ورق فلاشینگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ورق فلاشینگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟
فهرست مطالب

    زمانی که از ساندویچ پانل برای پوشش‌دهی سقف یا دیواره‌ها استفاده می‌کنیم، بخش‌های حاشیه‌ای کار بدون هیچ پوششی باقی می‌مانند؛ این درزها باعث می‌شوند که رطوبت، گردوغبار و آب وارد قسمت‌های داخلی پوشش شوند و به دیوار یا سایر تجهیزات آسیب بزنند؛ به همین دلیل، از ورق فلاشینگ برای پوشش چنین بخش‌هایی استفاده می‌شود. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا این محصول را به شکل کامل بررسی کنیم، نحوهٔ تولید آن را بیان نماییم و به کاربردها و انواع آن بپردازیم.

    ورق فلاشینگ چیست؟

    این قطعهٔ کاربردی که با نام گاتر نیز شناخته می‌شود، در واقع یک نوع ورق فولادی است که با دستگاه‌های برش و خم‌کاری به اَشکال گوناگونی در می‌آید. ورق فلاشینگ به‌طورکلی برای پوشش‌دهی حفره‌ها و درزهایی طراحی شده که پس از استفاده از ساندویچ پانل‌های سقفی، دیواری به وجود می‌آید. این محصول باتوجه‌به ویژگی‌های تولیدی خود، مقاومت مطلوبی در برابر انواع عوامل آسیب‌زا مانند باران، آب، اکسیژن و رطوبت دارد و به‌خوبی از پوشش بیرونی سقف محافظت می‌کند.

    گاتر در ضخامت‌ها، ابعاد، متریال و تعداد لبه‌های متفاوتی تولید می‌شود و هرکدام از این محصولات، در قسمت خاصی از پروژه‌های پوشش‌دهی به کار می‌روند؛ جالب است بدانید که این محصول از جهت نوع کاربرد نیز به دسته‌های خاصی قرار می‌گیرد.

    ورق فلاشینگ

    کاربردهای ورق فلاشینگ چیست؟

    این پروفیل فلزی یکی از برجسته‌ترین و پرکاربردترین مقاطع در پوشش‌دهی و عایق‌کاری قسمت‌های گوناگونی از ساندویچ پانل سقف و دیوار، زیره تاج و تیزه تاج، قرنیز پنجره و سقف است؛ توجه داشته باشید که این مقطع فلزی مقاومت زیادی هم در برابر رطوبت و مایعات دارد و همین مسئله باعث می‌شود که علاوه بر پوشش‌دهی، از سازه در مقابل این تهدیدها و آسیب‌ها محافظت کند.

    افزون بر این دو مورد، ورق فلاشینگ فلزی دارای کاربردهای دیگری هم هست که بخشی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

    _ پنهان کردن یا استتار کردن درزها و شکاف‌هایی که در قسمت میانی دو قطعهٔ فلزی ایجاد شده است؛

    _ جلوگیری از ورود هوا، آب و گردوغبار به داخل سازه‌ها و ایجاد یک محیط غیرقابل‌نفوذ؛

    _ زیباتر کردن سقف، پنجره و حاشیهٔ دیوارها در سازه‌های فلزی یا آن دسته از سازه‌ها که پوشش فلزی دارد.

    کاربرد ورق فلاشینگ

    گاتر چگونه تولید می‌شود؟

    صفر تا صد تولید پروفیل‌های مخصوص عایق‌کاری بسیار ساده است و در سریع‌ترین زمان ممکن اتفاق می‌افتد. برای تولید این ورق لازم است که در قدم اول، متریال فلاشینگ از میان گزینه‌های موجود (گالوانیزه، سیاه و آلومینیومی) به همراه ضخامت موردنیاز، انتخاب شود و پس از آن، ورق انتخابی بر اساس ابعاد و سایز درخواستی به تکنسین‌های برش و خمش تولید داده شود؛ این گروه از متخصصان با استفاده از دستگاه‌های مخصوص برش‌کاری را انجام می‌دهند و پس از آن، ورق را برای استفاده در دستگاه‌های خم‌کاری آماده می‌کنند. این دستگاه‌ها قادرند که خم‌های نیم‌دایره، 30، 45 و 90 درجه در ورق ایجاد کنند و در نهایت، یک فلاشینگ فلزی ایده‌آل تولید کنند.

