میلگرد کلاف چیست؟ معرفی میلگرد کلاف و انواع آن

میلگرد کلاف چیست؟ معرفی میلگرد کلاف و انواع آن
فهرست مطالب

    میلگردها در دو نوع شاخه‌ها و کلاف تولید می‌شوند. نوع شاخه‌ای این مقاطع فولادی ۱۲ متر طول دارند و نوع کلافی آن‌ها بیشتر از ۱۲ متر است. کارخانه‌های مختلف طول‌های مختلفی را برای کلاف‌های میلگرد خود در نظر می‌گیرند. در این مقاله توضیح می‌دهیم میلگرد کلاف چیست و چه کاربردهایی در صنعت و ساختمان‌سازی دارد؛ همچنین ویژگی‌های این مقاطع فولادی را بررسی می‌کنیم و در نهایت توضیحاتی درباره قیمت میلگرد کلاف ساده و آجدار ارائه می‌دهیم.

    میلگرد کلاف چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

    میلگرد کلاف مانند میلگردهای شاخه‌ای در سایزهای مختلف و به دو شکل آجدار و ساده تولید می‌شود. این محصولات به جای اینکه در شاخه‌های ۱۲ متری به بازار عرضه شوند، طول بیشتری دارند و به صورت کلاف در هم پیچیده به فروش می‌رسند. به جز طول، سایر مشخصات فنی این محصولات با میلگردهای متداولی که می‌شناسیم، شباهت دارد. به همین دلیل قیمت میلگرد و قیمت میلگرد کلاف معمولا نوسان‌های مشابهی را تجربه می‌کنند.

    انواع میلگرد کلاف

    این دسته از مقاطع فولادی در دو نوع ساده و آجدار تولید می‌شوند. قیمت میلگرد کلاف آجدار نسبت به نوع ساده این محصولات بالاتر است و کاربرد بیشتری هم در بازار دارد.
    کارخانه‌ها میلگردهای کلاف ساده را در سایزهای ۵.۵ تا ۸ (مفتول یا وایر) و ۱۰ تا ۱۲ تولید می‌کنند. همچنین در صورت سفارش مشتریان، امکان تولید این مقاطع ساده در سایزهای بزرگ‌تر (تا ۱۶ میلی‌متر) را دارند. از آنجایی که کاربرد مقاطع کلافی سایز ۱۲ تا ۱۶ در بازار کم‌تر است، تنها به صورت سفارشی برای مشتریان تولید می‌شود. مقاطع کلاف ساده با نشان RST34 شناخته می‌شوند.
    میلگرد کلاف آجدار مانند نوع شاخه‌ای این محصولات در سایزهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. نوع آج‌های این مقاطع فولادی معمولا مطابق با استاندارد A2 و A3 است. با وجود اینکه کارخانه‌ها این مقاطع را در سایزهای مختلف تولید می‌کنند، اما در بین این مقاطع هم سایزهای کوچک‌تر (۸ تا ۱۲) کاربرد بیشتری دارد.

    مشخصات فنی میلگرد کلاف چیست؟

    مشخصات فنی میلگردهای کلاف شبیه به مقاطع فولادی معمولی است که عبارتند از:

    • استاندارد A1 تا A3 (ساده یا آجدار بودن میلگرد)
    • سایز
    • وزن

    میلگردهای کلاف ظریف (سایزهای ۵.۵ تا ۸) به عنوان مفتول یا وایر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات مشخصه فنی دیگری به عنوان «درصد کربن» دارند. مفتول‌های کم کربن کشش‌پذیری بیشتری دارند،‌ جوشکاری آن‌ها ساده‌تر است، چکش‌خوارتر هستند و با فرایند نورد سرد تولید می‌شوند. مفتول‌های پر کربن انعطاف کم‌تری دارند، اما مقاوم‌تر هستند. دسته سومی از مفتول‌ها نیز با فولاد جوشان یا نیمه‌آرام تولید می‌شوند و برای تولید سیم‌های جوش و الکترود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    کاربردهای میلگرد کلاف در صنعت و ساختمان‌سازی

    میلگردهای شاخه‌ای معمولا در ساخت‌وساز و عمران برای افزایش مقاومت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند و در سایر صنایع کاربرد کم‌تری دارند، اما نوع کلافی این محصولات در صنایع مختلف هم کاربردی هستند.
    در ادامه بررسی می‌کنیم کاربردهای میلگرد کلاف چیست؟

    • افزایش مقاومت کششی و برشی سازه‌های بتنی بزرگ مانند پل‌ها
    • افزایش مقاومت دیوارها و ستون‌ها
    • استفاده در نصب و محافظت از سازه‌های گازی
    • تولید سیم بکسل
    • ساخت دکل‌های برق و سیم‌کشی آن‌ها
    • تولید پیچ و مهره
    • تولید قطعات خودرو مانند فنر یا سوپاپ
    • ساخت تجهیزات تراشکاری و جوشکاری
    • تولید زنجیر
    • کاربرد در ساخت خرپا و تیرچه
    • کاربرد در صنایع فولاد زیردستی و فولاد تبدیلی

