تیرآهن فایکو چیست

تیرآهن فایکو چیست
فهرست مطالب

    کارخانه فولاد البرز ایرانیان، با نام تجاری فایکو در سال 1393 در استان مازندران به بهره‌برداری رسید. کارخانه فایکو انواع مقاطع فولادی مثل تیرآهن، نبشی، ناودانی و میلگرد را تولید و روانه بازار می کند. بیش از 15 میلیون تن سهم تولیدی این کارخانه است که آن را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در ایران تبدیل کرده.

    معروف‌ترین و پرتقاضاترین محصول این کارخانه، تیرآهن فایکو است که در سه نوع IPE، IPB و IPN به تولید می‌رسد. امروز در فولادسل قصد بررسی و تشخیص تیرآهن فایکو و مقایسه آن را با دیگر تولیدات داریم.

    اگر که قصد خرید تیرآهن فایکو را دارید، خوب است بدانید که نمونه‌های تقلبی زیادی در بازار وجود دارند و تشخیص تیرآهن فایکو وظیفه خریدار است، پس در ادامه همراه ما باشید.

    انواع تیرآهن فایکو چیست

    کارخانه فولاد البرز ایرانیان، چندین سال است که در حال تولید تیرآهن فایکو می‌باشد. در اولین قدم شمش‌های فولادی در اندازه‌های مشخصی وارد کوره می‌شوند. اغلب سایزی که برای نورد فولاد در نظر دارند، چیزی حدود 15 الی 20 سانتی‌متر است. در این بخش لازم است که حرارت کوره را تنظیم کنند و بررسی شود که چه زمانی برای نورد گرم نیاز است. در بخش بعدی با عبور شمش از دستگاه‌های رولینگ، طول آن بیشتر می‌شود و در آخرین مرحله، این مقاطع فولادی خنک شده و برش آن‌ها طبق نیاز مشتری انجام می‌شود. تیرآهن‌های فایکو مدل‌های مختلفی دارند که به شرح زیر است:

    • تیرآهن IPE : این نوع بسیار کارآمد بوده و از استانداردهای اروپایی در پروسه ساخت آن استفاده می‌کنند.
    • تیرآهن IPB: تیرآهن IPB عرض‌های پهنی دارند و اغلب ارتفاع آن‌ها زیاد است. این مدل از مقاطع، به شکل H طراحی شده‌اند.
    • تیرآهن IPN: در فرآیند تولید این نوع از تیرآهن فایکو از استانداردهای روسیه و چین، بهره می‌گیرند.

    انواع تیرآهن فایکو IPE ، IPB و IPN

    مشخصات فنی تیرآهن فایکو

    تیرآهن‌ها یکی از اصلی‌ترین پروفیل‌های ساختمان‌سازی هستند. در اصل تیرآهن‌ها نقش اسکلت یک بنا را ایفا می‌کنند که برای تحمل نیروی وارده به سازه، به‌کار می‌روند. ساخت هیچ پروژه‌ای بدون تیرآهن امکان ندارد. استانداردهای تولید تیرآهن با یکدیگر فرق دارد. کارخانه فایکو تیرآهن‌های خود را طبق استانداردهای اروپایی IPB و IPE و IPN تولید و روانه بازار می‌کند. کارایی و ویژگی‌های دقیق هر یک از این استانداردها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

    • تیرآهن IPE: به این تیرآهن‌ها، اروپایی، پروفیل معمولی و یا نرمال هم می‌گویند. ارتفاع آن‌ها 8 تا 16 متر و عرضشان بین 42 تا 215 میلی‌متر است. استاندارد این تیرآهن‌ها به کشورهای اروپایی برمی‌گردد.
    • تیرآهن فایکو INP: در INP ضخامت تیغه تیرآهن از بال آن کمتر است. ولی نکته‌ای حائز اهمیت این است که عرض بال این تیرآهن نسبت به عرض بال دیگر تیر‌آهن‌ها بیشتر است. طول این‌ها 16 تا 18 متر و عرض 46 تا 220میلی‌‌متر هستند. کشورهای چین و روسیه مرکز ظهور این نوع استانداردها هستند.
    • تیرآهن فایکو IPB: تیرآهن‌های IPB‌ از بهترین کیفیت پروفیل ساخته می‌شوند که در ستون بناها و قوطی‌ها به‌کار می‌رود. این تیرآهن، به تیرآهن هاش هم معروف است.

