اصلی ترین تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی چیست؟

اصلی ترین تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی چیست؟
فهرست مطالب

    فکر می‌کنید که میلگردهای صنعتی و ساختمانی با یکدیگر فرق دارند؟ در چه زمینه‌هایی؟ این تفاوت‌ها در قیمت میلگردهای صنعتی و ساختمانی تاثیر دارند؟ قیمت دقیق این محصولات به چه شکلی محاسبه می‌شود؟

    یک حقیقتی که در مورد صنعت سختمان‌سازی وجود دارد، پرکاربرد بودن میلگرد است. میلگرد جزء پرکاربرد و پراستفاده‌ترین مصالح است. به همین خاطر رقابت شدیدی بر سر تولید این مقاطع فولادی در بین تولیدکنندگان وجود دارد. تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی یکی از پارامترهای تعیین کننده برای کاربرد انواع میلگرد است.

    امروز در فولادسل قصد داریم که به‌طور کامل بررسی کنیم که اصلی ترین تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی چیست، در ادامه همراه ما باشید.

    میلگرد ساختمانی چیست؟

    هر دو مدل میلگردهای ساده و آجدار در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی به خاطر بهبود ترکیب میلگرد و بتن و بالا بردن استحکام ساختمان، استفاده از میلگردهای آجدار رواج بیشتری دارد. به دلیل همین موضوع به انواع میلگردهای آجدار، میلگرد ساختمانی می‌گویند. اصلی‌ترین تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در ساختار تولید آن‌هاست که به طور مستقیم بر قیمت میلگرد تأثیر می‌گذارد. به‌شکل کلی مقدار استفاده از انواع میلگردها را در ساختمان‌سازی به شرح زیر است:

    • میلگرد A1: استفاده کم به خاطر سختی کمتر و دارا نبودن آج و پیوند کمتر با بتن
    • میلگرد A2 و A3: بیشترین میزان استفاده به خاطر سختی و استحکام مطلوب و اتصال درست با بتن
    • میلگرد A4: استفاده کم، با وجود استحکام زیاد و بهبود خواص انعطاف و میزان جوش پذیری

    میلگرد ساختمانی

    یکی از دلایلی که از میلگرد A4 کمتر از دیگر میلگردهای آجدار مورد استفاده قرار می‌گیرد، قیمت بالایش است. به طور کل قیمت میلگردهای A4 بیشتر از میلگردهای آجدار و A3 است ولی در کل تفاوت زیادی بین قیمت میلگردهای A2 و A3 نیست. اگر که تمایل دارید از قیمت دقیق انواع میلگرد مطلع شوید، فولادسل را به‌صورت روزانه چک کنید.

    میلگرد صنعتی چیست؟

    بیشترین مقطع فولادی که در صنایع به‌کار می‌رود، میلگرد ساده است و اصولا به آن میلگرد صنعتی می‌گویند. البته لازم به ذکر است که علاوه بر میلگرد ساده از میلگردهای آجدار برای کاربردهای خاص در صنعت استفاده می‌کنند ولی میزان استفاده از آن‌ها کم است.

    میلگردهای صنعتی علاوه بر ظاهر بدون آجشان، با توجه به محل استفاده، جنس‌های مختلفی دارند. برای مثال از میلگردهای فولاد کربنی ساده برای ساخت انواع سیم خاردار و توری استفاده می‌کنند.

    از فولاد نرم هم برای میلگرد کلاف و از میلگرد A36 برای نصب مخزن‌های بزرگ پتروشیمی استفاده می‌کنند. مفتول هم از میلگرد صنعتی با کمترین مقدار قطر و انعطاف پذیری عالی ساخته می‌شود.

    میلگرد صنعتی

    مهم‌ترین تفاوت های میلگرد صنعتی و ساختمانی

    تا به اینجای کار سعی کردیم که میلگرد ساختمانی و صنعتی را به‌طور جداگانه برایتان تعریف کنیم تا با آن‌ها آشنا شوید. همانطور که می‌دانید این دو نوع میلگرد با هم تفاوت‌هایی دارند، پس در ادامه به مقایسه میلگرد صنعتی و ساختمانی می‌پردازیم.

    تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در کاربرد

    با توجه به تنوع بالای میلگردهای صنعتی از لحاظ سایز، ویژگی و مشخصات فنی، این میلگردها کاربردهای بیشتری نسبت به میلگردهای ساختمانی دارند. اصلی‌ترین کاربردهای میلگرد صنعتی عبارتند از ساخت قطعه و ماشین ‌آلات، صنعت خودروسازی، ساخت پیچ و مهره و…. میلگردهای ساختمانی هم در ساخت ستون، آرماتوربندی، ساخت خاموت و… کاربرد دارند.

    کاربرد میلگرد صنعتی

    تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در ظاهر

    اگر بخواهیم کلی بررسی کنیم، میلگردها از لحاظ ظاهری به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی براساس استانداردهای روسی است و مطابق دستورات آن، میلگرد ساده را با A1 و میلگردهای آجدار با A2، A3 و A4 مشخص می‌کنند.

    اصولا میلگردهایی که در صنایعی مثل ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند، وظیفه تقویت بتن را بر عهده دارند. پس نیاز است که بتن را به‌شکل سفت و مستحکم در حومه خود حفظ کنند. برای این کار نیاز است که از میلگرد آجدار استفاده شود. به همین خاطر است که به میلگردهای آجدار، ساختمانی نیز می‌گویند.

    میلگردهای ساده بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما با این وجود در ساختمان‌سازی نیز به‌کار می‌آید. میلگردهای ساده در اندازه‌های بزرگ، مناسب قطعه‌سازی هستند. به همین علت میلگرد ساده، به میلگرد صنعتی معروف است.

    تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در ترکیب شیمیایی

    اگر قصد داشته باشیم که در مورد تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی بنویسیم باید بگوییم که یکی از تفاوت‌‌های میان این دو محصول ترکیب شیمیایی و آلیاژ به‌کار رفته است که یکی از متغیر آن‌ها کربن می‌باشد. میلگردهای ساختمانی به‌دلیل تنوع و کاربرد کمتری که دارند، از متریال متنوعی در پروسه ساخت آن‌ها استفاده نمی‌شود. برای مثال اکثر میلگردهای ساختمانی از جنس فولاد St37 تولید می‌شوند اما میلگردهای صنعتی به علت دامنه کاربردی بیشتر، از نظر میزان کربن و دیگر عناصر آلیاژی از تنوع بالایی برخوردارند. به همین خاطر در تولید میلگردهای صنعتی با وزن های متغیر و… امکان ثبت تغییراتی در ترکیبات آن‌ها وجود دارد.

    کاربرد میلگرد استاندارد میلگرد درصد کربن (C) درصد منگنز (Mn) درصد سیلیسیم (Si) درصد گوگرد (S) درصد فسفر (P)
    صنعتی A1 ۰.۲۲ ۰.۷۵ ۰.۵۵ ۰.۰۵ ۰.۰۵
    ساختمانی A2 ۰.۳۲ ۱.۳ ۰.۶ ۰.۰۴۵ ۰.۰۴۵
    A3 ۰.۳۷ ۱.۶ ۰.۶ ۰.۰۴۵ ۰.۰۴۵

    تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در قابلیت جوشکاری

    در صنایع فولادی جوشکاری از مهم‌ترین روش‌های اتصال است. میلگردهای صنعتی به خاطر اینکه سطح صاف و انعطاف پذیری بالایی دارند، از قابلیت جوشکاری منحصر به فردی برخوردارند.

    در برابر میلگردهای ساختمانی که جوش دادن در آن‌ها موضوع دشواری است که به دلیل وجود آج بر روی سطح آن، از سختی بالا و انعطاف پذیری پایینی برخوردار هستند.

