روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان چیست؟

روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان چیست؟
فهرست مطالب

    به فرآیند افزایش مقاومت اجزای سازه در برابر حمل بارهای اضافی، مقاوم سازی ساختمان می‌گویند. مقاوم‌سازی نوین، امروزه در کشور برای ساختمان‌های قدیمی که دچار آسیب دیدگی هستند، یا برای ساختمان‌های نوساز جهت ایجاد استحکام و دوام بالا در برابر زلزله انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای افزایش استحکام ساختمان وجود دارد، که در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مهمترین روش‌های مقاوم‌سازی سازه بپردازیم. با ما همراه باشید.

    مقاوم‌ سازی ساختمان چیست؟

    کشور ما از جمله کشورهایی است که با انواع حوادث و بلایای طبیعی مقابله کرده و ما هر سال شاهد حوادثی از جمله سیل، طوفان، زلزله و… بودیم. همه این نیروها و عوامل طبیعی، خسارات بسیاری به جان افراد زدند که برای مقابله و مقاومت در برابر آن‌ها باید تلاش کنیم سازه‌های ایمن‌تری بسازیم.

    به‌طور کلی به فرآیندی که در آن عملکرد عناصر مختلف سازه در برابر بارهای وارده بهبود می‌یابد و یا تحمل بارهای اضافی افزایش پیدا می‌کند، مقاوم‌سازی ساختمان می‌گویند. شما با اعمال ساختار مقاوم سازی ساختمان خطرات احتمالی را تا درصد زیادی کاهش می‌دهید. این فرآیند به استحکام و طول عمر همه اجزای موجود در ساختمان کمک می‌کند. از اصلی‌ترین اهداف مقاوم‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • تضمین ایمنی و کاهش خطرات احتمالی
    • افزایش دوام سازه
    • تغییر کاربری سازه و تطبیق با نیازهای جدید
    • مقاوم‌سازی لرزه‌ای
    • حفظ ارزش‌های فرهنگی و تاریخی
    • مقرون به‌صرفه بودن

    مقاوم سازی ساختمان

    انواع روش‌های مقاوم سازی ساختمان

    درکل انتخاب روش یا متد برای مقاوم‌سازی ساختمان بستگی به نوع اسکلت و کاربری سازه دارد. پارامترهایی مثل مقدار مقاومت مورد نیاز ساختمان، شرایط اقتصادی، زمان موجود برای تعمیرات و… در انتخاب روش مقاوم‌سازی تاثیرگذار هستند. در ادامه رایج‌ترین روش‌ها و مصالح مورد نیاز بالا بردن مقاومت سازه را برایتان شرح می‌دهیم.

    دیوار برشی

    یکی از روش‌های مقاوم سازی ساختمان، استفاده از دیوار برشی است. این دیوارها در هنگام زلزله، تغییر شکل اعضای ساختمان را کم می‌کنند و از خسارت به اجزای دیگر سازه جلوگیری می‌کنند. دیوار برشی علاوه بر افزایش انعطاف‌پذیری ساختمان، مقاومت و سختی آن را نیز بیشتر می‌کند.

    دیوار برشی زمانی به کار می‌رود که تیرها و ستون‌های سازه قابلیت تحمل بار را دارند، اما در برابر زلزله آسیب‌پذیر هستند. با افزودن دو تا چهار دیوار برشی، نیروهای زلزله جذب می‌شوند و فشار کمتری به ستون‌ها و تیرهای بتنی وارد می‌شود. این کار از تغییر شکل تیر و ستون جلوگیری می‌کند.

    باید توجه داشت که دیوارهای برشی سنگین و سخت هستند و نیروی زیادی به فونداسیون وارد می‌کنند. بنابراین، قبل از اجرای دیوار برشی، آماده‌سازی فونداسیون ضروری است.

    دیوار برشی - بادبند

    بادبند

    افزودن بادبندهای بتنی یا فولادی به ساختمان‌های بتنی، راهی برای افزایش مقاومت آنها در برابر بارهای جانبی است و از بادبندهای نوع X و K نیز می‌توان استفاده کرد. با این حال، مشکلاتی مانند اتصال این بادبندها به سازه موجود و تأثیرات نامطلوب بر طراحی معماری از معایب این روش محسوب می‌شوند.

    وال پست

    اجرای وال پست در سازه یکی از بهترین راه‌های مقاوم سازی سازه‌های فولادی است. این المان به‌وسیله درگیر کردن دیوار با اسکلت، کمک می‌کند عملکرد دیوار یکپارچه شود و مقاومت آن افزایش یابد. ساخت دیوار تیغه‌ای، ساختمان را در مقابل بارهای جانبی مثل زلزله حفظ، و از فروپاشی دیوار جلوگیری می‌کند.

