معرفی بهترین مدل‌های سقف شیروانی فلزی

معرفی بهترین مدل‌های سقف شیروانی فلزی
فهرست مطالب

    یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای پوشش سقف‌ ساختمان‌ها در مناطق پر بارش، سقف‌های شیروانی فلزی هستند. چرا که این نوع محصولات علاوه بر طراحی خاص و استفاده از مواد فلزی مقاوم، در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

    امروزه به دلیل مزایای متعدد، استفاده از مدل های سقف شیروانی فلزی به مراتب بیشتر شده است. در سال‌های پیش خانه‌های زیادی با سقف شیروانی گلی ساخته می‌شدند. سقف شیب‌دار دو ضلعی اختراع یونانیان باستان است که در معابد خود از آن‌ها استفاده می‌کردند.

    سقف شیروانی فلزی

    پس از گذشت زمان و پیشرفت فناوری، سقف‌ها از جنس بتنی شدند که ایراد آن‌ها وزن زیاد و نصب دشوارشان بود. امروزه اجرا و نصب سقف‌های شیروانی فلزی جایگزین روش‌های پیشین شده است، چرا که این سقف‌های فلزی وزن سبکی دارند و حمل و نقل بسیار راحتی دارند. با ما همراه باشید تا با مزایای اجرای سقف شیروانی فلزی، آشنا شوید.

    مدل های سقف شیروانی فلزی ساده

    سقف‌های شیروانی ساده، اصولا به‌عنوان قسمت بالایی سازه به‌کار می‌روند که به‌صورت مستقیم بر روی دیوارها و یا حتی پایه‌های ساختمان قرار می‌گیرند و ناحیه سقف را پوشش می‌دهند. این مدل سقف‌ها به‌دلیل سادگی و مقرون به صرفه بودنشان، برای ساختمان‌های کوچک با جنس چوبی و فلزی، استفاده می‌شوند. در ادامه قصد بررسی مدل های سقف شیروانی فلزی ساده را داریم، با ما همراه باشید.

    سقف شیروانی تک تیره

    سقف شیروانی تک تیره: در این مدل های سقف شیروانی فلزی یا سفالی، یک تیر در مرکز قرار گرفته که بالای آن شیروانی‌ها قرار می‌گیرند. این سقف با نام سقف هرمی، شبیه به سقف چهار شیب است، اما تمامی پنل‌ها به یک نقطه در مرکز سقف می‌رسند، شکل هرمی ایجاد می‌کنند. این نوع سقف به دلیل طراحی محکم و استحکام بیشتر در برابر بادها و طوفان‌ها، در مناطق با شرایط آب و هوایی سخت ترجیح داده می‌شود.

    سقف شیروانی دو پشته

    سقف شیروانی دو پشته: در سقف شیروانی دو پشته، دو تیر در مرکز با ارتفاع‌های متفاوت قرار دارد که شیروانی‌ها به طرف این تیرها شیب گرفته‌اند.

    سقف شیروانی تک پشته

    سقف شیروانی تک پشته: در سقف شیروانی تک پشته، یک تیر مرکزی که از دیگر تیرها بلندتر است، وجود دارد که شیروانی‌ها از دو طرف آن شیب می‌گیرند.

    سقف شیروانی معکوس

    سقف شیروانی معکوس: در سقف شیروانی مدل معکوس، تیرها به‌شکل معکوس نصب شده‌اند که در ادامه آن، تیرها معلق دیده می‌شوند و ظاهری خاص به سازه می‌بخشند.

    سقف شیروانی تک شیب

    سقف شیروانی تک شیب: مدل های سقف شیروانی فلزی تک شیب به عنوان سقف یک طرفه هم شناخته می‌شود و یک طرح کلاسیک از سقف‌های دو طرفه است.  این نوع سقف به دلیل سادگی ساخت و نگهداری، اغلب در ساختمان‌های کوچک و مدرن استفاده می‌شود. این سقف فضای ذخیره‌سازی بیشتری برای سازه ایجاد می‌کند و اغلب در جاهایی مثل انباری و گاراژ به‌کار می‌رود.

