معرفی بهترین میلگرد ایران برای ساختمان سازی

معرفی بهترین میلگرد ایران برای ساختمان سازی
فهرست مطالب

    در انتخاب و خرید میلگرد مناسب برای پروژه‌های ساختمانی و صنعتی، توجه به فاکتورهای مختلفی که می‌توانند بر انتخاب کارخانه تولید کننده تاثیرگذار باشند، ضروری است. این فاکتورها شامل کیفیت مواد اولیه، تنوع محصولات، موقعیت مکانی کارخانه تولیدی و شرایط حمل و نقل، قیمت، ظرفیت تولید و امکان تحویل فوری محصول می‌شوند.

    در این مقاله، قصد داریم بهترین میلگردهای موجود در بازار را بر اساس این معیارها معرفی کنیم و کارخانه‌های معتبری را که این محصولات را تولید می‌کنند، مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید تا در انتخاب میلگرد مناسب برای پروژه‌های خود، بهترین تصمیم را بگیرید.

    اهمیت انتخاب بهترین میلگرد برای پروژه

    همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین مصالح در صنعت ساختمان‌سازی، میلگرد است که برای تقویت بتن و بهبود مقاومت کششی سازه به‌کار می‌آید. انتخاب درست و اصولی میلگرد نه تنها استحکام سازه را تامین می‌کند، بلکه از خسارت و آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل می‌آورد. امروز در این مقاله قصد داریم نکات مهم برای خرید میلگرد را بررسی کنیم تا شما بتوانید محصولی مطابق با نیازهایتان را از بهترین کارخانه تولیدکننده تهیه کنید.

    انبار میلگرد

    کیفیت مواد اولیه

    پارامترهای کیفی از نظر شیمیایی، فیزیکی، مکانیکی و ظاهری کیفیت یک میلگرد را تعیین می‌کند. به این شکل که پیش از هر چیزی باید نحوه تولید و استاندارد بودن مواد اولیه ساخت میلگرد را بررسی نمود تا بتوان کیفیت میلگرد را تایید کرد.

    ماده اولیه‌ برای تولید مقاطع فولادی مثل میلگرد، شمش فولادی است که با توجه به اینکه از نوع درجه یک است یا درجه دو، کیفیت محصول مد نظر را تعیین می‌کند.

    اگر میلگرد تولید شده براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی باشد، باکفیت است ولی اگر در فرآیند ساخت از شمش درجه دو استفاده شود، کیفیت لازم را نداشته، و امکان شکستن آن وجود دارد.

    در کشور ما همه کارخانه‌ها، میلگردی با کیفیت تولید می‌کنند که چند تا بهترین آن‌ها عبارتند از: مجموعه فولاد خراسان، بافق یزد، آناهیتا گیلان و سیرجان حدید جنوب

    تولید میلگرد

    تنوع محصولات

    به‌طور کلی میلگردها به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند که از نظر ظاهر و کاربرد باهم تفاوت‌هایی دارند.

    میلگردهای ساده هیچ برآمدگی روی سطح خود ندارند و کمتر در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    در مقابل میلگردهای آجدار، حاصل فرآیند نورد گرم هستند که به شکل استوانه طویل شده‌اند و به‌وسیله قالب‌های آج زنی، آجدار می‌شوند.

    میلگردها از نظر سایز هم در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند که برای اطلاع از سایز هر مقطع باید به عدد بعد از آن توجه نمود. برای مثال  میلگرد 14 یعنی میلگردی که قطر آن 14 است. میلگردهای ساخت ایران از سایز 8 الی 32 به بازار عرضه می‌شوند. در ضمن خوب است بدانید که کارخانه‌ها همه سایزهای میلگرد را تولید نمی‌کنند و برای خرید بعضی سایزها باید آن‌ را سفارش دهید.

    با توجه به تنوع سایزهای میلگرد باید بگوییم که هر مقطعی بسته به نیاز سازه در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به‌طور کلی به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

    • میلگردهای 8 و 10 به‌علت انعطاف پذیری بالا در فرآیند ساخت خاموت به‌کار می‌روند.
    • میلگردهای 12، 14 و 16 بیشتر به عنوان آرماتورهای طولی و عرضی در فونداسیون و ستون استفاده می‌شوند.
    • میلگردهای سایز بالاتر یا به عبارتی دیگر میلگردهای سنگین، در ساخت ستون و فونداسیون سازه‌های بزرگ به‌کار می‌روند.

    کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، شاهین بناب، آناهیتا، فولاد خراسان و فولاد کاوه جزو تولید کنندگانی هستند که محصولاتشان از تنوع بالایی برخوردار است.

    انواع میلگرد

    موقعیت مکانی کارخانه تولیدی و شرایط حمل و نقل

    یکی از مهم‌ترین مراحل خرید میلگرد، حمل و نقل است. این که بارگیری در چه مکانی و با چه روشی انجام می‌شود موضوع مهمی است که باید هماهنگ شود. کوچک‌ترین خللی در این پروسه، خسارت مالی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

    برای حمل و نقل میلگرد به شهر و کشورهای مختلف، روش‌های مختلفی وجود دارد که عبارتند از: حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی.

    میلگرد جزو مقاطع فولادی بزرگی است و برای باربری آن باید از روشی استفاده نمود که بار دچار آسیب نشود. با توجه به مسیرهای حمل و نقل کشور، باربری داخلی اغلب به صورت جاده‌ای و ریلی انجام می‌شود. البته حمل و نقل زمینی با ماشین و کامیون روش رایج‌تری است.

