ناودانی چیست | ویژگی‌ها، کاربرد و انواع ناودانی

ناودانی چیست | ویژگی‌ها، کاربرد و انواع ناودانی
فهرست مطالب

    ناودانی یکی از پرکاربردترین انواع پروفیل است که هم در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم در صنایعی چون ساخت ماشین‌آلات صنعتی و سازه‌های سنگین. این پروفیل‌ها در جنس‌های مختلف در بازار موجود هستند. کارخانه‌های تولیدکننده، ناودانی‌ها را با شکل‌های ظاهری و روش‌های مختلف (نورد سرد، گرم یا پرسی) تولید می‌کنند تا این محصولات برای کاربردهای مورد نظر مشتریان مناسب باشند. در این مقاله از فولادسل بررسی می‌کنیم ناودانی چیست و چه کاربردهایی دارد. در قسمت پایانی مقاله نیز اطلاعاتی درباره قیمت ناودانی ارائه می‌دهیم.

    ناودانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

    ناودانی یک پروفیل فولادی باز است. این محصولات یک جان و دو بال دارد و بال‌ها در دو طرف جان قرار می‌گیرند؛ زاویه بال‌ها نسبت به جان، به استانداردی که برای تولید محصول در نظر گرفته می‌شود، بستگی دارد. این محصول با استفاده از ورق‌های فلزی (فولاد، استیل یا آلومینیوم) تولید می‌شود؛ از آنجایی که ناودانی‌ها باید مقاومت بالایی داشته باشند، معمولا از ورق‌های با ضخامت بیشتر برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود.

    انواع ناودانی

    ناودانی را بر اساس معیارهای مختلفی مثل شیوه تولید،‌ مشخصات فنی، شکل ظاهری و جنس می‌توان دسته‌بندی کرد. در قسمت قبلی توضیحاتی درباره جنس ناودانی‌ها ارائه دادیم و در قسمت‌های بعدی توضیحاتی درباره مشخصات فنی و استانداردهای به کار رفته در تولید این محصولات توضیح خواهیم داد. در این بخش بررسی می‌کنیم تفاوت شکل ظاهری انواع ناودانی چیست.
    این پروفیل‌های فولادی معمولا در دو نوع ساده و مشبک در بازار موجود هستند. ناودانی‌های ساده معمولا برای ساخت سازه‌های باربر کاربرد دارند. این محصولات در سایزهای گوناگون تولید می‌شوند و مقاومت بالاتری نسبت به نوع مشبک دارند.
    ناودانی‌های مشبک، از نظر ظاهری شبیه به نوع ساده هستند، اما در میانه جان آن‌ها حفره‌هایی به شکل دایره یا چند ضلعی ایجاد می‌شود. این حفره‌ها برای اتصالات و بستن پیچ و مهره کاربرد دارند. ناودانی‌های مشبک بخاطر وجود این حفره‌ها، برای ساخت قفسه‌های فولادی مناسب هستند.

    خلاصه‌ای از تاریخچه ناودانی

    بعد از اینکه مهندسان متوجه شدند مزیت‌های استفاده از ناودانی چیست و بیشتر در ساختمان‌سازی و صنعت از آن استفاده کردند، حجم تولید آن نیز افزایش پیدا کرد. به طور کلی استفاده از آهن‌آلات و پروفیل‌های فولادی در ساخت و ساز از دهه ۱۹۲۰ در اروپا رواج پیدا کرد. جنگ جهانی دوم تا مدتی باعث توقف رشد و توسعه کارخانه‌های فولاد شد و تولید ناودانی هم کاهش پیدا کرد، اما بعد از پایان جنگ جهانی دوم، ساخت و ساز دوباره رایج شد، کارخانه‌های فولادی فعالیتشان را از سر گرفتند و تولید مقاطع فولادی چون ناودانی افزایش پیدا کرد.

    ویژگی‌های ناودانی چیست؟

    به طور کلی پروفیل‌های فولادی بخاطر وزن پایین و مقاومت بالایی که دارند، شناخته می‌شوند و در صنایع مختلف کاربرد دارند. ناودانی نیز این دو ویژگی‌ مهم پروفیل‌ها را دارد و به همین خاطر برای کاربردهای گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    در ادامه بررسی می‌کنیم ویژگی‌های ناودانی چیست تا دقیق‌تر بررسی کنید که آیا این مقاطع برای کاربرد مورد نظر شما مناسب هستند یا خیر.

