میلگرد آلیاژی چیست؟ بررسی انواع میلگرد آلیاژی

میلگرد آلیاژی چیست؟ بررسی انواع میلگرد آلیاژی
فهرست مطالب

    میلگرد آلیاژی چیست ؟

    میلگرد آلیاژی چیست ؟ ماده اولیه و اصلی تولید و ساخت میلگرد آلیاژی فولاد میباشد حال تفاوت میلگرد معمولی با نوع آلیاژی آن در مواد به کار رفته در مراحل تولید آن است. یعنی به طور خلاصه و ساده میلگرد آلیاژی، میلگردی است که در فرآیند تولید آن عناصر دیگری به جز عناصر اصلی آن نیز وجود داشته باشد. عناصر اصلی برای ساخت میلگرد شامل آهن و کربن می شود بنابراین برای تولید میلگرد فولاد آلیاژی از عناصر دیگری همچون کروم، تنگستن، نیکل و … در کنار عناصر اولیه آن باید استفاده کرد تا بتوان به آن میلگرد آلیاژی گفت.

    میلگرد آلومینیوم آلیاژی چیست؟

    میلگرد آلومینیوم ، میله‌ای فلزی از جنس آلومینیوم می‌باشد. این میلگردها مقتضی بر نیاز مصرف کننده، محتوی عناصر آلیاژی مختلفی همراه آن می‌باشد. آلیاژهای به کار رفته در این میله‌ های آلومینیومی حدودا ۹۰ تا ۹۵ درصد از عنصر آلومینیوم و باقیمانده آن بنا بر نیاز در داشتن بعضی خواص مکانیکی و بهبود آنها مانند استحکام، مقاومت در خوردگی میلگرد، رسانایی جریان احرارتی و رسانایی الکتریکی با عناصر دیگر . آلیاژ تشکیل میدهد. کاربرد ها و ویژگی های این میلگرد ها در ادامه ذکر میشود.

    میلگرد آلومینیومی هم از آن دسته محصولات است که به شکل یک میله آلومینیومی می باشد و آلیاژ های متنوع دیگر نیز همراه آن هستند.

    انواع میلگرد آلیاژی چیست ؟

    میلگرد های آلیاژی موجود در بازار ایران میلگرد st52 ، میلگرد mo40 ،میلگردck45 و میگرد st37 هستند.هر کدام از این نوع میلگرد ها خاصیت جداگانه‌ای دارند و برای استفاده در صنایع و سازه های خاص مصرف می شوند.

    میلگرد st52

    یکی از این میلگردها میلگرد آلیاژیst52 می باشد که در ایران نسبت به سایر میلگردهای آلیاژی پرمصرف تر و پرفروش تر می باشد .میلگرد اس تی ۵۲ که به میلگرد صنعتی هم معروف است استحکام بسیار بالایی دارد و عمده مصرف آن در ماشین سازی Tساخت شاسی و قطعات خودروهای سنگین و ریل سازی می باشد. میلگرد های آلیاژی st52 در شاخه های ۶ تا ۱۲ متری و قطرهای 20 تا800 میلیمتری تولید و عرضه می شود.

    میلگرد ck45

    این نوع میلگرد ها در صنعت با نام 101191 شناخته می‌شود و در بین بازاریان نیز به سیکا ۴۵ معروف هستند .فولادهای سیکا ۴۵ استفاده فراوانی در زمینه ساخت و ساز دارند .این فولاد کم کربن دارای استحکام بالا مقاومت بی نظیر در برابر ضربه و همچنین مقاومت بالا در برابر اصطکاک است .این نوع میلگرد در خطوط انتقال گاز و مایع فشار بالا ،مخازن تحت فشار و همچنین مخازن ذخیره سازی استفاده میشود.

    میلگرد mo40

    میلگرد mo40 نیز مانند سیکا ۴۵ جزء فولادهای کم کربن دسته بندی میشه و به فولاد 1.7225معروف است .البته این نوع آلیاژ نسبت به سیکا ۴۵ قیمت بالاتری دارد و همچنین شکل پذیری و انعطاف بیشتری هم دارد .از این نوع فولاد در ساخت محورهای خودرو، چرخ دنده ،دنده فرمان ،غلطک های صنایع فولاد ،پیچ های مقاوم و میله های اتصال استفاده می شود.

    میلگردst37

    رایج ترین آلیاژ مصرفی در ایران برای ساخت میلگرد و ورق فولاد آلیاژ st37 است. به دلیل پایین بودن میزان آلیاژ این قطعات به نام میلگرد آهنی نیز شناخته می‌شود. از این فولاد در ساخت لوازم خانگی مانند یخچال ،ماشین لباسشویی ،ساخت بدنه خودرو و ساخت دستگاه های صنعتی نیز استفاده می شود.

    انواع میلگرد بر اساس تولید میلگرد آلیاژی چیست ؟

    میلگرد آلیاژی را به دو روش آلیاژسازی و ترمکس تولید می‌کنند که در ادامه در رابطه با هر کدام توضیحاتی را ارائه خواهیم داد:

    1. روش ترمکس
    2. روش آلیاژسازی

    روش ترمکس

    شاید برایتان سؤال باشد که مقرون به‌صرفه‌ترین روش تولیدمیلگرد آلیاژی چیست ؟ در پاسخ باید روش ترمکس را نام برد که طی آن میلگردهای تولیدی را در فرایند نورد گرم وارد محفظه‌های خنک‌سازی می‌کنند تا با استفاده از آب و نمک، به‌سرعت خنک شوند. در روش ترمکس، دمای سطح میلگرد کاهش می‌یابد اما مرکز آن داغ است. سپس در مرحله خنک‌سازی، گرما از مرکز به سطح انتقال می‌یابد که موجب تغییر خواص مکانیکی می‌شود.

