نکات مهم در حمل و نقل تیرآهن

نکات مهم در حمل و نقل تیرآهن
فهرست مطالب

    همه ما می‌دانیم که از تیرآهن برای ساختن خانه‌های‌مان استفاده می‌شود. اما، آیا می‌دانستید که به طور کلی نقش راه‌ در جابجایی مصالح ساختمانی امر بسیار ضروری است؟ حتی در برخی موارد از راه آهن نیز برای حمل مصالح از شهری به شهر دیگر استفاده می‌کنند. یک واگن راه آهن مرکزی باید به طور یکنواخت بارگیری و تخلیه شود تا وزن محموله در سراسر خودرو توزیع شود. برای جلوگیری از خم شدن یا واژگونی خودرو، بارگیری و تخلیه بار از دو طرف به طور همزمان (معمولاً با کمک لیفتراک) مهم است. یک امتیاز اضافی: بارگیری و تخلیه از هر دو طرف امکان چرخش سریع‌تر را فراهم می‌کند و به محصول امکان می‌دهد سریع‌تر به کاربر نهایی برسد و همچنین واگن راه‌آهن را سریع‌تر به خدمت می‌رساند. اما علاوه بر این مورد، حمل و نقل جاده‌ای در کشور ما پرکاربردتر است. پس از آن که خرید محصول را نهایی کردید حال نوبت به موضوع مهم انتقال می‌رسد که البته خود به نوعی یک چالش نیز به حساب می‌آید. در ادامه این متن از فولادسل ما به بررسی نکات مهم در حمل و نقل تیرآهن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه بمانید.

    برای خرید انواع تیرآهن بر روی لینک زیر کلیک کنید
    قیمت تیرآهن

    تیرآهن و حمل و نقل آن

    بعد از این که تیرآهن را در نوع و سایز دلخواه خود خریداری کردید، حال با موضوع مهم انتقال محصولات از کارخانه، بنگاه آهن‌آلات و یا انبار مواجه می‌شوید. جالب است بدانید که همین انتقال، خود می‌تواند به صورت‌های مختلفی انجام گیرد که درنتیجه هزینه تمام شده را برای شما کاربر عزیز افزایش می‌دهد. از جمله مواردی که بر روی هزینه‌های موجود تاثیر مستقیم می‌گذارد؛ می توان به مسافت، هزینه انتقال، روش حمل و ظرفیت بارگیری اشاره کرد. در ادامه این متن به بررسی بیشتر موارد گفته شده خواهیم پرداخت.

    نکته حائز اهمیت این که پیش از هرگونه اقدام برای جابه‌جایی در آغاز باید لاستیک، ترمز، چراغ و همینطور سیگنال‌های ماشین باربری چک شود تا در هنگام حرکت دچار مشکل نشود.

    هزینه حمل و نقل تیرآهن

    هرگاه صحبت از خرید محصولی می‌شود، اولین پرسشی که در ذهن عموم شکل می‌گیرد هزینه انتقال و جا‌به‌جایی آن است! درنتیجه حمل و نقل مقاطع فولادی و در کل تیرآهن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به عوامل مختلفی همچون نوع وسیله حمل و نقل، بار خریداری شده، تورم، روش خرید و غیره بستگی دارد. لازم به ذکر است که عوامل دیگری مانند شرایط منطقه‌ای محل تخلیه و تغییرات قیمت انرژی و سوخت بر روی قیمت تیرآهن و حمل و نقل آن تاثیر می‌گذارد.  البته که روش خرید نیز از چالش‌های مهم در زمینه تعیین هزینه‌های حمل و نقل است.

    هزینه باربری به مواد مختلفی بستگی دارد از جمله:

    هزینه بارگیری: این هزینه توسط انبار از راننده برای بارگیری بار بر روی تریلی دریافت می‌کند که این مبلغ می‌تواند متغیر باشد.

    مسافت حمل و نقل: واضح است، هر چه مسافت بیشتر باشد، هزینه باربری نیز افزایش پیدا می‌کند.

    صافی راننده: این هزینه مربوط به دستمزد راننده می‌شود.

    ظرفیت بار: با توجه به وزن محصول، نوع ماشین تعیین می‌شود. زمانی که وزن تیرآهن از 4 تن تجاوز کند باید از ماشین‌های لبه دار یا کفی استفاده شود.

    کمیسیون باربری: این همان مبلغی است که به شرکت حمل و نقل پرداخت می‌شود.

    هزینه-حمل-و-نقل-تیرآهن

    هزینه خرید تیرآهن از کارخانه

    از قدیم می‌گویند برای خرید هر چیز، به معدن آن سر بزنید! معدن تیرآهن هم درب کارخانه است. خرید تیرآهن از درب کارخانه مزیت بزرگی دارد و آن هم پایین بودن قیمت، نسبت به قیمت‌های موجود در بازار می‌باشد. مزیت دیگر آن، امکان خرید در تناژ بالاست.

