شمش فولادی 5SP چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شمش فولادی 5SP چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
فهرست مطالب

    شمش فولادی 5sp چیست؟ در این مقاله به بررسی دقیق و علمی این پرسش خواهیم پرداخت. شمش‌های فولادی جایگاه ویژه‌ای در صنایع تولید آهن‌آلات دارند؛ شمش فولادی از مهم ترین محصولات موجود در صنعت می باشد که پایه و اساس تولید سایر مقاطع فولادی است. تاثیر شمش فولادی 5sp چیست؟ شمش فولادی پایه و هسته اولیه  تولید تمامی مقاطع فولادی می باشد و در نتیجه قیمت شمش فولادی به طور مستقیم بر قیمت های بازار فولاد تاثیرگذار می باشد.

    این مقاطع پایهٔ ساخت بازهٔ وسیعی از محصولات فولادی قرار می‌گیرند و همین مسئله، به‌خوبی نشان‌دهندهٔ نقش کلیدی این دسته از محصولات میانی در فرایند فولادسازی است.

    شمش‌های فولادی به‌خودی‌خود از مواد اولیهٔ متفاوتی تولید می‌شوند و به شکل کلی، دارای گریدهای متنوعی هستند؛ یکی از این گریدها، گرید 5sp نام دارد که باتوجه‌به عناصر شیمیایی موجود در آن و ویژگی‌های مکانیکی و فنی‌اش، از سایر بیلت‌ها و اسلب‌ها مجزا می‌شود.

    در این صفحه، اطلاعاتی کامل دربارهٔ شمش فولادی 5sp چیست ؟ قیمت شمش فولادی 5sp در انواع ابعاد و سایزهای گوناگون درج شده است. گفتنی است که شما می‌توانید با انتخاب گزینهٔ دلخواه خود و برقراری یک تماس با پشتیبانی، به‌سادگی فرایند ثبت پیش‌فاکتور، پرداخت هزینه و ارسال بار را در یک بازهٔ زمانی کوتاه انجام بدهید.

    شمش فولادی به چه معناست ؟

    همان‌طور که در بخش آغازین این مقاله نیز بیان کردیم، گرید 5SP در واقع یک آلیاژ فولادی برای تولید شمش‌های فلزی است؛ پس برای پاسخ به این که شمش فولادی 5sp چیست ؟ ، ابتدا باید به معرفی انواع شمش‌های فولادی بپردازیم و پس از آن، به سراغ گریدهای گوناگون و مسائل جزئی‌تر برویم.

    شمش فولادی یک محصول پایه است که در نقاط آغازین تولید بسیاری از محصولات فولادی مانند انواع ورق و مقاطع فولادی متنوع مانند میلگرد دیده می‌شود. ماجرا ازاین‌قرار است که در فرایند تولید آهن‌آلات، متخصصان مواد اولیه‌ای مانند کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی را به شمش‌هایی در ابعاد متعدد تبدیل می‌کنند و پس از آن، این شمش‌ها را برای تولید محصولات دیگر به کارخانهٔ متفاوتی ارسال می‌نمایند.

    این مقاطع در واقع یکی از اصلی‌ترین محصولات میانی به‌حساب می‌آیند و نقشی کلیدی در تولید هر نوع مقطع فولادی دارند؛ به همین دلیل است که متخصصان می‌گویند لازمهٔ تولید یک محصول فولادی نهایی، استفاده از شمش‌ها در گریدهای گوناگون است.

    شمش فولادی 5sp چیست ؟

    محصولات فولادی میانی مانند سایر آهن‌آلات با استفاده از عناصر شیمیایی گوناگونی ساخته می‌شوند؛ گفتنی است که حضور این عناصر در کمیت‌ها و کیفیت‌های گوناگون باعث به‌وجودآمدن آلیاژهای فلزی متعددی می‌شود که معمولاً با اسم‌های متفاوتی نامیده می‌شوند.

    با این حساب، شمش 5SP یک نوع مقطع فولادی میانی است که با استفاده از آلیاژهای متفاوتی ساخته شده ولی در نهایت، یک نوع شمش فولادی به‌حساب می‌آید. اگر بخواهیم علت تمایز این محصول را نسبت به سایر آلیاژهای مشابه آن نظیر 3SP بیان کنیم، باید به سراغ بررسی عناصر شیمیایی و خواص مکانیکی این محصولات برویم و این دسته از بحث‌های تخصصی را به‌پیش بکشیم.

    ترکیب شیمیایی فولاد 5sp

    برای آنکه بتوانیم شناخت بیشتری با خواص مکانیکی، ترمودینامیکی و فنی این محصول پیدا کنیم و تفاوت شمش 5SP و 3SP را بهتر درک کنیم، لازم است که عناصر اصلی موجود در این آلیاژ را بررسی نماییم؛ این عناصر به شرح زیر هستند:

    • 28 تا 0.37 درصد کربن؛
    •  40 تا 0.90 درصد منگنز؛
    •  حداکثر 0.35 درصد سیلیکون؛
    • کمتر از 0.050 درصد فسفر؛
    • کمتر از 0.050 درصد گوگرد؛
    •  کمتر از 0.50 درصد کروم؛
    •  کمتر از 0.040 درصد آلومینیوم؛
    •  کمتر از 0.50 درصد روی؛
    •  حداکثر 0.55 درصد سریم.

