آشنایی با ناودانی استیل و انواع آن

آشنایی با ناودانی استیل و انواع آن
فهرست مطالب

    شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که ناودانی استیل چیست ؟ ناودانی استیل یک نوع مقطع فولادی باز است که از دو بال و یک جان تشکیل شده؛ این محصول به دلیل اینکه با به کار گیری آلیاژ استیل ضدزنگ تولید می‌شود، از سایر مقاطع فلزی که با ورق‌های نورد گرم و سرد ساخته می‌شود، متمایز است. این دسته از پروفیل‌ها به سبب اینکه مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب دارند، طول عمر بالایی دارند و برای استفاده در موقعیت‌های بیرون از ساختمان، گزینه‌ای بسیار مطلوب‌ هستند.

     در صفحه‌ای که پیش روی شما قرار دارد، علاوه بر مطالعه‌ی یک مقاله‌ی تحلیلی که اطلاعاتی کاربردی درباره‌ی این پروفیل ساختمانی در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌توانید آخرین قیمت ناودانی استیل را هم بررسی کنید. همچنین، از طریق این درگاه قادر هستید که فاکتور خرید خود را تنظیم کنید و با برقراری یک تماس، سفارشتان را به مراحل نهایی برسانید.

    ناودانی استیل چیست ؟

    در تعریف ناودانی استیل، بیاید گفت این مقطع در واقع یک نوع پروفیل ساختمانی است که با سطح مقطعی باز ساخته می‌شود. پروفیل به آن دسته از مقاطع فلزی گفته می‌شود که با استفاده از ورق‌های فلزی و شکل‌دهی و برش‌کاری آن‌ها تولید می‌شوند؛ این مقاطع باتوجه‌به اینکه چه ابعادی دارند و در چه موقعیتی به کار گرفته می‌شوند، به دو دسته پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی بخش‌پذیر هستند.

    ناودانی از یک جان و دو بال تشکیل شده و شکلی ظاهری آن مانند حرف لاتین U است؛ همین موضوع باعث می‌شود که با نام مقاطع U شکل نیز در میان اهل صنعت شناخته بشود.

    باتوجه‌ به این مقدمات می‌توانیم بگوییم که ناودانی استیل (Steel U channel) یک نوع پروفیل ساختمانی باز است که با استفاده از ورق‌های استیل تولید شده و اجزای تشکیل‌دهنده آن یک جان و دو بال هستند؛ این محصول با توجه ‌به آلیاژ خود، مزیت‌های زیادی در مقایسه با پروفیل‌های ساخته‌شده با ورق سیاه، گالوانیزه یا ورق سرد دارد و همین مسئله، برجسته‌ترین وجه تمایز آن است.

    ناودانی استیل چیست

    ابعاد ناودانی استیل

    عواملی مانند ضخامت، طول و سایز این دسته از مقاطع فولادی تاثیرات زیادی در وزن نهایی آن‌ها دارند و همین نکته باعث می‌شود که در جداول وزنی پروفیل‌های ناودانی استنلس استیل، ستون‌هایی هم برای درج این دسته از مشخصات این محصولات استفاده شده باشند.

    همچنین گفتنی است که در درگاه‌های آنلاین یا فیزیکی فروش، این مقاطع با دو شکل کلی 6 و 12 متری به فروش می‌رسند. در چنین موقعیت‌هایی ابتدا باید وزن هر یک متر پروفیل ناودانی ضد زنگ را به دست آوریم و پس از آن، عدد به ‌دست‌آمده را ضرب در 6 یا 12 کنیم تا در نهایت، وزن کلی مقطع به دست بیاید.

    در ادامه لازم به ذکر است که بر مبنای اینکه وزن نهایی این محصول چقدر است، این پروفیل در دو دستهٔ سبک‌ وسنگین قرار می‌گیرد. با این حساب، اگر ناودانی استیل وزنی کمتر از مقادیر درج‌ شده در جدول اشتال داشته باشد، با عنوان ناودانی سبک و اگر وزنی بیشتر از این جدول داشته باشد، با نام ناودانی استیل سنگین شناخته می‌شود.

