راهنمای کامل هزینه ساخت خانه و آپارتمان در سال 1403

راهنمای کامل هزینه ساخت خانه و آپارتمان در سال 1403
فهرست مطالب

    مسکن همواره به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر مطرح بوده و امروزه با افزایش جمعیت شهرها و توسعه آپارتمان‌نشینی، آگاهی از هزینه ساخت خانه و آپارتمان برای بسیاری از مردم اهمیت یافته است. هدف این مقاله بررسی هزینه‌های ساخت خانه و آپارتمان در سال 1403 است تا اطلاعات جامعی را در اختیار کسانی که به دنبال ساخت مسکن هستند قرار دهد و با توجه به نرخ‌های واقعی بازار، چشم‌انداز دقیقی از هزینه‌های مورد نیاز ارائه دهد.

    محاسبه هزینه ساخت خانه در سال 1403

    اگر قصد بررسی هزینه ساخت خانه و آپارتمان را داشته باشیم:

    • برای اولین قدم باید قیمت زمین را بررسی کنیم. پرهزینه‌ترین قسمت ساخت یک سازه، انتخاب زمین است.
    • دومین بحث تهیه جواز ساخت و گزینش مهندس مشاوره برای همکاری در پروژه است.
    • مورد سوم هم در مورد ساخت ساختمان است که شامل نوع اسکلت و سیستم سازه‌ای و تخمین هزینه‌های آن می‌شود. (به این موضوع توجه کنید که اغلب اسکلت‌های بتنی نسبت به اسکلت‌های فلزی هزینه پایین‌تری داشته ولی امکان پرداخت در چندین مرحله را دارند اما برای اسکلت‌های فلزی به‌خاطر تک مرحله‌ای بودن ساخت سازه هزینه باید یک‌باره پرداخت شود. )
    • بعد از انتخاب اسکلت سازه، موضوع نوع و قیمت متریال مصرفی مثل قیمت تیرآهن، پروفیل و میلگرد مطرح می‌شود.

    در همین حال با چالش تفاوت قیمت کارخانه‌های مختلف روبرو می‌شویم. برای مثال:

    با توجه به اینکه قیمت میلگرد در برخی کارخانجات نسبت به بقیه میلگردها بیشتر است اما کیفیت بیشتری هم دارد، باید بین مقدار هزینه مصرفی و کیفیت، تعادل برقرار شود.

    خوب است بدانید که همه مصالح و اجناس مخصوص ساخت و ساز، در مراحل سفت کاری، تاسیسات و نازک کاری به‌کار می‌روند، جزو متریال‌ مصرفی هستند. با توجه به متراژ مفید و غیر مفید، تعداد واحدها و طبقات، میزان مصالح مصرفی هم مشخص می‌شود.

    هزینه ساخت خانه

    در مورد هزینه ساخت آپارتمان، شاید تصور کنید که پروژه‌های مدرن، هزینه کمتری لازم دارند، با این حال امکان دارد که هزینه این پروژه‌ها از سازه‌های کلاسیک و نئوکلاسیک بازار هم بیشتر شود. همه این هزینه‌ها باتوجه به نوع متریال مصرفی متغیر است. با فولادسل همراه باشید تا شما را با هزینه ساخت ساختمان آشنا نماییم.

    هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان

    در مورد هزینه ساخت خانه و آپارتمان، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور هزینه تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را در سال 1403 اعلام کرده است. البته که این قیمت ها حدودی هستند و امکان دارد باتوجه به موقعیت، امکانات و شرایط آپارتمان هزینه‌ها فرق کنند.

