علامت اختصاری میلگرد تمام کارخانه ها

علامت اختصاری میلگرد تمام کارخانه ها
فهرست مطالب

    در سال‌های اخیر با افزایش تعداد کارخانه‌های تولید کننده میلگرد، شناخت و ارزیابی محصولات آنها برای ساختمان‌سازان اهمیت زیادی پیدا کرده است. به همین منظور، استفاده از علامت اختصاری حک شده روی میلگرد، تشخیص اصالت برند را برای مصرف کننده آسان کرده است.

    با توجه به تاثیر برند تولیدکننده و کیفیت محصولات آن بر قیمت میلگرد، در این مقاله با بررسی علامت اختصاری میلگرد کارخانجات مختلف، به شما در خرید این فراورده فولادی کمک می‌کنیم.

    علامت اختصاری میلگرد چیست؟

    منظور از علامت اختصاری میلگردها، الفبای انگلیسی و اعداد حک شده روی میلگرد است که کارخانه تولیدکننده، سایز آج، قطر و مدل میلگرد را مشخص می‌کند. حروف و اعداد میلگرد در شناسنامه‌ آن وجود دارد، به همین خاطر شناخت کامل علائم اختصاری موضوع بسیار مهمی است.

    اغلب میلگردهای تولید شده در ایران، همراه با کارت مشخصات عرضه می‌شوند که همه‌ی اطلاعات مربوط به فرآیند تولید محصول و ترکیبات شیمیایی و آلیاژی آن ثبت شده اما اگر محصول فاقد این کارت باشد، تنها شناختن علامت اختصاری میلگرد به کار شما ‌می‌آید. ما امروز در فولادسل قصد داریم که موارد کلی در نام‌گذاری میلگردها را بررسی کنیم؛ در ادامه همراه ما باشید.

    معنی حروف انگلیسی حک‌ شده بر روی میلگرد

    بیشتر افرادی که در این حوزه تجربه بالایی دارند، به‌دلیل فعالیت مستمر، با اغلب علائم و اصطلاحات آشنا هستند. اما از آنجایی که هر سال به تعداد کارخانه‌های تولید کننده میلگرد افزوده می‌شود، قطعا با برخی از تولیدکنندگان و علامت اختصاری آن‌ها آشنا نیستند.

    لازم به ذکر است که برخی از کارخانه‌های تولید کننده میلگرد در ایران مثل البرز تاکستان یا پرند، هیچ‌گونه علامت اختصاری ندارند و تنها راه تشخیص میلگرد اصل و تقلبی، خرید میلگرد از شرکت‌های معتبر است.

    امروز در این مطلب تمام تلاشمان را می‌کنیم که علاوه بر معرفی تولیدکنندگان معتبر، علائم رایج را نیز توضیح دهیم.

    روش‌های خواندن و تشخیص علائم اختصاری میلگرد‌

    به طور کلی علامت اختصاری روی میلگردها از سه بخش تشکیل شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

    1. کارخانه تولید کننده میلگرد: در ابتدا و از سمت چپ حروف‌هایی حک شده‌اند که گویای اسم کارخانه تولیدکننده و برند محصول هستند. مثلا حرف k نشانگر کارخانه فولاد خوزستان است.
    2. نوع آج میلگرد: این بخش نیز از حروف انگلیسی ساخته شده که نوع و سایز آج میلگرد را اعلام می‌کند. برای مثال حرف s نشانه میلگرد آجدار مرکب با آج 500 است.
    3. روش تولید میلگرد: بخش آخر علامت اختصاری میلگرد هم از حروف الفبای انگلیسی تشکیل شده که گویای نوع و روش تولید میلگرد است. برای مثال تولید با روش خنک‌کاری با حرف T نشان داده می‌شود.

    در حال حاضر شما با روش‌های تشخیص علامت اختصاری میلگرد آشنا شدید. اما چیزی که نیاز به دانستن آن دارید این است که هر کارخانه از چه حروفی استفاده می‌کند.

    لیست علامت اختصاری میلگرد کارخانه‌ های مختلف

    پیش از دو حرف آخر در علامت اختصاری میلگرد، چند حروف دیگر هم درج شده که اصولا شامل یک حرف و یا حتی بیشتر می‌شوند. این حروف‌ علامت اختصاری نام کارخانه‌های تولیدکننده است. در بخش انتهایی علامت اختصاری برخی کارخانه‌ها، co حک می‌شود. این دو حرف مخفف کلمه company، به معنای شرکت هستند.

