تیرآهن بلژیکی چیست، انواع و کاربردهای آن

تیرآهن بلژیکی چیست، انواع و کاربردهای آن
فهرست مطالب

    تیرآهن بلژیکی یکی از انواع تیرآهن‌های موجود در بازار است که به دلیل فرآیند تولید منحصربه‌فرد خود، جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساخت‌وساز پیدا کرده است. این نوع تیرآهن که با استفاده از روش «نورد سرد» و شمش تولید شده، با داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد نظیر مقاومت و انعطاف‌پذیری بالا و طول عمر مناسب، به سرعت توانسته در پروژه‌های ساختمانی و اسکلت‌های فلزی جایگاه خود را به دست‌آورد.

    بر این اساس، کارشناسان فولادسل به بررسی اینکه تیر آهن بلژیکی چیست و کاربردهای آن در ساختمان‌سازی و فرآیند تولید آن به چه صورت است پرداخته‌اند. با ما همراه باشید تا با جزئیات بیشتری از این محصول آشنا شوید.

    تیرآهن بلژیکی چیست؟

    تیرآهن بلژیکی یک نوع مقطع فولادی است که در فرآیند نورد سرد تولید می‌شود ولی از لحاظ ظاهری با تیرآهن‌های دیگر تفاوت خاصی ندارد و از دو بخش اصلی، بال و جان تشکیل شده که ارتفاع جان تیر آهن بلژیکی چیزی حدود بین 40 تا 400 میلی‌متر و طول آن‌ هم بین 6 تا 20 متر بوده، و در نهایت عرض بال‌ها بسته به نوع آن‌ها متغیر است.

    تیراهن بلژیکی با شمش‌های فولادی خاص ساخته می‌شود که گریدهای خاص و مشخصی دارند که اغلب تعیین کننده قیمت تیرآهن هستند. این شمش‌های فولادی پیش از هر چیزی مقابل حرارت قرار می‌گیرند و در مرحله بعدی با استفاده از غلتک‌ها و دستگاه‌های پیشرفته به سایز‌ مدنظر تبدیل می‌شوند. پروسه ساخت تیر آهن بلژیکی طوری است که در نهایت یک محصول صاف و باکیفیت خواهید داشت که از آن در اسکلت‌بندی سازه، پل‌ها، تونل و… استفاده می‌کنید.

    تیرآهن بلژیکی

    ایده تولید تیرآهن بلژیکی به قرن بیستم برمی‌گردد، وقتی که شرکت Bethlehem برای نخستین بار به فکر تولید این تیرآهن‌ها افتاد. شرکت Bethlehem شمش‌های فولادی با گریدهای مخصوص را برای ساخت این محصول به‌کار برد که پیش‌تر پروسه تولیدش را برایتان شرح دادیم. تیر آهن بلژیکی با گذشت زمان و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، بهبود پیدا کرده و حالا یکی از مقاطع اصلی در ساختمان‌سازی، صنایع نفت و گاز و.. به حساب می‌آید.

    انواع تیرآهن بلژیکی

    اگر که بلژیکی یک روش تولید تیرآهن باشد، باید گفت که انواع تیرآهن‌ها با این روش تولید می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

    تیرآهن بلژیکی هاش

    سطح مقطع تیرآهن بلژیکی هاش، به حرف H شبیه است و به همین علت، طول و و ضخامت بال و جان، با هم برابر است. تیر آهن بلژیکی نسبت به سایر تیرها از مقاومت بیشتری برخوردار است به همین خاطر اغلب در ساخت پایه‌ها، ستون و پل از آن‌ها استفاده می‌شود.

    تیرآهن بلژیکی بال نیم پهن

    این تیرآهن بلژیکی از لحاظ ضخامت، کمی با انواع دیگر آن فرق دارد، زیرا ضخامت بال‌های تیر آهن بلژیکی نیم پهن از جان آن کمتر است. و طول بال‌ها از جان کمتر است که باعث می‌شود که سطح مقطع آن شبیه حرف I باشد. این تیرآهن در عین سبک وزن بودن، مقاومت خوبی دارد که همین موضوع باعث کارایی بیشتر تیراهن بلژیکی بال نیم پهن از سایر محصولات شده است.

