحی ریخته‌‌‌گری گریدهای مختلف فولادی نیز در ناحیه تثبیت شد.

    از طرفی برش فولاد زنگ‌‌‌نزن‌‌‌ به‌‌‌وسیله مشعل برش از دیگر معضلات تولید این نوع محصول است که کارشناسان ناحیه فولادسازی و ریخته‌‌‌گری مداوم موفق شدند نخستین فولاد زنگ‌‌‌نزن‌‌‌ را در منطقه غرب آسیا به روش ریخته‌‌‌گری مداوم تختال تولید کنند.

    نظر شما