    میلگرد بستر

    یکی دیگر از ابزارهای حائز اهمیت در ساخت و ساز و مقاوم سازی دیوارهای ساختمان، میلگرد بستر است. این محصول از مفتول‌های فولادی درست می‌شود و به‌شکل نردبانی اجرا و به هم جوش داده می‌شوند. میلگرد بستر یک محصول برای تقویت دیوارهای آجری، سفالی و دیگر دیوارهای باربر و غیرباربر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مقاومت ساختمان را در مقابل زلزله، باد و دیگر نیروهای جانبی افزایش پیدا کند. روی میلگردهای بستر یک پوشش گالوانیزه می‌آید تا برابر فرسایش و رطوب از خود دوام کافی نشان دهند.

    استفاده از میلگرد بستر در دیوار سازه باعث بهتر شدن عملکرد ساختمان می‌شود. این محصولات با بالا بردن مقاومت کششی ملات، یکپارچگی دیوار را تضمین می‌کند و از ترک‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. در ضمن میلگرد بستر نقش حائز اهمیتی در کاهش جابه‌جایی‌های حاصل از نیروی زلزله دارد و بدین ترتیب خسارات مالی و جانی را به‌طرز چشمگیری کم می‌کند.

    میلگرد بستر - شناژ قائم

    شناژ قائم

    در حوزه مهندسی شناژ قائم یا عمودی مثل اسکلت، وظایف حیاتی برعهده دارد. این عنصر ساختمانی عمود، بارهای سنگین را تحمل می‌کند و آن‌ها را به فونداسیون و زمین انتقال می‌دهد، به همین ترتیب از فروپاشی سازه جلوگیری می‌کند.

    شناژ قائم در ساختمان‌های مختلفی اعم از مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی به‌کار می‌روند و نقش حائز اهمیتی در پایداری سازه دارند. شناژهای عمودی با انتقال بار از طبقات بالایی به فونداسیون، از تجمع بار در مناطق خاص و ایجاد تنش جلوگیری می‌کنند. در ضمن شناژها قادر هستند تا در برابر نیروهای جانبی مقاومت کنند و دوام سازه را افزایش دهند.

    ژاکت فولادی

    یک روش بسیار مناسب برای افزایش مقومت عناصری مثل تیرها، ستون و دال‌های سازه، ژاکت فولادی است. این محصول یک فشار محیطی مناسب فراهم می‌کند تا مقاومت بتن و شکل‌پذیری المان‌های مختلف سازه بهبود پیدا کند.

    هدف از اجرای ژاکت فولادی افزایش مقاومت برشی، فشاری و خمشی است و برای اجرای آن از ورق‌های فولادی به شکل‌های مختلف مثل دورپیچ یا نواری و به‌وسیله جوش، پیچ، مهره و چسب اپوکسی در مناطقی که ضعیف‌تر هستند، استفاده می‌کنند. درضمن می‌توانید با خیال آسوده از این روش برای مقاوم سازی ساختمان استفاده کنید چرا که تاثیری در وزن ساختمان ندارد.

    ژاکت بتنی - ژاکت فولادی

    ژاکت بتنی

    اعمال روکش بتنی برای تقویت ستون‌ها از کاربردهای اصلی ژاکت بتنی است. اغلب ژاکت بتنی در ستون‌هایی اعمال می‌شوند که خرابی‌های آن زیاد باشد. پس از اجرای ژاکت بتنی مقاومت برشی، خمشی و شکل‌پذیری ستون به‌طرز چشمگیری بهبود پیدا می‌کند.

    پیش از هرچیزی نیاز است میزان آسیب‌پذیری در برابر زمین لرزه چک شود و بعد از آن شبکه‌ای از میلگردها روی ستون بیایند و در آخر بتن‌ریزی صورت گیرد.

    دال‌های بتنی

    دال بتنی یک سطح افقی است که در آن بتن به‌شکل یکپارچه و بدون درز اجرا می‌شود. امکان دارد این دال‌ها با محصولات فولادی مثل میلگرد هم ترکیب شوند تا مقاومت سقف افزایش یابد. به‌طول کلی دال‌ها بتنی هنگام ساخت سقف و یا کف ساختمان به‌کار می‌روند.

    دال بتنی به مقاوم سازی ساختمان کمک می‌کند چرا که نیروهای وارده را به‌شکل یکنواخت پخش کرده و سپس به تیرها و ستون‌ها انتقال می‌دهد. همچنین دال بتنی در برابر فشار و آتش بسیار مقاوم است و لرزش و ارتعاشات را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد، بدین ترتیب سازه ایمن‌تر و پایدارتر می‌شود.

