توری گابیون چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توری گابیون چیست و چه کاربردهایی دارد؟
فهرست مطالب

    توری گابیون چیست؟ در واقع ریشه واژه گابیون ایتالیایی بوده و معنای آن در جعبه یا قفسی فلزی که با سنگ و یا مصالح دیگر پر شده خلاصه می‌شود. به همین خاطر است که توری‌های فلزی که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا از لغزش تکه‌های سنگ و سنگ ریزه‌ها جلوگیری کنند را توری گابیون نام گذاری کردند. طریقه کار بدین شکل است که مصالح ساختمانی در درون گابیون گیر می‌افتند و این موضوع باعث از بین رفتن امکان ریزش و خراب شدن سازه‌های سنگی شده در نتیجه توری سنگی سبب استحکام گابیون تا حد مطلوبی می‌شود.

    برای خرید انواع توری گابیون بر روی لینک زیر کلیک کنید
    قیمت توری گابیون

    توری گابیون چیست؟

    توری گابیون یک سیستم سازه‌ای است که از تورهای مفتولی به شکل مستطیلی یا مربعی بافته شده است و داخل آن با سنگ یا مصالح دیگر پر می‌شود. این نوع توری به عنوان یک جدار محافظتی و استحکام‌بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام “گابیون” از واژه ایتالیایی “gabbione” گرفته شده و به معنای جعبه یا قفس فلزی است.

    کاربرد توری گابیون

    ساختار اصلی توری گابیون از مفتول‌های گالوانیزه به شکل مشبک تشکیل شده است که در هم تنیده شده و فضاهای خالی باز می‌گذارد. این ساختار متناهی ممکن است به راحتی با سنگ‌ها، سنگریزه‌ها یا مصالح دیگر پر شود. توری گابیون به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار، انعطاف‌پذیری، و مقاومت در برابر سایش و حرکات زمین مورد توجه قرار گرفته و در پروژه‌های متعددی از جمله حفاظت از سواحل، کنترل سیلاب، و ساخت دیوارهای نگهداری از تراکم خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزایای توری گابیون می‌توان به استفاده موثر از مصالح محلی، ایجاد تنوع در طراحی و ظاهر، و امکان تعمیر و بازسازی آسان اشاره کرد.

    مشخصات فنی توری گابیون چیست؟

    جالب است بدانید که توری گابیون با این که یک توری فلزی است اما انعطاف پذیری بالایی دارد. هر کدام از توری‌های گابیون با کنار هم قرار گرفتن همانند یک سبد عمل نموده و با سنگ‌های نامنظم، مختلف و غیر هم اندازه پر خواهند شد؛ در نتیجه ما با سازه‌ای مستحکم، مقاوم و انعطاف پذیر مواجه هستیم. جالب است بدانید که این سازه علاوه بر مقاوم بودن می‌تواند از فرسایش خاک جلوگیری کند.

    شکل توری گابیون چیست ؟ شکل توری گابیون همانند توری مرغی به صورت 6 ضلعی یا لانه زنبوری است اما از نظر جنس، ساخت و ضخامت مفتول تفاوت دارد و مقاومت بسیار خوبی در مقابل شکستگی داشته تا از نیروهای وارد شده از طرف سنگ‌ها مقاومت کند. همچنین باید اشاره کنیم که ساخت این محصول از فلزاتی است که در مقابل فرسایش و ساییدگی بسیار مقاوم بوده و همین مسئله باعث افزایش طول عمر گابیون‌ها می‌شود. به طور کلی استفاده از گابیون در مواردی که توری می‌بایست نیرو یا وزن زیادی را تحمل کند، رایج است.

    مشخصات فنی توری گابیون

    انواع توری گابیون چیست؟

    انواع توری گابیون

    گابیون کیسه‌ای: استفاده از این مدل در خانه‌ها کاربرد نداشته و در شرایطی که محدودیت زمانی وجود دارد ساخته می‌شوند. همچنین مقاومت و انعطاف این مدل بسیار بالاست.