    لازم به ذکر است که این قاعده شامل تولید کنندگانی مثل درپاد تبریز و بردسیر کرمان نمی‌شود و تنها راه تشخیص محصولات این کارخانه‌ها، خرید از شرکت‌های معتبر است. در ادامه به معرفی و بررسی لیست علامت اختصاری میلگرد هر کارخانه می‌پردازیم.

    علامت اختصاری میلگرد
    فولاد یزد IAS ارگ تبریز FAT جهان فولاد سیرجان SJS
    فولاد نورد گیلان NFG شاهین بناب BS راد همدان RAD
    میانه FF فولاد بافق BMIS آریا ذوب ARIA
    ذوب آهن اصفهان ESCO فولاد ایوان IS ابهر KFA
    روهینا ROUHINA فولاد الماس ATJU خرمدشت FKHT
    آذر فولاد امین تیکمه داش AFa ابر کوه SAIS قائم شهرضا GHAEM
    نیشابور N کاوه تیکمه داش SFK سیما فولاد جهان SFJ
    آناهیتا AGJU فولاد احرامیان YRM کیان کاشان KIAN
    هیربد HIRBOD ظفر بناب ZN فولاد اروند ARVAND
    امیر کبیر خزر AKS سپهر ایرانیان FSI هشترود FSD
    کویر کاشان KAVIR فایکو FAICO مهیار اردبیل MIM
    پرشین PSG جهان فولاد غرب SFJ ناب تبریز FNT
    نیشابور KSC آریان فولاد AS فولاد کرمان KSMR
    درپاد تبریز D سیرجان حدید جنوب SIRJAN آریا فولاد تاکستان AFT
    زاگرس شهر کرد SFZ نیک صدرای توس NS شمس سپهر SSS
    کوثر اهواز GCT آتیه خاورمیانه AKS شاهرود SHS

     

    آذر فولاد امین (afa)

    علامت اختصاری میلگردهای کارخانه آذر فولاد امین AFA است. این کارخانه در ابتدای سال 1390 در زمینی به اندازه 14 هکتار در تیکمه داش مجوز گرفت و خط تولید ذوب و نورد آهن را تاسیس، و فعالیت خود را آغاز کرد. این کارخانه، با نام AFA steel ثبت شده است.

    آذر فولاد امین (afa)

    آریا ذوب (Aria)

    تنها راه تشخیص اصل بودن میلگردهای مجتمع فولاد آریا ذوب، کلمه ARIA حک شده روی محصول است. مجتمع فولاد آریا ذوب در سال 1383 و با 10 نفر پرسنل، کار خود را آغاز کرده. اوایل این کارخانه میلگرد A2 در سایزهای 16 و 20 تولید می‌کرد اما در ادامه با هدف بالا بردن کیفیت و تامین تقاضا، اقدام به تولید میلگرد A3 در سایزهای 16 الی 20 نمود. در حال حاضر آریا ذوب قابلیت تولید بالای 100 هزار تن میلگرد در سال را دارد.

    آریا ذوب (Aria)

    آناهیتا گیلان (AG)

    اگر روی میلگردی، علامت اختصاری AG را به‌صورت حک شده دیدید، بدانید که آن محصول توسط شرکت آناهیتا گیلان تولید شده و دو حرف بعدی روی میلگرد، گویای سایز آج و روش تولید است. این شرکت در اواخر سال 1389 با خرید سهام و تغییر کاربری در زمینی به اندازه 20908 هکتار کار خود را در صنعت فولاد شروع کرد و یکی از اهداف آن ایجاد اشتغال و خودکفایی در صنعت فولاد بود. پس از تلاش‌های فراوان در سال 1392 تولیدات آزمایشی این شرکت آغاز گردید و دو گروه میلگرد پرمصرف ( A2و A3) توسط آناهیتا گیلان به بازار عرضه شد.