    به صورت کلی که میلگردهای صنعتی از متریال مرغوب و باکیفیت تری تولید می‌شوند، هرچه کیفیت محصول بهتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

    تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در خواص مکانیکی

    یکی دیگر از تفاوت‌های میلگرد صنعتی و ساختمانی در خواص مکانیکی آن‌ها است. هر قطعه مهندسی تابعی از ترکیبات و ریز ساختارهای آن است که خواصی به همراه دارد. این خواص مکانیکی بسته به نوع آلیاژ استفاده شده در ساخت و مراحل تولید است. پس میلگردهای صنعتی از تنوع آلیاژی زیادی بهره می‌برند و خواص مکانیکی گسترده‌تری را در اختیارتان می‌گذارند.

    این خواص مکانیکی شامل استحکام کششی و سختی، قابلیت خم شدن و انعطاف پذیری هستند. میلگردها با توجه به خواصی که در آن‌ها به‌کار رفته، کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال میلگردهای صنعتی به شکل‌های مختلفی در می‌آیند و استحکام خوبی توام با انعطاف پذیری دارد اما میلگردهای ساختمانی از استحکام و سختی خوبی برخوردارند. این خواص با توجه به نوع کاربرد و وظیفه میلگرد به‌کار می‌رود.

    کاربرد میلگرد استاندارد میلگرد حداقل استحکام تسلیم (MPa) حداقل استحکام کششی (MPa) میزان سختی
    صنعتی A1 (S240) ۲۴۰ ۳۶۰ نرم
    ساختمانی A2 (S340) ۳۴۰ ۵۰۰ نیمه سخت
    A3 (S400) ۴۰۰ ۶۰۰ سخت

    تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در سایز

    به زبان ساده سایز میلگرد همان میزان قطر آن است که رابطه‌ی مستقیمی با وزن آن دارد. هر چه سایز میلگرد بیشتر باشد وزن آن نیز بیشتر می‌شود.

    پیش‌تر گفتیم که میلگردهای صنعتی کاربردهای گسترده‌تری دارند، به همین علت تنوع اندازه‌ها آن بیشتر است. میلگردهای ساختمانی در سایزهای 8 الی 32 و میلگردهای صنعتی تا سایز 40 و در صورت نیاز حتی بیشتر به تولید می‌رسند.

    سایز میلگرد (mm) ۸ ۱۰ ۱۲ ۱۴ ۱۶ ۱۸ ۲۰ ۲۲ ۲۵ ۲۸ ۳۲ ۳۶
    وزن میلگرد صنعتی ذوب آهن (kg) ۴.۷۴ ۷.۴۰ ۱۰.۸ ۱۴.۵ ۱۹ ۲۴ ۳۲ ۳۵ ۴۶.۹ ۵۸.۲ ۷۸ ۹۶
    وزن میلگرد ساختمانی ذوب آهن (kg) ۴.۷ ۷.۳ ۱۰.۶ ۱۴ ۱۹ ۲۴ ۳۰ ۳۴.۸ ۴۶.۲ ۵۷.۹ ۷۵.۷

    تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در قیمتبه‌طور کل میلگردهای صنعتی از متریال مرغوب‌تر و با کیفیت‌تری تولید می‌شوند و هر چه کیفیت محصول بهتر باشد، به طبع از قیمت بالاتری برخوردار است.لازم به ذکر است که میلگردهای صنعتی با توجه به گسترده بودن کارایی و تنوعشان، در بیشتر موارد به‌صورت سفارشی فرآیند تولید را طی می‌کنند و همین موضوع باعث بالا بودن قیمت میلگردهای صنعتی شده است.جمع‌بندیاز هر دو نوع میلگرد می‌توان در صنعت و ساختمان‌سازی استفاده کرد ولی بیشترین کاربرد میلگردهای آجدار در ساختمان‌سازی و بیشترین کاربرد میلگرد ساده در صنایع است، به همین خاطر آن‌ها را ساختمانی و صنعتی می‌نامند.امروز در این مثاله سعی کردیم که تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی را برایتان شرح دهیم تا با کاربرد آن‌ها آشنا شوید و انتخاب مناسبی داشته باشید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در فولادسل در ارتباط باشید.

    نظر شما