    گابیون کیسه ای

    گابیون سبدی: رایج‌ترین نوع بوده که به شکل جعبه‌های مکعبی و در ابعاد متفاوت در بازار عرضه می‌شود.

    گابیون سبدی

    توری سنگی تزئینی یا دکوراتیو: در فضاهای خارجی ویلاها و باغ‌ها بسیار کاربرد دارد. همچنین در فضای داخلی منزل برای پرورش گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    توری تشکی: شکل ظاهری پهن و ارتفاع کمتری دارد. همانند یک تشک بر روی محل مورد نظر پهن می‌شود. اگر به صورت پله‌ای مورد استفاده قرار گیرد، از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند. همچنین برای پیشگیری از سرعت تخریب آب در کانال‌ها کاربرد دارد.

    توری گابیون تشکی

    توری گابیون مش:  مش یا توری جوشی در سه مدل تولید می‌شود که یکی از این انواع مفتول گالوانیزه است. از این مدل در مسلح کردن دیواره‌ها، پل‌ها، ساخت پالت، انواع قفسه‌ها و غیره استفاده می‌کنند.

    توری گابیون بر اساس نوع بافت و ضخامت مفتول به دسته سه پیچ، پنج پیچ و شش پیچ تقسیم می‌شود.هر چه ضخامت مفتول نازک‌تر شود، تعداد پیچ‌ها (درهم تنیدگی مفتول‎ها) بیشتر می‌شود تا استحکام توری افزایش یابد. اندازه چشمه‌ها نیز به سه دسته 8 در 10، 6 در 8 و 5 در 6 تقسیم می‌شود.

    چگونگی استفاده از توری گابیون

    استفاده از توری گابیون به عنوان یک راهکار چندمنظوره در محیط‌های مختلف به تازگی به شدت جلب توجه کرده است. برای نمونه، در صورت تمایل به حفاظت اطراف باغ خود، از توری گابیون با ارتفاع مناسب می‌توانید بهره‌مند شوید. توری‌های با ارتفاع تا ۲ متر علاوه بر افزایش ایمنی و مرزنگه‌سازی، نمای جلوه‌گری و حرفه‌ای به باغ شما می‌دهند. علاوه بر این، از این توری‌ها می‌توان در طراحی مبلمان شهری نیز بهره‌برداری کرد. تعدادی از مبلمان‌های شهری با استفاده از توری گابیون ساخته شده‌اند که زیبایی دوچندانی را در محیط ایجاد می‌کنند.
    علاوه بر این کاربردها، نماسازی نیز با استفاده از توری گابیون امکان‌پذیر است. این نوع توری به عنوان یک عنصر زیبایی و همچنین مقاوم در ساختمان‌ها به کار می‌رود. برای اجرای نمای گابیون، یک تیم حرفه‌ای با تجربه و ماهر لازم است تا این پروژه را با دقت و اثربخشی انجام دهد. از سوی دیگر، در مراکز تجاری مانند پاساژها نیز از توری گابیون به عنوان یک عنصر دکوراتیو و ساختاری استفاده می‌شود.

    کاربرد مهم توری گابیون چیست؟

    یکی از بهترین راه‌ها به منظور کاهش اثرات مخرب سیلاب‌ها و آب‌راه‌ها استفاده از توری گابیون می‌باشد. چیدمان توری گابیون اگر با سنگ‌های طبیعی پر شود، سازه مستحکم سنگی فلزی ایجاد می‌شود که علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک می‌تواند انرژی سیلاب‌ها را گرفته و آن‌ها را تخلیه کند و همچنین جریان آب را نیز مسدود نکرده و آب به راحتی از منافذ بین سنگ‌ها عبور می‌کنند.