    آناهیتا گیلان (AG)

    فولاد ارگ تبریز (FAT)

    FAT علامت اختصاری میلگرد کارخانه فولاد ارگ تبریز می‌باشد. یکی از تمایزات محصولات این شرکت، حک شدن سایز محصول، بر روی میلگرد است. همین موضوع محصولات فولاد ارگ تبریز را، از دیگر شرکت‌ها متمایز ساخته.

    سال 1386 در استان آذربایجان شرقی، کارخانه فولاد ارگ تبریز در زمینه تولید میلگرد تاسیس شد. میلگرد آجدار گرید A3، از پرفروش‌ترین محصولات این کارخانه است که قسمتی از آن، به بازار ایران عرضه شده و باقی آن صادر می‌شود.

    فولاد ارگ تبریز (FAT)

    سرمد ابرکوه یزد (SAIS)

    اگر می‌خواهید بفهمید که یک میلگرد توسط کارخانه سرمد ابرکوه یزد تولید شده، باید علامت اختصاری SAIS را روی آن بیابید. در ضمن، روش تولید و نوع آج آن پس از عبارت sais درج شده است. کارخانه تولیدکننده آهن و فولاد سرمد ابرکوه با بهره‌برداری از واحد نورد خود با ظرفیت تولید سالانه 450 هزار تن کار خود را در آذر 1395 شروع کرد و پس از تجهیز نمودن کارخانه فولادسازی به تولید 600 هزار تن شمش فولادی دست یافت.

    فولاد احرامیان یزد (YRM)

    علامت اختصاری YRM روی میلگردها، می‌گوید که آن محصول توسط شرکت فولاد احرامیان یزد تولید و عرضه شده است. روش تولید و نوع آج میلگرد هم در ادامه عبارت حک می‌شود. شرکت فولاد احرامیان یزد در سال 1375 فعالیت خود را در زمینه نورد آهن شروع کرد و حالا با گذشت ربع قرن از شروع کارش، بیش از 12 محصول در تولیداتش دارد.

    فولاد احرامیان یزد (YRM)

    فولاد امیرکبیر خزر (AKS)

    عبارت AKS علامت اختصاری میلگرد تولید شده توسط کارخانه فولاد امیرکبیر خزر می‌باشد که روش تولید و نوع آجش در ادامه آن حک شده است. این کارخانه در سال 1390 شروع به راه‌اندازی خط تولید کرد که ماحصل آن ارائه میلگرد فولادی آجدار با ظرفیت 250 هزار تن در سال شد.

    فولاد امیرکبیر خزر (AKS)

    آریان فولاد (AS)

    میلگردهای تولید شده توسط کارخانه آریان فولاد دارای علامت اختصاری AS هستند که نوع آج و روش تولید محصولات در ادامه آن، حک شده. شرکت آریان فولاد یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع آهنی و فولادی در ایران و خاورمیانه است.

    آریان فولاد (AS)

    فولاد اروند (Arvand)

    علامت اختصاری ARVAND بر روی میلگردهای تولید شده توسط فولاد اروند حک شده است.

    نوع فرآیند تولید و شکل آج این میلگرد به‌صورت جداگانه، پیش از سایز میلگرد حک شده. کارخانه فولاد اروند در سال 1391 تاسیس، و در دو فاز به بهره‌برداری رسیده است.

    یکی از بخش‌های این کارخانه مربوط به نورد میلگرد و وایر بوده که سالانه حدود 600 هزار تن تولید می‌شود. فولاد اروند مجهز به سیستم تصفیه آب صنعتی است که سیستم‌ها را کنترل می‌کند.

    فولاد اروند (Arvand)

    فولاد بافق‌ یزد (BMISCO)

    کارخانه فولاد یزد میلگردها را با علامت اختصاری “فولاد بافق” و ” BMISCO” تولید می‌کند که روش تولید و سایز آج به‌صورت جداگانه پس از علامت اختصاری روی میلگرد حک شده است.

    در فولاد بافق یزد میلگردهای گرید A3 در سایز 8 و 10 و 14 و سایزهای 16 الی 32 به‌صورت تک شاخه تولید شده و به‌فروش می‌رسد.

    صنایع فولاد کرمان بردسیر (KSMR CO)

    نحوه تشخیص میلگردهای قدیمی بردسیر حرف N است که به‌صورت یک آج کج در میان دو آج دیگر حک شده بود. البته لازم به ذکر است که میلگردهای جدید تولید شده در این کارخانه، با علامت اختصاری KSMR CO به تولید می‌رسند.