    هزینه تقریبی لازم برای هر متر آپارتمان مسکونی طبق تعداد طبقات در جدول زیر آمده است:

    • ساختمان یک و دو طبقه: 10 تا 11 میلیون تومان
    • ساختمان سه تا پنج طبقه: 12 تا 13 میلیون تومان
    • ساختمان شش و هفت طبقه: 14 تا 15 میلیون تومان
    • ساختمان 8 تا 10 طبقه: 15 تا 16 میلیون تومان
    • ساختمان 11 و 12 طبقه: 16 تا 17 میلیون تومان
    • ساختمان 13 تا 15 طبقه: 18 تا 19 میلیون تومان
    • ساختمان 16 طبقه و بالاتر: 19 میلیون تومان به بالا

    هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در شهرستان

    محاسبات دقیق هزینه ساخت خانه و آپارتمان در شهرستان، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که به شرح زیر هستند:

    • متراژ زیربنا
    • فصل ساخت و ساز
    • نوع بنا، مسکونی و تجاری
    • کیفیت و قیمت مصالح ساختمانی
    • دستمزد کارگران و هزینه‌های پیمانکاری
    • موقعیت جغرافیایی شهر و منطقه
    • هزینه های جانبی مثل عوارض شهرداری، بیمه، مالیات و…

    در مورد تخمین هزینه ساخت آپارتمان، مشورت با مهندسان و پیمانکاران متخصص و کاربلد در شهرستان شما، بهترین راه است. این اشخاص باتوجه به سابقه کاری و تخصص خود می‌توانند برآوردی دقیق از هزینه ساخت پروژه، به شما ارائه دهند. یکی دیگر از راه‌ها هم مراجعه به سازمان نظام مهندسی است که هر سال نرخ‌های دستمزد و قیمت مصالح مخصوص هر استان را باتوجه به نوع بنا و متراژ اعلام می‌کنند.

    هزینه پیاده‌سازی اسکلت در ساخت آپارتمان

    با همه این‌ها ، می‌شود برآورد تقریبی از هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در شهرستان داشته باشید. طبق آمار اعلام شده سازمان نظام مهندسی ساختمان، در سال 1403، هزینه ساخت هر متر مربع واحد در شهرستان‌ها چیزی حدود 8 تا 15 میلیون تومان است. البته این مبالغ فقط یک میانگین هستند و امکان دارد هزینه واقعی ساخت در هر پروژه باتوجه به عواملی که گفتیم، بیشتر یا کمتر از این اعداد باشد.

    بررسی کامل هزینه ساخت ساختمان قدم به قدم

    تا به اینجای کار هزینه ساخت خانه و آپارتمان در شهرستان را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه هزینه ساخت ساختمان را قدم به قدم برایتان شرح می‌دهیم.

    • برآورد قیمت زمین

    برای محاسبه هزینه ساخت ساختمان؛ پیش از هرچیزی باید قیمت زمین محاسبه شود. همانطور که پیداست خرید زمین در مناطق و متراژهای بالا، به هزینه بیشتری نیاز دارد. در کل هزینه زمین شامل هزینه‌های پرداختی برای کسب آن قطعه زمین است که باتوجه به موقعیت مکانی، تجهیزات قابل دسترس و منطقه متغیر است.

    • جواز ساخت

    یکی از پرهزینه‌ترین قسمت‌های ساخت و ساز، گرفتن جواز است که بر قیمت ساخت خانه نیز تاثیر می‌گذارد. در این مرحله هزینه شرکت‌های مهندسی هم باید در نظر گرفته شود. بهتر است که این پروسه در فصل سرد انجام شود تا شروع پروژه در فصل گرم باشد.

    وقتی که تصمیم قطعی ساخت داشتید، به شهرداری منطقه‌ای که زمین شما در آنجا قرار دارد مراجعه کنید. در این مرحله همراه داشتن سند مالکیت، کارت شناسایی مالک و فیش تسویه حساب عوارض لازم است. بعد از تشکیل پرونده باید منتظر تایید مدارک توسط شهرداری باشید. پس از تایید بازرس به محل ملک می‌آید و ویژگی‌هایی مثل تعداد طبقات مجاز را بررسی می‌کند. در مرحله بعدی دستور نقشه صادر می‌شود و همه جزئیاتی که برای ساخت به آن نیاز دارید، در دستور نقشه ذکر می‌شود. پس از آن نوبت انتخاب مهندس می‌رسد تا بهترین نقشه را رسم کند. به‌طور کلی جواز ساخت یکی از ارکان اصلی هزینه ساخت ساختمان است.