    سقف شیروانی کلاسیک

    سقف شیروانی کلاسیک: سقف‌های کلاسیک شامل دو ضلع شیب‌دار هستند که در بالا به شکل مثلث به هم می‌رسند. این نوع سقف به دلیل طراحی ساده و کارآمدی که در دفع آب باران و برف دارد، محبوبیت زیادی دارد.

    سقف شیروانی M شکل

    سقف شیروانی M شکل: سقف‌های M شکل که ظاهری شبیه به حرف M دارند، در اصل دو سقف شیروانی کلاسیک‌اند که در کنار هم قرار گرفته‌اند.

    سقف شیروانی آلاچیق

    سقف شیروانی آلاچیق: این مدل سقف، شیب‌دار و چند ضلعی به شکل هرم است که از معماری مذهبی قرون وسطی به جا مانده و امروزه این مدل سقف شیروانی را با پوشش فلزی، بتنی، سفالی و… استفاده می‌کنند.

    سقف شیروانی منحنی

    سقف شیروانی منحنی: دارای یک یا چند پنل منحنی است که به ساختمان ظاهری مدرن و منحصربه‌فرد می‌بخشد. این نوع سقف‌ها نه تنها زیبا هستند بلکه به بهبود جریان هوای داخل ساختمان کمک می‌کنند. علاوه بر این، ساخت سقف‌های منحنی آسان و هزینه تولید پایینی را به همراه دارند. این مدل سقف شیروانی در سوله‌ها دیده می‌شود. لازم به ذکر است که مراقبت از آن هم بسیار راحت است.

    لازم ایت به این نکته اشاره کنیم که انواع مدل های سقف شیروانی با استفاده از مواد اولیه و به شیوه‌های مختلف تولید می‌شوند که در ادامه به معرفی انواع سقف سبک شیروانی می‌پردازیم.

    سقف سبک شیروانی

    سقف سبک یک نوع از سقف‌های شیروانی است که اصولا با استفاده از مصالح سبک و براساس اصول طراحی ساختمانی سبک، تولید می‌شود. اصولا در ساختمان‌های کوچک و متوسط از سقف سبک شیروانی استفاده می‌شود، چرا که سبک وزن هستند و از قابلیت نصب راحتی برخوردارند. در ادامه چند مدل از سقف‌های سبک شیروانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    ساختار سقف شیروانی

    1. سقف سبک شیروانی فولادی: در این مدل تیرها و شیروانی‌ها از مصالحی ساخته می‌شود که وزن کمی دارند. در فرآیند ساخت سقف سبک شیروانی فولادی از پروفیل‌های سبکی مثل C و Z استفاده می‌کنند که با شیروانی‌ها گچی، قادر به تحمل سنگین‌ترین بارها هستند و عین حال وزن سقف را کاهش می‌دهند.
    2. سقف سبک شیروانی چوبی: در این مدل سقف، تیر و شیروانی از جنس چوب است که یکی از متداول‌ترین روش‌های ساخت آن، به‌کار بردن تیرها و ستون‌های چوبی سبک مثل truss می‌باشد که براساس قوانین مهندسی ساختمان، طراحی و تولید می‌شوند.
    3. سقف سبک شیروانی پیش‌ساخته: این مدل از سقف‌های سبک شیروانی به‌شکل پیش‌ ساخته و آماده نصب می‌شوند. امکان دارد که شامل شیروانی‌ها، اتصالات و پروفیل‌ها باشند که به روش‌های متنوعی موتناژ شده‌اند.

    همچنین مدل های سقف شیروانی فلزی انواع ظاهری مختلفی دارند که هر کدام بسته به شرایط در مکان خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

    معرفی انواع سقف شیبدار فلزی

    همانطور که پیش‌تر گفتیم، یکی از رایج‌ترین  پوشش‌های سقف شیب‌دار فلزی، ورق گالوانیزه است که خود آن به دو دسته سفالی و شادولین تقسیم می‌شوند. البته منظور از سفالی، جنس آن‌ها نیست و فقط به‌شکل سفال تولید و عرضه می‌شوند که این دسته شامل ورق‌های جنوا، پرچین و پالرمو است و سقف‌های ذوزنقه‌ای، سینوسی و… در دسته ورق‌های شادولین قرار می‌گیرند. در ادامه با معرفی انواع سقف شیروانی فلزی همراه ما باشید.