    توجه داشته باشید که کارخانه‌ها حتماً باید با دقتی تمام درصدبندی عناصر بالا را رعایت کنند تا در نهایت در بخش آنالیز شمش 5SP نتایج با مواردی که در بالا بیان کردیم مشابه باشند، وگرنه کوچک‌ترین ناهماهنگی موجب به‌هم‌ریختن توازن این عناصر و در نهایت، تغییر ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی این دسته از شمش‌های فولادی می‌شود.

    آنالیز شمش 5sp

    مهمترین عامل در تولید میلگرد میزان کربن موجود در شمش و آنالیز آن می باشد. این مورد در تولید میلگرد در هر سایزی مورد اهمیت می باشد و اهمیت آن از سایز شمش نیز بیشتر می باشد. البته رعایت این مورد فقط برای استاندارد میلگرد آجدار است.

    اصولا آنالیز فولاد 5sp بیشتر برای تولید میلگرد تا سایز 25 مورد استفاده می شود و دارای انعطاف پذیری کمتری می باشد. برای تولید میلگرد سایز 25 به بالا از شمش با گرید Gr60 استفاده می شود.

    کاربر شمش فولادی 5sp چیست ؟ برای میلگرد سایز 14 تا 40 از شمش با کربن 30 تا 35 استفاده می شود. برای سایزهای پایین تر به خاطر نیاز به نرمی و کشش بیشتر از شمش کم کربن استفاده می شود.

    شمش 150 و 125 و یا 130 برای تولید میلگرد با یکدیگر تفاوتی ندارند و بعضی کارخانه ها با توجه به خط نورد از شمش 150 استفاده و شارژ می کنند و بعضی دیگر از کارخانه ها هم با شمش 125 و کارخانه های مدرن تر هم از هردو شمش استفاده می کنند.

    در کشور ما که اکثرا خط نوردهای قدیمی هستند و تنها از شمش 120 و یا 130 برای تولید میلگرد استفاده می کنند و این خط نوردهای قدیمی امکان تولید میلگرد با شمش 150 را ندارند. در حال حاضر بیش از 10 واحد تولیدی میلگرد قادر به استفاده از هر دو نوع شمش بوده و از شمش 150 هم استفاده می نمایند.

    مشخصات شمش فولادی 5sp چیست ؟

    برای دستیابی به اینکه مشخصات شمش فولادی 5sp چیست باید به بررسی عوامل شیمیایی آن که در بالا به آن اشاره شد پرداخت. با مرور درصد کروم موجود در این شمش به این نتیجه می‌رسیم که مقاومت این دسته از مقاطع در برابر عوامل خورنده‌ای مانند آب، رطوبت و اکسیژن چندان مطلوب نیست و همین مسئله باعث می‌شود که محصولات تولیدشده با این مقطع به شکل گالوانیزه در بیایند یا فرایندهای دیگری را پشت سر بگذارند تا در نهایت قابلیت ضد اکسید آن‌ها افزایش پیدا کند.

    علاوه بر این، با بررسی میزان کربن این محصول متوجه می‌شویم که انعطاف‌پذیری و جوشکاری آن در مقایسه با شمش‌های گرید SD40 بهتر است اما در مقایسه با آلیاژهای دیگری مانند SS400 و SR24، از انعطاف و جوش‌پذیری مطلوبی برخوردار نیست.

    کاربرد های شمش فولادی 5sp چیست ؟

    در جواب اینکه کاربرد شمش فولادی 5sp چیست باید به این اشاره کنیم که شمش فولادی جهت تولید انواع مصالح فولادی مورد نیاز در ساخت و ساز به کار می رود. به عنوان مثال، از بلوم و بیلت در تولید انواع تیرآهن، میلگرد (آجدار و ساده)، مفتول، ناودانی، نبشی، سپری، لوله های بی درز، مانسیمان و… استفاده می شود.

    اسلب یا همان تختال نیز جهت تولید ورق فلزی در فرآیند های نورد سرد و گرم مورد استفاده قرار می گیرند. هم چنین با استفاده از اسلب، صفحه، کلاف، نوار های فلزی، کویل، لوله درز دار، تیوپ و… تولید می شوند. به نظر شما مهمترین کاربرد شمش فولادی 5sp چیست؟

    انواع شمش فولادی 5sp چیست ؟

    شمش معمولاً یک عنوان کلی است که به چندین مدل از محصولات فولاد میانی داده می‌شود. نکته اینجاست که این محصولات معمولاً در ابعاد و شکل ظاهر متفاوتی قالب‌ریزی و عرضه می‌شوند و همین محصولات متفاوت نیز به‌عنوان انواع شمش‌های فولادی شناخته می‌شوند.