    وزن تیرآهن فایکو

    یکی از بهترین‌ راه‌ها برای محاسبه وزن انواع تیرآهن فایکو، استفاده از جدول وزنی مربوط به این کارخانه است. البته لازم به ذکر است که این جدول طبق معیارهای متفاوتی بیان می‌شود و این تفاوت‌ها به‌خاطر شرایط مناطق کشور است. این تفاوت‌ها می‌تواند به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی در مناطق مختلف باشد. البته که جدول وزن فایکو از استانداردهایی استفاده می‌کند که طبق استانداردهای اروپا است. در کاخانه فولاد فایکو تیرآهن‌ها با استاندارد های IPB و IPE و IPN تولید شده و در وزن محصول پارامترهایی مثل سایز، تعداد شاخه و … موثر است. دامنه سایز تیرآهن فایکو در محدوده‌ی 14 تا 20 بوده و وزن آن‌ها بر حسب کیلوگرم اعلام می‌شود.

    مراحل ساخت تیرآهن فایکو

    همانطور که گفتیم یکی از مصالح اصلی ساختمان‌سازی، تیرآهن است. به همین علت قیمت تیرآهن استفاده شده در ساختمان یکی از پارامترهای موثر در قیمت مسکن محسوب می‌شود. بدین ترتیب انتخاب و خرید تیرآهن‌های استاندارد و باکیفیت از کارخانه‌های معتبر بسیار اهمیت دارد. در بازار امروز  کارخانه فایکو و ذوب آهن اصفهان جزو بهترین تولیدکنندگان تیرآهن هستند. مراحل تولید هر مقطعی، تعیین کننده کیفیت آن است. تولید تیرآهن در چند مرحله ذوب مواد اولیه، ریخته‌گری و پردازش آخر است که در ادامه به بررسی همه آن‌ها می‌پردازیم.

    فرایند تولید تیرآهن

    مرحله ذوب مواد اولیه

    در اولین مرحله تولید تیرآهن، شمش فولادی که از آهن خام و دیگر مواد اولیه تشکیل شده، در دمای 1100 درجه سانتی‌گراد حرارت دیده و آب می‌شوند. مواد اولیه برای تولید تیرآهن ابتدا به‌شکل پودر و یا کلوخه دیده می‌شوند ولی بعد از ترکیب با مواد شیمیایی و حرارت دیدن، به شکل مایع درمی‌آیند. پس از ذوب انعطاف‌پذیر شده و قابلیت شکل‌دهی پیدا می‌کنند و درنهایت آن‌ها را در قالب‌های مخصوص تیرآهن می‌ریزند.

    مرحله ریخته‌گر

    مرحله بعدی ساخت انواع تیرآهن فایکو ریخته‌گری است. این پروسه یکی از تکنیک‌های قدیمی تولید قطعات آهنی بوده که امروز با پیشرفت علم و صنعت طیف گسترده‌ای از انواع ریخته‌گری تخصصی و پیشرفته وارد خط تولید کارخانه‌ها شده است. البته که هنوز هم در همه روش‌ها از اصول و پایه اولیه یکسانی استفاده می‌کنند.

    فلزهای مذاب در قالب، ریخته می‌شوند. طول قالب‌ها قابل اندازه‌گیری نیست و به اندازه قطعه تولیدی بستگی دارد. سپس به سمت پایین حرکت کرده و طول آن بیشتر می‌شود که این امر منجر به ریخته‌گری می‌شود. کل این پروسه توسط متخصصان مربوطه کنترل می‌شود تا مطمئن شوند که فولاد مذاب در یک جریان صاف از تاندیش وجود دارد. تاندیش مانع ورود ناخالصی ها شده تا از واکنش فولاد با گازهای موجود در محیط ممانعت کند.