    علاوه بر موارد بالا، کلاف‌های مفتولی در کاربردهایی مثل ساخت فنر، توری و سیم خاردار، سازه‌های از پیش تنیده یا سیم پیانو هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    روش تولید و انبار کردن میلگرد کلاف

    میلگردهای کلاف معمولا به روش نورد گرم تولید می‌شوند و متریال اولیه‌ای که برای تولید آن‌ها به کار می‌رود، شمش فولاد است. برای تولید این مقاطع فولادی، ابتدا شمش‌ها را در کوره حرارت می‌دهند. بعد از آن چند بار از غلتک‌ عبور می‌دهند و در نهایت فرم آج مورد نظر (با توجه به استاندارد A2 یا A3) را روی آن ایجاد می‌کنند. در مرحله بعدی، میلگردهای کلاف وارد واحد خنک‌کننده می‌شوند. در نهایت به حالت کلاف در می‌آیند و به فروش می‌رسند.
    روش نگهداری از میلگرد کلاف با میلگرد شاخه‌ای فرق دارد. کلاف‌ها معمولا روی زمین قرار نمی‌گیرند و روی خرک‌های چوبی گذاشته می‌شوند تا رطوبت سطح زمین باعث زنگ زدگی آن‌ها نشود و گرد و خاک نگیرند. برای حمل و نقل نیز بهتر است مقاطع فولادی روی خرک‌های چوبی قرار بگیرند و با کف کانتینر تماس نداشته باشند. به یاد داشته باشید که استفاده از پوشش نایلون چه در انبار،‌ چه در حمل و نقل احتمال زنگ‌زدگی میلگردها را افزایش می‌دهد.
    برای استفاده از این محصولات فولادی نیز ابتدا باید کلاف را با استفاده از دستگاه‌های مخصوص از هم باز کرد و بعد از جدا کردن مقدار مورد نیاز برای کاربرد مورد نظر، آن را با دستگاه مخصوص برش داد.

    تولیدکننده‌های میلگرد کلاف در ایران

    بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد، خط تولیدشان را تنها به مقاطع شاخه‌ای اختصاص داده‌اند. به همین دلیل اگر به نوع کلافی میلگرد نیاز دارید، باید با کارخانه‌های تولیدکننده این محصول آشنا باشید. در ادامه لیست این کارخانه‌ها را ارائه می‌دهیم.

    • کارخانه ذوب آهن اصفهان
    • شرکت فولاد نطنز
    • کارخانه تولید میلگرد امیرکبیر کاشان
    • کارخانه احرامیان یزد
    • مجتمع فولاد الیگودرز
    • کارخانه پرشین فولاد آریا ابهر
    • کارخانه نورد کوثر اهواز

    قیمت میلگرد کلاف

    قیمت میلگرد کلاف بر اساس مشخصات فنی، شرایط بازار و میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. به طور کلی میزان نوسان‌های قیمت میلگرد کلاف نسبت به میلگردهای معمولی کم‌تر است؛ زیرا کاربرد کم‌تری در بازار دارند و معمولا عرضه و تقاضایشان در سطح تعادل است. البته عواملی مثل نوسان قیمت ارز، تورم یا تغییرات قیمت آهن و فولاد نیز روی نرخ میلگرد کلاف تأثیر دارند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید میلگردهای کلاف سایزهای ۵.۵ تا ۸ میلی‌متر در دسته مفتول‌ها قرار می‌گیرند و نرخ آن‌ها به قیمت مفتول وابسته است.
    قیمت میلگردهای کلاف بر اساس هر کیلوگرم تعیین می‌شود. بنابراین ابتدا باید با توجه به سایز محصول مورد نظرتان مشخص کنید وزن هر متر از آن چقدر است. سپس طول کلافی که خریداری کرده‌اید را اندازه‌گیری کنید تا در نهایت امکان محاسبه قیمت وجود داشته باشد. اگر به اطلاعات بیشتری درباره قیمت میلگرد کلاف یا قیمت مفتول نیاز دارید، با شماره ۷۴۴۸۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

    سخن پایانی

    در این مقاله توضیح دادیم میلگرد کلاف چیست و چه کاربردهایی دارد. میلگرد کلاف معمولا به عنوان متریال در سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجموعه فولادسل انواع میلگرد کلاف ساده و آجدار را عرضه می‌کند. این مجموعه به عنوان نماینده فروش بسیاری از برندهای معتبر فولاد در ایران است و محصولات آن‌ها را در انبار موجود دارد؛ به همین دلیل می‌تواند مقاطع فولادی مورد نیازتان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برایتان ارسال کند.
    برای ثبت سفارش میلگرد کلاف از فولادسل هم می‌توانید با شماره ۷۴۴۸۶-۰۲۱ تماس بگیرید و هم می‌توانید روی گزینه «استعلام سریع قیمت» در گوشه بالای سمت چپ سایت کلیک کنید. بعد از ورود شماره تماس و محصولی که به آن نیاز دارید، کارشناسان فولادسل به سرعت با شما تماس می‌گیرند و سفارشتان را دریافت می‌کنند.

    نظر شما