    سه مقطعی که در ادامه این بخش بیان می‌کنیم، سه شکل کلی برای عرضهٔ شمش‌های فولادی هستند؛ البته به این نکته هم توجه داشته باشید که علاوه بر آلیاژ مورد بحث ما، سایر گریدهای آلیاژی نیز با یکی از این اَشکال به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه به بررسی اینکه این 3 مقطع از انواع شمش فولادی 5sp چیست می پردازیم.

    1. اسلب (Slab)
    2. بیلت (Billet)
    3. بلوم (Bloom)

    اسلب (Slab)

    در پاسخ به سوال انواع شمش فولادی 5sp چیست باید بیان کنیم که اولین و مهترین نوع این محصول اسلب می باشد. این محصولات ظاهری تخته‌ مانند دارند و به همین دلیل علاوه بر این اسم، با نام تختال فولادی نیز شناخته می‌شوند. گفتنی است که این دسته از شمش‌های فلزی در تولید انواع ورق‌های فولادی گزینه‌ای مناسب به‌حساب می‌آیند.

    بیلت (Billet)

    این دسته از مقاطع فلزی با نام “شمشه” نیز شناخته می‌شوند و از جهت ظاهری، دارای چهار ضلع مساوی هستند. همان‌طور که به نظر می‌رسد، این دسته از شمش‌ها در تولید مقاطع فولادی توپر و بعضی از پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شوند.

    بلوم (Bloom)

    بلوم بر اساس اینکه پهن‌تر از بیلت است، از جهت ظاهری شبیه به اسلب به نظر می‌رسد اما باتوجه‌به اینکه نسبت عرض به ضخامت در این محصول چندان زیاد نیست، از اسلب یا تختال بازشناخته می‌شود. این محصول بر مبنای شکل ظاهری خود، گزینه‌ای مناسب برای تولید بازهٔ وسیعی از پروفیل‌های ساختمانی با سطح مقطع باز به‌حساب می‌آید.

    تفاوت شمش 5sp و 3sp

    احتمالاً زمانی که اقدام به خرید یک شمش فولادی بکنید، با این دو نام مشابه مواجه خواهید شد؛ این دو آلیاژ هر دو در ساخت انواع شمش‌های فولادی به کار می‌روند و از جهت ویژگی‌های مکانیکی و فنی تقریباً شبیه به هم هستند. همین عوامل باعث می‌شود که در یک استاندارد مشابه قرار بگیرند و از جهت گرید آلیاژی در کنار هم باشند. اما باید توجه کنیم که شمش فولادی 5sp چیست ؟ و چه تفاوتی با شمش فولادی 3sp دارد؟

    اما نباید از یاد ببریم که تفاوت‌هایی در میان این دو آلیاژ، باعث ایجاد برخی تمایزها در خصوصیات مکانیکی آن‌ها شده است؛ در نتیجه، تولیدکنندگان مقاطع فولادی در زمان ساخت یک محصول خاص، با درنظرگرفتن ویژگی‌های موردنظرشان از محصول نهایی، اقدام به خرید یکی از این دو آلیاژ می‌کنند.

    اگر بخواهیم به شکل مختصر تفاوت این دو محصول را بیان کنیم، اول باید دریابیم شمش فولادی 5sp چیست ؟ در جواب این سوال باید بگوییم که درصد کربن موجود در آلیاژ 3SP تا حدودی کمتر از درصد کربن موجود در شمش 5sp است؛ این مسئله باعث می‌شود که شمش 3SP از جهت انعطاف‌پذیری و خاصیت‌های جوشکاری تا حدودی از محصول دیگر پیشی بگیرد و به سبب همین ویژگی‌ها، برای تولید دستهٔ خاصی از محصولات فولادی به کار برود.

    قیمت شمش آهن

    ابتدا باید بدانیم عوامل تاثیرگذار بر قیمت شمش فولادی 5sp چیست ؟ شمش از مهمترین مقاطع فولادی میباشد که بر قیمت گذاری کالاهای دیگر تاثیر فراوانی دارد، مهمترین عوامل که بر قیمت شمش فولادی تاثیر گزار میباشد عبارتند از:

    • قیمت سنگ آهن
    • قیمت جهانی نفت
    • هزینه حمل و نقل
    • قیمت ضایعات
    • میزان عرضه و تقاضا
    • نرخ ارز سازنده محصول
    • بازار جهانی

    انواع مختلف شمش فولادی در بازار بورس خرید و فروش میگردد و جزء بهترین کالاها برای معاملات در بورس میباشد.

    سخن پایانی

    شمش فولادی 5sp چیست ؟ شمش 5SP یک نوع شمش فولادی به‌حساب می‌آید که در یکی از سه شکل بیلت، بلوم و اسلب به بازار عرضه می‌شود؛ این آلیاژ دارای عناصر شیمیایی و ویژگی‌های مکانیکی متفاوتی در مقایسه با سایر آلیاژهای به‌کاررفته در شمش‌های فلزی است؛ در نتیجه، همین مسائل می‌تواند پایهٔ شناخت تفاوت شمش 5SP و 3SP یا سایر گریدها به‌حساب بیایند.

    نظر شما