    کارخانه صنایع فولاد کرمان بردسیر در سال 1369 ثبت، و در 45 کیلومتری جنوب غربی استان کرمان تاسیس شده است. امروزه پس از 25 سال به‌عنوان یکی از مهره‌های مهم زنجیره تولید در صنعت فولاد محسوب می‌شود.

    صنایع فولاد کرمان بردسیر (KSMR CO)

    ذوب آهن اصفهان (ESCO)

    علامت اختصاری میلگرد اصفهان ESCO، نشان دهنده میلگردهای تولید شده در کارخانه ذوب آهن است و نحوه تولید و نوع آج به‌شکل CU پس از عبارت مربوط به نام کارخانه حک می‌شود.

    پیش‌تر گفتیم که علامت اختصاری میلگرد اصفهان به چه شکل است. لازم به ذکر است که کارخانه ذوب آهن اصفهان از سال 1346 شروع به کار کرده و در دی ماه سال 1351 با ظرفیت 550 هزار تن در سال تولیدات خود را گسترش داده است.

    کارخانه ذوب آهن اصفهان جزو اولین تولیدکنندگان میلگرد ایران بوده که در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده صنعت فولاد کشور هم محسوب می‌شود.

    ذوب آهن اصفهان (ESCO)

    درپاد تبریز (D)

    علامت اختصاری میلگرد کارخانه درپاد تبریز D بوده، که بر روی تمامی میلگردهای تولید شده توسط این کارخانه حک شده است.

    میلگردهای تولید شده توسط کارخانه درپاد در گریدهای A2 و A3 و به‌صورت ساده و آجدار در اندازه‌های 8 الی 32 هستند. خوب است بدانید که تولیدات این کارخانه به 500 هزار تن در سال می‌رسد.

    درپاد تبریز (D)

    فولاد البرز ایرانیان (FAICO)

    یکی از راه‌های تشخیص میلگردهای کارخانه فولاد البرز ایرانیان، علامت اختصاری FAICO حک شده در بین آج‌های آن است. نحوه تولید محصول و نوع آج هم به‌صورت جداگانه، همراه با یک خط تیره پس از عبارت می‌آید.

    کارخانه فولاد البرز ایرانیان در سال 1393 تاسیس شده که در این حوزه با نام تجاری فایکو نیز شناخته می‌شود.

    این کارخانه در عرصه تولید گرم مقاطع فولادی مختلف با ابعاد و مشخصات متفاوت فعالیت دارد.

    فولاد البرز ایرانیان (FAICO)

    فولاد الماس تاکستان (AT)

    اگر روی میلگردی حروف AT به‌صورت عمودی، و پایین آن الفبای مربوط به نوع آج و نحوه تولید حک شده باشد، آن میلگرد محصول کارخانه فولاد الماس تاکستان است.

    این شرکت در مرداد ماه سال 1385 در استان قزوین، شهرستان تاکستان تاسیس شد و در حال حاضر در زمینه تولید میلگرد آجدار سایز 10 و 12 گرید A2 فعالیت می‌کند.

    فولاد الماس تاکستان (AT) 

    فولاد هشترود (FSD)

    FSD علامت اختصاری میلگرد تولید شده توسط فولاد هشترود است که روش تولید و نوع آج میلگرد به‌شکل CT پس از عبارت مربوط به اسم کارخانه حک شده. در ضمن، سایز میلگردها هم در آخر علامت اختصاری درج شده است.

    کارخانه فولاد هشترود با بیش از 30 سال کسب تجربه در این حوزه سالیانه 250 هزار تن از انواع میلگرد را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

    فولاد هشترود (FSD)

    فولاد آلیاژی ایران (IASCO)

    اگر می‌خواهید بدانید که یک میلگرد محصول کارخانه فولاد آلیاژی است، باید علامت اختصاری IASCO را روی آن پیدا کنید. همچنین نوع آج و نحوه تولید در دو حرف بعدی که با خط تیره جدا شده‌اند، نمایانگر است.

    کارخانه فولاد آلیاژی ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد آلیاژ شده در ایران و همچنین خاورمیانه است که در سال 1378 فعالیت خود را آغاز کرد.