    استانداردهای ناودانی استیل

    این مقاطع معمولاً در ابعاد زیر به بازار عرضه می‌شوند اما نباید از یاد ببریم که بعضی از کارخانه‌ها، نمونه‌های دیگری از این محصولات را هم به بازار عرضه می‌کنند؛ همچنین گفتنی است که در جدول استاندارد DIN 1026 و استاندارد ملی ایران 4477 اطلاعات کامل وزنی این محصول درج شده است.

    • سایز 6 تا 22 اینچ؛
    • ضخامت 6 تا 9 میلی‌متر؛
    • در شاخه‌هایی با طول 6 و 12 متر.

    در پایان بحث وزن این محصول، خالی ‌ازلطف نیست اگر بدانید که قیمت ناودانی استیل زمانی به شکل دقیق قابل‌ محاسبه است که بتوانیم وزن نهایی آن را به دست آوریم، همچنین وزنی نهایی این محصول در محاسبات مربوط به متخصصان و مهندسان ساختمانی بسیار تأثیرگذار است. بنابراین دلایل، می‌توانیم میزان اهمیت محاسبه دقیق وزن این محصولات را درک کنیم.

    مشخصات ناودانی استیل

    ناودانی استیل یا Channel Stainless Steel از فولاد ضدزنگ تولید شده‌اند؛ به همین دلیل طول عمر این نوع پروفیل‌ها بسیار طولانی است. توجه داشته باشید این نوع پروفیل‌ها در برابر خوردگی و زنگ زدن بسیار مقاوم هستند. زاویه‌های داخلی ناودانی‌ ضد زنگ نباید حالتی گرد و نوک تیز داشته باشند. از لحاظ ظاهری این نوع پروفیل‌ها از یک تنه افقی و از دو بال به صورت عمودی تشکیل شده‌اند. از مشخصات بارز این نوع پروفیل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

    • در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند.
    • ظاهر جذاب و براق دارند.
    • ناودانی استیل هم در برابر گرما و ه در برابر رطوبت مقاوم هستند.
    • این نوع پروفیل‌ها کامل بازیافت می‌شوند و هیچگونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند.
    • نسبت به قیمتی که دارند، طول عمر طولانی دارند.
    • خاصیت ضدزنگ دارد.
    • سطح این نوع پروفیل‌ها کامل صاف و یکپارچه است.

    مشخصات ناودانی استیل

    کاربردهای ناودانی استیل

    برای آشنایی با اینکه کاربردهای ناودانی استیل چیست، بهتر است بدانید با توجه به اینکه این مقطع فولادی بر مبنای اینکه مقاومت بسیار مناسبی در برابر انواع عوامل خورنده‌ی شایع مانند آب، رطوبت و اکسیژن دارد و استحکام آن در برابر اسیدها نیز اثبات‌شده است، گزینه‌ای مناسب برای به‌کارگیری در محیط‌های بیرون از ساختمان به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید که این محصول، حتی برتری‌های محسوسی در مقایسه با پروفیل گالوانیزه دارد و این مسئله نیز عاملی دیگر برای کاربرد فراوان آن است. البته گفتنی است که قیمت ناودانی استیل بیشتر از قیمت این محصول با متریال‌های دیگر است؛ همین نکته تا حدودی هزینه‌های نهایی استفاده از این مقطع را افزایش می‌دهد.

    با این تفاسیر، مقطع فلزی موردبحث ما معمولاً در موقعیت‌های زیر به کار می‌رود:

    • برای ساخت قاب‌های فولادی مخصوص تأسیسات صنعتی؛
    • در تولید انواع تجهیزات راهنمایی‌ورانندگی و ابزارهای ترافیکی نظیر انواع گارد ریل فلزی؛
    • کاربرد در ساخت حفاظ‌های انواع لوله‌های فلزی و غیرفلزی در زیرساخت‌های پایپینگ؛
    • در تولید انواع چارچوب‌ها و زهوارهای پنجره؛
    • به‌عنوان مهاربندهای فولادی در ساختمان‌ها یا بناهایی که دیوارهای فرسوده دارند.

