معرفی 6 نمونهٔ پروفیل ساختمانی

معرفی 6 نمونهٔ پروفیل ساختمانی
فهرست مطالب

    شناخت انواع پروفیل ساختمانی و کاربرد هرکدام از آن‌ها در سازه، یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که باید درباره ساخت‌وساز داشته باشید. وقتی انواع این محصولات را می‌شناسید، می‌دانید در هر بخش از پروژه به کدام یک از آن‌ها نیاز دارید، از هرکدام چقدر باید سفارش بدهید و چه زمانی باید برای خرید اقدام کنید تا پروژه بخاطر کمبود مصالح، به تعویق نیفتد. این مقاله از فولادسل برای توضیح درباره انواع پروفیل ساختمانی نوشته شده است. در ابتدا بررسی می‌کنیم پروفیل ساختمانی چیست، سپس درباره انواع آن‌ها توضیحاتی ارائه می‌دهیم. در فولادسل همچنین می‌توانید قیمت پروفیل ساختمانی را استعلام بگیرید و از آخرین نرخ این محصولات آگاه شوید.

    پروفیل ساختمانی چیست؟

    مقاطع فولادی توخالی که معمولا با استفاده از ورق‌های فولادی تولید می‌شوند، پروفیل نام دارند. این محصولات در حالت کلی به دو دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌شوند. پروفیل‌های ساختمانی برای انواع سازه‌های عمرانی مثل ساختمان‌سازی، سدسازی یا ساخت پل کاربرد دارند و پروفیل‌های صنعتی برای صنایعی چون خودروسازی یا تولید لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    انواع پروفیل ساختمانی در بخش‌های مختلف سازه‌ها کاربرد دارند. بعضی از آن‌ها در ظاهر ساختمان به کار می‌روند؛ به عنوان مثال چارچوب درب و پنجره با استفاده از پروفیل‌های فولادی یا گالوانیزه ساخته می‌شود. بعضی دیگر از آن‌ها نیز برای افزایش مقاومت سازه کاربرد دارند؛ به عنوان مثال میلگرد نوعی پروفیل ساختمانی به شمار می‌رود که برای مقاوم‌سازی بتن در فونداسیون ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    روش‌های دسته‌بندی انواع پروفیل ساختمانی

    انواع پروفیل ساختمانی را می‌توان بر اساس روش‌های زیر دسته‌بندی کرد:

    باز یا بسته بودن سطح مقطع: لوله‌ و پروفیل PVC جزو پروفیل‌های بسته هستند و تیرآهن و میلگرد جزو پروفیل‌های باز محسوب می‌شوند.

    سبک یا سنگین بودن: پروفیل‌های سنگین وزن بالاتری دارند و مقاوم‌تر هستند. ممکن است یک نوع پروفیل با یک سایز مشخص در دو نوع سبک و سنگین تولید شود.

    جنس محصول: فولاد، استیل، گالوانیزه و آلومینیوم متداول‌ترین فلزهایی هستند که برای تولید انواع پروفیل به کار می‌روند

    روش تولید: پروفیل‌ها به سه روش نورد گرم، نورد سرد یا مرکب تولید می‌شوند.

    معرفی انواع پروفیل ساختمانی

    انواع پروفیل ساختمانی با توجه به کاربرد و استانداردهای ملی و بین‌المللی تعیین‌شده، در شکل‌های گوناگونی تولید می‌شوند و هرکدام از آن‌ها نام‌های منحصر به فردی دارند. در ادامه انواع پروفیل ساختمانی را نام می‌بریم و درباره هرکدام از آن‌ها توضیح خواهیم داد.