    انواع ظاهری ورق فلاشینگ چیست

    گاتر در واقع یک نوع پروفیل است که در اَشکال هندسی متفاوتی تولید می‌شود تا پاسخ‌گوی نیازهای متعدد باشد؛ این مقطع فلزی پرکاربرد، از جهت تعداد لبه و ابعاد هم به انواع گوناگونی قابل تقسیم‌بندی است.

    گاتر از نظر شکل ظاهری و کاربردهای کلی، به مدل‌های زیر تقسیم می‌شود:

    گاتر نبشی

    شکل ظاهری این محصول مانند حرف لاتین L است و به دو زیرگروه بیرون و داخلی تقسیم می‌شود. کاربرد اصلی گاتر نبشی همان‌طور که از شکل ظاهری آن هم مشخص است، برای متصل کردن پوشش دیوار و سقف به یکدیگر است؛ در این صورت، عایق‌بندی به شکل کامل انجام می‌شود و امکان عبور رطوبت به داخل سازه به حداقل می‌رسد.

    نبشی‌هایی که برای استفاده در قسمت بیرونی ساختمان تولید می‌شوند، باید از جنس ورق گالوانیزه باشند تا در شرایط آب‌وهوایی گوناگون دچار زنگ‌زدگی و آسیب‌های شیمیایی دیگر نشوند. این مقاطع درصورتی‌که به‌خوبی پوشش‌دهی شوند، بسیار بادوام هستند و عمر طولانی‌ای خواهند داشت.

    انواع ورق فلاشینگ

    گاتر U

    این پروفیل نیز همان‌طور که از نام آن مشکل است، به شکل حرف U تولید می‌شود و دارای دو لبهٔ موازی است. برجسته‌ترین کاربرد این مدل از ورق فلاشینگ، در پوشش‌دهی ساندویچ پانل‌های سقفی است تا به شکل کامل عایق شوند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که قسمت آبریز سقف باید با گاتر سه لبه عایق‌بندی شود و امکان استفاده از گاتر U در این قسمت وجود ندارد.

    جالب است بدانید که این محصول دارای چهار زاویهٔ کلی است؛ دو عدد در کف کار و دو عدد هم در لبه‌های مقطع که رو به داخل هستند؛ همهٔ این زاویه‌ها باید به شکل 90 درجه باشند تا استحکام کلی پروفیل تضمین شود و لبه‌های آن به شکل لرزان به سمت داخل و خارج محصول حرکت نکنند. همچنین، این زاویه‌ها در سهولت نصف گاتر نیز تأثیر چشمگیری دارند.

    گفتنی است که قیمت فلاشینگ نما U تا حدودی بیشتر از سایر این محصولات است، چراکه زمان ساخت آن بیشتر است و تکنسین باید با دقت و حساسیت بیشتری، آن را مونتاژ کند.

    گاتر سه پله

    این پروفیل به شکل حرف Z لاتین است و به شکل اختصاصی برای پوشش‌دهی قسمت جلویی آبریز سقف تولید می‌شود؛ طراحی این محصول به شکلی بوده است که علاوه بر مقاومت در برابر مایعات، استحکام مطلوبی در برابر آسیب‌های فیزیکی دارد و به‌عنوان قطعه‌ای ایمن به کار گرفته می‌شود. این محصول فرایند عایق‌کاری را به شکل مناسبی تکمیل می‌کند.

    گفتنی است که این محصول نیز مانند گاتر U با زوایای 90 درجه ساخته می‌شود و دو لبهٔ کوچک هم در آن تعبیه شده که از جهت ظاهری، چشم‌نواز بشود. گفتنی است که این محصول در ابعاد، ضخامت‌ها و سایزهای گوناگونی قابلیت سفارشی‌سازی دارد.