    تیرآهن بلژیکی لانه‌زنبوری

    تیرآهن لانه‌زنبوری بلژیکی در اصل همان تیرآهن بلژیکی هاش یا بال نیم پهن است که از میان برش می‌خورد و پس از برش اشکال خاصی رو مقطع، دو نیمه دیگر آن به هم جوش داده می‌شوند. کاربرد اصلی این محصول در قسمت‌هایی است که نیازی به تحمل بار زیاد ندارند.

    تولید تیرآهن سرد

    تیرآهن بلژیکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

    در کل می‌توان گفت که اغلب ویژگی‌های تیرآهن بلژیکی به تیرآهن‌های معمولی بسیار شبیه است ولی مهم‌ترین تفاوت‌های این محصول به ارتفاع جان‌ها برمی‌گردد. پیش‌تر گفتیم که ارتفاع جان تیر آهن بلژیکی چیزی حدود 40 تا 400 میلی‌متر و طول آن‌ هم بین 6 تا 20 متر بوده، و در نهایت عرض بال‌ها بسته به نوع آن‌ها متغیر است. ظاهر تیرآهن و اعدادی مثل بال و… به استانداردی که تیرآهن در گرید آن تولید می‌شود، بستگی دارد. این استانداردها عبارتند از IPB، IPE، INP.

    مشخصه‌های دیگری مثل استحکام و مقاومت فشاری تیراهن بلژیکی، بسته به نوع تیرآهن به‌کار رفته متفاوت است. سایز تیرآهن بلژیکی به دو قسمت جان و بال بستگی دارد. مثلا تیرآهن ۱۲ دارای جان ۱۲۰ میلی متری است. در کل ابعاد تیرآهن خریداری شده، روی متغیرهای زیادی موثر است.

    البته قیمت تیرآهن بلژیکی مثل تیرآهن معمولی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. ولی در کل می‌توان گفت قیمت تیر آهن بلژیکی از تیرآهن معمولی کمتر است ولی هنوز هم اصلی‌ترین عامل تعیین کننده قیمت، تولیدکننده و برندی است که محصول را ساخته است.

    وزن تیر آهن بلژیکی

    برای به‌دست آوردن وزن تیرآهن بلژیکی، نیاز است از جدول وزنی سازنده و یا فرمول محاسبه وزن استفاده کنید. محاسبه وزن تیر آهن بلژیکی در به‌دست آوردن قیمت هر شاخه تیرآهن و تعداد شاخه هر سایز در یک بندیل، به شما کمک می‌کند.

    در ادامه شما را با جدول وزن تیر آهن بلژیکی آشنا می‌کنیم. نکته حائز اهمیت این است که تیراهن بلژیکی هاش در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شوند که وزن آن‌ها به خاطر متغیر بودن جان و بال، با هم فرق دارد.

    سایز تیرآهن بلژیکی (cm) نوع تیرآهن بلژیکی وزن هر متر (Kg)
    12 زنبوری 10.42
    هاش سبک 19.9
    هاش سنگین 26.75
    بال نیم پهن 10.42
    14 زنبوری 12.9
    هاش سبک 24.75
    هاش سنگین 33.75
    بال نیم پهن 12.9
    16 زنبوری 16.25
    هاش سبک 30.42
    هاش سنگین 42.6
    بال نیم پهن 16.25
    18 زنبوری 18.75
    هاش سبک 35.5
    هاش سنگین 51.25
    بال نیم پهن 18.75
    20 زنبوری 22.9
    هاش سبک 42.3
    هاش سنگین 61.33
    بال نیم پهن 22.9

    فرمول محاسبه وزن تیرآهن بلژیکی

    برای محاسبه وزن تیر آهن بلژیکی با فرمول هم لازم است وزن واحد طول آن را از جدول اشتال ببینید و در طول مقطع ضرب کنید. برای مثال وزن تیرآهن 12 بلژیکی هاش سبک که 10 متر طول دارد،‌ حدود 199 کیلوگرم است.