    هزینه حمل و نقل میلگرد در هر شهری متفاوت است. هر چه مسافت بیشتر باشد، هزینه باربری نیز افزایش می‌یابد. البته فراموش نکنید که در این پروسه بیمه شدن بار و سلامت رسیدن آن اهمیت بیشتری از میزان هزینه دارد. اگر شما به‌طور مستقیم از کارخانه خرید کنید، باید با شرکت‌های حمل و نقلی که با مجموعه قرارداد دارند، هماهنگ کنید. در غیر این صورت می‌توانید با هر شرکتی که مد نظرتان است، باربری میلگرد را انجام دهید.

    یکی راه‌های کاهش هزینه باربری این است که از کارخانه‌های نزدیک به مقصد میلگرد تهیه کرد که در تصویر زیر موقعیت مکانی کارخانه‌های معتبر مقاطع فولادی نشان داده شده.

    کارخانه‌های میلگرد

    اهمیت قیمت در خرید بهترین میلگرد

    زمانی که در مورد خرید میلگرد صحبت می‌کنیم، قیمت و عوامل تاثیرگذار بر آن بسیار مهم هستند. چرا که در صنعت ساخت و ساز، میلگرد از مصالح ضروری است و قیمت آن بر روی هزینه نهایی پروژه تاثیر به‌سزایی دارد. به همین دلیل کارخانه‌های تولید کننده معتبر سعی دارند که بهترین کیفیت ممکن را با مناسب‌ترین قیمت به مشتریانشان ارائه دهند تا جریان نقدینگی از بین نرود.

    بعد از نکاتی که گفته شد، قیمت جزو پارامترهای مهم خرید میلگرد است. البته خود قیمت، تحت تاثیر عوامل جزئی‌تری تصویب می‌شود که به شرح زیر است:

    • قیمت مواد اولیه
    • حجم عرضه و تقاضا در بازار
    • نوسانات شاخص بورس
    • سیاست گذاری های داخلی کشور
    • کارخانه تولید کننده میلگرد
    • هزینه‌های حمل و نقل کالا
    • تغییر فصل
    • نوع میلگرد
    • تغییرات نرخ ارز
    • تورم در مقیاس جهانی
    • میزان صادرات و واردات

    ظرفیت تولید و امکان تحویل فوری

    اصولا کسانی که به حجم بالایی از میلگرد احتیاج دارند، از طریق کارخانه اقدام به خرید می‌کنند. چرا که قیمت کارخانه نسبت به بازار مقرون به صرفه تر است. ولی محدودیت‌های خرید از کارخانه باعث شده که همه نتوانند به‌طور مستقیم از آن‌ها ثبت سفارش انجام دهند. اصلی‌ترین محدودیت خرید میلگرد از تولید کننده، میزان سفارش است. باید توجه داشته باشید که شما تنها در صورتی که نیاز به 22 تن میلگرد و یا بیشتر از آن داشته باشید، قادر به ثبت سفارش از کارخانه هستید.

    حمل میلگرد

    گاهی اوقات شما در اسراع وقت به میلگرد مدنظرتان نیاز دارید. برای این کار بهتر است که با کارخانه‌های نزدیک به مقصد تماس بگیرید. اگر موجودی انبار تکمیل باشد و یا به دلیل پایین بودن تقاضا معطلی برای باربری وجود نداشته باشد، امکان تحویل فوری نیز وجود دارد.

    جمع‌بندی

    در این مقاله به بررسی کامل نکات خرید بهترین میلگرد پرداختیم. دریافتیم که کیفیت مواد اولیه، قیمت و موقعیت مکانی کارخانه تولید کننده در انتخاب یک مقطع فولادی بسیار موثر است. البته که همه تولیدکنندگان میلگرد در ایران، استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند و این شما هستید که با توجه به نیازهایتان، بهترین میلگرد برای ساختمان ‌سازی را انتخاب می‌کنید.

    پس نتیجه می‌گیریم چیزی تحت عنوان بهترین برند میلگرد وجود ندارد و شما باید بسته به مقصد تخلیه بار، از کارخانه‌های نزدیک به آن اقدام به خرید کنید.

    سوالات متداول
    چه عواملی قیمت میلگرد را تعیین می‌کند؟
    قیمت یکی از عوامل مهم در فرآیند خرید میلگرد است که خود تحت تاثیر پارامترهایی مثل قیمت مواد اولیه، حجم عرضه و تقاضا در بازار ، نوسانات شاخص بورس، سیاست گذاری های داخلی کشور ، کارخانه تولید کننده، هزینه‌های حمل و نقل کالا و.... است.
    هزینه حمل و نقل میلگرد به عهده کدام یک از طرفین است؟
    هزینه حمل و نقل به عهده خریدار است. برای باربری باید با شرکت‌های حمل و نقل هماهنگ کرد که این هماهنگی‌ها به‌شکل توافقی توسط فروشنده و یا خریدار انجام می‌شود.
    خرید از کارخانه‌های به‌طور مستقیم چه محدودیت‌هایی را به‌دنبال دارد؟
    برای خرید از کارخانه باید سفارش شما به اندازه یک تریلی و یا بیشتر باشد. (گنجایش تریلی 22 تن است.)
    نظر شما