    البته باید خدمتتان عرض کنیم که در خرید از کارخانه با محدودیت‌هایی نیز مواجه خواهید شد؛ اعم از:

    • دور بودن کارخانه از محل پروژه
    • لزوم به خرید محصولات در تناژ بالاتر از ۲۴ تن
    • عدم وجود هر سایز دلخواه

    نکته حائز اهمیت آن که در صورت عدم وجود سایز مورد نظر در بین تولیدات، کارخانه باید با توجه به سفارشات مشتری، آن را به تولید برساند که این موضوع باعث افزایش زمان تحویل میلگرد خواهد ‌شد.

    هزینه خرید تیرآهن از بورس کالا

    برای خرید هر نوع کالایی یک بستر امن وجود دارد که به آن بورس کالا گفته می‌شود. اما این بستر نیز مانند دیگران، دارای محدودیت‌های خاص خود بوده و آن زمان‌بر بودن به دلیل فرآیند ثبت نام، خرید و ارسال و همچنین عرضه تیرآهن در روزهای خاص و خرید با تناژ بالا می‌باشد.

    هزینه خرید تیرآهن از بنگاه

    یکی دیگر از مراکزی که اقدام به عرضه انواع مقاطع فولادی در سایزها و اشکال مختلف می‌کند، بنگاه آهن‌آلات نام دارد که این موضوع قابلیت انتخاب هر تناژ، سایز و نوع تیرآهن را برای شما ممکن می‌سازد. اما همچنان هزینه جابه‌جایی نیز شامل حال خریدار شده و گاها هزینه انبارداری نیز به هزینه‌ها اضافه می‌شود.

    مسافت حمل و نقل تیرآهن

    بدیهی است که مسافت حمل تیرآهن با جابه‌جایی آن ارتباط مستقیمی دارد. هر چقدر مسافت میان مبدا و مقصد بیشتر باشد، هزینه حمل و نقل نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه اولویت در انتخاب کارخانه باید مسافت نزدیک باشد. 

    روش حمل و نقل تیرآهن

    هر محصولی که خریداری شود، با توجه به وزن و ابعادی که دارد حمل می‌شود. این موضوع درباره حمل و نقل تیرآهن نیز صادق است.

    • حمل و نقل جاده‌ای
    • حمل و نقل ریلی
    • حمل و نقل دریایی
    • حمل و نقل کانتینری
    • حمل و نقل ترکیبی

    باید اشاره کنیم که روش جاده‌ای مناسب برای حمل محصولات با تناژ پایین است. از موارد مثبت آن، نزدیکی محل بارگیری تا تخلیه است. از مزایای آن می توان به هزینه کم و تحویل در کوتاه‌ترین زمان اشاره داشت. روش‌های متداول این کار: 

    • تریلر کفی
    • تریلر ترانزیت
    • تریلر لبه‌دار
    • تریلر کمپرسی برای تناژ بالا
    • انواع کامیون، خاور و نیسان برای تناژ پایین

    در صورتی که محصولات خریداری شده بیشتر از ۱۲ متر باشد، نام حمل و نقل ریلی به میان می‌آید. اما روش‌های دیگر دریایی، کانتینری و ترکیبی بیشتر برای صادرات و یا جابه‌جایی‌های طولانی به کار گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که انتخاب هر کدام از روش‌ها با توجه به مسافت و ظرفیت ماشین‌های بارگیری صورت می‌گیرد.

    مسافت-حمل-و-نقل-تیرآهن

    نکات مهم حمل و نقل تیرآهن:

    • باید توجه داشته باشید که خرید و فروش تیرآهن به دو صورت شاخه و بندیل انجام می‌گیرد. در تیرآهن شاخه، قیمت‌گذاری بر اساس کیلوگرم نبوده اما در نوع بندیل، قیمت‌گذاری بر حسب کیلوگرم خواهد بود.
    • امکان حمل ۵ بندیل تا 24000 کیلوگرم در هر ظرفیت وجود دارد.
    • امکان بارگیری هر ظرفیت تا ۲ سایز وجود خواهد داشت که در زمان خرید از کارخانه این موضوع رعایت می‌شد. اما در زمان خرید از انبار، امکان بارگیری به مقدار مورد نظر وجود دارد.

    خلاصه مطالب:

    همانطور که پیش‌تر خدمتتان عرض کردیم خرید تیرآهن از هر سه بستر معرفی شده نیازمند حمل و نقل به محل پروژه است. از روش‌های معمول این کار می توان به حمل و نقل ریلی، کانتینری، دریایی و ترکیبی اشاره کرد.

     

    سوالات متداول
    بهترین روش برای حمل تیرآهن کدام است؟
    بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش، حمل و نقل با تریلی است.
    خرید تیرآهن از کارخانه یا بنگاه در هزینه حمل و نقل اثر می‌گذارد؟
    برای تحویل کالا، بنگاه‌های معاملاتی در کم‌ترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان نسبت به تحویل کالا اقدام می‌کنند.
    ارزان‌ترین روش برای حمل تیرآهن کدام است؟
    به جرات می‌توان گفت روش جاده‌ای کمترین هزینه را در بین دیگر روش‌ها در پی دارد. استفاده از کامیون، نیسان، خاور و غیره در کاهش هزینه‌های حمل و نقل تاثیرگذار است.
    نظر شما