    ۱. تیرآهن

    تیرآهن یکی از انواع پروفیل ساختمانی است که برای تحمل بارهای برشی و خمشی در سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول انواع و سایزهای مختلفی دارد و معمولا در فرایند نورد گرم تولید می‌شود. تفاوت انواع تیرآهن در شکل بال و جان این مقاطع فولادی مشخص می‌شود. این مقاطع را در حالت کلی می‌توان به دو نوع I و H تقسیم کرد. در تیرآهن‌های I، طول بال‌ها از جان بیشتر است و در نوع H، طول جان‌ و بال‌ها تقریبا برابر است.
    در حال حاضر انواع تیرآهن‌های موجود در بازار که در صنعت ساخت‌وساز کاربرد دارند، عبارتند از:
    IPB: این محصولات در بازار ایران با نام تیرآهن هاش شناخته می‌شوند و اندازه بال و جانشان برابر است. این محصولات مقاومت بالایی دارند و معمولا برای ساخت ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    INP: این محصولات با شیب ۱۷ درجه تولید می‌شود و ضخامت بال‌ها تغییر می‌کند. این محصولات مطابق با استاندارد آمریکا هستند و معمولا در چین و روسیه تولید می‌شوند.
    IPE: این محصولات با نام تیر یا تیرآهن معمولی شناخته می‌شوند. ضخامت جان آن‌ها در تمام طول شاخه برابر است. این محصول بر اساس استانداردهای اروپایی تولید شده است و پرکاربردترین نوع این محصولات در بازار ایران است.

    ۲. میلگرد

    میلگرد از دیگر انواع پروفیل ساختمانی است که کاربرد بسیاری در سازه‌های مختلف دارد. این مقطع فولادی به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شود. البته از آنجایی که میلگردها مقاطع فولادی توپر هستند، بعضی از مهندسان آن‌ها را در دسته پروفیل‌های ساختمانی قرار نمی‌دهند.
    میلگردها در دو نوع ساده و آجدار در بازار موجود هستند که نمونه‌های آجدار کاربرد بیشتری در ساخت‌وساز دارند. میلگردهای آجدار در استانداردهای A2، A3 و A4 تولید می‌شوند. تفاوت این استانداردها به فرم آج میلگرد برمی‌گردد. میلگردهای تولیدشده با استاندارد A2 و A3 در بازار ایران کاربرد بیشتری دارند.

    ۳. نبشی

    نبشی یک پروفیل فولادی است که شکلی شبیه به L دارد؛ هرکدام از ضلع‌های سطح مقطع این محصولات با نام «بال» شناخته می‌شوند. نبشی‌ها با ضخامت‌های مختلف در بازار موجود هستند. آن‌ها در حالت کلی به دو نوع نبشی بال ‌مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم می‌شوند.
    بعضی از کاربردهای نبشی در ساختمان‌سازی عبارت است از:

    • ساخت خرپا
    • ساخت سقف کرمیت
    • ساخت سازه آسانسور
    • پیشگیری از ریزش دیوارهای سفالی در بافت‌های قدیمی
    • اتصال پل به ستون

    ۴. ناودانی

    ناودانی یکی از انواع پروفیل‌های باز محسوب می‌شود و دو نوع ساده و مشبک دارد. این نوع پروفیل در ساخت چارچوب درب و پنجره، ساخت قاب و مهاربندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناودانی در جنس‌های گوناگونی چون گالوانیزه، فولاد و آلومینیوم تولید می‌شود. ناودانی هم مانند تیرآهن یک جان و دو بال دارد، اما شکل ظاهری آن با تیرآهن متفاوت است.

    ۵. آبرو

    پروفیل آبرو شباهت‌هایی به ناودانی دارد. کاربرد اصلی پروفیل‌های آبرو در ساختمان‌سازی در مناطق پربارش مشخص می‌شود. در این مناطق با استفاده از پروفیل آبرو و ساخت سقف شیروانی، آب باران یا برف را از سقف ساختمان به سمت پایین هدایت می‌کنند. این محصول در برخی موارد برای ساخت چهارچوب درب و پنجره هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    ۶. سپری

    سپری با نام پروفیل T هم شناخته می‌شود. این مورد از انواع پروفیل ساختمانی یک جان و یک بال دارد؛ جان به صورت قائم در وسط بال جوشکاری می‌شود. کارخانه‌های ایرانی سپری را به دو روش فابریک و پرسی تولید می‌کنند. جالب است بدانید که اگر هر شاخه از تیرآهن را به صورت طولی برش بدهیم، می‌توانیم دو شاخه سپری داشته باشیم!