    کاربردهای تیرآهن بلژیکی چیست؟

    اگر با حوزه ساختمان‌سازی آشنا باشید احتمالا می‌دانید که تیرآهن به عنوان پایه و اساس سازه و بناهای مختلف به‌کار می‌رود. قبل از اینکه کاربردهای تیرآهن بلژیکی را برایتان شرح دهیم به شما پیشنهاد می‌کنیم با کارایی کلی تیرآهن‌ها آشنا شوید. مهم‌ترین کاربردهای تیراهن بلژیکی به شرح زیر است:

    • این مقطع فولادی در سایزهای متنوع در اسکلت سازه و سقف، ستون، خرپا، بادگیر دیوار، سقف پارکینگ و پاسیو به‌کار می‌رود.
    • تیرآهن بلژیکی قابلیت استفاده دوباره را دارد و به‌صورت دست دوم هم قابل خریداری کنید.
    • انواع مختلف و تنوع این محصول موجب آن شده تا در صنایع مختلف به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.
    • در سازه‌های بزرگ تیرآهن هاش بلژیکی و سازه‌های کوچک یا متوسط، تیرآهن نیم بال پهن به‌کار می‌آید.

    روش تولید تیرآهن بلژیکی

    تیرآهن بلژیکی مثل بقیه تیرآهن‌ها در پروسه نورد ساخته می‌شوند. در این فرآیند، شمش فولادی در حرارت بالا قرار می‌گیرد و بعد از آن در مراحل تکراری، بارها و بارها قالب‌گیری می‌شود تا در آخر، به شکل و کیفیت درست برسد. روند تولید تیر آهن بلژیکی به شرح زیر است:

    • انتخاب فولاد با گرید متناسب
    • حرارت‌دهی شمش‌های فولادی
    • داغ کردن فولاد در دمای 1100 درجه سانتی‌گراد
    • عبور مواد خمیری شکل از بین غلتک‌ها و شکل‌ دادن به آن
    • تکرار مرحله فرم دهی
    • ایجاد فشار یکپارچه برای قالب‌گیری نهایی
    • خروج تیرآهن از دستگاه نورد

    فرایند تولید تیرآهن بلژیکی

    عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن بلژیکی

    قیمت تیرآهن بلژیکی هم مثل نوع معمولی آن به پارامترهای مختلفی بستگی دارد ولی در کل قیمت بلژیکی نسبت به معمولی کمتر است. البته هنوز هم کارخانه تولیدکننده، مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت تیرآهن است. در ادامه به برخی عوامل موثر بر قیمت تیر آهن بلژیکی اشاره خواهیم کرد:

    • هزینه‌های معمول تولید مثل همچون هزینه نیروی انسانی
    • قیمت حامل انرژی مخصوصا بنزین و گازوئیل
    • شرایط عرضه و تقاضای بازار ساختمان
    • سایز و ضخامت مقاطع
    • قیمت ارز
    • گرید و کیفیت فولاد
    • قیمت آهن و فولاد در بازارهای داخلی و بین المللی

    تیرآهن بلژیکی در دو شکل نو و دست دوم موجود است. پیشت‌تر گفتیم که نوع دست دوم آن اگر که عیب و ایرادی نداشته نباشد، قابلیت استفاده دوباره را دارد. طبیعتا قیمت تیرآهن دست دوم از تیرآهن نو کمتر است و قیمت گذاری آن طبق وزن، طول و اعتبار کارخانه تولید کننده محاسبه می‌شود.

    جمع بندی تیرآهن بلژیکی

    تیرآهن بلژیکی به‌خاطر تنوع در شکل و ابعاد و کارایی به یکی از پراستفاده‌ترین مقاطع فولادی برای ساخت ساختمان و دیگر پروژه‌های عمرانی تبدیل شده که برای افزایش استحکام به‌کار می‌رود. در نهایت برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در فولادسل در ارتباط باشید.

    نظر شما