    مزایا و معایب ناودانی استیل

    ناودانی استیل با ویژگی‌هایی همچون مقاومت بالا به خوردگی و حرارت، استحکام فوق‌العاده، طول عمر بالا، قابلیت بازیافت و ظاهری زیبا، انتخاب برتری برای مصارف مختلف می‌باشد. مقاومت بالای آن به خوردگی و زنگ زدگی، باعث می‌شود که در محیط‌های خاصی که تماس با مواد شیمیایی یا آب روزانه دارد، عملکرد بیشتری از خود نشان دهد. همچنین، استحکام بالا و طول عمر طولانی‌تر، هزینه تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد و به نوعی سرمایه‌گذاری قابل توجهی است. با این حال، قیمت بالا و وزن نسبتاً بیشتر از ناودانی‌های فولادی معمولی، ممکن است برخی را از استفاده‌ی گسترده‌تر آن منع کند.

    کاربردهای ناودانی استیل

    انواع ناودانی استنلس استیل

    استنلس استیل یا فولاد ضدزنگ یک نوع آلیاژ فلزی است که عناصر شیمیایی‌ای مانند کروم، نیکل و مولیبدن تشکیل شده است و عملیات‌های حرارتی به‌خصوصی را پشت سر گذاشته است؛ همین عوامل باعث می‌شود که این آلیاژ مقاومت بالایی در برابر حرارت و عوامل خورنده محیطی پیدا کند و انعطاف و شکل‌پذیری آن نیز به‌ مراتب بیشتر شود.

    نکته‌ای که درباره این آلیاژ باید بدانیم، این مسئله است که از گریدهای گوناگونی تشکیل شده است؛ هرکدام از این گریدها از نظر ویژگی‌های شیمیایی تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند و طبیعتاً دارای ویژگی‌های مکانیکی و ترمودینامیکی متفاوتی‌اند. باتوجه‌ به این مقدمات، باید به این نکته اشاره کنیم که ناودانی‌های استنلس استیل بر مبنای اینکه با استفاده از کدام ‌یک از این گریدها تولید شده باشند، به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند؛ مانند گرید 304 و 316.

    علاوه بر این‌ها، این مقاطع باتوجه‌ به شکل ظاهری و طرح بدنه نیز به دسته‌های گوناگونی بخش‌پذیرند که در ادامه این بخش، بررسی خواهیم کرد.

    شکل ظاهری

    پروفیل‌های ناودانی استنلس استیل (Steel U channel) بر اساس طول بال به دو دستهٔ کلی تقسیم می‌شوند.

    • پروفیل UPE:

    بال‌های این دسته از مقاطع در امتداد و موازی یکدیگر هستند.

    • پروفیل UPN:

    این گروه از ناودانی ضد زنگ بر خلاف مدل قبلی، بال‌های غیرموازی دارند که یک حالت مخروط‌شکل را تشکیل می‌دهند.

    سطح مقطع

    پروفیل‌ها دارای سطح مقطع یکدستی هستند؛ یعنی یا به مشکل کاملاً ساده یا برعکس با یک بدنهٔ مشبک سرتاسری تولید می‌شوند. ناودانی استنلس استیل ازاین‌جهت به دو دستهٔ کلی تقسیم می‌شود:

    • ساده:

    سطح مقطعی کاملاً یکدست، بدون برآمدگی و تورفتگی دارند.

    • مشبک:

    از حفره‌ها و شبکه‌های متنوعی تشکیل شده که با نظم خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

    پروفیل استیل چگونه تولید می شود؟

    برای تولید پروفیل استیل از دو روش مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌کنند که هرکدام از آنها مزایا و کاربرد منحصربه‌فرد خود را دارند. در ادامه مطلب به معرفی کامل این دو روش خواهیم پرداخت.