    ۷. پروفیل زد (Z)

    پروفیل زد یک محصول مشترک بین انواع پروفیل ساختمانی و صنعتی است؛ زیرا برای هر دو کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطح مقطع این محصول مشابه Z است و به همین خاطر با نام پروفیل زد شناخته می‌شود. این پروفیل جزو انواع پروفیل‌های ساختمانی باز به شمار می‌آید. پروفیل زد در ساخت یا مقاوم‌سازی سقف سازه‌های مختلفی چون گلخانه‌ها و ورزشگاه‌ها و ساخت نرده‌های محافظ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در صنایع دیگری چون کشتی‌سازی و ساخت مبلمان نیز کاربرد دارد.

    ۸. قوطی پروفیل

    قوطی پروفیل که با نام پروفیل باکس هم شناخته می‌شود یک مکعب مستطیل طویل است. این محصولات به صورت توخالی تولید می‌شوند و سطح مقطع آن‌ها معمولا به شکل مربع یا مستطیل است. البته اگر این پروفیل‌ها با سطح مقطع گرد تولید شوند، به عنوان لوله شناخته می‌شوند. قوطی‌های پروفیل در ضخامت‌های گوناگون تولید می‌شوند و سایزهای مختلفی دارند. معمولا هر سایز از این محصولات در وزن‌های مختلف (سبک و سنگین) تولید می‌شود.

    ۹. تسمه

    تسمه فولادی یکی از ابزارهای کاربردی برای اتصالات در بخش‌های مختلف ساختمان است. می‌توان گفت تسمه‌های فولادی همان ورق‌های فولادی هستند که ابعاد کوچک‌تری دارند. این محصولات با طول زیاد و عرض کم تولید می‌شوند، استحکام بالایی دارند و سبک‌وزن هستند. تسمه‌ها معمولا برای ساخت نرده‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استحکام این محصولات باعث شده برای بسته‌بندی محصولات بزرگ نیز کاربرد داشته باشد. به عنوان مثال اگر قصد جابجایی محموله میلگرد را داشته باشید، می‌توانید هر بندیل را با استفاده از تسمه‌های فولادی ببندید تا در حین جابجایی از باز نشدن بندیل اطمینان داشته باشید.

    کاربردهای انواع پروفیل ساختمانی چیست؟

    هرکدام از انواع پروفیل ساختمانی کاربرد منحصربفردی دارند. در قسمت‌های قبلی انواع این محصولات را توضیح دادیم و درباره کاربرد آن‌ها نیز صحبت کردیم. به طور کلی مهندسان ساختمان برای کاربردهایی که در ادامه نام می‌بریم، از انواع پروفیل ساختمانی استفاده می‌کنند:

    • افزایش استحکام بخش‌های مختلف سازه
    • ساخت چارچوب‌های درب و پنجره‌ها
    • افزایش مقاومت سقف سازه یا ایجاد پوشش مناسب برای انتقال آب باران به پایین
    • ساخت حفاظ برای راه‌پله، ایوان یا تراس
    • زیباسازی نمای ساختمان

    کلام آخر

    در این مقاله انواع پروفیل ساختمانی را نام بردیم و درباره کاربرد هرکدام توضیحاتی ارائه دادیم. اکنون انواع این محصولات را می‌شناسید. اگر درباره کاربرد یا ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها سوالی دارید، سایر مقالات مجله فولادسل اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد.
    فولادسل منبع معتبری برای استعلام انواع محصولات فولادی از جمله پروفیل‌های ساختمانی است که قیمت روز انواع مقاطع را به شما اعلام می‌کند. در فولادسل می‌توانید قیمت انواع پروفیل ساختمانی را استعلام بگیرید،‌ محصول مورد نظرتان را سفارش دهید و آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محل پروژه تحویل بگیرید. همه فرایند خرید پروفیل ساختمانی از فولادسل به صورت آنلاین و تلفنی انجام می‌شود و زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرایند خرید با شماره ۷۴۴۸۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

    نظر شما