    • هزینه اسکلت ساختمان

    هزینه اسکلت فلزی از نوع بتنی آن بیشتر است. قیمت اسکلت سازه بر قیمت ساخت هر متر خانه هم موثر است. در کشور ما باتوجه به وسعت بالا و تنوع شرایط آب و هوایی، اقتصادی، فرهنگی و منابع طبیعی از روش‌های ساختمان سازی متغیری برخوردار است. برای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی این راه‌ها و مصرف انواع مصالح ساختمانی، اول نیاز است که تصویر عمومی درستی از روش‌های متداول ساختمان سازی در ایران به دست آورد.

    تاثیر قیمت میلگرد و تیرآهن در هزینه ساخت آپارتمان

    مقدار میلگرد مصرفی هر متر آپارتمان

    فرآیند محاسبه مقدار میلگرد لازم برای ساختمان کمی است و نیاز به فرمول‌های پیچیده مهندسی دارد. ولی اگر قبل از شروع پروژه نیاز به محاسبه این مقدار دارید می‌توانید از روش‌های سرانگشتی استفاده کنید. در کل می‌توان گفت که برای ساخت اسکلت بتنی به 40 تا 55 کیلوگرم در هر مترمربع و برای اسکلت فلزی به 45 تا 65 کیلوگرم به ازای هر متر مربع میلگرد نیاز دارید. لازم به ذکر است که موارد گفته شده دقیق نبوده و بسته به نوع سقف، تعداد طبقات و نوع اسکلت این مقادیر متغیر است.

    مقدار تیرآهن مصرفی هر متر آپارتمان

    محاسبه تیرآهن لازم برای ساختمان هم مثل میلگرد کمی دشوار است. ولی اگر بخواهیم به صورت سرانگشتی حساب کنیم باید بگوییم که هر متر مربع سازه به حدود 40 تا 70 کیلوگرم آهن نیاز دارد که بخش عمده آن، تیرآهن است. این مقدار براساس نوع اسکلت ساختمان، کاربری و تعداد طبقات متغیر خواهد بود. بدین ترتیب برای محاسبه دقیق تعداد تیرآهن مصرفی سازه خوب است قبل از شروع پروژه با مهندس ساختمان مشورت کنید.

    تاثیر تعداد طبقات بر هزینه ساختمان

    در بررسی‌های ریزتر مشخص شد که عمده تفاوت قیمت‌های ساخت ساختمان مربوط به تعداد طبقات است و اغلب هزینه‌های اجرایی و نگهداری تحت تاثیر این موضوع است. به‌طور کلی ساختمان‌های بلندتر از دو و سه طبقه، مساحت بیشتری دارند و در نتیجه گران‌تر هستند. بدین ترتیب هرچه تعداد طبقات یشتر باشد، هزینه ساخت آپارتمان به ازای هر متر مربع بیشتر می‌شود.

    موضوع قیمت تا حدی به نحوه دسترسی‌های داخلی ساختمان مربوط می‌شود. باید بررسی کرد که نوع عمودی دسترسی راحت‌تر از دسترسی راهرو است و در مواردی که از دسترسی عمودی بهره می‌برند، برای صرفه‌جویی در هزینه‌ سرویس‌های عمودی خوب است که در هر طبقه 4 تا 6 واحد مسکونی ساخته شود.

    محاسبه هزینه ساخت خانه دوبلکس

    هزینه ساخت خانه دوبلکس به پارامترهایی مثل متراژ، نوع مصالح به‌کار رفته و امکانات سازه مثل روف گاردن، استخر و.. وابسته است. برای ساخت خانه‌ دوبلکس می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید. گفتنی است که این فرمول، هزینه را به صورت حدودی حساب می کند.