    مرحله پردازش آخر

    در مرحله آخر پردازش و شکل‌دهی نهایی بر روی تیرآهن مانند کرنش‌دهی، گرم کردن، ماشین کاری و ورق کاری صورت می‌گیرد. در این مرحله از تولید تیرآهن فایکو، همه مصالح ساخته شده از لحاظ ابعاد، کیفیت، سطح مقطع و شکل هندسی مورد بررسی قرار می‌گیرند تا براساس استاندارد تولید شوند.

    نحوه تشخیص تیرآهن فایکو

    برای تشخیص تیرآهن فایکوی اصل از تقلبی چند راه سریع و مطمئن وجود دارد. در حال حاضر تولیدکنندگان بسیاری در زمینه تولید محصولات فولادی کار می‌کنند و در تلاش هستند تا کیفیت مناسبی را به بازار ارائه دهند. ولی متاسفانه در بازار آهن، مقاطع غیر استاندارد، تقلبی و فیک زیادی دیده می‌شوند که در ساخت و ساز خطراتی را به دنبال دارند. از آنجایی که تیرآهن فایکو یک مقطع محبوب و پرفروش است، نمونه‌های تقلبی آن در بازار بسیار است و تشخیص نوع اصل از تقلبی آن در کیفیت نهایی سازه شما بسیار موثر است.

    برای خرید تیرآهن باید نکاتی را رعایت کرد. یکی از نکات مهم این است که حتما محصول شما از همان برند درخواستیتان باشد. به همین دلیل اغلب کارخانه‌های مطرح از علائم اختصاری برای تشخیص برند بر روی محصولات، بهره می‌برند. کارخانه فولاد البرز ایرانیان بر روی همه مقاطع خود علامت FAICO  را حکاکی کرده است. یکی از روش‌های عالی تشخیص تیرآهن فایکو دیدن این علامت بر روی این محصول است.

    علامت اختصاری تیرآهن فایکو و ذوب آهن

    یکی دیگر از نکات خرید این است که آهن به‌صورت شاخه‌ای در بازار وجود دارد، به‌همین علت باید قیمت آن را هم به ازای هر شاخه استعلام بگیرید. در زمان خرید و یا تحویل محصول، بررسی کنید که تیرآهن خمیدگی و زنگ زدگی نداشته باشد.

    تفاوت تیرآهن ‌های اصفهان و اهواز و فایکو

    کارخانه‌های بسیاری در حوزه تولید و عرضه مقاطع فولادی فعال هستند که کیفیت آن‌ها با یکدیگر فرق دارد. بعضی از تولیدکنندگان تیرآهن‌های بسیار باکیفیت و استانداردی تولید می‌کنند که وزن آن‌ها براساس جدول اشتال است و قیمت مناسبی نیز دارند. در این میان، تیرآهن ذوب آهن اصفهان به عنوان بهترین برند تیر در ایران شناخته شده است. دیگر برندهای برتر تیرآهن در ایران تیرآهن فایکو و اهواز هستند که در ادامه به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم تا با دیدی روشن به خرید تیرآهن بپردازید.

    مقایسه وزن تیرآهن‌ اصفهان و اهواز و فایکو

    هنگام خرید محصولات فولادی، وزن سازه مهم‌ترین عامل است. از یک طرف سازه باید سبک باشد و از طرف دیگر، استحکام بیشتر با وزن بیشتر حاصل می‌شود. در اصل کاربرد تیرآهن تعیین کننده وزن آن است. جدول اشتال تیرآهن، اطلاعاتی مثل خواص ساختاری آن (استحکام، گشتاور، ممان ها و غیره) را به وزن و سایز تیرآهن مرتبط می‌سازد.

    سایز تیرآهن 12 14 16 18 20 22 24 27 30
    فایکو 130 170 210 225 300 350
    ذوب آهن 125 155 190 226 269 315 369 434 507
    اهواز 133 180 225

    در میان تیرآهن‌های بازار، تیرآهن اصفهان طبق وزن‌های درج شده در جدول اشتال تولید می‌شود و از این نظر استانداردترین نوع تیرآهن موجود در بازار است. بعضی از تولیدکنندگان تیرآهن‌های سبک‌تر از وزن اشتال تولید می‌کنند و همین سبک بودن باعث می‌شود که استحکام لازم را نداشته باشند. البته اگر که استاندادرهای کنترل کیفیت را دارا باشند، قابل استفاده هستند. وزن تیرآهن فایکو و اهواز از تیرآهن اصفهان کمتر است که این موضوع، مهم‌ترین وجه تفاوت آن‌ها است.