    • اشغال فضای کم در سازه
    • مقاومت بالا در برابر نیروها و تنش‌های واردشده
    • سهولت نصب و امکان نصب در کوتاه‌ترین زمان ممکن
    • طول عمر زیاد
    • موثر در کاهش وزن کلی سازه بخاطر سبک بودن

    مشخصات فنی ناودانی

    مشخصات فنی ناودانی شامل سایز، وزن، استانداردهای به کار رفته در تولید این محصول و جنس پروفیل است. مشخصات فنی تأثیر بسزایی در قیمت ناودانی دارد. به همین دلیل خریداران ابتدا باید مشخصات فنی محصول مورد نظرشان را تعیین کنند و سپس قیمت همان محصول را استعلام بگیرند. در ادامه بررسی می‌کنیم مشخصات فنی ناودانی چیست.

    سایز ناودانی

    ناودانی‌ها به صورت استاندارد در شاخه‌های ۶ یا ۱۲ متری تولید می‌شوند. ضخامت این محصولات بین ۸ تا ۱۶ میلی‌متر متغیر است؛ سایز محصول ضخامت جان آن‌ را مشخص می‌کند. ناودانی‌ها در ارتفاع ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر تولید می‌شوند. منظور از ارتفاع ناودانی طول جان یا فاصله بین قسمت انتهایی دو بال ناودانی است.

    وزن ناودانی

    ناودانی‌ها در انواع سبک و سنگین تولید می‌شوند. انواع سبک این محصولات با حرف انگلیسی L و نمونه‌های سنگین آن‌ها با حرف انگلیسی H شناخته می‌شوند. مشخصات اشتال ناودانی‌های سبک و سنگین با یکدیگر متفاوت است. پروفیل‌های فولادی سبک مطابق با استاندارد روسی GOST 8240 و پروفیل‌های سنگین مطابق با استاندارد اروپایی DIN EN 1026-1 ساخته می‌شوند.
    در ادامه جدول وزن ناودانی‌های سبک و سنگین را ارائه می‌دهیم تا متوجه شوید وزن سایزهای مختلف این پروفیل‌های فولادی چه تفاوتی با یکدیگر دارد.

    ردیف

    سایز ناودانی  ضخامت(میلیمتر) وزن یک متر ناودانی(کلیوگرم) وزن شاخه 6 متری (بر حسب کیلو) وزن شاخه 12 متری(برحسب کیلو)
    1 6 6 5 30.4
    2 6.5 5.5 7 42.5
    3 8 6 8.6 51.8 103.7
    4 10 6 10.6 63.6 127.2
    5 12 7 13.5 80.4 160.8
    6 14 7 16 192
    7 16 7.5 19 225.6
    8 18 8 22 264
    9 20 8.5 25.3 303.6
    10 22 9 29.4 352.8

    استانداردهای به کار رفته در تولید ناودانی

    استانداردهای ناودانی، شکل و زاویه بال‌ها نسبت به جان را تعیین می‌کنند. استانداردهای رایج برای تولید ناودانی، استانداردهای UPN، UPE است. تفاوت محصولاتی که با این دو استاندارد تولید می‌شوند، در زاویه بال‌ها نسبت به جان مشخص می‌شود.
    ناودانی‌های UPE با نام پروفیل U هم شناخته می‌شوند، زیرا از نظر ظاهری شبیه به حرف U انگلیسی هستند. زاویه بال این محصولات نسبت به جان آن‌ها ۹۰ درجه است. ناودانی‌های UPN با نام پروفیل C شناخته می‌شوند. زاویه بال‌های این پروفیل‌ها نسبت به جان کمی بیشتر از ۹۰ درجه است و سطح مقطع آن‌ها ظاهر مخروطی دارد. همچنین ضخامت بال ناودانی‌های UPN یکسان نیست و از بالا به پایین افزایش پیدا می‌کند.
    استانداردهای دیگری چون UNP و UPA نیز برای ناودانی وجود دارند. ناودانی‌های UNP پروفیل‌های سنگینی هستند که به شکل شیب‌دار و با ضخامت بالا ساخته می‌شوند و در ساخت سازه‌های صنعتی خیلی بزرگ استفاده می‌شوند. کاربرد این ناودانی‌ها محدود است. نمونه‌های UPA نیز با نام ناودانی ایرانی شناخته می‌شوند. کارخانه‌های ایرانی از استاندارد DIN-1026-2 برای تولید محصولات UPA استفاده می‌کنند. این پروفیل‌ها سبک هستند و معمولا برای کاربردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    جنس ناودانی