    روش آلیاژسازی

    در این روش، فولاد در همان ابتدا با اضافه کردن فروآلیاژها به وجود می‌آید. سپس شمش فولادی به روش نورد گرم به شکل میلگرد درآمده و به‌مرور خنک می‌شود. این روش خنک‌سازی باعث می‌شود سطح بیرونی و درونی محصول مقاومت بیشتری پیدا کرده و محصول نهایی را برای محیط‌های زلزله‌خیز و سازه‌های تحت‌فشار، مناسب‌تر سازد.

    روش ترمکس مقرون به صرفه تر است اما میلگرد های تولید شده به روش آلیاژ سازی دارای ضخامت و مقاومت بیشتری هستند به همین علت در مناطق زلزله خیز استفاده می گردند.

    انواع میلگرد آلیاژی بر اساس درصد آلیاژ استفاده شده

    شاید بخواهید بدانید انواع دسته بندی میلگرد آلیاژی چیست ؟این نوع تقسیم بندی با توجه به میزان آلیاژ به کم آلیاژ و پرآلیاژ دسته بندی می شوند که انواع آن ها شامل موارد زیر است:

    • فولاد آلیاژی کروم دار
    • فولاد آلیاژی وانادیوم دار
    • فولاد آلیاژی تنگستن دار
    • فولاد آلیاژی منگنز دار
    • فولاد آلیاژی کبالت دار
    • فولاد آلیاژی نیکل دار
    • فولاد آلیاژی مولیبیدن دار

     

    کاربرد میلگرد آلیاژی چیست ؟

    • از میلگرد CK45 در خطوط انتقال گاز و مایع فشار بالا، مخازن تحت فشار و همچنین مخازن ذخیره‌سازی استفاده‌ می‌شود.
    • کاربرد ST52 در ماشین سازی، ساخت قطعات خودروهای سنگین و همچنین ریل سازی است.
    • از میلگرد آلیاژی MO40 در ساخت محورهای خودرو، غلتک‌های صنایع فولاد، چرخ دنده، دنده فرمان، پیچ‌های مقاوم و میله‌های اتصال استفاده می‌شود.
    • فولاد ST37 رایج‌ترین آلیاژ مصرفی در ایران برای ساخت میلگرد و ورق است. به دلیل پایین بودن میزان آلیاژ این قطعات، به نام میلگرد آهنی نیز شناخته می‌شوند. از این فولاد در ساخت لوازم خانگی مانند یخچال و ماشین لباسشویی، ساخت بدنه خودرو و ساخت دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود.

    میلگرد آلیاژی و تفاوت آن با میلگرد غیرآلیاژی

    همانطور که میدانید فلزها با توجه به عناصر به کار رفته در خودشان خاصیت هایی را دارا میباشند به عنوان مثال میلگرد معمولی که دارای آهن و کربن است از لحاظ فیزیکی محکم است و میتوان از آن برای ساخت و ساز استفاده کرد اما همان میلگرد معمولی در مقابل زنگ زدگی ضعف دارد و میلگرد در برابر شرایط جوی دچار زنگ زدگی میشود. برای بهبود و حل این مشکل به عناصر پایه میلگرد عناصر دیگری همچون کروم، تنگستن، منگنز و … اضافه میکنند که هر یک از این عناصر قابلیت جدیدی به میلگردها اضافه میکنند. برای مثال اضافه کردن کروم به میلگرد، میلگرد را در مقابل شرایط جوی مقاوم تر میکند و میلگرد در مقابل زنگ زدگی بهتر عمل میکند به عبارتی دیگر میلگرد دیرتر دچار زنگ زدگی میشود. در نهایت با اضافه کردن عناصر جدید به میلگرد، میلگرد آلیاژی پدید می‏ آید.

    محصولات میلگرد آلیاژی در فولادسل

    چنانچه قصد خرید میلگرد آلیاژی را دارید، با فولادسل تماس بگیرید. فولادسل با بیش از یک دهه فعالیت در خرید و فروش ورق ها و مقاطع فولادی و همکاری با صدها کارخانه، سازمان و شرکت معتبر، به رضایت مشتریان اهمیت ویژه ای میدهد. همچنین امکان خرید اعتباری میلگرد با ضمانت نامه بانکی lc فراهم است.

    شرکت پترو سازه ساحل با نام تجاری فولادسل، انواع میلگرد آلیاژی را از کارخانه های معتبر ، با گواهی اصالت محصول ارایه مینماید.

    انواع محصولات میلگرد آلیاژی در فولادسل به شرح زیر می باشد:

    • میلگرد آلیاژی ck15
    • میلگرد آلیاژی ck45
    • میلگرد آلیاژی mo40
    • میلگرد آلیاژی st52
    • میلگرد آلیاژی سمانته

    همین الان برای دریافت مشاوره تخصصی و مناسب ترین قیمت میلگرد آلیاژی با شماره 02174486 تماس بگیرید.

    نظر شما