    مجتمع فولاد روهینا جنوب (ROUHINA)

    روی تمامی میلگردهای تولید شده توسط کارخانه مجتمع فولاد روهینا جنوب، علامت اختصاری ROUHINA درج شده است. این کارخانه در سال 1389 در استان خوزستان، شهرستان دزفول فعالیت خود را در زمین 100 هکتاری آغاز کرد.

    محصولات تولید شده توسط مجتمع فولاد روهینا جنوب عبارتند از انواع میلگرد A1, A2, A3, A4 که هم به شکل ساده و هم به شکل آجدار به بازار ارائه می‌شوند.

    فولاد خراسان (KSC-CO)

    مجتمع فولاد خراسان که در 15 کیلومتری شهرستان نیشابور، در زمینی به مساحت 1400 هکتار شروع به کار کرده است. از فولاد خراسان به عنوان قطب سوم فولاد در ایران نام برده می‌شود.

    فولاد خراسان (KSC-CO)

    مجتمع فولاد آذربایجان (FF)

    میلگرد مجتمع فولاد آذربایجان دارای علامت اختصاری FF است که اصولا به‌صورت آینه‌ای روی محصولات حک می‌شود. دو حرف بعد از علامت اختصاری شامل نشانگر نوع آج و نحوه تولید آن محصول می‌باشد. پس از تمام این‌ها سایز میلگرد به عدد روی آن حک شده است.

    فولاد ناب تبریز (FNT)

    FNT علامت اختصاری میلگرد تولید شده توسط کارخانه فولاد ناب تبریز است که بقیه اطلاعات آن در ادامه همین علامت درج می‌شود. (اطلاعاتی مثل نحوه تولید، سایز آج و سایز میلگرد)

    کارخانه فولاد ناب تبریز در سال 1382 در تبریز تاسیس شد که با تولید نبشی، ناودانی و تیرآهن و دیگر محصولات فولادی با بهترین کیفیت ممکن، توانست به نامی آشنا در میان فعالان این صنعت تبدیل شود.

    فولاد ناب تبریز (FNT)

    فولاد سپهر ایرانیان (FSI)

    علامت اختصاری میلگردهای تولید شده توسط فولاد سپهر ایرانیان، FSI است که این عبارت به‌صورت عمودی روی میلگرد درج می‌شود و عبارت TC به نوع آج و نحوه تولید محصولات ربط دارد. در ضمن روی این محصولات سایز هم حک شده است.

    فولاد سپهر ایرانیان (FSI)

    فولاد شاهرود (SHS)

    میلگرد کارخانه فولاد شاهرود دارای علامت اختصاری SHS است که به شکل مورب میان آج‌های محصول درج شده و در ادامه آن حروف مرتبط با نوع آج و فرآیند تولید می‌آید.

    این مجتمع در سال 1380 به ثبت رسیده و سالیانه بیش از 200 هزار تن از محصولات فولادی را به بازار عرضه می‌کند. مجتمع فولاد شاهرود در 12 کیلومتری دامغان در حال فعالیت است.

    فولاد شاهرود (SHS)

    فولاد ظفر بناب (ZN)

    یکی از راه‌های تشخیص میلگردهای فولاد ظفر بناب دیدن عبارت ZN روی آنهاست که بعد از آن، حروف مربوط به نحوه تولید و نوع آج به‌صورت عدد می‌آید.

    فولاد ظفر بناب (ZN)

    نورد ایوان غرب (ISCO)

    هرگاه دیدید که در میان آج‌ها علامت اختصاری میلگرد ISCO درج شده، بدانید که متعلق به کارخانه نورد ایوان غرب است. اگز جزو اشخاصی هستید که در این صنف فعالیت دارید، احتمالا می‌دانید که حروف و عدد بعد از عبارت مربوط به نحوه تولید میلگرد، نوع آج و سایز آن اشاره دارد.

    مجتمع نورد ایوان غرب یکی از قدرتمندترین تولیدکنندگان صنعت فولاد در غرب کشور است که سال 1387 در ایلام تاسیس شد و با روی کار آمدن آن تحولات زیادی در بازار مصالح ساختمانی و فولاد رخ داد.

    این کارخانه با هدف تامین میلگرد آجدار گرید A3 کل کشور در حال فعالیت است.