    گاتر تاج

    این دسته از مقاطع فولادی برای استفاده در تیزه یا تاج سوله‌ها یا سایر ساختمان‌هایی که با سقف فلزی پوشش‌دهی شده‌اند، به کار می‌رود. وظیفهٔ اصلی این محصول، پوشش‌دهی آن بخش از لبه‌ها است که در مرکز سقف از دو طرف به یکدیگر نزدیک شده‌اند. نحوه نصب فلاشینگ تاج به این شکل است که با قراردادن این پروفیل در نقطهٔ مرکزی سقف سازه، فرایند عایق‌کاری سقف تکمیل می‌شود و امکان ورود رطوبت به داخل سوله، به حداقل می‌رسد. جالب است بدانید که علاوه بر یک مقطع فولادی، از دو قطعهٔ فلاشینگ زیره تاج و فوم مخصوص درزگیری نیز در این محصول استفاده می‌شود تا عملکرد آن کامل شود.

    انواع آلیاژی ورق فلاشینگ چیست؟

    در بخش قبلی تلاش کردیم تا انواع گاتر موجود در بازار را بر مبنای تعداد زاویه و شکل ظاهری معرفی کنیم؛ در ادامه، خالی‌ازلطف نیست اگر برای آشنایی بیشتر با این محصول، متریال فلاشینگ را هم موردبحث قرار دهیم. معمولاً از سه ورق فولادی گالوانیزه، سیاه و آلومینیوم در ساخت گاتر استفاده می‌شود. در ادامه، هرکدام از این سه محصول را معرفی می‌کنیم و اطلاعاتی دربارهٔ مقاطع فلزی تولیدشده با آن‌ها به دست می‌دهیم.

    ورق گالوانیزه:

    این محصول یکی از انواع فولادهای مقاوم در برابر رطوبت به‌حساب می‌آید؛ علت اصلی مقاومت مدل گالوانیزه این محصول در برابر رطوبت، پوشش عنصر روی است که بر سطح بیرونی این ورق قرار گرفته است. این محصول پس از آنکه از خط تولید خارج می‌شود، به شکل کامل روی‌اندود می‌شود و همین مسئله موجب افزایش مقاومت آن در برابر عوامل خورنده می‌شود. اگر قصد دارید که برای پوشش پانل‌های سقف بیرونی از گاتر استفاده کنید، توصیه می‌کنیم که حتماً جنس گالوانیزه را انتخاب کنید، چراکه محصولاتی که در جنس‌های دیگر تولید می‌شوند، دچار زنگ‌زدگی می‌شوند.

    گفتن این نکته نیز خالی‌ازلطف نیست که قیمت فلاشینگ نما از جنس گالوانیزه در ضخامت‌های بیشتر از یک میلی‌متر، بیشتر از آن محصولاتی است که در جنس‌های غیر گالوانیزه تولید می‌شوند.

    ورق سیاه:

    آن دسته از تولیداتی که با استفاده از نورد گرم ساخته می‌شوند، با نام ورق سیاه یا نورد گرم شناخته می‌شوند؛ این محصولات به سبب ویژگی‌های فیزیکی و فنی خود، مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های بیرونی دارند اما در مواجهه با رطوبت و مایعات دچار اکسید آهن می‌شوند. البته دانستن این نکته نیز خالی‌ازلطف نیست که در برخی موارد، ورق سیاه با رنگ‌های اپوکسی یا الکترواستاتیک رنگ‌آمیزی می‌شود و یک مقاومت نسبی در برابر اکسید آهن پیدا می‌کند اما در کل، گزینهٔ مناسبی برای موقعیت‌های مرطوب نیست.

    استفاده از ورق فلاشینگ

    ورق آلومینیوم:

    آلومینیوم یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در ساخت ورق فلاشینگ پنجره و سقف کاربرد زیادی دارد. نکته‌ای که استفاده از جنس آلومینیوم را بیشتر می‌کند، وزن سبک این آلیاژ فلزی و قابلیت شگفت‌انگیز آن برای انعطاف و شکل‌دهی است. این مسائل باعث می‌شوند که گاترهای تولیدشده با این جنس، از جهت دقت ابعادی و وزن کلی بسیار ایده‌آل‌تر از انواع فلاشینگ فلزی بشوند.

    البته این مسئله را هم نباید فراموش کنیم که محصولات تولید شده با آلومینیوم از جهت قیمت، مقداری گران‌تر سایر انواع این محصول است و همین مسئله در ابعاد بالا، باعث به‌وجودآمدن اختلاف قیمت‌های زیاد و تعیین‌کننده می‌شود.