    تفاوت تیرآهن‌ های اصفهان و اهواز و فایکو از نظر استاندارد

    تیرآهن‌هایی که طبق استانداردهای IPE، IPB، INP و CNP به تولید می‌رسند، به ترتیب به تیرآهن‌های معمولی یا سبک، هاش، تیرآهن بال شیب دار و لانه زنبوری شناخته می‌شوند. ذوب آهن اصفهان تیرآهن‌های IPE یا معمولی را در اندازه‌های 12 تا 30 و هاش را تولید می‌کند. کارخانه‌های فایکو و اهواز هم تیرآهن‌هایی با استانداردهای IPE و INP عرضه می‌کنند. برند فایکو تیرآهن‌های خود را در سایزهای 14 تا 24 تولید و عرضه می‌کند و تیرآهن‌های اهواز نیز در اندازه‌های 14 تا 18 در بازار موجود هستند.

    تفاوت از نظر روش ساخت و آلیاژ

    معمولاً آلیاژهایی که برای تولید تیرآهن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند ،St37 و St52 هستند. تیرآهن‌های فایکو در شرایطی که میزان رطوبت بالاست، بیشتر استفاده می‌شوند و به همین خاطر تبدیل به یکی از برندهای محبوب تیرآهن در ایران شده است. این تیرآهن‌ها اغلب با آلیاژ St37 تولید می‌شوند. آلیاژهای به‌کار رفته در تولید تیرآهن‌های اصفهان شامل St37، St44 و St52 می‌شوند. تنوع بالای تیرآهن‌های ذوب آهن اصفهان و آلیاژهای به‌کاررفته در آن‌ها، این محصول را به پرتقاضاترین و محبوب‌ترین تیرآهن بازار ایران تبدیل کرده است.

    تیرآهن فایکو

    تفاوت قیمت تیرآهن ‌های اصفهان و اهواز و فایکو

    پیش‌تر گفتیم که تیرآهن اصفهان دارای وزن بیشتری نسبت به تیرآهن‌های اهواز و فایکو است، به همین خاطر قیمت بیشتری هم نسبت به آن‌ها دارد. لازم به ذکر است که کیفیت بسیار بالای این برند هم در بالا بودن قیمت این تیرآهن‌ها موثر بوده است. با همه این‌ها، همواره تیرآهن اصفهان جزو محبوب‌ترین تیرآهن‌های ایران است. شما می‌توانید قیمت تیرآهن مد نظر خود را از فولادسل استعلام بگیرید.

    دلیل محبوبیت تیرآهن فایکو

    اصلی‌ترین عامل محبوبیت تیرآهن فایکو این است که برای مناطق مرطوب بسیار به‌کار می‌آید. همچنین شرایط برای کنترل خط جریان جهت جوشکاری در ان محصولات فراهم شده که بهترین بازخورد را در آزادسازی الکترودها دارد. تست‌های زیادی روی تیرآهن فایکو انجام شده تا توانسته کیفیت خود را ثابت کند.

    جمع‌بندی

    اطلاع از تفاوت‌های تیرآهن فایکو و اصفهان، ویژگی ها و قیمت آن‌ها، برای پیمانکاران بسیار مهم است. چرا که اطلاعات خیلی مفیدی را برای تصمیم‌گیری در انتخاب تیرآهن و مدیریت بودجه در اختیار آن‌ها می‌گذارد. در اصل کیفیت بالای هر دو نوع این مقاطع می‌تواند ترجیح یکی از آن‌ها را به دیگری دشوار کند. اما قطعا با دقت در ریزه کاری‌ها و موارد جزئی‌تر، انتخاب آسان‌تر خواهد شد.

    نظر شما