    مدل های سقف شیروانی فلزی

    سقف شیروانی کرکره ای یا سینوسی

    ورق سینوسی که به آن ورق کرکره‌ای هم می‌گویند، سطح سینوسی و موج‌داری دارد که در ادامه پروسه تولید ورق رنگی با اعمال عملیات فرمینگ ساخته می‌شود. این ورق‌ها کاربردهای مختلفی از جمله سقف شیب‌دار خانه و ویلاها، کرکره درب مغازه‌ها و… دارند.

    سقف شیروانی ذوزنقه‌ای

    این محصول از ورق گالوانیزه که شکل موج‌های مربعی و یا ذوزنقه‌ای در عرض آن اعمال شده، ساخته می‌شود. در فرآیند تولید ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای محدودیت طولی وجود ندارد و می‌توانید در طول و عرض دلخواهتان این محصول را تهیه کنید.  از جمله کاربردهای ورق ذوزنقه‌ای، می‌توان به استفاده در سوله صنعتی و سقف شیروانی اشاره کرد. قیمت هر متر مربع از این ورق به نوع و جنس آن بستگی دارد.

    سقف شیروانی پالرمو

    یکی از ورق‌های رنگی که عملیات فرم‌دهی با طراحی خاصی روی آن اعمال شده، پالرمو است. این محصول در ابعاد خاصی برش داده می‌شوند و این محصولات در سقف‌ شیروانی منازل به‌کار می‌آید که با توجه به جلوه‌ی زیبایی که به سقف می‌بخشد، جزو محبوب‌ترین فرمینگ‌های ورق شیروانی به حساب می‌آید. ورق پالرمو بیش از 10 رنگ متفاوت دارد که شما می‌توانید بسته به نمای سازه خود، هر کدام از آن‌ها را تهیه کنید.

    سقف شیروانی جنوا

    سقف شیروانی جنوا و پالرمو بسیار به یکدیگر شبیه‌اند و اصلی‌ترین تفاوت آن در شکل ظاهری‌شان است. شکل ظاهری جنوا موجب هدایت آب می‌شود و برای پوشاندن قسمت بالای ساختمان‌هایی مثل ویلا، خانه، سوله و… به‌کار می‌آید. در ضمن این محصول در مقایسه با شیروانی پالرمو از مقاومت بیشتری برخوردار است و قیمت مقرون‌ به صرفه آن باعث کاهش هزینه‌های نهایی سازه می‌شود.

    سقف شیروانی سنگ ریزه

    ورق سنگ ریزه‌ای از بهترین و باکیفیت‌ترین پوشش‌های سقف شیروانی است که با وجود یک لایه اکریلیک در آن، ظاهری متمایز از دیگر ورق‌های شیروانی دارد. لایه اکریلیک باعث کاهش اصطکاک می‌شود و گرد و غبار را به خود جذب نمی‌کند. ورق سنگ ریزه در برابر بارش‌های اسیدی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد و تغییر شکل نمی‌دهند.

    سقف شیروانی پرچین

    پرچین نوعی ورق‌ رنگی گالوانیزه، مخصوص شیروانی است که برای پوشش سقف‌های شیب‌دار بسیار کاربرد دارد. با توجه به مقاومت بالای این محصول در برابر شرایط جوی متفاوت از پرچین به‌عنوان سقف استفاده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های آن، عایق‌بندی رطوبتی مناسب است. به‌کار بردن هر مدل از انواع سقف شیروانی برای سازندگان و مصرف‌کنندگان مزایایی را به دنبال دارد که به شرح زیر است.