    نورد ایوان غرب (ISCO)

    فولاد قائم رازی (GHAEMPRCO)

    یکی از راه‌های تشخیص میلگرد تولید شده توسط مجتمع فولاد قائم رازی، دیدن عبارت GHAEMPRCO روی آن است.

    فولاد قائم رازی (GHAEMPRCO)

    فولاد هیربد زرندیه (HIRBOD)

    عبارت HIRBOD روی میلگردهای فولاد هیربد زرندیه حک شده که پس از آن به‌فاصله یک آج، اطلاعاتی مثل نحوه تولید و آج روی میلگرد درج شده است.

    فولاد هیربد زرندیه (HIRBOD)

    جهان فولاد سیرجان (SJSCO)

    علامت اختصاری میلگرد در کارخانه جهان فولاد سیرجان با عبارت SJSCO روی محصولات حک می‌شود.

    فولاد کاوه تیکمه داش (SFK)

    علامت اختصاری محصولات کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش، عبارت SFK است که در ادامه آن نوع آج و نحوه تولید مشخص می‌شود. عدد مربوط به سایز میلگرد روی محصول، پیش از علامت اختصاری آن درج شده است.

    فولاد کاوه تیکمه داش (SFK)

    فولاد خرمدشت تاکستان (FKHT)

    کارخانه فولاد خرمدشت تاکستان که در سال 1388 تاسیس شده است، علامت اختصاری FKHT را روی میلگردهایی که تولید شده، درج می‌کند.

    این کارخانه تولید میلگرد با سایزهای 8 و 32 با گریدهای A2,A3 را به عهده دارد.

    فولاد خرمدشت تاکستان (FKHT)

    فولاد کیان کاشان (KIANHT)

    علامت اختصاری کارخانه فولاد کیان کاشان (KIANHT) به‌شکل عمودی رو میلگردها حک می‌شود. این کارخانه در سال 1380 برای تولید شمش آلومینیوم و روی آلیاژی تاسیس شد و به بهره‌برداری رسید.

    پرشین فولاد (PSG)

    میلگردهای کارخانه پرشین فولاد دارای علامت اختصاری PSG هستند که در سایزهای مختلفی این عبارت روی میلگرد حک می‌شود.

    پرشین فولاد (PSG)

    راد همدان (RAD)

    برای تشخیص میلگرد کارخانه راد همدان باید به علامت اختصاری روی آن که عبارت RAD است، توجه کنید.

    راد همدان (RAD)

    صبا فولاد زاگرس (SFZCT)

    محصولات کارخانه صبا فولاد زاگرس دارای علامت اختصاری SFZCT هستند که به‌شکل مورب میان آج‌های میلگرد حک می‌شود.

    کارخانه صبا فولاد زاگرس در شهرک صنعتی سفید دشت چهار محال بختیاری، در دو فاز تولید مقاطع فولادی و فولادسازی فعالیت می‌کند.

    صبا فولاد زاگرس (SFZCT)

    جهان فولاد غرب (SFJ)

    یکی از راه‌های تشخیص میلگرد کارخانه جهان فولاد غرب، عبارت SFJ روی محصول است که حروف بعدی نشانگر نوع آج و نحوه تولید میلگرد هستند.

    کارخانه جهان فولاد غرب سال 1384 و در 35 کیلومتری شهر کرمانشاه افتتاح شد که سال 1386 تولیدات آزمایشی خود را آغاز کرد.

    جهان فولاد غرب (SFJ)

    فولاد شمس سپهر (SSS)

    علامت اختصاری میلگردهای کارخانه فولاد شمس سپهر، SSS است که در ادامه آن نوع آج و نحوه تولید محصول حک می‌شود.

    تهیه و خرید میلگرد

    امروز سعی کردیم که لیست علامت اختصاری میلگرد در ایران را برایتان به‌طور کامل شرح دهیم. شما برای خرید میلگرد‌های ساده و آجدار می‌توانید با کارشناسان ما در فولادسل در ارتباط باشید.

    خرید از یک منبع معتبر و شناخته شده باعث می‌شود که خیالتان از خدمات و کیفیت محصول ارائه شده، راحت باشد. اگر سوالی دارید می‌توانید با فولادسل تماس حاصل نمایید.

    نظر شما