    ناودانی جنس‌های مختلفی دارد؛ گالوانیزه، آلومینیوم، فولاد و استیل استنلس متداول‌ترین فلزهایی هستند که برای تولید این محصولات به کار می‌روند و هرکدام از آن‌ها کاربردهای منحصربفردی دارند. به عنوان مثال ناودانی‌های آلومینیومی بخاطر وزن کم‌تر و شکل‌پذیری ساده‌تر، در ساخت چارچوب درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    ناودانی‌های گالوانیزه یا استیل استنلس قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های فولادی و آلومینیومی دارند. این محصولات بخاطر مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند، تنها در شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در مناطق پربارشی که رطوبت هوا بالاست، از ناودانی‌های گالوانیزه برای ساخت‌وساز استفاده می‌کنند. در صورت استفاده از ناودانی‌های بدون پوشش گالوانیزه یا استیل ضدزنگ در مناطقی با رطوبت بالا، بعد از مدت کوتاهی مجبور می‌شوید این محصولات را جایگزین کنید و باید دوباره هزینه‌ای برای خرید و نصب ناودانی بپردازید.

    کاربرد ناودانی چیست؟

    این پروفیل‌های فولادی یا آلومینیومی در صنایع مختلف به عنوان چارچوب، پایه و قاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    در ادامه بررسی می‌کنیم که متداول‌ترین کاربردهای ناودانی چیست.

    • مهاربندی دیوار و پیشگیری از فروریزش دیوارهای قدیمی
    • ساخت اسکلت‌های فولادی در خودروسازی، کشتی‌سازی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی سنگین و نیمه‌سنگین
    • ساخت چارچوب درب و پنجره
    • کاربرد در زیرساخت‌های پایپینگ و ایجاد محافظ برای لوله‌ها
    • تولید گاردریل و تابلوهای راهنمایی و رانندگی
    • کاربرد در نمای ساختمان
    • کاربرد در تشکیلات دریایی
    • کاربرد در ساخت سکوهای نفتی
    • ساخت شاسی و کانتینر
    • ساخت خرپا

    دقت داشته باشید که این موارد تنها چند نمونه از کاربردهای ناودانی هستند. مهندسان و صاحبان صنایع مختلف ممکن است از ناودانی برای کاربردهای مختلف دیگری هم استفاده کنند. ناودانی یکی از انواع پروفیل ساختمانی و صنعتی است که در هر دو حوزه موارد استفاده بسیاری دارد.

    کارخانه‌های تولیدکننده ناودانی در ایران

    بسیاری از مجتمع‌های فولاد در سراسر ایران، ناودانی را در لیست محصولات تولیدی خود دارند. در ادامه لیست بهترین تولیدکننده‌های این پروفیل در ایران را ارائه می‌دهیم:

    • کارخانه فولاد ناب تبریز
    • کارخانه ذوب آهن اصفهان
    • مجتمع فولاد شکفته مشهد
    • مجتمع آریان فولاد بویین‌زهرا
    • کارخانه فایکو مازندران
    • مجتمع صبا فولاد منظومه اصفهان
    • صنایع فولاد کوهپایه اصفهان
    • کارخانه ذوب و نورد یاوران زنجان
    • کارخانه سپهر ایرانیان ساوه
    • مجتمع فولاد البرز ابهر

    بهترین روش استعلام قیمت و خرید ناودانی

    فولادسل یک مرجع معتبر برای استعلام قیمت ناودانی است. این مجموعه همچنین خدمات فروش ناودانی را به سراسر کشور ارائه می‌دهد. برای استعلام قیمت ناودانی هم می‌توانید از جدول‌های قیمت موجود در فولادسل استفاده کنید و هم روی گزینه «استعلام سریع قیمت» در گوشه بالای سمت چپ سایت کلیک کنید. بعد از وارد کردن شماره تماس خود منتظر تماس کارشناسان فولادسل و اعلام آخرین قیمت محصول مورد نظرتان بمانید. برای خرید از فولادسل نیز با شماره ۷۴۴۸۶-۰۲۱ تماس بگیرید. فولادسل ناودانی‌های برندهای مختلف را با تضمین اصالت و کیفیت عرضه می‌کند و امکان ارسال محصولات به سراسر کشور را نیز دارد.

    کلام آخر

    در این مقاله بررسی کردیم ناودانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. این محصول بخاطر کاربردهای گسترده در صنایع گوناگون و ساخت‌وساز در انواع مختلفی تولید می‌شود. پیش از خرید ناودانی ابتدا باید مشخص کنید که کدام یک از انواع این پروفیل‌ها برای کاربرد مورد نظر شما مناسب‌تر است. سپس سایز و وزن مناسب را انتخاب کنید. در نهایت قیمت را استعلام بگیرید و خرید خود را انجام دهید. اگر سوالی درباره قیمت ناودانی یا فرایند خرید از فولادسل دارید، می‌توانید با شماره ۷۴۴۸۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

    نظر شما