    تولید پروفیل استیل به روش مستقیم

    برای تولید پروفیل استیل به این روش، از ورقه‎های فولادی ضدزنگ که از مواد اولیه مرغوب تشکیل شده‌اند؛ استفاده می‌کنند. در مرحله اول ورقه‌های استیل را با استفاده از دستگاه تولید، باز می‌کنند و سپس آنها را به اندازه‌های مناسب برش می‌دهند. پس از انجام این فرایند، ورق‌های استیل برش خورده را در دستگاه رول فرمینگ قرار می‎‌دهند و با گذشت از غلتک‌ها، لبه‌های پروفیل به همدیگر نزدیک می‌شوند که آنها را به هم جوش می‌زنند تا فرم اصلی پروفیل استیل بدست آید.

    نحوه ساخت ناودانی استیل

    تولید پروفیل به روش غیرمستقیم

    برای تولید پروفیل استیل به روش غیرمستقیم از مواد اولیه‌ای به نام لوله‌های فولادی درزدار استفاده می‌کنند. زمان تولید این نوع پروفیل‌ها، لوله‌های فولادی توسط دستگاه پرس به شکل قوطی در می‌آید. توجه داشته باشید این روش تولید پروفیل هنوز در کشور ایران مرسوم نیست؛ به همین دلیل ناودانی‌هایی که به این سبک تولید می‌شوند از کشورهای چین و تایوان وارد کشور می‌شوند.

    چگونه وزن ناودانی استیل را محاسبه کنیم؟

    برای محاسبه وزن پروفیل استیل باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید که برخی از آنها شامل طول ناودانی، ضخامت و عرض می‌شوند. قبل از خرید ناودانی استیل حتما از کارشناس تولید آن در مورد وزن پروفیل سوال بپرسید؛ زیرا وزن پروفیل‌ها ارتباط مستقیمی با قیمت محصولات دارد. زمان محاسبه وزن ناودانی استیل باید به نوع آنها توجه داشته باشید. برای محاسبه این نوع آهن آلات، می‌توانید از فرمول‌های زیر استفاده کنید:

    • وزن پروفیل استیل به صورت طولی: ضخمات محصول* عرض* طول* چگالی آهن تقسیم 1000
    • محاسبه وزن پروفیل آلومینیوم: ضخامت* چگالی آلومینیوم* طول* عرض تقسیم بر 1000
    • محاسبه وزن پروفیل UPVC: ضخامت* چگالی آهن* طول* عرض تقسیم بر 1000

    قیمت ناودانی استیل به چه فاکتورهای بستگی دارد؟

    قیمت ناودانی استیل براساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

    • نوسانات بازار آهن آلات نقش بسزایی در قیمت ناودانی استیل دارد.
    • نوسانات ارز و دلار
    • حمل و نقل و زمان ارسال مرسوله
    • نحوه تولید ناودانی استیل
    • مواد اولیه به کار گرفته در ساخت ناودانی استیل
    • میزان تقاضای مشتری نسبت به تولید ناودانی استیل

    استعلام قیمت و خرید ناودانی استیل

    جمع‌بندی ناودانی استیل چیست؟

    ناودانی استیل یک نوع پروفیل ساختمانی با سطح مقطعی باز به‌حساب می‌آید که با استفاده از شمش‌ها یا ورق‌های استنلس استیل تولید شده است. این محصول انتخابی مناسب برای آن دسته از موقعیت‌هاست که با عوامل خورنده نظیر آب و رطوبت مواجهه زیادی دارند. گفتنی است که این مقاطع فولادی بر اساس مؤلفه‌هایی مانند وزن، شکل سطح مقطع و حالت بال‌ها به چندین دسته متفاوت مانند UPN، UPE، سبک، سنگین، ساده و مشبک تقسیم می‌شوند.
    در پایان باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که برای محاسبه قیمت ناودانی استیل، باید ابتدا ابعاد آن را به دست آوریم و پس از آن، وزن کلی این مقطع را محاسبه کنیم.

    نظر شما