    کاربرد توری گابیون

    اگر در بندهای سنگی از توری گابیون استفاده شود، دیواری توخالی، نگه‌دارنده و درزداری به وجود می‌آید که سبب جلوگیری از ویرانی و خرابی سیل می‌شود. توجه داشته باشید که با وجود این که فایده یک سد را دارد، اثرات نامطلوب سدسازی را ندارد. این بندهای سنگی باعث توقف جریان آب نشده ولی آن را آرام می‌کند تا از خسارات مالی و جانی پیشگیری نماید. با تمام این اوصاف می‌فهمیم که چرا دوست‌داران طبیعت طرفدار استفاده از توری گابیون هستند. دو ویژگی عالی این محصول تثبیت زمین و حفاظت از خاک و همچنین متوقف نکردن جریان آب بوده که در کمترین سازه‌ای می‌توان یافت که از نظر رنگ، جنس و شکل دقیقا متناسب با طبیعت منطقه بوده و در نتیجه هارمونی طبیعی نیز به هم نخورده و یکدستی محیط اطراف حفظ خواهد شد.

    همچنین در محوطه سازی از توری گابیون استفاده می‌شود که کاربرد آن به عنوان نوعی حصار یا فنس برای مشخص کردن حریم منطقه یا زمین است. در برخی مواقع از این محصول به منظور پیشگیری از پوسیده شدن لوله‌ها نیز استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای توری گابیون می‌توان به محافظت ساحل و کاربرد نظامی اشاره کنیم.

    محوطه سازی با توری گابیون

    سازه‌های گابیونی را در موارد مختلفی به کار می‌برند:

    • کانال‌های طبیعی
    • روی رودخانه‌ها
    • جاده سازی
    • اطراف دریاها به عنوان سیل بند و دیواره
    • محوطه سازی
    • از نظر زیبایی شناسی در باغ‌ها و ویلاها
    • ساخت خاکریز
    • کاربرد نظامی
    • مهندسی حفاظت از ساحل
    • حفاظت از پل‌ها
    • مقاوم سازی بناهای تاریخی
    • طراحی مبلمان شهری
    • سد سازی

    مزایا و معایب توری گابیون چیست؟

    به این دلیل گابیون را سر راه جریان آب می‌گذارند که این محصول یک ناهموار بوده و با ایجاد تکیه‌گاهی مستحکم می‌تواند جریان آب را هدایت کند. گابیون به علت تحمل نیروی زیاد از ریزش شیب تند زمین جلوگیری کرده و باعث حفظ فرم زمین می‌شود.

    استفاده از توری باکیفیت می‌تواند عمر سازه را بسیار بالا ببرد و به عنوان موج‌گیر و سیل بند مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل کم هزینه بودن و سهولت در جابه‌جایی این محصول برای مناطق کوهستانی و دورافتاده بسیار پیشنهاد می‌شود. 

    مزایای گابیون چیست؟

    • زیبایی و طبیعی بودن
    • نوعی سیستم خنک کننده
    • عبور آب از آن
    • طول عمر بالا
    • انعطاف پذیری
    • دوام
    • مقرون به صرفه
    • عدم نیاز به تعمیر
    • سادگی
    • نگهداری آسان
    • نصب سریع و آسان

    مزایای توری گابیون

    معایب گابیون چیست؟

    گابیون نیز مانند هر کالای دیگری دارای معایب است. از جمله اشغال فضای زیاد، عدم جذابیت در مناطق توریستی، تخصص در اجرا و عبور جانداران از بین منافذ آن.

    نحوه اجرای گابیون

    این مراحل کلی نصب و اجرای توری گابیون را شامل می‌شود و با دقت در هر یک از این مراحل، ساختار گابیون با ایمنی و کارایی بهبود خواهد یافت. توجه به این مراحل و استفاده از مواد با کیفیت مناسب، به اجرای موفق و پایدار گابیون کمک خواهد کرد. نصب و ساخت توری سنگی بسیار آسان است و در مقایسه با بسیاری از روش‌های نصب دیگر که نیاز به پی ریزی و آماده‌سازی‌های خاص دارند، نیاز به پایه‌ریزی خاصی ندارد. سازه‌های گابیون، از دیوارها گرفته تا نرده‌ها، به پایه بتونی نیاز ندارند، اما زیر سطح باید به‌درستی آماده شود. مراحل ساخت توری گابیون شامل موارد زیر است:

    • تشکیل قفس مفتولی: ابتدا قفس باز شده از مفتول را به شکل استوانه درآورده و انتهای آن را از دو طرف با استفاده از انبردست وصل می‌کنیم.
    • استفاده از قطعه فلزی: یک قطعه فلز مناسب، ترجیحاً آلومینیوم، زیر سازه قرار داده می‌شود تا مقاومت سازه افزایش یابد.
    • ساخت ستون سنگی: سنگ‌ها و مصالح، به ویژه سنگ‌های رودخانه، به صورت مرتب درون قفس قرار داده می‌شوند تا یک ستون مرتب از سنگ‌ها ساخته شود.
    • پر کردن توری گابیون: سنگ‌های ساخته شده به داخل توری گابیون قرار داده می‌شوند و مکان‌های خالی با سنگ بیشتر پر می‌شود. حاصل یک گابیون کوچک به عنوان پایه گلدان یا استفاده در راه‌پله و باغ ویلا به دست می‌آید.

    این مراحل نشان‌دهنده نحوه ساخت یک توری گابیون سنگی ساده است که می‌تواند به عنوان یک پروژه آسان و دکوراتیو مورد استفاده قرار گیرد. نحوه اجرای گابیون به شرح زیر است:

    عملیات اتصال

    در مرحله اتصال گابیون، از سیم‌های روکش‌دار با کلاس A برای بسته‌بندی و اتصال واحدهای گابیون به یکدیگر استفاده می‌شود. این سیم‌ها به منظور سرهم بندی و ایجاد اتصالات داخلی و تقویت واحدهای پر از سنگ به کار می‌روند. انبردست و اهرم نیز برای بستن درب‌ها به کار می‌آید، با این حال باید مواظب بود که به پوشش سیم‌ها آسیبی وارد نشود.

    استفاده از ژئوتکستایل

    ژئوتکستایل، مرحله بعدی استفاده شده در نصب گابیون است که به عنوان یک لایه جدا کننده و فیلتر کننده عمل می‌کند. انتخاب نوع و درجه صحیح ژئوتکستایل با توجه به کاربری گابیون و نیازهای پروژه انجام می‌شود.

    استفاده از سنگ

    در مرحله سنگ، سنگ‌های با کیفیت و وزن معین برای پر کردن واحدهای گابیون به کار می‌روند. این سنگ‌ها باید تمیز، با دوام و از منابع معتبر و خرد کننده مناسبی باشند.

    نصب توری گابیون

    ساخت قاب گابیون

    برای سهولت در تراز کردن ساختار و به دست آوردن خطوط صحیح، از یک قاب برای ساخت گابیون استفاده می‌شود. این قاب به عنوان یک الگوی کمکی به ساختار گابیون کمک می‌کند.

    سبز کردن سازه‌های گابیونی

    فعالیت سبز کردن سازه‌های گابیون نباید به پس از اتمام ساخت و ساز موکول شود، بلکه در همان مرحله انجام می‌شود. کاشت گیاهان مناسب با شرایط آب و هوایی پروژه به عنوان یک قسمت اساسی از نصب و اجرای گابیون انجام می‌شود.

    آماده کردن فونداسیون

    فونداسیونی که گابیون بر روی آن قرار می‌گیرد، باید صاف و عاری از بی نظمی‌ها و مواد سست باشد. سطح پایه گابیون نیز باید طبق مشخصات مهندسی کوبیده شود تا بارهای نقطه‌ای در تمام سطوح به حداقل برسد.

    قرار دادن واحد‌های گابیونی

    در این مرحله، واحد‌های گابیونی باید روی سطح صاف قرار گیرند و سپس باز شوند، خم شوند و به شکل اصلی خود حالت داده شوند. این مرحله مهم است تا ساختار گابیون با دقت بیشتری انجام شود.