    هزینه ساخت خانه = متراژ * قیمت هر متر مربع

    افزایش هزینه در ساختمان‌های بلند مرتبه

    هزینه اجرای تمهیدات منحصر به‌فرد برای سرویس دادن به ساختمان به‌خصوص در طبقات بالاتر ضرورت پیدا می‌کند؛ از دلایل بالا رفتن هزینه در ساختمان‌های بلند مرتبه باید به مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم، اشاره کرد:

    • تمهیداتی مثل آسانسورهای خاص و سریع
    • پمپ قوی آب
    • تاسیسات تهویه و روشنایی منحصر به‌فرد
    • مسیرهای فرار و مقاومت بالا در برابر آتش سوزی با استانداردهای بالا

    علاوه بر تجهیزاتی که گفتیم، هزینه‌های ساخت سازه‌های مرتفع به دلایل زیر، بیشتر است:

    • هزینه بالا بردن مصالح و نیازمندی کارگران به سطوح مورد نیاز
    • هزینه اضافی کار در ارتفاع و تجهیزات ایمنی
    • کم شدن فضای مفید و اشغال محیط طبقات پایین‌تر با ملزوماتی مثل تاسیسات و مسیرهای رفت و آمد از معایب است که ساختمان‌های مرتفع دارند.

    هزینه آرماتور بندی در ساخت خانه

    قیمت آرماتوربندی در ساختمان

    هزینه آرماتوربندی که برای ساختمان در نظر گرفته می‌شود به پارامترهایی مثل وزن میلگرد، روش بتن‌ریزی، هزینه و دستمزد کارگران و.. بستگی دارد. بعد از محاسبه مقدار میلگرد مصرفی ساختمان و اطلاع از قیمت دقیق آن، می‌توانید هزینه آرماتور‌بندی را تخمین بزنید.

    بدیهی است که میلگرد، به‌دلیل استحکامی که به سازه می بخشد. یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد ساختمانی محسوب می‌شود. میزان میلگرد مصرفی در ساختمان به عوامل متغیری مثل آرماتوربندی ساختمان بستگی دارد. نوع اسکلت، سطح زیربنا و کاربری ساختمان از عواملی است که مقدار میلگرد مصرفی را مشخص می‌کند. میزان میلگرد لازم برای ساختمان به موضوعات مختلفی مثل نوع اسکلت ساختمان، تعداد طبقات، شرایط آب و هوایی، ارتفاع ساختمان و… وابسته است.

    فهرست خدمات مرتبط با آرماتوربندی هزینه آرماتوربندی 1403
    آرماتوربندی با میلگرد تا سایز 18 6 تا 8 هزار تومان به ازای هر یک کیلوگرم
    آرماتوربندی با میلگرد سایز بالاتر از 18 4 تا 8 هزار تومان به ازای هر یک کیلوگرم
    دستمزد سرکارگر آرماتوربندی 1 تا 1.5 میلیون تومان روزانه
    دستمزد کارگر سیم بر آرماتوربندی 650 تا 950 هزار تومان روزانه

    مهندسین متخصص با استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان را حساب می‌کنند. این نرم افزارها با اطلاعات ساختمان، می‌توانند میلگرد لازم برای ساختمان را محاسبه کنند. بعضی افراد به‌وسیله جداول مربوطه می‌توانند، عواملی مثل نوع اسکلت، ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات، میزان میلگرد مصرفی را محاسبه کنند.

    هزینه بتن ریزی و ساخت فونداسیون

    فونداسیون و بتن‌ریزی ساختمان هم یکی دیگر از مراحل اصلی هزینه ساخت آپارتمان است که باعث استحکام نهایی سازه می‌شود. هزینه‌های بتن ریزی ساختمان عبارتند از:

    • کرایه بیل مکانیکی برای خاک برداری
    • تخلیه نخاله‌ها و خاک از محل پروژه
    • اجرای بتن مگر
    • قالب‌ بندی چوبی و یا فلزی
    • شروع بتن ریزی
    • عمل آوری یا کیورینگ بتن

    هزینه بتن ریزی در ساخت خانه و آپارتمان

    هزینه سفت کاری ساختمان

    سفت کاری ساختمان متشکل از همه مراحلی است که موجب برپا شدن سازه و ساخت اسکلت اصلی آن می شود. این مراحل شامل گودبرداری، خاک‌برداری، پی‌ریزی، ساخت اسکلت بتنی یا فلزی سازه، احداث تیرها و سقف سازه، تیغه چینی و احداث دیوارها است. هزینه سفت کاری سازه به ازای هر مترمربع از 5میلیون شروع می‌شود.