    مزایای استفاده از انواع مدل های سقف شیروانی فلزی

    • مقرون به صرفه بودن: خرید و استفاده از انواع شیروانی فلزی برای سازندگان صرفه اقتصادی دارد.
    • حمل و نقل آسان: یکی از مزایای خرید شیروانی‌های فلزی، حمل و نقل راحت و سریع آن است.
    • دوام بالا: دوام سقف‌های شیروانی بسیار بالاست و عمر مفید آن نسبتا طولانی است.
    • عدم نیاز به برف روبی: ظاهر شیروانی‌های فلزی طوری است که برف و باران را به سمت پایین هدایت می‌کند.
    • ظاهر زیبا: ورق‌های به‌کار رفته در ساخت شیروانی‌های فلزی، رنگ‌بندی‌های جذابی دارد که موجب زیبایی نمای ساختمان می‌شود.
    • مقاومت بالا: انواع شیروانی‌های فلزی دارای مقاومت بی‌نظیری هستند که در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی مختلف دچار مشکل نمی‌شوند.
    • نصب آسان: شیروانی‌های فلزی ساده به راحتی نصب می‌شوند و نیاز به صرف زمان زیادی ندارند.
    • سبک بودن: وزن شیروانی‌های فلزی نسبت به دیگر سقف‌های شیب‌دار کمتر است.
    • مقاومت در برابر رطوبت: پیش‌تر گفتیم که شیروانی‌های فلزی از ورق گالوانیزه تولید می‌شوند که این ورق‌ها در برابر برف و باران زنگ نمی‌زند.

    شیروانی‌های فلزی مثل هر محصول دیگری در کنار مزایا، معایبی نیز دارد که در این بخش بعدی به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

    معایب استفاده از شیروانی‌های فلزی

    • تغییر شکل: ورق‌هایی که در فرآیند ساخت شیروانی‌های فلزی به‌کار می‌روند، اصولا از جنس آلومینیوم، روی و استیل هستند که در گرمای شدید، تغییر شکل می‌دهند.
    • انتقال صدا: یکی از ایرادهای شیروانی فلزی، عایق نبودن آن‌ها است که صدای بارش باران و دیگر صداهای خارجی از سقف می‌گذرد و به فضای داخلی سازه انتقال پیدا می‌کند.
    • انتقال انرژی: اگر به دنبال محصولی هستید که عایق خوبی برای ممانعت از خروج انرژی و گرما باشد، شیروانی‌های فلزی گزینه خوبی نیستند.

    سقف های شیروانی رایج در ایران

    انواع سقف شیروانی رایج و پر استفاده در ایران

    سقف‌های شیروانی بسته به مصالح به‌کار رفته و زاویه‌بندی، انواع مختلفی دارند، که در مناطق مختلفی به‌کار می‌روند. امروزه از سقف‌های شیروانی در ساخت سازه‌های متنوع، با کاربری‌های متفاوتی مثل ویلاها، مجتمع‌های تفریحی، آلاچیق‌ها، خانه‌های مسکونی و… استفاده می‌کنند.

    سقف شیروانی ویلا یکی از انواع این محصولات است که حالت سه گوش دارد و زمانی که از رو‌به‌رو آن را مشاهده کنید، شبیه به مثلث دیده می‌شود. این سقف‌ها از قدیم تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرند و شیب آن‌ها می‌تواند متغیر باشد که حداقل زاویه 15 درجه و بیشترین شیب شیروانی حدود 70 درجه است.

    جمع‌بندی

    امروز در این مقاله سعی کردیم تا با انواع شیروانی فلزی آشنا شوید. همچنین به مزایا و معایب استفاده از سقف‌های شیب‌دار پرداختیم تا بتوانید انتخابی درست و مطمئن در این حوزه داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید انواع ورق سقف‌های شیروانی اعم از سینوسی، ذوزنقه‌ای و… می‌توانید با کارشناسان ما  در فولادسل در ارتباط باشید تا به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی کنند.

    سوالات متداول
    چرا از سقف‌های شیروانی فلزی استفاده می‌کنند؟
    سقف‌های شیروانی فلزی مزایای منحصر به فردی از جمله قیمت اقتصادی، دوام بالا، نصب راحت را دارند که این محصولات را به انتخاب درستی تبدیل کرده است.
    سقف‌های شیروانی فلزی چه معایبی را به دنبال دارند؟
    این محصولات در برابر انرژی و صدا، عایق نیستند که این دو مورد می‌تواند ایراد اساسی تلقی شود.
    نظر شما