    مشخصات توری گابیون باکیفیت

    توری گابیون به عنوان یک توری فلزی از انعطاف‌پذیری و مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. این توری‌ها که به شکل سبد عمل می‌کنند، هرکدام از آن‌ها میزبان سنگ‌های مختلف با ابعاد گوناگون می‌شوند، که در نهایت با کنار هم قرار گرفتن، سازه‌ای مستحکم و انعطاف‌پذیر ایجاد می‌کنند. این ساختار مقاوم و یکپارچه، نفوذپذیری کمتری نسبت به فرسایش خاک و گسست دارد.

    توری گابیون از مفتول‌های با ضخامت ۲، ۲.۵ و ۳ میلی‌متر ساخته می‌شود که این ضخامت‌ها بر اساس نیازهای پروژه انتخاب می‌شوند. انتخاب مفتول با ضخامت مناسب به همراه ابعاد دقیق سنگ‌های مورد استفاده، کلیدی در افزایش مقاومت توری گابیون به نیروهای وارده از سنگ‌ها است. همچنین، از فلزات مقاوم به زنگ‌زدگی و ساییدگی برای ساخت این توری‌ها استفاده می‌شود، که تضمین کننده مقاومت بالا و طول عمر بلند سازه گابیون می‌باشد.

    قیمت توری گابیون چقدر است؟

    علاوه بر مواردی که تا به اینجا درباره توری گابیون چیست گفتیم، این محصول دارای صرفه اقتصادی بوده؛ چرا که سازه بسیار ساده‌ای است. به همین خاطر قیمت توری گابیون ارزان بوده و درصد بسیار زیادی از آن را سنگ تشکیل داده  که آن را می‌توان از منطقه مورد نظر تهیه کرد. درنهایت تامین مواد اولیه گابیون هزینه‌بر نبوده و بسیار مقرون به صرفه است. قیمت گابیون به موارد زیر بستگی دار:

    • قطر سیم مفتول توری
    • اندازه چشمه
    • اندازه و مقیاس سازه
    • ارتفاع توری
    • طراحی مخصوص پروژه
    • نیاز به زهکشی و خاکبرداری
    • سنگ‌های به کار رفته در آن

    قیمت توری گابیون

    جمع بندی

    در این متن از فولادسل درباره توری گابیون صحبت کردیم. سپس به مشخصات فنی، کاربرد، انواع، قیمت و در نهایت به مزایا و معایب استفاده از گابیون پرداختیم. شما عزیزان می توانید در صورت داشتن هرگونه تجربه مشابهی آن را با ما و دیگر کاربران عزیز در میان بگذارید. ممنون از همراهی همیشگی شما عزیزان.

    سوالات متداول
    چرا از گابیون در باغبانی استفاده می‌شود؟
    این موضوع می‌تواند به دلیل زیباسازی باغ‌ها انجام گیرد. همچنین وجود منافذ متوسط در این سازه، آن را مناسب برای هرگونه استفاده‌ای می‌کند.
    گابیون چگونه باعث جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود؟
    فرسایش خاک عمدتا به خاطر رانش زمین یا رسوب لایه‌های مختلف خاک و از بین رفتن منافذ داخل خاک اتفاق می‌افتد. استفاده از توری گابیون که داخل آن سنگ پر شده باشد، باعث جلوگیری از رانش زمین شده و همچنین فاصله بین سنگ‌ها منافذ خوبی برای نفوذ آب باران و هوا و مواد معدنی ایجاد می‌کند که همگی در جلوگیری از فرسایش خاک موثر است.
    چرا باید از توری گابیون در پروژه‌هایمان استفاده کنیم؟
     به دلایلی مانند کنترل فرسایش خاک، مهار آب، ماندگاری بالا، تولید در هر اندازه، تولید و ساخت برای هر پروژه‌ای و غیره از گابیون استفاده می‌شود.
    نظر شما