    هزینه نازک کاری ساختمان

    بعد از انجام سفت کاری ساختمان، نوبت زیباسازی ظاهری آن است. در اصل نازک کاری، مرحله نهایی ساخت یک سازه است و برای زیبایی بخشیدن به محیط داخلی و خارجی ساختمان صورت می‌گیرد. این فرآیند شامل ایزوگام، کاشی و سرامیک، گچ کاری، نقاشی، نما، کاغذ دیواری، پارکت و… است.

    هزینه نازک کاری در ساخت ساختمان

    جدول برآورد هزینه های ساخت ساختمان

    در جدول زیر تخمین هزینه‌های مراحل مختلف ساخت ساختمان آورده شده است.

    در سازه‌های کمتر از ۳ طبقه نازک کاری و سفت کاری هر یک به تنهایی بیش از 40٪ از هزینه ساخت را تشکیل می‌دهند. یعنی جمع هزینه این دو بیش از 80% است.

    در سازه‌های تا ۴ طبقه اغلب هزینه نازک کاری از سفت کاری بیشتر است و بالعکس، برای بیشتر از ۴ طبقه اصولا هزینه سفت کاری از نازک کاری بیشتر می‌شود.

    فرایند میزان هزینه تقریبی
    سفت کاری ساختمان ۳۵-۴۰٪ (تقریبا مترمربعی ۵ میلیون تومان)
    نازک کاری ساختمان ۳۵-۴۰٪ (تقریبا مترمربعی ۵ میلیون تومان)
    تاسیسات مکانیکی ساختمان ۱۰-۱۵٪ (تقریبا مترمربعی ۱.۵ میلیون تومان)
    تاسیسات برقی ساختمان ۷-۱۰٪ (تقریبا مترمربعی ۱.۲ میلیون تومان)

    با افزایش تعداد طبقات درصد هزینه سفت کاری و نازک کاری کمتر می‌شود و درصد هزینه‌های تاسیسات مکانیکی و برقی بالا می‌رود.

    جمع بندی

    ما امروز در فولادسل سعی کردیم که همه هزینه‌های ساخت خانه و آپارتمان در سال 1403 را به‌صورت قدم به قدم بررسی کنیم. لازم به ذکر است که تخمین هزینه‌های ساخت و ساز به تنهایی کافی نیست و باید قیمت زمین را نیز در نظر داشت. علاوه بر تمامی موارد گفته شده، امکان دارد هزینه‌های دیگری هم به نتیجه محاسبات افزوده شود، پس بهتر است که برای آن‌ها نیز بررسی داشته باشید.همچنان گفتیم که قیمت تیرآهن، میلگرد و دیگر مقاطع فولادی، تاثیر بسیاری بر هزینه‌های نهایی ساختمان دارند که برای استعلام دقیق قیمت آنها می‌توانید فولادسل را به‌صورت روزانه بررسی کنید.

    سوالات متداول
    هزینه ساخت هر متر مربع خانه چقدر است؟
    هزینه ساخت هر متر مربع خانه بسته به نوع سازه، کیفیت مصالح، موقعیت جغرافیایی و نوع پروژه متفاوت است.
    قیمت زمین چقدر بر هزینه کلی ساخت تاثیر می‌گذارد؟
    قیمت زمین یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار بر هزینه کلی ساخت است. در مناطق شهری، قیمت زمین می‌تواند بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت را تشکیل دهد. به همین دلیل، انتخاب موقعیت زمین و مقایسه قیمت‌ها قبل از خرید بسیار مهم است.
    چه نوع مصالحی بر هزینه ساخت تاثیر بیشتری دارند؟
    نوع و کیفیت مصالح ساختمانی از جمله میلگرد، تیرآهن، سیمان، آجر، و... تاثیر زیادی بر هزینه ساخت دارند. استفاده از مصالح با کیفیت بالاتر ممکن است هزینه اولیه را افزایش دهد.
    نظر شما