    دال بتنی

    دال‌های فلزی

    دال فلزی یا فولادی مانند دال بتنی سطح افقی دارد و در سقف و کف با فلزاتی مثل فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شود و اغلب تیرک‌ها و پروفیل‌های فلزی را شامل می‌شود. دال‌های فلزی نسبت به نوع بتنی سبک‌تر هستند و نصب راحت‌تری دارند. کاربرد این دال در سازه‌‌های مدرن و سبک بوده است.

    دال‌های فلزی به مقاوم‌سازی ساختمان کمک زیادی می‌کنند چرا که فولاد از قدرت کششی و خمشی بالایی برخوردار است و بارهای سنگین را نیز تحمل می‌کند. همچنین در سازه‌هایی که باید سریع ساخته شوند، از دال‌های فلزی می‌کنند. در کل می‌توان گفت که دال‌های فولادی به افزایش پایداری و ایمنی سازه کمک می‌کنند و باعث می‌شوند که تغییرات محیط را بدون هیچ خسارتی از سر بگذرانند.

    اضافه کردن ورق‌های فولادی به تیر

    در پروسه اضافه کردن ورق‌های فولادی به تیر، ورق‌ها به‌شکل موازی با جان تیر جوش داده می‌شوند. این ورق‌های فولادی موجب بیشتر شدن سطح مقطع تیر می‌شوند و مقاومت خمشی تیر را بهبود می‌دهند. پوشش‌هایی مثل رنگ‌های خاص، روغن‌ها، گریس و مواد ضدخوردگی از تماس مستقیم تیر‌ها با نم و خورنده جلوگیری می‌کند. این راه مقاومت خمشی تیر را افزایش می‌دهد و در صورت استفاده از روکش‌ها وزن تیر افزایش و فضای مفید سازه کاهش پبدا می‌کند.

    جمع‌بندی مقاوم سازی ساختمان

    در پایان، می‌توان گفت که مقاوم سازی ساختمان‌ها با استفاده از مقاطع فولادی نه تنها یک راه‌حل کارآمد برای افزایش ایمنی و پایداری سازه‌ها در برابر نیروهای طبیعی مانند زلزله است، بلکه به دلیل مزایایی همچون سرعت اجرا، قابلیت تطبیق با طرح‌های مختلف و مقاومت بالا در برابر بارهای سنگین، انتخابی هوشمندانه و مدرن محسوب می‌شود. با وجود چالش‌های احتمالی مثل هزینه‌های اولیه و نیاز به مراقبت‌های ویژه در برابر زنگ‌زدگی، مزایای طولانی‌مدت این روش از لحاظ اقتصادی و ایمنی، ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. در نهایت، به‌کارگیری مقاطع فولادی در مقاوم سازی ساختمان می‌تواند به ایجاد بناهایی ایمن‌تر، پایدارتر و بادوام‌تر منجر شود، که این امر در ارتقاء کیفیت زندگی و حفاظت از سرمایه‌های انسانی و مادی بسیار حائز اهمیت است. اگر نیاز به استعلام قیمت میلگرد و یا دیگر مقاطع فولادی داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در فولادسل در ارتباط باشید.

    سوالات متداول
    چه زمانی باید به مقاوم‌سازی ساختمان فکر کرد؟
    در مواردی مثل تغییر کاربری ساختمان، افزودن به طبقات، تشخیص ضعف‌های سازه‌ای بعد از بازرسی، یا در صورت وقوع زلزله‌های اخیر و نگرانی از مقاومت، باید به مقاوم‌سازی ساختمان فکر کرد. همچنین، ساختمان‌های قدیمی که بر اساس استانداردهای جدید ساخته نشده‌اند نیز به مقاوم‌سازی نیاز دارند.
    آیا مقاوم‌سازی با مقاطع فولادی هزینه‌بر است؟
    هزینه مقاوم‌سازی با مقاطع فولادی امکان دارد بالاتر از دیگر روش‌ها باشد، ولی در بلند مدت به‌خاطر کاهش خطرات و خسارات، افزایش ایمنی و طول عمر سازه، این هزینه‌ها توجیه‌پذیر هستند. همچنین، سرعت اجرای این روش می‌تواند هزینه‌های جانبی را کمتر کند.
    چه چالش‌هایی در استفاده از مقاطع فولادی وجود دارد؟
    از جمله چالش‌ها می‌توان به هزینه‌های اولیه نسبتاً بالا، نیاز به حفاظت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، و طراحی دقیق برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در سازه اشاره کرد. با این حال، با مدیریت مناسب این چالش‌ها، می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت.
    نظر شما