    مزایای ورق فلاشینگ

    ورق فلاشینگ با دارا بودن مزایای متعدد، به عنوان یک عنصر حیاتی در ساختمان‌ها شناخته می‌شود. از مهمترین مزایا، پوشش مناسب قسمت‌های تیز و لبه‌های ساندویچ پانل است که به تقویت کارایی آنها می‌پردازد. این ورق‌ها به عنوان یک لایه حائل، سازه را در برابر ورود آب و رطوبت محافظت می‌کنند و از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل سازه جلوگیری می‌کنند. استفاده از فلاشینگ یا گاتر نیز از مزایای ورق فلاشینگ است که جلوی پیچیدن باد و صداهای ناشی از وزیدن باد در سازه را می‌گیرد، و این دراز مدت باعث حفظ پوسته بیرونی ساختمان و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از وزش باد می‌شود. همچنین، از دیگر مزایا می‌توان به عایق‌بندی رطوبتی ساختمان، عایق صوتی، جلوگیری از ارتعاش و سر و صدای زیاد ساندویچ پانل‌ها، ممانعت از نفوذ گرد و خاک به داخل ساختمان، کمک به زیباتر کردن نمای داخلی و خارجی ساختمان، و کمک به صرفه‌جویی در مصرف انرژی با جلوگیری از نفوذ هوا به ساختمان اشاره کرد. به طور کلی، فلاشینگ به عنوان یک ابزار کارآمد در تأمین ایمنی، عایق‌بندی، و زیبایی ساختمان‌ها ارائه می‌شود.

    نحوه نصب ورق فلاشینگ

    نحوه نصب فلاشینگ

    برای اجرای فلاشینگ ساختمان، ابتدا باید یک بازرسی دقیق از نمای ساختمان انجام شود. این بازدید شامل بررسی دیوارها، درزها، پنجره‌ها و اتصالات سقف‌ها می‌شود. سپس در مرحله دوم، با توجه به نمای ساختمان، عایق مناسب انتخاب می‌شود. در مرحله سوم، زیرسازی سطح با استفاده از ملات ماسه و سیمان انجام می‌شود، و لبه خارجی فلاشینگ از دیوار به اندازه سه تا پنج سانتی‌متر فاصله داشته باشد. در مرحله آخر، قطعات فلاشینگ با استفاده از روش‌های مختلفی همچون چسب آکواریوم، جوش‌کاری، بتونه و رنگ آب بندی متصل می‌شوند. برای نصب فلاشینگ روی دیوار، نکات و استانداردهای موردنیاز را رعایت کرده و جنس دیوار و نوع عایق را با دقت انتخاب کرد. این اقدامات به جلوگیری از نفوذ آب، درزبندی، و زیباسازی نمای ساختمان کمک می‌کنند.

    جمع‌بندی

    گاتر یا فلاشینگ از ورق‌های فلزی (معمولاً فولادی) ساخته می‌شوند و در واقع نوعی پروفیل فلزی هستند که برای عایق‌سازی و پوشش‌دهی قسمت‌های خاصی به کار می‌روند؛ حاشیهٔ ایجاد شده در ساندویچ پانل، تاج سوله‌ها، قرنیز پنجره‌ها و بخش آبریزش سقف، از جمله موقعیت‌هایی است که گاتر برای پوشش آن‌ها ایجاد شده است. جالب است بدانید که این مقطع فلزی در انواع گوناگونی مانند نبشی، U و Z ساخته می‌شود هرکدام در قسمت خاصی به کار گرفته می‌شوند.

    حالا که در حال مطالعهٔ بخش پایانی این مقاله هستید، اجازه بدهید که یکی از فروشندگان آنلاین انواع نبشی و ناودانی را به شما معرفی کنیم؛ فولادسل یک مجموعهٔ باتجربه است که به مدد تیمی متخصص مدیریت می‌شود. کارشناسان این مجموعه آماده‌اند تا در صورت نیاز، شما را در انتخاب نبشی و پروفیل موردنیاز یاری کنند و تک‌تک مراحل انتخاب و نصب این مقاطع را به شما بیاموزند. با کلیک بر روی لینک “لیست قیمت به‌روز نبشی” به صفحهٔ مخصوص این محصول هدایت می‌شوید.

    نظر شما